Antibiotika Diaré: årsaker, behandling og forebygging

Del på Pinterest

Antibiotika er narkotika som brukes til å behandle bakterielle infeksjoner. Imidlertid kan noen ganger antibiotikabehandling føre til en ubehagelig sikkerhetseffekt: Diaré.

Diaréen forbundet med antibiotika er ganske vanlig. Det anslås det mellom 5 og 25 prosent Voksne kan vise diaré under antibiotikuminntaket.

Men hva gjør denne grunnen? Og kan forebygges? Fortsett å lese mens du forsterker diaréen forbundet med antibiotika, hva årsaken og hva du kan gjøre hvis det skjer med deg.

Antibiotika kan forårsake diaré?

Ja, antibiotika kan forårsake diaré, og det er derfor.

Antibiotika målet bakterier ved å utnytte strukturer og prosesser at bakterielle celler har at de er forskjellige fra våre egne celler. Derfor, selv om antibiotika ikke skader våre egne celler, kan de drepe både gode bakterier og dårlige som lever i tarmen din.

Ikke alle bakterier er dårlige. Det er mange typer gode bakterier som bor i tarmen din. Disse gode bakteriene hjelper med fordøyelsesprosessen og spiller også en rolle i å opprettholde sunn. Antibiotika kan avbryte LE & # 8217; balanse av disse bakteriene. En av bivirkningene av & # 8217; drept gode bakterier, i tillegg til dårlige bakterier, er muligheten for mer myke avføring.

En annen jobb utført av gode bakterier er å holde veksten av opportunistiske bakterier under kontroll. Disse bakteriene, som det vanskelige Clostridium, (kjent som C. Diff kort sagt) kan forårsake infeksjoner hvis det er tillatt å trives, noe som kan skje hvis de gode bakteriene blir drept av antibiotika.

Toksinene produsert av c. diff kan forårsake betennelse i # 8217; tarmen, som resulterer i diaré. Studier anslår ham opptil 17.5 prosent Sunn folk er kolonisert av c. diff. Dette nummeret kan øke i helsefasiliteter, for eksempel sykehus.

Symptomer på diaré forbundet med antibiotika

Diaréen forbundet med antibiotika er definert som å ha myke og vannaktig avføring tre eller flere ganger om dagen under antibiotikainntaket.

Dette kan starte om en uke etter at antibiotika starter. Videre kan diaré også utvikle seg i uker etter slutten av behandlingen.

Hvis du har en infeksjon fra 8217. Diff, du kan finne flere symptomer som:

  • Abdominal smerte eller kramper
  • lav feber
  • Redusert av # 8217; appetitt
  • kvalme

Noen antibiotika er mer sannsynlig å forårsake diaré?

Selv om alle antibiotika kan forårsake diaré, er noen typer nærmere forbundet med tilstanden. Det er ikke klart, akkurat fordi disse antibiotika er mer sannsynlig å forårsake diaré enn andre.

Antibiotika som er mer sannsynlig å forårsake diaré, inkluderer:

  • Penicilliner, som amicillin og amoksicillin
  • cephalosporin, som cephalexine og cefpodoxima
  • clindamycin

Hvilken mat du bør spise for å behandle diaré?

Hvis du lider av diaré på grunn av antibiotika, må du justere dietten din kan bidra til å lindre symptomene. Noen generelle forslag inkluderer:

  • Spis lav fiber mat. Mens fiberrike matvarer anbefales når du er sunn, spiser dem når du har diaré, kan forverre dine forhold.
  • Erstatte kaliumet. Dette næringsstoffet kan gå tapt på grunn av diaré, men å spise kaliumholdige matvarer kan bidra til å erstatte den.
  • Reintegno av tapte væsker og salter. Diaré kan få deg til å miste væsker og elektrolytter raskere, så det er viktig å erstatte dem.

Basert på disse forslagene, prøv å konsumere følgende matvarer og drikke når du har diaré:

  • Væsker inkludert vann, kjøttkraft eller koffeinfri te
  • Frukt som bananer, eple saus eller små mengder hermetisert frukt uten sirup
  • Korn som hvit ris, hvitt brød og pasta
  • Skrelles poteter (god kaliumkilde) kokt eller bakt
  • Proteinkilder som fjærfe, magert kjøtt og fisk
  • Yoghurt som inneholder høye fermenter

Hvilken mat du bør unngå?

Noen typer mat kan forverre symptomene eller forstyrre antibiotikabehandling. Disse inkluderer:

  • alkoholholdige drikkevarer
  • Drikker som inneholder koffein som kaffe, brus og te
  • Meieriprodukter (bortsett fra yoghurt) kan forårsake fordøyelsesproblemer under intocion av antibiotika og kan påvirke antibiotikumabsorpsjonen
  • Fettmatvarer som fett kjøtt, bakevarer, frites, frites og andre stekte matvarer
  • Mat eller drikke med høyt sukker tilsatt som brus, fruktjuicer, kaker og kjeks
  • Fiberrike matvarer som integrert frokostblandinger, belgfrukter og de fleste frukt og grønnsaker
  • Krydret mat som kan ytterligere irritere fordøyelseskanalen

Prøv også å unngå å spise grapefrukt eller ansette fotballtilskudd. Disse kan begge forstyrre måten antibiotika absorberes av kroppen din og kan redusere effekten av stoffet.

Andre rettsmidler for selvhjelp

I tillegg til å endre kostholdet ditt, er det andre trinn du kan forplikte deg til å lindre symptomer.

Erstatte tapte væsker

Diaré kan føre til tap av væsker, og setter deg i fare for dehydrering. Hold deg hydrert ved å drikke mye vann. Selv buljonger eller fruktjuicer med lavt sukker kan bidra til å forhindre tap av væsker.

Hvis barnet ditt har diaré, kan du vurdere en løsning av oral rehydrering som pedialyte.

Bruk antidiarrhic medisiner med forsiktighet

I noen tilfeller kan antidiarrhoriske stoffer som loperamid (imodium) være effektiv for å lindre symptomene. Snakk imidlertid med legen din før du bruker disse stoffene.

I noen tilfeller kan bruken av antidiarrhoriske legemidler redusere tiden som trengs for å eliminere giftstoffer i fordøyelseskanalen. Dette kan forlenge tilstanden din og kunne sette deg i fare for komplikasjoner.

Når skal du se en lege

Kontakt legen din eller gå til presserende omsorg, hvis du antar antibiotika, og du har følgende symptomer:

  • Mer enn fem episoder av diaré på en dag
  • Blod eller pus i avføringen
  • feber
  • Abdominal smerte eller kramper

Hvis din tilstand av diaré er lettere, kan legen foreslå at du avbryter antibiotika som tar til diaréen forsvinner. Legen din kan også foreskrive et annet antibiotika som har lavere risiko for å forårsake diaré.

I tilfeller der A & # 8217 er mistenkt; infeksjon fra c. diff, legen vil ta bort ditt antibiotika du tar. I stedet kan legen foreskrive et antibiotika rettet mot bakterier c. diff, som vancomycin, fidaxomycin eller metronidazol.

Det er måter å hindre diaré når du tar antibiotika?

Det er noen skritt du kan adoptere for å redusere risikoen for å utvikle diaré forbundet med antibiotika. Noen forslag inkluderer:

  • Prøv probiotika. Probiotika kan bidra til å legge til gode bakterier i fordøyelsessystemet ditt. Noen Nylige vurderinger av vitenskapelig litteratur fant at bruken av probiotika under antibiotikuminntaket kan være effektivt for å hindre diaré.
  • Øv en god hygiene. Vask hendene ofte, spesielt etter bruk av badet, kan det bidra til å forhindre spredning av bakterier c. diff.
  • Følg medisineringsinstruksjonene. Noen antibiotika kan fortelle deg å ta med mat. Pass på at du gjør det for å forhindre fordøyelsesregritet.
  • Ta kun antibiotika når det trengs. Selv om antibiotika kan behandle bakterielle infeksjoner, er de ikke effektive mot virusinfeksjoner som forkjølelse og L & # 8217;. Den overdrevne bruken av antibiotika kan ha en negativ innvirkning på helsen til å fordøye systemet og forårsake andre problemer.
  • Snakk med legen din. Hvis du allerede har lidd av diaré under antibiotikainntaket, fortell legen din. De kan være i stand til å foreskrive et antibiotikum som har en mindre sjanse til å forårsake dette problemet.

Bunnlinjen

Diaréen forbundet med antibiotika er ganske vanlig. Skjer når antibiotika forstyrrer den naturlige balansen mellom bakterier i # 8217; tarmene. Dette kan føre til fordøyelsesriteringer og øke risikoen for sykdommer på grunn av enkelte typer skadelige bakterier, som c. diff.

Alle typer antibiotika kan forårsake diaré. Imidlertid kan noen typer antibiotika, som penicilliner og cephalosporiner, føre til at den oftere.

Hvis du lider av diaré forbundet med antibiotika, fokusert på forbruk av lav fiber mat og på erstatning av tapte væsker og næringsstoffer. Kontakt legen din dersom du har svært hyppig eller alvorlig diaré, magekramper eller feber under L & # 8217; antibiotisk inntak.