Brystkreft: Hvordan behandle smerte i armene og skuldrene

Etter behandling for brystkreft, kan du prøve smerte i armene og skuldrene, hovedsakelig på samme side av behandlingslegemet. Det er også vanlig å ha stivhet, hevelse og redusert mobilitet av armene og skuldrene. Noen ganger kan månedene være nødvendig før disse komplikasjonene vises.

En smerte som dette kan oppstå av ulike grunner. For eksempel:

  • Kirurgi kan forårsake hevelse. Det kan også be om de nye stoffene og kan forårsake dannelsen av høyt fleksibelt kikatrisk stoff i det opprinnelige stoffet.
  • De nye cellene som dannes etter at radioterapi kan være mer fibrøse og mindre i stand til å inngå og utvide.
  • Noen behandlinger mot brystkreft, som aromatasehemmere, kan forårsake ledsmerter eller øke risikoen for osteoporose. Narkotika kalt Taxani kan forårsake nummenhet, prikking og smerte.

Heldigvis er det enkle øvelser du kan starte innen få dager fra # 8217; intervensjon og fortsette under radioterapi eller kjemoterapi. Det kan være nyttig å konsultere en fysisk eller ergoterapeut før de starter. Mange rehabiliteringseterapeuter har spesifikk trening i onkologisk rehabilitering og i behandlingen av lymphedem. Din onkolog kan være i stand til å lede deg. Ikke nøl med å spørre en terapeut med spesialistopplæring.

Det kan være vanskelig å være motivert når du er trøtt og sår, men det er godt å huske at enkle øvelser som er gjort bra, er svært effektive og kan redusere risikoen for fremtidige symptomer. Ikke ta oss mye å gjøre det. Bruk komfortable og brede klær og ikke start øvelser når du er sulten eller tørst. Planlegger å gjøre l’trening på en tid på dagen som fungerer best for deg. Hvis en øvelse øker smerten, slutte å gjøre det, ta en pause og pass til den neste. Ta deg tid og husk å puste.

Fase uno: de første oppgavene

Her er noen øvelser du kan gjøre fra å sitte. Vanligvis er de sikker på å gjøre innen få dager fra # 8217; intervensjon eller i tilfelle lymphedem, men sørg for å konsultere legen din før du gjør en øvelse.

Du kan sitte på kanten av en seng, på en benk eller en stol uten armer. Gjenta hver av disse en eller to ganger om dagen. Men ikke bekymre deg hvis det ser ut til å være for mye. Selv om du gjør dem hver annen dag, vil de hjelpe deg uansett. Fem repetisjoner for trening, og øker så langsomt opp til 10. Utfør hver repetisjon sakte og metodisk. Å gjøre en øvelse for raskt kan forårsake smerte eller muskelspasmer. Slowdown kan gjøre dem enklere og mer effektive.

1. Shrug

La armene henge langs hoftene og øker den øvre delen av skuldrene mot ørene. Hold denne stillingen i noen få sekunder, så helt senker skuldrene dine.

2. Scapula strammer

La armene slappe av og stram skulderbladene sammen på den øvre ryggen. Hold skuldrene avslappet og vekk fra ørene dine. Hold denne stillingen i noen sekunder og slapp av.

3. Løft armen din

Bli med hendene dine og løft armene dine alle’brysthøyde. Hvis en arm er svakere eller smalere enn # 8217; Annet, Arm & # 8220; Good & # 8221; kan hjelpe den svakere. Øker langsomt armen og senker det forsiktig. Ikke gå utover poenget med smerte. Etter å ha utført disse operasjonene i noen dager eller uker, og når du begynner å føle deg mer avslappet, kan du prøve å heve armene dine høyere enn # 8217; brysthøyde og sikte på å ta dem over hodet ditt.

4. Krumning av albuen

Start med armene dine ved din side, med palmer vendt fremover. Brett albuene opp for å berøre skuldrene. Prøv å heve albuene til de når brysthøyden. Så la albuene rette og senke armene dine langs hoftene dine.

Trinn to: Legg nå disse øvelsene

Etter å ha utført øvelsene ovenfor i omtrent en uke, kan du legge til disse:

1. Armer sidelengs

Start med armene dine langs hoftene dine. Roter håndflatene, slik at de vender fremover. Holder tommelen opp, han øker armene langs sidene på siden av skuldrene og ikke høyere. Deretter senket forsiktig.

2. Ta på hodet ditt

Kjør den forrige øvelsen, men før du senker armene, brett albuene og se om du kan røre nakken eller hodet. Deretter rette albuene og forsiktig senk armene dine.

3. Armer frem og tilbake

Du kan gjøre det på en benk eller en stol uten armlener eller stående. La armene henge langs hoftene med palmer som vender mot kroppen. Ta med armene dine tilbake så langt som mulig. Så gå videre til thoraxhøyden. Ikke skape så mye impuls for å svinge for mye armer i begge retninger. Å gjenta.

4. Hendene bak ryggen din

Hold hendene bak deg og prøv å skyve ryggen langs skulderbladene dine. Hold denne stillingen i noen sekunder, og senk dem.

Husk å stoppe eller sakte hvis enhver øvelse øker smerten. Etter ferdigstillelse, hvilte og drikk noe. Det er normalt å prøve litt og stivhet i løpet av dagen etter starten av en ny øvelse. Denne typen smerte er forskjellig fra normal smerte og ofte en varm dusj lindringer. Husk å fortsette å gjøre øvelser hver dag. Hvis du innser at den fysiske aktiviteten forårsaker en økning i smerte som ikke forsvinner, kontakt legen din eller snakker med en rehabiliteringsbehandling.

Ta bort

Mens du starter øvelsene umiddelbart etter behandling av brystkreft og holder tritt med dem, kan du forhindre ytterligere problemer, noen problemer med armene og skuldrene kan oppstå uansett hva du gjør. Kontakt din onkolog hvis du fortsetter å ha symptomer til tross for øvelsen, eller hvis du gjør nye eller forverrede symptomer.

Du kan oppdage at du trenger å se en ortopedist eller en annen spesialist. En radiograf eller en magnetisk resonans kan også være nødvendig, slik at legen kan diagnostisere og anbefale behandlinger. Legen din kan råde deg til å se en fysisk eller ergoterapeut. Hvis du allerede ser en rehabiliteringsterapeut, må du sørge for at du forteller ham om noe nytt oppstår, eller hvis symptomene dine blir verre.