Calamari og kolesterol: l & # 039; puslespill av calamari

Elske blekksprut, men ikke kolesterolet som kommer fra det? Dette er dilemmaet for mange som elsker stekt blekksprut.

Squid er en del av samme familie som østers, kamskjell og blekksprut. Det serveres ofte stekt, kjent som calamari, og det totale fettinnholdet har en tendens til å være svært høy på grunn av oljen som brukes i stekeprosessen. Det faktum at det er rik eller ikke av mettet fett eller trans, avhenger av hvilken type olje som er valgt for steking. Servert alene, skjønt, blekksprut kan være ganske sunn takket være hans Lave mengder mettet fett.

Squid er en sunn mat?

Animalske produkter er de eneste matkildene til kolesterol. I motsetning til andre animalske produkter, er blekksprut en dårlig mettet fett. Mettet fett og transfett blir generelt advart mot de med høyt kolesterol av helsepersonell. Når squids er stekt og behandlet i blekksprut, øker innholdet av totale fettstoffer og muligens det mettede fettinnholdet. I hovedsak, hva ellers ville være en relativt sunn mat, kan være reased ganske usunn.

En 3-ounce del av rå blekksprut inneholder ca 198 milligram kolesterol og 13.2 gram protein sammen med 0.3 gram totalt mettet fett. Det inneholder også sunne fettstoffer: 0.09 gram monounsettet fett og 0.4 gram flerumettet fett.

American Heart Association anbefaler ikke å spise mer enn 5-6% av total kalorier om dagen fra mettet fett hvis målet ditt er å senke kolesterolnivåene & # 8220; dårlig & # 8221; ringer lipoprotein ved lav tetthet (LDL). Med en 2000 kalori diett, er dette ekvivalent med 11-13 gram mettet fett. De anbefaler også eller unngå transfett. FDA har bestemt seg at transfett fra delvis hydrogenerte oljer (PhO) generelt ikke er anerkjent som trygge (gras) og gjør for tiden en innsats for å gjøre matprodusenter helt fjerne Pho fra mat.

Hans Anbefalt Konsumere mer umettede fettstoffer, inkludert enumettet og flerumettet. Disse fettene kan bidra til å øke lipoproteinnivået med høy tetthet (HDL), kolesterol & # 8220; god & # 8221;. L’HDL kan hjelpe deg med å finne den dårlige LDL.

Salamari kosttilskudd tilgjengelig

Å virkelig presse godheten til blekksprut, er blekksprutoljen også tilgjengelig som et kosttilskudd. Det sies å være mer bærekraftig enn andre fiskeoljer, fordi det er oppnådd fra biproduktet av matkalamari og ikke dyrkes direkte.

I de senere år har Salamarioljen oppnådd mye oppmerksomhet fra media for sine omega-3 fettsyrer. Mange tar omega-3 kosttilskudd eller vender seg for å spise mer mat med omega-3 fettsyrer; Som laks & # 8211; På grunn av kardiovaskulære fordeler, som inkluderer deres evne til å øke HDL-nivåene.

Kok med blekksprut

Her er noen oppskrifter som utelukkende påvirker blekksprut, men trenger ikke å steke dem!

Grillet blekksprut med sitron og persille

Denne oppskriften bruker fersk sitronsaft og krydder. Kok grillet blekksprut med bare en dråpe olje d’Oliven holder det deilig mens det også er lavt i mettet fett.

Glutenfri bakt blekksprut

Dette er en drøm? Gourmeter med glutenintoleranser vil elske denne oppskriften på favoritt blekksprut fra’Happy Hour. Den bakte matlagingen, i stedet for å steke, holder hjertet sunt og brødsmulene er gluten. Få oppskriften!

Fritert blekksprut

Ønsker følelsen og # 8217; utseende av stekt blekksprut uten alt usunn fett? Dette alternativet til tradisjonell stekt calamari inkorporerer panko breadcrumbs i skorpen. Så blekkspruten er tilberedt, som er en sunnere matlagingsmetode enn steking.

Bakt calamari

Steke blekksprut og sesong med paprika eller Midtøsten krydder som ZA’Atar! Squid utvidet og hovne under matlaging, gi livet til saftig og gummy calamari. Få oppskriften!