Behandle og takle MDD: Hva er forskjellen?

Selv om det meste hovedsakelig tar vare på følelsesmessig bass, er den store depressive lidelsen (MDD), også kjent som klinisk depresjon, mer enn en dårlig dag eller # 8220; Bluesen & # 8221;. Denne lidelsen kan fortsette i måneder eller år og påvirke alle aspekter av livet ditt. Symptomene inkluderer:

  • vedvarende
  • irritabilitet
  • Tap av interesse for aktiviteter
  • Endringer i & # 8217; appetitten
  • angst
  • Følelser av ubrukelighet
  • Fysisk smerte og sorger
  • Selvmordstanker

L & # 8217; MDD treffer mange mennesker & # 8211; ca 14.8 millioner voksne bare i USA, ifølge Depresjon og bipolar støtte allianse (DBSA).

Flere faktorer øker risikoen for MDD, som genetikk, stressende hendelser og infantile traumer. Depresjon kan utvikle seg selv etter diagnosen av en kronisk sykdom.

Flere strategier kan hjelpe deg med å håndtere og takle denne sykdommen. Ordene & # 8220; ledelsen & # 8221; og & # 8220; coping & # 8221; De brukes noen ganger interchangeabile. Men når det gjelder å leve sammen med MDD, er det en forskjell.

MDD-styring: hva det betyr?

L & # 8217; MDD kan være svekkende. Du kan føle deg bra om noen dager, men i andre kan du ikke komme seg ut av sengen og leve et normalt liv. Ikke ignorere hvordan du føler. Å snakke med legen din er det første skrittet for å håndtere denne tilstanden og forbedre din følelsesmessige og mentale helse.

MDD-ledelsen innebærer L & # 8217; inntak av aktiv kontroll av situasjonen. I stedet for å sitte og gi autoritet til depresjon om livet ditt, jobber du sammen med legen din på jakt etter effektiv terapi for å avslutte eller redusere alvorlighetsgraden av symptomene dine.

Selv om du ikke kan ta vare på depresjonen din, har måten du klarer denne sykdommen en stor innvirkning på ditt daglige liv.

1. Narkotika for MDD

Hvis du har honidet med MDD for en PO & # 8216;, i all sannsynlighet, tar du et antidepressivt middel for å håndtere symptomer. L & # 8217; Effektiviteten til et bestemt antidepressivt middel varierer fra person til person. Et viktig aspekt av MDD-ledelsen er å finne et stoff som fungerer for deg. Flere behandlinger er tilgjengelige. Hvis stoffet du for tiden antas, er det ineffektivt, snakk med legen din for å flytte til et annet stoff.

Du må kanskje oppleve forskjellige stoffer før du forbedrer symptomene. Videre kan MDD-styring be om en kombinasjon av antidepressiva, # 8217 stabilisatorer; humør eller antipsykotiske stoffer, avhengig av alvorlighetsgraden av symptomene. Ulike typer antidepressiva er:

  • Selektive serotonin reuptake inhibitorer
  • Serotonin-norepinefrin reuptake inhibitorer
  • NOREPHINEHRINE-DOPAMINE RUPTAKE INHIBITORS
  • Atipici antidepressiva
  • Trisykliske antidepressiva
  • Monoaminoxidasehemmere

2. Psykoterapi for MDD

Noen beseirer depresjon med den rette kombinasjonen av narkotika, mens andre krever ytterligere terapier for å overvinne negative følelser. Avhengig av den enkelte situasjonen, kan legen anbefale psykoterapi for å hjelpe deg med å håndtere symptomer.

Også kjent som Word Therapy, er psykoterapi når du anbefaler en psykisk helse lege. Denne legen hjelper deg med å identifisere de faktorene som bidrar til depresjonen din og tilbyr strategier for å redusere symptomene. Noen mennesker blir deprimert fordi de har urealistiske forventninger til seg selv. I mellomtiden kjemper andre depresjon på grunn av traumatiske hendelser i sin fortid eller på grunn av vedvarende negative tanker.

Uansett den underliggende grunnen, hjelper psykoterapi å bestemme roten til problemet. Behavioral kognitiv terapi er en effektiv form for psykoterapi. Dette innebærer L & # 8217; identifikasjon av negative tanke mønstre og derfor L & # 8217; lære måter å erstatte disse tankene med positive.

Legen din kan anbefale behandling på et boligopphold hvis du har selvmordstanker. Disse strukturene gir et trygt og fredelig sted å se etter omsorg. Du vil motta medisinering, rådgivning og kontinuerlig støtte.

3. Prosedyrer for MDD

Depresjon har vært knyttet til lave nivåer av nevrotransmittere, som er kjemikalier i hjernen som sender signaler mellom nerveceller. Neurotransmittere påvirker også L & # 8217; humør og lave nivåer kan utløse depresjon og angst.

Når narkotika eller språkbehandling ikke produserer de ønskede resultatene, snakk med legen din om elektrokonvulsiv terapi eller terapi D & # 8217;. Denne terapien endrer hjernens kjemi og gjenoppretter den normale balansen mellom nevrotransmittere, som bidrar til å reversere symptomene på depresjon. Mens du er under anestesi, sender en enhet elektriske strømmer gjennom hjernen din, og utløser et lite angrep. Bivirkningene av denne terapien kan inneholde minnetap, generelt midlertidig og hodepine.

A & # 8217; annen MDD-styringsprosedyre er transcranial magnetisk stimulering (TMS). Dette er også en «8217; alternativet når depresjon ikke reagerer på narkotika. Denne prosedyren bruker magnetiske impulser for å stimulere nerveceller i hjernen. L & # 8217; Målet er å regulere stater D & # 8217;. I motsetning til elektrokonvulsiv terapi, som gir umiddelbar lindring, kan TMS-behandling ta opptil seks uker.

Takle MDD: hva det betyr?

Selv om du snakket med legen din på forskjellige måter å håndtere den store depresjonen, og du har engasjert i en behandlingsplan, kan du ha problemer med å akseptere diagnosen din. Siden MDD kan være en kamp for livet, må du på et tidspunkt lære å leve med denne lidelsen.

MDD-ledelsen antyder å ha en strategi eller en plan for D & # 8217; handling for å kontrollere symptomer. Ansikt, D & # 8217; En annen del, er måten du klarer situasjonen eller håndterer sykdommen din. En depresjonsdiagnose kan være overveldende. Men når du aksepterer situasjonen for hva det er, vil det være lettere å gå videre med livet ditt.

Her er noen tips for å håndtere MDD: MDD:

1. Vet at du ikke er alene

Hvis ingen av dine venner eller familie lider av depresjon, kan du føle at du er alene. Du kan prøve forlegenhet eller skam. Men ikke C & # 8217; Det er en grunn til å slå deg. Depresjon er en vanlig psykisk lidelse som rammer millioner av mennesker.

Hjelper med å møte og koble til folk som forstår hvordan du føler deg. Snakk med legen din for å bli med i en lokal støttegruppe.

2. Forenkle livet ditt

L & # 8217; Angst kan forverre symptomene på depresjon. Du kan ikke fjerne noen stressfaktor i livet. Men hvis du har for mye å gjøre, og du er overveldet, kjenner du grensene dine og fjerner noen forpliktelser. Dette gir en balanse og hjelper deg med å opprettholde bedre kontroll over dine følelser.

3. Skriv det ned

Hvis du føler deg ubehagelig å snakke med venner eller familiemedlemmer av depresjonen din, skriv en dagbok kan hjelpe deg. Ikke hold følelsene flaske innsiden. L & # 8217; Innføring i dagboken er en måte å uttrykke hvordan du føler deg på papir. Hvis du kan gi mening om dine følelser, er du mer rustet til å møte dine følelser.

4. ta vare på deg

Selv enkle livsstilsjusteringer kan hjelpe deg med å takle denne sykdommen.

Pass på at du sover mye. En utilstrekkelig søvn kan forårsake irritabilitet og angst.

Det er også viktig å trene regelmessig. Objektiv i minst 30 minutters fysisk aktivitet nesten hver dag i uken. Dette stimulerer produksjonen av endorfiner og dopamin, som kan hjelpe deg med å føle deg bedre følelsesmessig. Ta en tur, gå på sykkel, abonnere på et treningsstudio eller praktisk sport du liker.

Hvis negative tanker tar over tankene dine, gå til A & # 8217; aktivitet eller prosjekt. Hold deg opptatt av å distrahere tankene dine. Også, ikke hopp over måltider og øker matinntaket som inneholder vitamin B-komplekset. Disse inkluderer:

  • bønner
  • egg
  • kylling
  • sitrusfrukter
  • Grønne bladgrønnsaker

5. Velg dine følgesvenner klokt

Dine venner og familie kan ha en positiv eller negativ effekt på din følelsesmessige helse. Videre, begrense kontakt med giftige eller negative mennesker i livet ditt. Dette inkluderer følelsesmessig voldelige mennesker, og noen får deg til å føle deg lavere. Deres negativitet kan bli smittet.

L & # 8217;

MDD kan utløse mørke dager. Men jo mer du lærer å håndtere og håndtere denne sykdommen, vil det være lettere å overvinne negative tanker og nyte livet igjen.

Ikke lider i stillhet. Vær proaktiv og snakk med legen din på behandlingsalternativer.