Caregiver Burnout: Symptomer og behandling

COS’er en omsorgsperson?

En omsorgsperson hjelper en og en annen person med sine medisinske og personlige behov. I motsetning til en betalt helseoperatør har en omsorgsperson et betydelig personlig forhold til den trengende personen. Vanligvis er den assisterte personen et familiemedlem eller en venn som er kronisk syk, har en ugyldig tilstand eller er en eldre voksen som ikke kan ta vare på seg selv.

En verge hjelper med daglige aktiviteter, for eksempel:

  • Forbered måltider
  • provisjoner
  • bad
  • Utfør medisinske aktiviteter, hvordan å forberede L’fôring gjennom et rør og administrere legemidler

Være en omsorgsperson for noen du kjenner og kjærlighet kan være veldig givende, men det kan også være utmattende og frustrerende. Er ofte følelsesmessig, fysisk og psykisk drenering. Det har en tendens til å begrense ditt sosiale liv og kan forårsake økonomiske problemer.

The Guardian Burnout oppstår når stress og vekt av disse negative effektene blir overveldende, negativt påvirker livet ditt og din helse.

Caregiver Statistics

Sekund National Alliance for Caregiving og AARP Public Policy Institute, I 2015 er det anslått at 43.5 millioner amerikanske voksne var ubetalte omsorgspersoner. Om 8217; 85% tok seg av noen til ham lært og om lag halvparten av disse tok seg av en forelder.

Caregiver Burnout er veldig vanlig. I National Alliance for Caregiving og Aarp Policy Institute Survey, følte 40% av omsorgene følelsesmessig understreket, nesten 20% hevdet å ha forårsaket økonomiske problemer og ca 20% følte seg fysisk anspent.

Så’er caregiver burnout?

En omsorgsperson med utbrenthet har blitt overveldet og er fysisk, følelsesmessig og mentalt utmattet for stress og vekten av å ta vare på den kjære. De kan føle seg alene, ikke støttet eller ikke verdsatt.

Ofte tok de seg ikke om seg selv og kan være deprimert. Til slutt kan de miste interessen for å ta vare på seg selv og personen du tar vare på.

Nesten alle foresatte opplever burnout på et bestemt tidspunkt. Hvis det skjer og ikke adresseres, blir omsorgspersonen til slutt ikke i stand til å gi god hjelp.

Av denne grunn kan Caregiver’s Burnout være skadelig for både den personen som mottar omsorg og omsorgsperson. Et stort studio i Magasiner av gerontologi Han fant også at omsorgspersoner som følte at de var veldig stressede, hadde større risiko for å dø enn omsorgspersoner som følte seg under stress.

Tegn og symptomer

Det er alarmsignaler før utbrenningen oppstår. Vær oppmerksom på og se på dem lar deg vite når du må ta skritt for å kjempe eller hindre stresset du opplever.

Generelle alarmsignaler og symptomer for Caregiver Burnout inkluderer:

  • angst
  • Unngå folk
  • Depresjon
  • utmattelse
  • føler at du mister kontrollen over livet ditt
  • irritabilitet
  • lite energi
  • Miste interessen for de tingene du liker å gjøre
  • Ved å forsømme dine behov og din helse

Når det skjer, har Caregiver Burnout både fysiske og følelsesmessige tegn og symptomer. Skiltene og fysiske symptomene inkluderer:

  • Muskel smerter og sorger
  • utmattelse
  • Hyppige hodepine
  • Øk eller reduksjon i appetitten som kan forårsake vektvariasjoner
  • søvnløshet
  • svekket immunsystem som fører til hyppige infeksjoner

Skiltene og følelsesmessige symptomene er mindre enkle å gjenkjenne, og du kan ikke merke dem. Noen av disse er:

  • angst
  • blir sint og polemisk
  • raskt og ofte irritere
  • Konstant bekymring
  • Depresjon
  • håpløs
  • utålmodighet
  • Konsentrasjonsmessig manglende evne
  • Isolere følelsesmessig og fysisk
  • Mangel på interesse for de tingene som gjorde deg lykkelig
  • MISSTIT

Utvikle negativ oppførsel, hvordan man raskt mister tålmodighet eller forsømmelse depotmottaker, er et annet tegn på utmattelse.

Som Burnout utvikler seg og depresjon og # 8217; angst øker, kan en vaktmester bruke alkohol eller narkotika, spesielt stimulerende, for å prøve å lindre symptomene. Dette kan forårsake skade, øke risikoen for skade på den som mottar hjelp. Det kan bli en veldig farlig situasjon, og en varemottaker bør slutte å gi hjelp til den ikke lenger er under L’influensa eller alkohol eller alkohol.

Diagnostisere

Vaktmesterens Burnout kan diagnostiseres av legen eller psykisk helse leverandør. Det er også Selvvurderingstest Du kan ta for å avgjøre om du har utbrenningen.

Legen din eller helsepersonell vil gjøre diagnosen snakke med deg om hva du gjorde og hvordan du føler. De vil ønske å vite hvor godt du tar vare på deg selv, og hvis du tar ganske pause fra omsorgspersonenes stress.

Kan gi deg spørreskjemaer for depresjon eller stress, men det er ingen blodprøver eller avbildning som bidrar til å gjøre diagnose. Du bør fortelle legen din som tar vare på en elsket, slik at han kan se etter tegn på utmattelse.

Burnout vs depresjon

Burnout og depresjon er like, men separate forhold. De har mange av de samme symptomene, som tretthet, angst og tristhet, men det er også noen forskjeller. Disse inkluderer:

  • Årsaken. Depresjon er en lidelse i humøret eller staten D & # 8217;. Burnout er en reaksjon ALL’eksponering for et sterkt stress i ditt miljø.
  • Hvordan du føler. Når du er deprimert, kan du føle at livet hadde mistet sin lykke. Med utbrenthet, føler du at alle dine energier hadde blitt utmattet.
  • Effekt av stressfjerning. Hvis du beveger deg bort fra omsorg og stress for en PO & # 8216, forbedrer ikke symptomene, er depresjonen mer sannsynlig. Hvis symptomene dine forbedrer seg over tid, er du mest sannsynlig utmattelse.
  • Behandling. Depresjon forbedrer vanligvis med narkotika og noen ganger med psykoterapi. Burnout forbedrer vanligvis vekk fra forspenningen av varetekten og fokuserer på egen helse og dets behov.

Cos’det er tretthet av medfølelse?

Mens Burnout oppstår over tid, når en omsorgsperson føler seg overveldet av stress for å ta vare på en elsket, manifesterer trettheten for medfølelse den plutselige. Det er tapet av evnen til å empati og ha medfølelse for andre mennesker, inkludert personen du tar vare på det.

Det er forårsaket av ekstrem stress som kommer fra # 8217; empati med de lidelser og traumatiske opplevelsene i folket du beholder. Har blitt studert hovedsakelig i helsepersonell, men skjer også med omsorgspersonene.

Noen av advarselsskiltene er:

  • sinne
  • Irrasjonell angst og frykt
  • Vanskelighetsgrad i å ta avgjørelser
  • utmattelse
  • fortvilelse
  • Økning i’bruk av narkotika og alkohol
  • alene
  • søvnløshet
  • irritabilitet
  • konsentrasjon
  • negativitet

Når det er identifisert og adressert gjennom selvrefleksjonen og livsstilsendringene, forbedres tretthet av medfølelse vanligvis raskt. Hvis du tror du har det, bør du konsultere legen din eller din psykiske leverandør så snart som mulig.

Forebygging

Det er viktig å være klar over Guardian Burnout alarmsignalene for å gjenkjenne når du har dem. Det er en rekke ting du kan gjøre for å ta vare på deg selv, bli sunn og forhindre utbrenthet, inkludert:

  • Be om hjelp fra andre. Husk at du ikke trenger å gjøre alt. Det er greit å spørre venner og familie om å gjøre noen av dine varetektsaktiviteter.
  • Få støtte. Snakk om hva du går gjennom og mottar støtte fra familie og venner eller fra en støttegruppe, hjelper deg med å utdype dine følelser og dine følelser. Hold alt i Kan gjøre deg deprimert og hjelpe til med å føle deg overveldet. Vurdere l’ideen om å søke profesjonell rådgivning, om nødvendig.
  • Vær ærlig med deg selv. Vet hva du kan, og du kan ikke gjøre. Utfør oppgavene du kan og delegere resten til andre. Av & # 8216; Nei når du tror en’aktivitet vil være for stressende, eller du har ikke tid til å gjøre det.
  • Snakk med andre assistenter. Dette hjelper deg med å få støtte og lar deg støtte og oppmuntring til andre som går gjennom noe lignende.
  • Gjør vanlige pauser. Pauser bidrar til å lindre en del av stress og gjenopprette energien din. Bruk tid til å gjøre ting som slapper av og forbedre humøret ditt. Selv 10-minutters pauser kan hjelpe.
  • Delta i sosiale aktiviteter. Møt med venner, fortsett hobbyene dine og gjør de tingene du liker er viktig for å holde lykken din og unngå isolater. L’aktivitet bør være noe å komme vekk fra din daglige rutine og # 8217; # 8217 innstilling;.
  • Vær oppmerksom på dine følelser og behov. Det er lett å glemme å ta vare på dine behov når du er en depot. Det er viktig å fokusere regelmessig på deg selv og ta vare på dine behov.
  • Ta vare på helsen din. Hold dine vanlige avtaler fra legen din, selv for forebyggende omsorg, ta medisiner og kontakt legen din når du føler deg dårlig. Hvis du ikke er sunn, kan du ikke ta vare på noen andre.
  • Følg et sunt kosthold. Å spise næringsstoffer måltider holder deg frisk og forbedrer energi og motstand. Unngå junk food, som kan få deg til å føle deg lat.
  • Trening. L’Øvelse er en fin måte å lindre stress på, øke energi og tilbringe tid til deg selv. Det kan også forbedre depresjonen.
  • Hold søvnen din. Hviler nok er viktig for ditt velvære og å holde motstanden din.
  • Ta familie permisjonen. Hvis du jobber, dra nytte av fordelene for kjent permisjon til din disposisjon. Eliminer arbeidsstress kan redusere ditt ansvar og gratis mer tid for deg selv.
  • Vurdere lettelse omsorg. Når du trenger en pause, # 8217; bruk av lettelse omsorg for noen timer eller noen få uker er et alternativ på 8217;. Når du trenger noen timer eller en dag for deg selv, kan hjemme tjenester, for eksempel en innenlands helsevesen Assistant eller et dagtidssenter for voksne, ta vare på den kjære. En boligstøtte struktur gir natthjelp hvis du trenger en lengre pause. Ulempen er at du betaler en hastighet for disse tjenestene som vanligvis ikke er dekket av Medicare eller fra # 8217; forsikring.

Å holde et sunt sinn, kropp og ånd er viktig for trivsel av deg og den kjære. Å ha et keeper verktøysett kan hjelpe deg å holde balansert og organisert. Det er også en ressurs som du kan bruke hvis du opplever advarselsskilt.

Ressurser og støtte

Mange ressurser er tilgjengelige for å hjelpe deg med å ta vare på den kjære. De fleste omsorgspersoner har ingen trening på hva du skal gjøre for en bestemt betingelse, så det er viktig å finne nyttige ressurser.

Det finnes nettsteder for de fleste kroniske forhold og tjenester du måtte trenge. Noen av disse ressursene er oppført nedenfor:

Det er også mange nettsteder med ressurser for å hjelpe keeperne å ta vare på seg selv:

Bunnlinjen

Caregiver’s Burnout oppstår når stress og vekt for å ta vare på en elsket blir overveldende. Dette medfører en nedgang i din mentale og fysiske helse. Husk at Burnout er en vanlig hendelse blant depotne: Du har ikke gjort noe for å provosere det.

Det viktigste er å kjenne advarselsskiltene til omsorgspersonen, slik at du kan gjenkjenne dem og til og med forhindre. Følg forslagene for å forhindre utbrenthet og bruk de mange ressursene som er tilgjengelige for å holde deg til å hjelpe deg med å nå et sunnere sted.