Beslutningstaking tretthet: som er og hvordan man skal unngå det

Del på Pinterest815766838

Vi står overfor hundrevis av valg hver dag: fra hva du skal spise til lunsj (pasta eller sushi?) Til mer kompliserte beslutninger som involverer vårt følelsesmessige, økonomiske og fysiske velvære.

Uavhengig av hvor sterk du er, kan din evne til å få de beste valgene til slutt gå ut på grunn av nettoppholdsutstyr. Dette er den offisielle termen for den følelsen når du er overdrevet stresset fra # 8217; uendelige mengder avgjørelser du måtte ta i løpet av dagen.

‘Gjenkjenne at det kan være komplisert fordi det ofte føles som en dyp følelse av tretthet & # 8221; sier en autorisert konsulent, Joe Martino, som legger til at det sannsynligvis slår oss mer enn vi tror.

Lære å administrere din beslutningsprosess kan hjelpe deg med å unngå å høre at du tømmes og holder din mentale energi. Her er hva du burde vite.

Hvordan virker det

Coined av Roy F sosial psykolog. Baumeister, L & # 8217; Beslutning tretthet er den følelsesmessige og mentale spenningen som følge av vekten av valgene.

[8220; Når mennesker er overbelastet, blir vi haster eller vi lukker alle og stressene spiller en stor rolle i vår oppførsel & # 8221; sier Tonya Hansel, PhD, direktør for doktorgrad i sosiale tjenester på Tulane University.

Med andre ord, når din mentale energi begynner å knappe, er du mindre i stand til å ignorere grunnleggende begjær og mer sannsynlig å velge hva som er enklere.

Daglige eksempler

L & # 8217; Beslutning tretthet kan manifestere seg på forskjellige måter. Her er en titt på 2 vanlige scenarier:

Planlegging av måltider

Få ting er så stressende hvordan å stadig tenke på hva du skal spise hver dag. Dette skyldes delvis det enorme antallet avgjørelser som er involvert (takk, Internett).

For eksempel, kanskje du ruller dusinvis av oppskrifter, og venter på en skille den. Bortsett fra det & # 8230; de ser alle vakre ut. Overveldet, du velger en tilfeldig uten å se nærmere på det som er involvert.

Etter å ha gjort listen, gå til matbutikken, bare for å fikse 20 eller flere alternativer for bare melk.

Kom hjem og få deg til å innse at du ikke har tid til å fullføre den oppskriften opp til denne helgen. Og den melken du kjøpte? Det er ikke den typen som er forespurt av oppskriften.

Administrer arbeidsbeslutninger

[8220; Søket etter svar kan forvandle et enkelt beslutningsreisende tre til en labyrint av stress og byrder & # 8221; sier Hansel.

Anta at du intervjuer folk til å holde en ny rolle. Få mange kvalifiserte kandidater og finn deg selv å kjempe for å redusere L & # 8217, liste til et håndterbart nummer.

På slutten av dagen kan du ikke holde dem rett og velg bare de 3 kandidatene du husker navnene på et intervju. Å gjøre valget på denne måten, kan du forsømme noen av de sterkeste kandidatene.

Hvordan gjenkjenne det

Husk, beslutningsprosessen er ikke alltid lett å identifisere. Men Hansel tilbyr noen detektorsignaler som kan foreslå at du skal til en utbrenthet.

Tegn på beslutningstaking

De klassiske tegnene på beslutningsutstyret inkluderer:

  • Utsettelse. & # 8220; Jeg vil møte det senere.& # 8221;
  • Impulsivitet. & # 8220; eeny, meeny, miny, mooe & # 8230; & # 8221;
  • Å unngå. & # 8220; Jeg kan ikke håndtere det nå.& # 8221;
  • Ubesluttsomhet. I tvilstilfeller sier jeg bare & # 8216; Nei ‘& # 8221;.

Over tid kan denne typen stress føre til irritabilitet, økt angst, Depresjon og fysiske effekter, for eksempel spenning hodepine og fordøyelsesproblemer.

Hva å gjøre med det

Den beste måten å unngå beslutningsprosessen som forbruker energi er å bevisst styre dine tanker og handlinger bevisst.

Her er noen forslag til å komme i gang:

Konsentrerer seg om omsorg for deg selv

Som med noe svar på stress, når det menneskelige systemet blir overdrevet beskattet, er selvsorgen ekstremt viktig & # 8221; sier Hansel.

Ta litt tid å hvile å sette fra 10 minutters pause mellom aktiviteter i løpet av dagen.

Gjenopprett betyr også å sørge for at du sover nok om natten, sørg for at du mottar litt og ernæring fra maten din og ser på din Inntak av alkohol.

Lag en liste over hvilke beslutninger de har prioritet

Reduser beslutningsprosessen, bemerkelsesverdig ved å skrive dine hovedprioriteringer for dagen, og sørg for at du står overfor dem først. På denne måten tas dine viktigste avgjørelser når energien din er mest.

Ha en personlig filosofi for viktige beslutninger

Ifølge Martino, en god praksisregel når det gjelder å håndtere viktige beslutninger, lurer på hvor trøtt i den nåværende situasjonen. Du tar beslutningen om å bare løse saken foran deg?

Jeg tror det beste spørsmålet å be om begge: Hvilken innvirkning vil ha denne beslutningen i mitt liv?& # 8221; han sier.

Hvis svaret er at han vil ha en sterk innvirkning, utvikler han en filosofi om beslutningsprosessen som lar deg ta disse beslutningene bare når du må ta dem eller når du føler deg hvile.

Dette kan bety å legge til side en periode hver måned for å evaluere fordeler og ulemper forbundet med viktige beslutninger.

Minimere beslutninger med liten tid i spillet

Reduser beslutningsdrenering ved å planlegge på forhånd og ta relativt små beslutninger utenfor Equation. For eksempel, ta lunsj på jobb for å unngå å måtte bestemme hvilken restaurantordre. Eller strekk ut klærne for å jobbe natten før.

Hold uendrede rutiner

Organisere dagen din, så du må ta minst mulige avgjørelser.

Dette betyr å ha stive og klare regler på noen ting, for eksempel:

  • når du legger deg
  • Spesifikke dager når du går på treningsstudioet
  • shoppe

Velg sunnere snacks

Å ha den rette maten kan hjelpe deg med å holde energien din. Søket viser som spiser en rask og rik glukose-snack, forbedrer vår selvkontroll og forhindrer blodsukkernivået ned.

Du vet ikke hva du skal spise? Her er 33 alternativer på farten.

Tillat andre å hjelpe deg

Del den mentale belastningen av beslutningsprosessen kan bidra til å forhindre følelser av suppals.

Her er noen eksempler på hva du kan delegere:

  • Hvis du har problemer med å plante måltider, la din partner eller romkameraten finne en meny. Du kan hjelpe deg med å handle.
  • Spør en intim venn for å hjelpe deg med å bestemme hvilken hydraulisk samtale.
  • La en kollega velge hvilke bilder du skal bruke i din neste arbeidspresentasjon.

Hold din mentale og fysiske tilstand under kontroll

[8220; innse at noen ganger alle er overveldet av beslutninger & # 8221; sier Hansel. Vær oppmerksom på dine følelsesmessige og fysiske svar.

Gjør feil valg gjentatte ganger fordi du føler deg overveldet? Du finner deg selv å ta vane med å lage snacks med junk food for å unngå å lage middagsbeslutninger?

Hold styr på dine reaksjoner kan hjelpe deg å forstå hvilke vaner som trenger forbedring.

Feire dine gode beslutninger

Ta mange små beslutninger i løpet av dagen uten å gjøre det i betraktning. Og dette på toppen av alle de store og åpenbare.

Hansel anbefaler bevisst å feire arbeidet med å lage en velinformert eller god beslutning.

Hvis du har spikret presentasjonen din eller du klarte å reparere den kranen som mister, gi deg et klapp på skulderen og feire din evne til å løse problemer og utføre under press. Tilbake hjem 15 minutter før eller gi deg en bit & # 8216; mer tid til å slappe av når du kommer hjem.

Bunnlinjen

Hvis du føler deg irritabel, overveldet eller uten energi, må du kanskje gjøre med beslutningsprosessen tretthet.

Av en & # 8217; se på alle de store og små beslutningene du tar hver dag og tenk på hvordan du eliminerer dem fra & # 8217;.

Ved å endre vaner og sette de riktige rutinene, kan du redusere energien din og bevare dine energier for beslutninger som virkelig betyr noe.

Cindy Lamothe er en freelance journalist basert i Guatemala. Han skriver ofte kryss mellom helse, velvære og vitenskap om menneskelig oppførsel. Han skrev for Atlanterhavet, New York Magazine, Teen Vogue, Quartz, Washington Post og mange andre. Truela på Cindylamothe.com.