Crazy taler: Min angst for Covid-19 er Normal eller Qualcos & # 039; andre?

Det du føler er helt gyldig, og det er verdt å betale oppmerksomhet.

Del på Pinterest

Dette er Crazy Talk: En adressebok for ærlige og uheldige samtaler om mental helse med L’Advokat Sam Dylan Finch. Selv om det ikke er en sertifisert terapeut, har han et liv med erfaring som lever med obsessiv-kompulsiv lidelse (DOC). Forespørsler? Nå og du kan bli presentert: SFINCH @ Healthline.com

Jeg hadde det jeg er ganske sikker på at det er mitt første panikkanfall for noen dager siden. Coronavirus holder meg konstant i spenning, og jeg kan ikke si om dette betyr at jeg har en lidelse d’angst eller hvis alle går ut av hodet mitt så mye som meg. Hvordan å vite forskjellen?

Jeg vil presse understreke at jeg ikke er en psykisk helsepersonell. Jeg er bare en person med stor erfaring med psykiske lidelser og en nerd journalist med en umettelig appetitt for psykologisk forskning.

Så mitt svar på dette vil ikke være diagnostisk eller klinisk.

Dette vil bare være en manns samtale til mennesket på verden som vi lever, fordi det ærlig talt ikke tar en profesjonell for å validere hvor vanskelig det er en person på dette tidspunktet.

Venn, her er det korte svaret: Jeg vet ikke om forskjellen er veldig viktig.

Kanskje du har en D & # 8217 lidelse; angst og til slutt kokende på overflaten! Eller kanskje du, som alle andre på ulike nivåer, lever en ekte traumer og en frykt mens du ser på pandemien.

Og dette er fornuftig. Denne globale krisen har ingen tidligere. Mange av oss er igjen for å registrere kontrasterende informasjon (masker er til og med nyttige? Disse mine allergier handler?).

Vi bryr oss om våre kjære mens de fleste av oss ikke samtidig i stand til å være der med dem. Mange av oss mistet arbeidet, eller vi hevder noen som gjorde det.

Vi våkner hver dag i en verden som er igjen) endret radikalt fra # 8217; i dag i morgen.

Ærlig, jeg ville bli overrasket om du ikke var ivrig på denne tiden.

Det du føler, inkludert bekymring for din mentale helse, er helt gyldig og fortjener oppmerksomhet.

Fordi det er en rimelig lidelse eller reaksjon (eller en bit & # 8216; av begge), er noe fortsatt veldig, veldig sant: dette panikkresponsen som kroppen din sender deg? Er en bell d’alarm. Du trenger og fortjener støtte akkurat nå.

Derfor, i stedet for å forsøke å analysere forskjellene mellom globale traumer og lidelser i D’angst, jeg antar at det er bedre å konsentrere seg Administrer # 8217; angst, Uansett hvor det kommer fra.

Uansett hvor denne panikken kommer frem, må den fortsatt adresseres.

For å starte, vil jeg gi deg noen raske og skitne ressurser som kan hjelpe deg med å møte angst og omsorg for deg selv:

Din digitale verktøykasse for styring av # 8217; angst Covid-19

Førstehjelp: denne interaktive Quiz & # 8220; du føler deg som en dritt! T & # 8221; kan veilede deg i øyeblikk av sterk angst eller stress. Legg det til bokmerker og start igjen hver gang du trenger.

App for telefonen: Disse appene for mental helse er mine personlige favoritter, og de er nyttige nedlastinger som gir umiddelbar støtte hver gang du trenger det.

Flytting: Bevegelse er en «8217, viktig evne til å håndtere angst. Joyn, A’gledelig app for fitness & # 8220; for alle organer & # 8221; har skapt 30+ av sine frie klasser For folk som er karantene.

Sound Landscape: Hold noen spillelister, podcaster og miljølyder tilgjengelig, uansett hva du hjelper deg med å slappe av. Spotify har en fil Musikkterapi spillelister i tillegg til Sov med meg podcast For noen avslappende lyder, men det er også mange apper for miljøklyd som kan være nyttig.

Ler: det er viktig å le. Komedie stående er en velsignelse akkurat nå. Personlig, jeg liker å lete etter tegneserie spillelister på YouTube & # 8211; som Denne spillelisten av Comici Queer.

Koble til: Du kan snakke med en elsket eller en venn av din angst? Du kan bli overrasket over hvor mye de kan forstå. Jeg anbefaler å lage en gruppe tekst med venner (du kan også kalle det noe intelligent, som & # 8220; panikkrom & # 8221;) for å skape et forsettlig rom for å dele frykten din (med muligheten for å deaktivere varsler om nødvendig!).

Digitale fagfolk: Ja, hvis mulig, kontakt en mental helse tjenesteleverandør er det ideelle. Denne rullestolen av lavpristerapeutiske alternativer er et flott utgangspunkt. Tenk tilbake til min terapi Den har både terapeuter og psykiatere tilgjengelig for brukere, hvis narkotika er noe du kanskje vil vurdere.

Perfekt følelse at du sliter i øyeblikket, uorden d’angst eller ikke.

Det viktigste er å få støtte så snart som mulig.

Sannheten er at ingen av oss virkelig vet hvor lenge det vil gå videre. Verden endrer seg på vanskelige måter å forutsi, så det er viktigere enn noensinne å styrke vår psykiske helse.

Det er mange ting vi ikke kontrollerer på dette tidspunktet. Men heldigvis, spesielt i # 8217; det var digital, vi har mange verktøy for å holde oss balanser i slike tumultuous tider.

Når vi prioriterer å ta vare på oss selv, fordeler det oss ikke bare mentalt, men det styrker også vår generelle helse.

Mer enn noe annet, håper jeg heller enn selvbetjente eller skammer deg, du vil velge å være medfølende med deg selv.

Nå er det på tide å dra nytte av alle støtte ressursene til din disposisjon, ikke bare fordi du trenger det, men fordi du fortjener å føle deg bra nå og alltid.

Sam Dylan Finch er en utgiver, forfatter og digital media strateg i Bay-området i San Francisco. Er leder av redaktøren av psykisk helse og kroniske sykdommer på Healthline. Finn det opp Twitter Og Instagramog finn ut mer om SamdylanFinch.com.