Angst og søvnløshet: Forstå tilkoblingen og hvordan du skal behandle den

L & # 8217; Insomnia er det medisinske termen for vanskeligheten som sover, som kan inkludere:

  • Vanskelighetsgrad å sovne
  • Problemer å sovne
  • Våkn opp for tidlig
  • Våkne opp følelsen av tretthet

L & # 8217; Angst er den naturlige responsen til kroppen din til stress, der du føler deg bekymret eller frykt for hva som vil skje neste gang. Du kan ha en D & # 8217 forstyrrelser; angst hvis dine følelser av angst:

  • de er ekstreme
  • vare i 6 måneder eller mer
  • forstyrre ditt daglige liv og dine relasjoner

Sekund Mental helse i Amerika Nesten to tredjedeler av amerikanerne sier at stress gjør at du mister søvn. De merker også at de dårlige søvnvanene har vært knyttet til problemer som depresjon og # 8217; angst.

Angst og søvnløshet

Sekund Harvard Health Publishing, Søvnproblemer påvirker mer enn 50% av voksne med D & # 8217-forstyrrelser; generalisert angst.

L & # 8217; angst forårsaker søvnløshet eller # 8217; søvnløshet forårsaker angst?

Dette spørsmålet er generelt avhengig av hvilken den har kommet først.

Søvnmangel kan øke risikoen for lidelser d & # 8217; angst. L & # 8217; Søvnløshet kan forverre symptomene på lidelser D & # 8217; angst eller forhindre utvinning.

L & # 8217; Angst kan også bidra til søvnforstyrrelser, ofte i form av søvnløshet eller mareritt.

Forholdet mellom søvn og mental helse

Forholdet mellom mental helse og søvn er ikke helt inkludert. Men ifølge Harvard Health Publishing, Neurokjemiske og neuroimaging studier tyder på:

  • Tilstrekkelig natts søvn bidrar til å dyrke både mental og følelsesmessig motstandskraft
  • Kroniske søvnavbrudd kan generere negative tanker og følelsesmessig følsomhet

Det er også implisitt at behandlingen av # 8217; søvnløshet kan bidra til å lindre symptomene forbundet med en lidelse d & # 8217; angst og omvendt.

Jeg har l & # 8217; søvnløshet?

Hvis du tror du har # 8217; søvnløshet, snakk med legen din. Sammen med en fysisk undersøkelse, kan legen gi råd til å holde en søvn dagbok i et par uker.

Hvis legen mener at en søvnforstyrrelse som L & # 8217; søvnløshet er en sjanse, kan det råde deg til å konsultere en søvnspesialist.

En søvnspesialist kan foreslå en polysonnogramma (PSG), også kjent som Sleep Studio. Under studiet av søvn overvåkes ulike fysiske aktiviteter som gjør under søvn elektronisk og tolkes derfor.

Behandle søvnløshet

Selv om det er benk i søvn og reseptbelagte legemidler for søvnløshet, vil mange leger begynne å ta vare på atferdsmessig kognitiv terapi for søvnløshet (CBT-I).

De Mayo Clinic har bestemt at CBT-I generelt er like effektiv enn narkotika.

CBT-jeg er vant til å hjelpe deg med å forstå, gjenkjenne og endre holdninger som påvirker din sovende evne og sov i søvn.

I tillegg til å hjelpe deg med å sjekke eller eliminere bekymringene eller negative tanker som holder deg våken, møter CBT-jeg syklusen som har så bekymret for å bli søvnig for å kunne sovne.

Forslag til å forbedre søvn

Det er flere strategier for å hjelpe deg med å unngå atferd som hindrer en god søvn. Du kan utvikle gode søvnvaner ved å praktisere noe av følgende:

  • Avslappingsteknikker som progressive muskelpusting og avslapningsøvelser kan bidra til å redusere angsten før sengetid. Andre avslapningsteknikker inkluderer å ta et varmt bad eller meditere før du går i seng.
  • Kontroller stimulansen Slik bruker du soverommet bare for å sove og ikke tillate inngangen til andre stimulanser som elektronikk;. Dette vil hjelpe deg med å dissociere sengen din som et hektisk aktivitetssted.
  • Sett en sammenhengende tid for å sove og våkne kan hjelpe deg med å trene deg selv for en konstant søvn.
  • Unngå å sove Sonnellini og lignende restriksjoner kan få deg til å føle deg mer sliten før du setter opp, noe som kan bidra til å forbedre søvnløshet for noen mennesker.
  • Unngå stimulanter som koffein og nikotin før sengetid kan hjelpe deg med å være fysisk klar til å sove. Legen kan også anbefale å unngå alkoholen før sengetid.

Legen din kan foreslå andre skreddersydde strategier for søvn og livsstilsmiljø som vil hjelpe deg med å lære og utvikle vaner som vil fremme sunn søvn.

Ta bort

Hva kommer først: Angst eller søvnløshet? Et valg.

Sekund Angst og depresjonsforening av Amerika, L & # 8217; angst forårsaker søvnproblemer og søvnmangel kan forårsake en dioksitet av angst.

Hvis du tror du føler deg angst, søvnløshet eller begge, snakk med legen din. En grundig diagnose vil hjelpe direkte behandling.

Bevisst bevegelser: 15 minutters yoga flow for angst