Alzheimers symptomer og daglig trening

Del på PinterestForskere prøver å forstå hvorfor regelmessig trening ser ut til å redusere effekten av Alzheimers sykdom. Getty bilder

  • Nye studier legger til et økende antall bevis for at regelmessig trening kan redusere Alzheimers symptomer.
  • En studie rapporterte at personer over 60 år som trener minst 30 minutter fem dager i uken har færre biomarkører assosiert med Alzheimers.
  • En andre studie fant at personer med høy genetisk risiko for Alzheimers som trente regelmessig hadde færre biomarkører.
  • En tredje studie rapporterte at en biomarkør kjent som «hvit materie hyperintensitet» økte saktere hos personer som er fysisk aktive.

Bevis som knytter trening til redusert risiko for Alzheimers sykdom vokser.

Ny forskning presentert i dag for American Psychological Association årlig møte lagt til opptellingen av små studier som fant en sammenheng mellom fysisk aktivitet og færre svakere tegn eller symptomer på Alzheimers og andre former for demens.

Spørsmålet om aktiviteten er det effektive middelet står åpent. Men videre går større studier fremover for å løse problemet.

Hvis svaret er ja – og forskere kan finne nøyaktig hvorfor trening reduserer risikoen – kan det åpne en dør for nye behandlinger.

De nye studiene har fokusert på hvordan moderat trening er knyttet til «biomarkørene» av Alzheimers.

Disse fysiske tegnene på sykdommen, som akkumulering av et protein kalt beta-amyloid i hjernen, oppstår ofte før symptomer som hukommelsestap.

I en artikkel sammenlignet forskerne informasjon om personer med foreldre som sannsynligvis hadde Alzheimers. De fant at personer over 60 år som rapporterte at de gjorde minst 30 minutter moderat trening fem dager i uken, hadde færre av disse biomarkørene og mindre reduksjon i hukommelse og kognitiv evne.

En annen studie som ble presentert i dag, så på personer som antas å ha høy risiko for Alzheimers på grunn av visse gener.

Den fant færre biomarkører blant de som hadde bedre aerob kondisjon basert på alder, kjønn, kroppsmasseindeks, hvilepuls og selvrapporterte fysiske aktivitetsvaner.

En tredje studie fant at en biomarkør – kjent som «hvit materie hyperintensitet» – økte tregere hos personer som ble antatt å ha høye nivåer av aerob kondisjon.

Ozioma Okonkwo, PhD, en assisterende professor i medisin ved University of Wisconsin og forfatter av alle tre artiklene, sa at til sammen tyder funnene på at effekten av faktorer som aldring og genetikk på Alzheimers risiko kan reduseres ved fysisk aktivitet .

Men han advarte også om at funnene nettopp har funnet en sammenheng mellom denne aktiviteten og reduksjonen av disse virkningene. Mer arbeid er nødvendig for å se om trening virkelig er årsaken.

Det andre forbeholdet er at dette er små studier. De inkluderte 317, 95 og 107 deltakere.

Treningsforskning, Alzheimers

Studiene er «spennende og gir noen ledetråder om hvor man skal lete» i fremtidig forskning, Heather Snyder, PhD, direktør for medisinske og vitenskapelige operasjoner ved Alzheimerforeningen, fortalte Healthline.

Men han bemerket at selv om deltakerne er relativt forskjellige, er de fortsatt relativt små studier.

Det er ikke uvanlig.

«De fleste av treningsstudiene har vært relativt små,» sa han.

Men antallet deres vokser.

TIL studere publisert i fjor som fant at pasienter med en sjelden, arvelig tidlig debuterende form for Alzheimers som trente minst 2,5 timer i uken hadde bedre kognitiv ytelse og færre tegn på Alzheimers enn de som ikke gjorde det.

Han foreslo at fordelene med trening hos personer med Alzheimers også kan gjelde de som har høyere risiko for å utvikle sykdommen.

Andre studier de fant også at trening har gunstige effekter, inkludert å redusere hastigheten på kognitiv nedgang hos friske mennesker, de som er i fare for demens og de som allerede har det.

Det er fortsatt andre studier konkluderte med at trening kan være knyttet til redusert risiko for å utvikle Alzheimers.

Å få mer solide svar på årsakssammenheng vil kreve mer arbeid.

«Vi må (a) gjennomføre longitudinelle studier der folk følges over tid for å se hvordan kondisjon – og endringen i kondisjon – spore endringen i biomarkører [av Alzheimers] og (b) gjennomføre randomiserte kontrollerte studier. for å undersøke hvordan Å starte et treningsregime hos personer som for øyeblikket er inaktive kan påvirke biomarkører [av Alzheimers] i fremtiden, sa Okonkwo til Healthline. – Vi går begge veier.»

De American Pointer Studio organisert av Alzheimerforeningen kan være hovedmåten dette skjer.

Den toårige kliniske studien evaluerer om livsstilsendringer kan bevare kognitiv funksjon hos eldre mennesker med risiko for kognitiv nedgang.

Det er en bredere og mer systematisk måte å studere effekten av trening og andre faktorer.

«Det er å se fremover og identifisere hvilke livsstilsintervensjoner som kan være til fordel for hjernens helse,» sa Snyder.

Målet med Pointer-studien «er å lede oss til anbefalinger,» sa han.

Men han bemerket at det også kan åpne døren for nye terapier utover en enkel anbefaling om å trene mer.

Fordi trening hjelper?

Forutsatt at trening er en årsak til risikoreduksjon, er nøkkelen å identifisere hvorfor det er slik.

Den vanligste teorien er at det er en fordel med fysisk trening som øker blodstrømmen, som øker mengden oksygen som når hjernen.

Det er også mulighet for å dra nytte av forbedringer i hjernecellemetabolismen og økninger i visse hormoner og proteiner som er bra for hjernecellene, som både Okonkwo og Snyder har bemerket.

Med den mekanismen spikret, «åpner dette virkelig den døren for å prøve å få disse fordelene på andre måter,» sa Snyder.

Det kan være livsstilsendringer som trening eller et stoff som etterligner disse fordelene, eller til og med en kombinasjon av fordeler som kan legges sammen og påvirke hjernen enda sterkere.

For nå, sa Snyder, «det som virker konsekvent er at trening er fordelaktig selv om du allerede opplever kognitiv nedgang. Men du bør diskutere dette med en lege før du starter et nytt treningsprogram. «