Alissa Frazier Ting jeg trodde jeg ikke kunne gjøre med multippel sklerose

Vær aktiv og i stand til å flytte kroppen min har vært viktig for meg i årevis. Fra å ta tennis leksjoner da jeg var ung, spilte basketball i oppkjørselen med min far, for å løpe halvt maraton med søsteren min, var bevegelsen en viktig del av livet mitt.

Så, i 2009 ble jeg diagnostisert med multippel sklerose. Jeg gikk ut av & # 8217; kontoret til min nevrolog med en meget høy haug med farmasøytiske selskaper på mine medisinske alternativer. Å si at jeg var forvirret var en eufemisme. Jeg ville ikke tenke på hva de potensielle resultatene kunne være.

Noen uker senere, som virket for meg, valgte jeg mitt første legemiddel. Legemidlet jeg valgte hadde få bivirkninger, men et stort kompromiss: Daglige injeksjoner. Det er en annen eufemisme å si at jeg aldri har vært en fan av disse injeksjonene, men stoffet fungerte ganske bra for meg.

Jeg gikk videre med livet mitt. Jeg fortsatte å gå på jobb. Jeg fortsatte å gjøre forretninger jeg likte. En av de store fordelene for meg med min behandlingsplan var at jeg fortsatt kunne gjøre all den fysiske aktiviteten jeg likte i årevis. Jeg gjorde mitt beste for å bli for øyeblikket og ta det hele dagen for dag. Dette var mulig for de første årene.

Opp til mitt første tilbakefall.

Et tilbakefall kan virke som om du forandrer alt. Alle & # 8217; plutselige aktiviteter jeg elsket, virket umulig. Det har vært tider da jeg spurte meg selv hvordan jeg aldri kunne trene hvordan jeg en gang gjorde det. Men jeg fortsatte og gradvis fortsatte jeg å flytte.

Dette er historien min om fire av mine favorittaktiviteter som spurte meg om jeg noen gang kunne ha gjort igjen.

1. Løping

Juni er historisk en dårlig måned for meg. To av mine tre tilbakefall fant sted i juni. Merkelig, mitt første tilbakefall er også sammenfalt med en helg hvor kjæresten min og # 8211; Nå mannen & # 8211; vi var. Dette var i en periode da løpet var en av mine største lidenskaper. Jeg løp et løp hver måned, vanligvis raser 5k eller 10k, og deltok også i halv maraton. Mest, om ikke alt, av disse løpene fant sted med søsteren min, som jeg alltid kunne telle for A & # 8217; aktiv eventyr.

En morgen, i den helgen, ble kjæresten min og jeg sittende side ved side på balkongen på rommet vårt d & # 8217; hotell, nyter vår morgenkaffe. C & # 8217; Det var en tid da jeg skjønte at jeg kunne høre mitt venstre ben, men jeg kunne ikke høre min rett. Panikk begynte, så mange ganger i de foregående dagene. Spørsmålene begynte å stige i tankene mine så fort at jeg ikke engang la merke til tårene som guste ut av øynene mine. Den største av alle: Hva skjer hvis jeg aldri hører kroppen min riktig, noe som betyr at jeg ikke lenger kan løpe?

For en PO & # 8216; Jeg måtte slutte å løpe. Dager har forvandlet seg til uker og uker i måneder. Til slutt var jeg i stand til å høre igjen. Jeg kunne høre føttene mine rammet gulvet under meg. Jeg kunne stole på kroppen min. Løpet har kommet inn i livet mitt igjen. All & # 8217; Start sakte, og deretter tilbake til topphastigheten. Jeg overbeviste selv mannen min til å bli med meg for en halv maraton. (Han har ikke tilgitt meg ennå.) Jeg følte meg som skoggumpen. Kjører fremover for alltid. Inntil min oppmerksomhet har ikke forlatt og blikket mitt har blitt fanget av skinnende jernobjekter: Vekter.

2. Vektløfting

Løpet var min første besettelse, men veier løftet rett etterpå. Jeg hadde en trener som foreslo meg å bytte kronen av dronningens kardio for jern, og jeg ble forelsket i det. Styrken og kraften jeg følte var berusende. Jeg følte at jeg kunne gjøre noe. Til jeg kunne.

Mine konsekvenser kom raskt og rasende: tre om et og et halvt år. Til slutt ble dette tilsatt til # 8217; Label & # 8220; aggressiv SM & # 8221; Og mange negative følelser. Jeg var midt i en vektløftende treningssyklus, og jeg følte meg bra. Mine raises var bedre, min form var bedre og vekten på baren ble stadig økt.

Så følte jeg meg morsom. Ting som ikke burde gi meg smerte, som klærne jeg hadde på seg eller brisen som berørte huden min. Og deretter C & # 8217; det var tretthet. Å, knusende og sjokkerende tretthet. Vektløfting? Som han kunne quell & # 8217; ide å gå inn i hjernen min når tanken om å heve min kaffekopp gjort meg til å ta en lur?

Til slutt våknet jeg opp. Han ville ha tilbrakt en dag da jeg kunne stå opp og flytte uten en lur. Så to dager. Klærne mine stoppet stakk. Til slutt fant jeg normal. Men jeg var redd for å ta en byrde. Uansett hva det kan bringe til # 8217; utmattelsen virket som en dårlig ide. Men til slutt måtte jeg prøve. Og # 8217; det gjorde jeg. Jeg startet i liten, bokstavelig talt, med kettlebell, som er små og har variable vekter. Etter vellykket hevet klokkene i noen måneder, kom jeg tilbake til jern.

3. Muay Thai

Jeg har aldri vurdert at punching folk i ansiktet var en & # 8217; morsom aktivitet. Men da søsteren min foreslo at du prøvde kampsporten til Muay Thai kickboxing, var jeg all-in. Hvorfor ikke? Det var morsomt og en flott trening. Dessuten må jeg slå og sparke min søster. (Advarsels Spoiler: Det var mye bedre enn meg.) Selv mannen min kom til oss!

Men så slo min sm igjen, har forskjellige planer for meg i forhold til meg. Snart, ta slag og spark ikke bare gikk til personen jeg sikte på, men også for meg. Jeg kunne knapt stå opp og krysse rommet uten å være utmattet. Som i helvete trodde jeg at jeg kunne overvinne en & # 8217; hele leksjonen da jeg ikke engang kunne stå fem minutter?

Jeg var trofast mot Muay Thai lenge nok til å vise at jeg kunne gjøre det. Men til slutt er tiden kommet for å gå videre. Dette er en av de unormale aktivitetene vi aldri har returnert. Men til slutt har jeg ikke avvist på grunn av SM eller noe fysisk symptom. Noen ganger, i livet, viser det seg å være en naturlig finish, og jeg fanget på den flygende L & # 8217; neste mulighet.

4. CrossFit

CrossFit skremt meg i årevis. Men som med de fleste ting som integrerer meg, jeg, jeg var nysgjerrig. Mot slutten av min pause fra Muay Thai, jeg og min søster og jeg diskuterte hva jeg skulle gjøre. Gå tilbake til posene eller neste eventyr? Jeg hadde allerede gjort forskningen og visste hvor jeg ønsket å gå. Alt jeg måtte gjøre var overbevise min treningsvirksomhet. Jeg åpnet nettsiden på telefonen min og # 8217; Jeg gled stille. Ble solgt før den når beskrivelsen.

CrossFit er min favorittaktivitet for øyeblikket og har ennå ikke blitt avbrutt av et offisielt tilbakefall. (Tre banker). Det har imidlertid vært mange mindre hendelser som forstyrres. L & # 8217; økning i symptomer, elementer styring og viktige kirurgiske inngrep har alle bidratt til å kaste en nøkkel i min rutine.

Jeg tar mine crossfit treningsøkter dag for dag. Fordi du går bort, må jeg føle meg forkant i nærheten av 100 prosent, og jeg må være ærlig selv med meg selv. Endre treningsøkter kontinuerlig, både når det gjelder vekter og bruk av utendørs elementer. Løpe ut d & # 8217; sommer? Ikke en mulighet. Jeg må få det til å fungere for meg.

La oss starte igjen

& # 8220; Lytt til kroppen din.& # 8221; Denne setningen er kontinuerlig lansert av helsepersonell, trenere og personlige trenere. Men hva betyr dette? Hvordan hører en person på kroppen din når den bare har to volumer: en hviske eller et skrik?

For meg er det en praksis. Hver ferdighet i livet krever praksis, inkludert en & # 8217; ferdighet som å lytte til kroppen min. Jeg pleide å ignorere kroppen min. Ignorerer smerte, ignorerer prikken, ignorerer alt. Jeg måtte begynne å koble til igjen for å helbrede.

Ja, narkotika har gjort en stor forskjell, men jeg måtte gjøre resten. Jeg måtte lære mine grenser igjen. Jeg måtte lære hvor langt jeg kunne løpe, som jeg kunne heve, hvor sterk jeg kunne gi en knyttneve, igjen. Prøv og feil har blitt mitt nye spill. Skyv litt & # 8216; for sterk? Hvile mye vanskeligere. Veien til skyting er flankert av åpne ører. Nå hører jeg på kroppen min, og tar hensyn når han forteller meg å hvile, eller skyve når jeg føler at jeg kan.

L & # 8217;

C & # 8217; er et ordtak: Cades syv ganger, hevet åtte & # 8221;. Vanligvis er jeg ikke en fan av klichéer, men dette kan ikke være mer sant. På dette punktet falt de mer enn syv ganger. Uansett hvor mange andre ganger jeg vil falle, vet jeg at jeg vil fortsette å stå opp. Noen ganger vil du kanskje ha oss litt og jeg trenger hjelp, men på slutten står jeg igjen. Bevegelsen er grunnleggende for kroppen min og min sjel. Når han er truet, kan jeg ikke stå det som lyver.

Alissa Frazier er Skaperen og Blogger of LISS-MS.com, En blogg dedikert til sensibilisering på multippel sklerose og sm helbredelse, så vel som på andre autoimmune forhold, gjennom kraften i ekte mat og en helbredende livsstil. Han mener at gjennom spesifikke livsstilsendringer, har vi makt til å forbedre kroppen vår drastisk og derfor å håndtere sykdommer. Hans mål er å styrke andre med informasjon og sette helbredelse i sine hender.