Det er en diett for å kurere ADHD;?

Underskuddet lidelse av oppmerksomhet og hyperaktivitet (ADHD) er en tilstand som påvirker konsentrasjonskapasiteten til en person og gjør det lett distrahert, impulsiv eller overdrevet energisk. Det er medisinske behandlinger tilgjengelig for ADHD, men en annen tilnærming er å forsøke å kontrollere symptomene gjennom kjøretøy hjemme, som kostholdet.

Gjennom årene har Dr. Benjamin Feold, Head Emeritus i Kaiser Foundation Hospital Allergy-avdelingen og den permanente medisinske gruppen, å gi råd til sine pasienter til å gjøre endringer i kostholdet. Dr. Feingold rapporterte at disse endringene i dietten forårsaket en betydelig reduksjon i symptomene på astma, elveblest og til og med atferdsproblemer.

Dr. Feingolds kosthold og dets variasjoner har blitt studert og brukt av foreldre som håper å hjelpe barna til å forbedre symptomene på’ADHD. Forskningen har definitivt bestemt at dietten hjelper alle med ADHD, men det har vist seg å hjelpe noen mennesker med denne tilstanden.

Som følger adhd dietten?

ADHD-dietten innebærer å unngå matvarer som anses å bidra til hyperaktiviteten. De inkluderer:

  • Kunstige fargestoffer, som rødt 40 og gul 5
  • kunstige aromaer, som syntetisk vanilje
  • Kunstige søtningsmidler, for eksempel:
    • Aspartam
    • saccharin
    • sukralose
  • Kjemikalier som er naturlig funnet i noen matvarer, som salicylatene i:
    • aprikos
    • bær
    • tomater
  • Konserveringsmidler, som:
    • Butilert hydroksyd (BHA)
    • Idrossitoluene Butilated (BHT)
    • Terz-butylidrochinon (TBHQ)

Maten som Dr. Feold anbefales for å eliminere i hans anbefalte ADHD diett, inkluderer:

  • mandler
  • Epler
  • aprikos
  • bær
  • kirsebær
  • Nelliker
  • Kaffe
  • Agurker og pickles
  • Currant
  • drue
  • mynte aroma
  • nektariner
  • appelsiner
  • ferskener
  • Peppers
  • plomme
  • Svisker
  • mandarins
  • lommelykt
  • tomater

Selv om det ikke er en komplett liste, er det noen av de anbefalte matene i Feet Diet:

  • bananer
  • bønner
  • Bønnespirer
  • rødbet
  • rosenkål
  • kål
  • Cantaloupe
  • gulrøtter
  • blomkål
  • selleri
  • hos dere
  • grapefrukt
  • dummy
  • kål
  • Kiwi
  • sitroner
  • Linser
  • salat
  • mango
  • sopp
  • løk
  • papaya
  • pærer
  • Peas
  • ananas
  • poteter
  • spinat
  • squash
  • søt mais
  • American Potato
  • vannmelon
  • squash

Feingold dietten er ikke det eneste kostholdet som foreldrene kan prøve for barn med ADHD. Andre eksempler på dietter inkluderer:

Ketogen diett

Dette er en diett rik på fett og dårlig karbohydrater som har blitt studert for bruk i behandling av epilepsi. Barn med epilepsi viser ofte symptomer på ADHD, og ​​det ketogene dietten har blitt demonstrert i en studie publisert i magasinet Pediatrics For å bidra til å kontrollere kramper og forbedre oppførselen.

Oligoantigenisk diett (hypoallergen eller eliminering)

Denne dietten fokuserer på kjente elimineringsmat for å forårsake allergiske reaksjoner, for eksempel:

  • ku melk
  • ost
  • Korn frokostblandinger
  • egg
  • sjokolade
  • valnøtter
  • sitrusfrukter

Kostholdet understreker også kjente matvarer for ikke å forårsake allergiske reaksjoner, for eksempel:

  • lam
  • poteter
  • Tapioca
  • gulrøtter
  • Peas
  • pærer

De Pediatrics En avisstudie viste motstridende resultater i å demonstrere at denne dietten er gunstig.

Spesifikke næringsstoffer dietter

Andre dietter du kan bruke i et forsøk på å redusere symptomene på’ADHD inkluderer de som forbedrer en bestemt næringsrik, for eksempel:

  • sink
  • jern
  • fiskeolje

Hva støtter du forskning etter en ADHD diett?

En studie publisert i Lancet Journal Han rapporterte å ha observert barn med ADHD mens han fulgte det begrensede elimineringsdiet i fem uker. Studio fant at symptomene på’ADHD har forbedret seg under diett elimineringsfasen. Imidlertid, symptomene på’ADHD returnerte når maten ble gjeninnført i kostholdet.

Mange studier har blitt utført på effekten av matfargestoffer. Imidlertid viser studier motstridende resultater. Ytterligere søk er nødvendig for å koble matfargestoffer til symptomene på # 8217; ADHD.

Hvilken undersøkelse støtter ikke en adhd diett?

Mange leger er skeptiske på P’ideen om å sende inn barn til strenge dietter. De Brev på Harvards mentale helse Han sier at det er umulig å si hvilke barn som vil dra nytte av disse diettene.

Mayo Clinic advarer om at restriktive dietter kan gjøre det vanskelig for barn å få alle næringsstoffene de trenger.

Det er også viktig å huske at mat er en viktig del av sosiale situasjoner. Be barnet ditt om å følge et restriktivt kosthold kan få dem til å føle seg utelukket. De fleste av matene som ikke er tillatt av foreslåtte dietter, er lett tilgjengelig på skolen og hjemme. Dette kan gjøre det vanskelig å overbevise barnet ditt om å følge dietten.

Hva er perspektivet for de som ønsker å følge et spesielt kosthold for ADHD?

Det ideelle kostholdet for både barn og voksne er en diett som består av:

  • frukt
  • grønnsaker
  • Helkorn
  • Magert protein
  • umettede fettstoffer

Du bør unngå:

  • hurtigmat
  • Trans
  • mettet fett
  • Raffinerte karbohydrater

Denne dietten hjelper barn med å unngå kunstige aromaer og fargestoffer og hjelper dem også med å opprettholde en sunn vekt og få nok næringsstoffer.