Cystisk fibrose og diett: hva du trenger å vite

C & # 8217; er en forbindelse?

God ernæring er viktig for helsen og generell vekst i alle. Dette gjelder spesielt hvis du bor sammen med cystisk fibrose. Å leve med cystisk fibrose kan stille betydelige utfordringer, inkludert problemer med fettabsorpsjon, L & # 8217; ansette næringsstoffer og L & # 8217; appetitt. Hvis du har denne lidelsen, er det måter å få ernæringen du trenger, gjennom daglige proaktive vaner.

Hvordan den cystiske fibrosen påvirker kroppen?

Cystisk fibrose (CF) er en sjelden arvelig sykdom som ikke har kjent omsorg. Hvis begge foreldrene dine er bærere av CF-genmutasjonen, har du 25 prosent Mulighet for å bli født med denne lidelsen.

Fc har en negativ innvirkning på kroppens epitheliale celler. Disse cellene bidrar til å justere salt- og vannbalansen. De finnes i svette kjertler, bukspyttkjertel og lunger. Det er her at svette, slim og fordøyelsessaft dannes. I mennesker med FC blir disse tynne og glatte væskene klissete og tette. Dette kan forårsake betydelige problemer med å puste, L & # 8217; absorpsjon av næringsstoffer og fordøyelse.

Ofte utvikler folk med FC også pankreasinsuffisiens eksokrine (Epi). Dette kan forårsake ytterligere fordøyelsesproblemer på grunn av overdreven mengder slim i bukspyttkjertelen. Denne slimet forhindrer pankreasenzymer fra å nå tarmen, hvor fordøyelsesprosessen normalt støtter. Uten enzymer på rett sted blokkerer dette absorpsjonen av fett, proteiner og karbohydrater, sammen med vitaminer og mineraler som inneholder. Alle disse er viktige for vekst.

Tilleggsinformasjon: Tilkobling mellom bukspyttkjertelen Insuffisiensiocokrine og cystisk fibrose »

Hvordan cystisk fibrose påvirker kostholdet mitt og mine ernæringsmessige behov?

Uten nok proteiner, fett og andre næringsstoffer, er det vanskeligere å forhindre forkjølelse og andre infeksjoner. Det er også vanskeligere for kroppen din å holde lungene rene og sunne. Du kan også bli undervektig.

Hvis du har FC, må du følge et balansert kosthold bestående av fett, proteiner, meieriprodukter, frukt og grønnsaker. Du må øke mengden av hver i kostholdet ditt for å sikre at kroppen din er i stand til å absorbere en tilstrekkelig mengde av disse næringsstoffene.

Du kan gjøre det ved å legge til følgende i kostholdet ditt:

  • Protein: Protein Rich Foods, som biff, kylling, egg, fisk og soya, er viktige for å hindre muskel tap.
  • Zinc: sinkrike matvarer inkluderer bønner, biff, spinat, lever, egg og sjømat. Sink er viktig for å forhindre infeksjoner.
  • Salt: Folk med FC har en mer salt svette, som kan forårsake elektrolytisk ubalanse og dehydrering. Savory snacks, pickles og sportsdrikker kan bidra til å erstatte saltet som går tapt under svette. Du kan også lage mat grønnsaker i kylling kjøttkraft i stedet for vann;.
  • Fotball: Fotballrike matvarer bidrar til å redusere risikoen for osteoporose, en bekymring for personer med fc. Meieriprodukter, som yoghurt med høyt fett, helmelk og høy fettost, er alle gode kilder.
  • Jern: Jern bidrar til å bekjempe infeksjoner og produsere røde blodlegemer som bærer oksygen. Iron-rike matvarer inkluderer lever, tunfisk, lam, sjømat, egg, biff og kalkun.
  • Antioksidanter: Frukt og grønnsaker er gode kilder til antioksidanter og viktig for å bekjempe bakterielle infeksjoner. Personer med FC kan oppleve høye mengder luftveisbetennelse i lungene, noe som gjør den mest sannsynlige og svært farlige bakterieinfeksjonen for helse.
  • Fibre: Legen kan gi deg råd til å spise fiberrike matvarer for å redusere risikoen for tarmblokker. Mange frokostblandinger rik på fiber er også rik på proteiner.

Hvordan kan jeg få flere kalorier?

Folk med denne tilstanden trenger mer fett og kalorier enn de fleste. Måltider som kan betraktes som for rike på fett for andre, som cheeseburger med en sidefat av frites, er bare valg for folk med fc.

Generelt kan du øke kaloriforbruket hvis:

  • Velg jordrikt hakket kjøtt.
  • Velg hele melk i stedet for skummet en.
  • Dryss bacon og ost på # 8217; salat, egg og andre tilberedte retter.
  • Forbered rik smør av smør d & # 8217; peanøtter, helmelk og bananer.
  • Stek eggene med ekstra smør.
  • Distribuere et ekstra majoneslag på smørbrødene.
  • Spise pasta med olje d & # 8217; fersk revet parmesan, med alfredo saus eller med bacon lagt til.
  • Lag en matbit med høy kvalitet mørk sjokolade.

Vanligvis bør du unngå noe merket som:

  • dietten
  • tynn
  • fettløs
  • Reduserte kalorier

Hvordan kan jeg få mer protein?

Proteinrike matvarer bidrar til å bygge muskler, reparere vev og holde beinene sunne og sterke. Det er viktig at du får rikelig med mengder protein hver dag. I tillegg til å spise rike proteinmåltider, prøv disse ideene:

  • Drikk høyt protein smoothies når du ikke vil spise et rikelig måltid eller nippe som snacks.
  • Legg kjøtt og ost til eggerøre om morgenen. Bacon, salami, skit og pølse er alle gode valg.
  • Bytt hvit ris med quinoa, en komplett proteinmat som inneholder ni essensielle aminosyrer.
  • Det skummet melkepulveret er fylt med kasein, et protein sakte fordøyd. Legg til skummet melk til saften, frokostblandinger til frokost, til forberedelsen til pannekaker, smoothies og maltet melk.
  • Spis gresk fett yoghurt i stedet for normal yoghurt
  • Nyt mandler med et høyt protein som en matbit. Du kan drysse på ricotta, en annen proteinbooster, for en ekstra ernæringsmessig knyttneve.

Andre måter å sikre tilstrekkelig tilførsel av næringsstoffer

Legen eller ernæringsfysiologen kan råde deg til å ta liposolubilible vitaminer, for eksempel vitaminer A, D og og K. Disse er viktige for vekst og hjelper også med helbredelse. Liposoluble vitaminer er grunnleggende for riktig absorpsjon av fett. Hvis du ikke klarer å absorbere fett nok fra mat, kan du miste disse næringsstoffene. Snakk med legen din hvordan du bedre kan tilpasse disse vitaminene i kostholdet ditt. De fleste med bukspyttkjertelen insuffisiens vil ta disse vitaminene.

Du kan også trenge kosttilskudd som inneholder gruppe B-vitaminer, proteiner og andre næringsstoffer med hvert måltid. Disse kan foreskrives av en lege og bestemmes vanligvis av dine individuelle kostbehov.

Noen mennesker med FC drar nytte av # 8217; ekstra næringsstoff og kaloriinntak gjennom midlertidig fôring av sonde, hvis de ikke klarer å beholde sin ernæring ved å spise i munnen. L & # 8217; Strømforsyning ved polling kan gi opptil 2000 kalorier under søvn. Strømforsyningsrøret settes inn i magen gjennom en enkel kirurgisk prosedyre.

Hvis du har L & # 8217; Epi, må du ta ekstra bukspyttkjertel enzymer med måltider og snacks for å erstatte enzymer som bukspyttkjertelen din ikke kan gi.

Forslag til måltidsplanlegging

Tilbring en PO & # 8216; Mer tid til å planlegge matinntaket kan gjøre mye for å garantere helsen din. Anser ideen om å planlegge måltidene dine for neste dag, slik at du ikke trenger å skynde deg med å velge et måltid på # 8217; siste øyeblikk. Pass på at du inkluderer mindre måltider for å håndtere dagen eller ta med tre større måltider pluss snacks.

Det kan også bidra til å forberede tidlige måltider. Du kan til og med fryse ekstra deler av mat du liker best, som lasagne, quiche eller pastor kake. Å ha klare og deilige måltider kan komme tilbake nyttig i dagene når l & # 8217; appetitt er lav eller hvis du ikke kan lage mat.

Pass på at du inkluderer fettfôrkilder og høye kaloriproteiner i hvert måltid. Du vil også ha mange sunne snacks og ta bort på fingertuppene. Ting som blanding av spor, ost og tunfisk pinner på kjeks er enkle og sunne valg.

Bunnlinjen

Å holde et balansert kosthold vil trolig ta en PO & # 8216; arbeid og ekstra planlegging, men det er verdt det å sikre at dine ernæringsbehov er oppfylt. Det kan være nyttig å skape et team av fagfolk som kan gi indikasjoner og venner eller familie som kan hjelpe med matlagingsaktiviteter, gi støtte og camarades. Du trenger ikke å gå alene.

Din ernæringsmessige behov vil endres over tid, basert på din alder og din generelle helse. Å skape sunne vaner kan hjelpe deg med å overvinne vanskelige tider lettere. Det er normalt at det er dager når du ikke føler deg bra, eller du er for trøtt for matlaging. Hvis du kan stole på proaktiv oppførsel, kan du være i stand til å overskride disse tider lettere.

Les videre: Cystisk fibrose »