Anemia: Beste kostholdsprogram

Beskrivelse

Anemi skjer når kroppen din ikke har nok røde blodlegemer. Tilstanden skyldes hovedsakelig blodet av blod, ødeleggelsen av røde blodlegemer eller fra # 8217; kropps manglende evne til å skape ganske røde blodlegemer.

Det er mange typer anemi. Den vanligste typen er jernmangelanemi. Røde blodlegemer inneholder et protein som kalles hemoglobin. L & # 8217; Hemoglobin er rik på jern. Uten nok jern kan kroppen din ikke produsere hemoglobin som den trenger for å skape tilstrekkelig røde blodlegemer for å levere blodrikt oksygen i hele kroppen.

Mangelen på foos og vitamin B-12 kan også påvirke kroppens evne til å produsere røde blodlegemer. Hvis kroppen din ikke klarer å behandle B-12 riktig, kan du utvikle pernicious anemi. En diett rik på jern og gruppe B-vitaminer som neste plan er viktig hvis du har # 8217; anemi. Pass på at du snakker med legen din også kosttilskudd.

Kostholdsprogram for anemi

Dell & # 8217 behandlingsplaner; anemi inkluderer ofte endringer i kostholdet. Det beste kostholdet for anemi inkluderer rike jernmatvarer og andre essensielle vitaminer for hemoglobin og røde blodlegemer. Det bør også inkludere matvarer som hjelper kroppen din bedre å absorbere jern.

Det er to typer jern i mat: jern Ememe og jern ingen ememe. Iron Eme ligger i kjøtt, fjærfe og sjømat. Det ikke-EME-jern er funnet i vegetabilsk mat og mat beriket med jern. Kroppen din kan absorbere begge typer, men absorberer EME-jernen lettere.

Selv om behandlingsplanene for & # 8217; anemi er tilpasset, krever de fleste Milligram fra 150 til 200 av jern hver dag. Det er vanskelig å få disse nivåene gjennom kostholdet alene. Det kan også trenge å ta reseptbelagte jern eller et benktilskudd til nivåene blir gjenopprettet.

Legg disse matvarene til kostholdet ditt for å få mer jern og bidra til å bekjempe jernmangelanemien:

1. Blad grønnsaker

De grønne bladgrønnsakene, spesielt de mørke, er blant de beste jernkildene ikke EMEME. De inkluderer:

  • spinat
  • kål
  • kål
  • løvetann
  • chard

Noen grønne bladgrønnsaker som chard og krøllete kål inneholder også folat. Et dårlig kosthold av folater kan forårsake folatmangelanemi. Sitrusfrukter, bønner og hele korn er gode kilder til folsyre.

Når du spiser mørkegrønne bladgrønnsaker for jern, C & # 8217, er et problem. Noen grønnsaker med høyt jerninnhold, som spinat og kål, er også rik på oksalater. Oksalater er sammensatt som hindrer jernabsorpsjonen. Så selv om det er nyttig å spise grønnsaker som en del av en generell anemi diett, er ikke avhengig av dem utelukkende for å behandle tilstanden.

Vitamin C hjelper magen til å absorbere jern. Spis grønne bladgrønnsaker med matvarer som inneholder vitamin C som appelsiner, røde paprika og jordbær kan øke jernabsorpsjonen. Noen grønnsaker er gode kilder til både jern og vitamin C, som grønnkål og chard.

2. Kjøtt og fjærkre

Alt kjøtt og fjærfe inneholder jern EME. Rødt kjøtt, L & # 8217; Lam og hjort er de beste kildene. Fjærkre og kylling har lavere mengder. Spis kjøtt eller fjærfe med mat som inneholder jern, som grønne bladgrønnsaker, kan øke jernabsorpsjonen.

3. Lever

Mange mennesker unngår organer, men jeg er en «8217; utmerket kilde til jern. Leveren er trolig kjøttet D & # 8217; mest populære organ. Det er rik på jern og folsyre. Noen andre kjøttvarer av jernrike organer er hjerte, nyre og biff tungen.

4. Sjømat

Noen sjømat gir jern EME. Krepsdyrene som østers, muslinger og reker er gode kilder. De fleste fisk inneholder jern. Iron-rik fisk inkluderer:

  • Sardinsk, i boks under & # 8217; olje
  • Tunfisk i boks eller frisk
  • Frisk laks
  • Kveite frisk
  • Frisk abborme
  • frisk uglefine

Kjøp hermetisert sardiner og tunfisk i boks online.

Selv om det er den kule laksen og hermetisert laks er gode jernkilder, er hermetisert laks rik på fotball. Fotball binder til jern og reduserer absorpsjonen. Matvarer som er rik på kalsium, bør ikke konsumeres samtidig med matrikt matvarer. Andre eksempler på kalsiumrike matvarer inkluderer:

  • råmelk
  • yoghurt
  • kefir
  • ost
  • sardiner
  • brokkoli
  • tofu

5. Fortified Foods

Mange matvarer er forsterket med jern. Legg disse matvarene til kostholdet ditt hvis du er vegetarianer, eller du har problemer med å spise andre jernkilder:

  • Juice D & # 8217; befestet oransje
  • Befestet og klar forbrukerblandinger
  • Forsterket raffinert mel mat som hvitt brød
  • befestet pasta
  • Fortified Corn mel mat
  • befestet hvit ris

6. Bønner

Bønner er gode jernkilder for både vegetarianere og kjøttetere. De er også billige og allsidige. Noen alternativer rik på jern er:

  • bønner
  • Kikærter
  • soyabønner
  • Black Eyed Peas
  • Borlotti bønner
  • svarte bønner
  • Peas
  • Lima bønner

Kjøp hermetisert bønner.

7. Valnøtter og frø

Mange typer valnøtter og frø er gode jernkilder. De har en god smak alene eller dryss på salater eller yoghurt. Når du velger valnøtter og frø, velg rå varianter når det er mulig. Noen valnøtter og frø som inneholder jern er:

  • gresskarfrø
  • cashewnøtter
  • Pistasjenøtter
  • hamp frø
  • Pine nøtter
  • solsikkefrø

Finn rå gresskarfrø, rå cashewnøtter og råpine nøtter på nettet.

Mandler er også en god kilde til jern. De er gode som en del av en sunn matplan, men siden de også er rike på kalsium, kan de ikke øke jernnivåene så mye.

Ta bort

Ingen mat vil holde anemi;. Men følg et totalt sunt kosthold, rik på grønne bladgrønnsaker, valnøtter og frø, sjømat, kjøtt og bønner kan hjelpe deg med å få strykejernet du trenger for å administrere anemi.

En støpejernspanne er en grunnleggende mat for diett dell’anemia;. Maten tilberedt i støpejernet, absorberer strykejernet fra pannen. Acid mat absorberer det meste av jern og de som er kokt i korte perioder, absorberer mindre.

Når du følger en diett for anemi, husk disse retningslinjene:

  • Ikke spis rike jernmatvarer med mat eller drikke som blokkerer jernabsorpsjonen. Disse inkluderer kaffe eller te, egg, rik mat av oksalater og matrike matvarer.
  • Spis rik jernmat med vitamin C Rich Foods, som appelsiner, tomater eller jordbær, for å forbedre absorpsjonen.
  • Spis jernrike matvarer med matvarer som inneholder beta-karoten, som aprikoser, rød paprika og rødbeter, for å forbedre absorpsjonen.
  • Spis en rekke jernbaserte matvarer og ikke EMEME i løpet av dagen for å øke jerninntaket.
  • Spis matbaserte matvarer Ememe og gjør ikke emem sammen, når det er mulig, for å øke jernabsorpsjonen.
  • Legg folatrike matvarer og vitamin B-12 for å støtte Red Blood Cell Production.