Angst: Symptomer, typer, årsaker og mer

Hva så & # 8217; er angst?

Du er engstelig? Kanskje du føler deg bekymret for et problem på jobb med sjefen din. Kanskje du har sommerfugler i magen mens du venter på resultatene av en medisinsk test. Kanskje du blir nervøs når du kjører hjem i trafikken på # 8217; topptid mens bilene passerer og beveger seg mellom banene.

I livet opplever alle angst fra tid til annen. Dette inkluderer voksne og barn. For de fleste går følelsene av angst og kommer og sist en liten tid. Noen øyeblikk av angst er kortere enn andre og varer noen få minutter noen få minutter unna.

Men for noen mennesker er disse følelsene av angst mer enn bare en passasjerproblemer eller en stressende dag på jobben. Din angst kan ikke forsvinne i mange uker, måneder eller år. Det kan forverres over tid, noen ganger blir det seriøst å forstyrre ditt daglige liv. Når dette skjer, sies det at du har en lidelse d & # 8217; angst.

Hva er symptomene på # 8217; angst?

Mens symptomene på & # 8217; angst varierer fra person til person, reagerer kroppen generelt veldig spesifikt for # 8217; angst. Når du føler deg engstelig, er kroppen din på varsel, leter etter mulige farer og aktiverer kampen eller unnslippe svarene dine. Som et resultat, noen vanlige angst symptomer inkluderer:

  • Nervøsitet, rastløshet eller spenning
  • Farefølelser, panikk eller frykt
  • Akselerert hjerterytme
  • Rask pust eller hyperventilasjon
  • økt eller tung svette
  • Tremor eller muskel sammentrekninger
  • Svakhet og sløvhet
  • Vanskelighetsgrad å konsentrere eller tenke klart for noe annet enn du er bekymret for
  • søvnløshet
  • Fordøyelses- eller gastrointestinale problemer, for eksempel gass, forstoppelse eller diaré
  • Et sterkt ønske om å unngå ting som utløser din angst
  • Obsessions på enkelte ideer, et tegn på obsessiv-kompulsiv lidelse (DOC)
  • Utfør visse oppføringer igjen og igjen
  • Angst rundt en bestemt begivenhet eller livsopplevelse som skjedde i fortiden, spesielt indikativ for posttraumatisk stressforstyrrelse (PTSD)

Panikk anfall

Et panikkanfall er en plutselig start av frykt eller angst som når toppen om noen få minutter og innebærer opplevelsen av minst fire av følgende symptomer:

  • Palpitasjoner
  • svette
  • skjelvende eller skjelvende
  • følelse av mangel på pust eller kvelning
  • Følelse av kvelning
  • Bryst eller undertrykkelse sorger
  • Kvalme eller gastrointestinale problemer
  • Svimmelhet, tom hodesensasjon eller følelse av besvimelse
  • Følelse av varmt eller kaldt
  • Sensasjoner av nummenhet eller prikking (parestesi)
  • føler seg løsrevet av seg selv eller fra virkeligheten, kjent som spersonalisering og derealisering
  • Frykt for & # 8220; gal & # 8221; eller miste kontrollen
  • frykt for å dø

Det er noen symptomer på angst som kan forekomme i andre forhold enn D & # 8217; angst. Dette er vanligvis tilfelle av panikkanfall. Symptomene på panikkanfall ligner hjertesykdommer, skjoldbruskkjertelproblemer, respiratoriske lidelser og andre sykdommer.

Som et resultat kan folk med panikklidelse gjøre hyppig reise til beredskapsrommet eller medisinske kontorer. De kunne tro at de lever farlige helsemessige forhold for livet forskjellig fra # 8217; angst.

Typer D & # 8217; angst

Det finnes forskjellige typer lidelser d & # 8217; angst, disse inkluderer:

Agorafobi

Folket som lider av agorafobi er redd for visse steder eller situasjoner som gjør dem til å føle seg fanget, kraftig eller flau. Disse følelsene fører til panikkanfall. Personer med agorafobi kan forsøke å unngå disse stedene og situasjonene for å hindre panikkanfall.

D & # 8217 forstyrrelser; generalisert angst (GAD)

Folk med GAD opplever konstant angst og bekymring for aktiviteter eller hendelser, til og med vanlige eller rutinemessige. Bekymring er større enn virkeligheten av situasjonen skal gis. Bekymringen forårsaker fysiske symptomer i kroppen, som hodepine, magesykdommer eller søvnforstyrrelser.

Obsessiv-kompulsiv lidelse (DOC)

Compulsive Obsessiv lidelse er L & # 8217; kontinuerlig erfaring med uønskede eller påtrengende tanker og bekymringer som forårsaker angst. En person kan vite at disse tankene er trivielle, men vil forsøke å lindre sin angst ved å utføre visse ritualer eller atferd. Dette kan inkludere hendene, telle eller kontrollere ting som om de låser sitt hjem eller ikke.

Panikklidelse

Panikkforstyrrelse forårsaker plutselige og gjentatte angrep av alvorlig angst, frykt eller terror som kommer til toppen om noen få minutter. Dette er kjent som et panikkanfall. De som lider av et panikkanfall, kan oppleve:

  • Følelser av etablerende fare
  • pust
  • brystsmerter
  • Akselerert eller uregelmessig hjerterytme som synes å flamme eller slå sterk (hjertebank)

Panikkanfall kan føre til å bekymre seg for at de gjenoppretter eller forsøker å unngå situasjoner der de skjedde tidligere.

Post-traumatisk stressforstyrrelse (PTSD)

Post-traumatisk stressforstyrrelse oppstår etter at en person opplevde en traumatisk begivenhet som:

  • krig
  • overfall
  • naturkatastrofe
  • ulykke

Symptomer inkluderer problemer med å slappe av, forstyrrende drømmer eller flashbacks av Dell & # 8217; hendelse eller traumatisk situasjon. Personer med PTSD kan også unngå traumer.

Selektiv mutisme

Dette er en kontinuerlig manglende evne til et barn å snakke i bestemte situasjoner eller steder. For eksempel kan et barn nekte å snakke med skolen, selv når han kan snakke med andre situasjoner eller steder, som hjemme. Selektiv mutisme kan forstyrre liv og daglige aktiviteter, for eksempel skole, arbeid og et samfunnsliv.

D & # 8217 forstyrrelser;

Dette er en barndoms tilstand som er preget av & # 8217; angst når et barn er skilt fra sine foreldre eller foresatte. L & # 8217; Separasjonsangst er en vanlig del av barnutvikling. De fleste barn overstiger 18 måneder. Noen barn opplever imidlertid versjoner av denne lidelsen som forstyrrer sine daglige aktiviteter.

Spesifikke fobier

Dette er en frykt for et objekt, arrangement eller en bestemt situasjon som forårsaker alvorlig angst når du er utsatt for den tingen. Det er ledsaget av et sterkt ønske om å unngå det. Fobias, som l & # 8217; arachnophobia (frykt for edderkopper) eller klaustrofobi (frykt for små mellomrom), kan få deg til å oppleve panikkanfall når de blir utsatt for det som temaene.

Hva forårsaker # 8217; angst?

Legene forstår ikke helt hva som forårsaker forstyrrelser. D & # 8217; angst. For tiden antas det at noen traumatiske erfaringer kan frigjøre angsten i folket som er utsatt for det. Genetikk kan også spille en rolle i # 8217; angst. I noen tilfeller kan angsten skyldes et helseproblem som ligger til grunn og kan være de første tegn på en fysisk sykdom, i stedet for mental.

En person kan oppleve en eller flere lidelser d & # 8217; angst på samme tid. Det kan også følge med andre forhold for psykisk helse som depresjon eller bipolar lidelse. Dette gjelder spesielt for D & # 8217-forstyrrelser; generalisert angst, som vanligvis følger med en og en annen angst eller mental tilstand.

Når skal du se en lege

Det er ikke alltid lett å forstå når # 8217; angst er et alvorlig medisinsk problem i forhold til en dårlig dag som gjør at du føler deg opprørt eller bekymret. Uten behandling, # 8217; angst kan ikke forsvinne og kunne forverres over tid. Behandling av angst og andre psykiske helsemessige forhold er lettere å begynne i stedet for når symptomene blir verre.

Du bør besøke legen din hvis:

  • Du føler deg som om du er bekymret så mye å forstyrre ditt daglige liv (inkludert L & # 8217, hygiene, skole eller arbeid og ditt sosiale liv)
  • Din angst, frykt eller bekymring er forstyrrende for deg og vanskelig å kontrollere
  • Du føler deg deprimert, du bruker alkohol eller narkotika til å takle, eller du har andre psykiske problemer i tillegg til # 8217; angst
  • Du har følelsen av at din angst er forårsaket av et underliggende psykisk problem
  • Du opplever selvmordstanker, eller du kjører selvmordsoppførsel (i dette tilfellet, det søker umiddelbart medisinsk hjelp ved å ringe 911)

Kommende trinn

Hvis du har bestemt deg for å trenge hjelp med din angst, er det første trinnet å se din grunnleggende lege. De kan avgjøre om din angst er relatert til en tilstand av fysisk helse underliggende. Hvis du finner en tilstand nedenfor, kan du gi deg en passende behandlingsplan for å lindre din angst.

Legen din vil lede deg til en psykisk helsepesialist hvis den bestemmer at din angst ikke er resultatet av noen underliggende helsetilstand. Spesialene til mental helse som du vil bli adressert, inkluderer en psykiater og en psykolog.

En psykiater er en autorisert lege som er opplært til å diagnostisere og behandle psykisk helse og foreskrive narkotika, blant andre behandlinger. En psykolog er en profesjonell mental helse som kan diagnostisere og behandle betingelsene for psykisk helse kun gjennom konsulenttjenester, ikke narkotika.

Spør legen din navnene på forskjellige psykiske leverandører som dekkes av din forsikringsplan. Det er viktig å finne en psykisk helse leverandør du liker, og du stoler på. Du kan trenge et møte med noen for å finne den rette leverandøren for deg.

For å hjelpe deg med å diagnostisere en lidelse D & # 8217; angst, vil legen din gi deg en psykologisk vurdering under din første terapi økt. Dette innebærer å sitte ansikt til ansikt med legen din. De vil be deg om å beskrive dine tanker, atferd og følelser.

De kan også sammenligne symptomene dine med kriterier for D & # 8217-forstyrrelser; Angst oppført i diagnostisk og statistisk håndbok for psykiske lidelser (DSM-V) for å komme til en diagnose.

Finn riktig psykisk helsepersonell

Du vil vite at legen din er riktig for deg hvis du føler deg rolig for å snakke med dem om din angst. Du må se en psykiater hvis det er fastslått at du trenger narkotika for å kontrollere din angst. Det er nok at du ser en psykolog hvis legen din bestemmer at din angst kan behandles med ordet terapi.

Husk at det tar tid å begynne å se på behandlingsresultater for angst. Vær tålmodig og følg instruksjonene til legen din for det beste resultatet. Men vet at hvis du føler deg ubehagelig med legen din eller ikke tenker på å gjøre nok fremgang, kan du alltid se etter behandling andre steder. Be legen din om å gi deg råd til andre psykiske tjenesteleverandører i ditt område.

Behandlinger for hjemmeangst

Selv om du tar medisiner og snakker med en terapeut, kan det bidra til å behandle din # 8217, ansikt er det en 24-timers oppgave, xnumx dager på xnumx. Heldigvis er det mange enkle endringer i livsstilen du kan gjøre hjem for å laste din angst ytterligere.

Trening. Sett en øvelsesrutine for å følge nesten hver dag ukedag kan bidra til å redusere stress og # 8217; angst. Hvis du normalt er stillesittende, starter den med noen få aktiviteter og fortsetter å legge til andre over tid.

Unngå alkohol og rekreasjonsdroger. L & # 8217; bruk av alkohol eller narkotika kan forårsake eller øke din angst. Hvis du har problemer med å stoppe, kontakt legen din eller be om hjelp av en støttegruppe.

Slutte å røyke og redusere eller slutte å forbruke koffeinholdige drinker. Nikotin inneholdt i sigaretter og drikkevarer som inneholder koffein som kaffe, te og energidrikker kan forverre # 8217;.

Test avslappingsteknikker og stresshåndtering. Å lage meditasjon, gjenta en mantra, borevisningsteknikker og gjør yoga kan fremme avslapping og redusere angsten.

Tilstrekkelig søvn. Mangel på søvn kan øke følelsen av rastløshet og angst. Hvis du har problemer med å sove, kontakt legen din for å be om hjelp.

Følg et sunt kosthold. Spis mye frukt, grønnsaker, hele korn og magert proteiner som kylling og fisk.

Takle og støtte

Vender mot en D & # 8217 forstyrrelser; angst kan være en utfordring. Her er noen ting du kan gjøre for å gjøre det enklere:

Vær kunnskapsrik. Lær så mye som mulig om din tilstand og behandlinger til din disposisjon, slik at du kan foreta passende behandlingsbeslutninger.

Være konsekvent. Følg behandlingsplanen som kommer fra legen din, og tar medisiner som angitt og deltar i alle terapiavtaler. Dette vil hjelpe deg med å holde symptomene på D & # 8217-forstyrrelsen bort; angst.

Kjenn deg selv. Finn ut hva din angst er løsnet og praktiserer de håndteringsstrategiene du har opprettet med din mentale lege, slik at du best kan håndtere din angst når du aktiverer.

Skriv det ned. Å holde en dagbok for dine følelser og erfaringer kan hjelpe legen din å bestemme den mest hensiktsmessige behandlingsplanen for deg.

Få støtte. Vurder L & # 8217; ideen om å bli med i en støttegruppe hvor du kan dele dine erfaringer og høre på andre mennesker som arbeider med lidelser D & # 8217; angst. Foreninger som National Alliance på psykisk lidelse eller L & # 8217; angst og depresjonsforening av Amerika kan hjelpe deg med å finne en passende støttegruppe i nærheten av deg.

Behandle din tid intelligent. Dette kan hjelpe deg med å redusere din angst og hjelpe deg med å få mest mulig ut av behandlingen.

SII Sosialt. Isolat fra venner og familie kan faktisk bli verre din angst. Lag prosjekter med de menneskene du liker å tilbringe tid.

Rist ting. Ikke la din angst ta kontroll over livet ditt. Hvis du føler deg overveldet, stopp dagen med å ta en tur eller gjøre noe som tar deg fra bekymringer eller frykt.