Craze kald yogaøvelse

Del på PinterestBilde av Cedric Terrell

Når du tenker på å trene, kan du trylle frem bilder av varme, tette rom med tåkede speil og svettevåte t-skjorter.

Det er en iboende assosiasjon mellom trening og varme: «brenne» kalorier, «slå på» musklene og «smelte» fettet. Men treninger trenger ikke å være varme og svette for å være effektive. Vitenskapen viser at trening i kjøligere temperaturer kan ha noen fordeler.

Hvis du er fascinert, tilbyr et treningsstudio i New York klasser i kalde og til og med kalde rom.

Nytt treningskonsept Brrrn har tre forskjellige klasser: en yoga-inspirert styrke- og mobilitetstrening utført ved 60 ° C (16 ° F), en kjerne- og kardiofokusert treningsøkt utført ved 55 ° C (13 ° F), og en HIIT-time utført ved 45 ° F (7 ° C).

Det er det første treningssenteret med lav temperatur i en treningskultur som ofte forkynner «jo varmere, jo bedre».

«Det er en optimal temperatur kalt mildt kaldt stress hvor du virkelig kan dra nytte av noen av de fysiologiske fordelene, spesielt mellom 40 og 64 grader [Fahrenheit]», sier Jimmy T. Martin, medgründer av Brrrn.

Men de lavere temperaturene har fordeler?

Vitenskapen om kulde

Forskning fra National Institutes of Health (NIH) indikerte at når folk gikk over fra å sove ved 75 ° F til å sove ved 66 ° F, økte de natteenergiforbruket med opptil 11 prosent.

Når du er kald, jobber kroppen hele tiden med å opprettholde sin normale kroppstemperatur, sa Kristin Stanford, PhD, fra Ohio State University Wexner Medical Center.

«Den gjør dette ved å brenne energi for å opprettholde varmeproduksjonen, noe som betyr at den kan forbrenne flere kalorier samtidig,» forklarte han.

En mekanisme som kroppen din bruker for å gjøre dette, er aktiveringen av brunt fett, som arbeider for å produsere varme. I motsetning til hvitt fett, som kan være skadelig i overkant, er brunt fett metabolsk aktivt.

I en liten oppfølgingsstudie, de samme NIH-forskerne fikk en gruppe til å sove ved 80 ° F, 75 ° F og 66 ° F i en måned hver. Forskerne fant at når forsøkspersonene sov på den kaldeste temperaturen, økte deres brune fett med gjennomsnittlig 42 %.

Stanfords nyere forskning identifiserte et spesifikt lipid i brunt fett som er ansvarlig for noen metabolske endringer. Det samme lipidet sirkulerer i blodet etter trening, noe som indikerer at lave temperaturer og fysisk aktivitet utløser samme fettforbrennende effekt. Selv om det ikke er klart om det er en sammensatt effekt, sier forskerne at det er mulig, men ytterligere forskning er nødvendig for å fullt ut bestemme de synergistiske fordelene ved trening og eksponering for kulde.

Du kan være mer fokusert

I tillegg til de fysiske fordelene ved å trene i kjøligere temperaturer, kan du også oppleve at det hjelper deg å engasjere deg mer mentalt under trening.

«I et varmt rom konsentrerer du deg om slutten av treningen helt fra starten av, men for å virkelig være i øyeblikket er det ingenting som gjør deg mer tilstede enn å være i kjøligere temperaturer,» sa Martin.

Tenk på sesongene maratonene er planlagt for, sa han. I stedet for å holdes om sommeren, holdes de vanligvis om høsten og våren.

«Varme motvirker bevegelse mens kjøligere temperaturer oppmuntrer til bevegelse,» sa han.

Det er noen få rettssaken å støtte dette også. Da en gruppe eliteidrettsutøvere utførte en treningssykkeltest ved 70 ° F og deretter 91 ° F med og uten fuktighet, falt VO2max-nivåene deres – et mål på ytelse – i oppvarmede omgivelser.

En annen studere fant ut at maratonløpere blir gradvis tregere når temperaturene stiger fra 41 ° F til 77 ° F.

Det handler ikke bare om svette

Ikke bekymre deg for ordtaket om at treningsinstruktører liker å si: «svette er gråtende fett». Selv om det er et morsomt bilde, opprettholdes myten om at svette er den viktigste måten kroppen din mister fett på.

Om 84 prosent av tapt fett brytes faktisk ned og går ut av kroppen via lungene, mens resten 16 prosent går gjennom svette, urin og andre kroppsvæsker.

Under trening produserer kroppen varme, så du svetter for å kjøle ned kjernetemperaturen. Men når du trener i kjøligere temperaturer, inkludert svømming, stiger ikke kjernetemperaturen så mye, så kroppen trenger ikke å svette så mye.

«Bare fordi du ikke svetter betyr ikke at kroppen din ikke jobber med høy intensitet,» forklarte Stanford.

Og hot yoga?

Hvis du elsker en god, varm yogatime, er det ingenting galt med en svett økt, men en nylig studie Ved å undersøke Bikram yoga, en type hot yoga, ble det funnet at det ikke var noen ekstra helsemessige fordeler. Når en gruppe deltakere utførte en Bikram yoga-sekvens ved 73 ° F og en annen gruppe utførte den samme sekvensen ved 105 ° F, var det ingen endringer i vaskulær helse.

I mellomtiden ble en annen Bikram yoga-studie sponset av American Exercise Council fant at høye temperaturer førte til at noen yogier utviklet usikre kjernetemperaturer, noe som kan føre til varmerelaterte sykdommer.