Akupunktur for IBS: Hvordan fungerer det, fordeler, forskning

Del på Pinterest

Dell & # 8217 syndrom; irritabel tarm (IBS) er en vanlig gastrointestinal tilstand som ikke er helt forstått.

Noen mennesker med IBS har oppdaget at akupunkturen bidrar til å lindre relaterte symptomer Alle & # 8217; IBS. Andre har funnet lindring med denne behandlingen.

Forskning på # 8217; akupunktur for IBS er blandet, samt anekdotiske tester. Hvis du har L & # 8217; IBS og du vurderer akupunktur, her er det du trenger å vite.

Hvordan det fungerer l & # 8217; akupunktur?

L & # 8217; Akupunktur er en gammel helbredende praksis som den kommer fra Tradisjonell kinesisk medisin (MTC).

Akupunkturutøvere setter inn tynne nåler som hår i bestemte akupunkturpunkter på kroppen for å frigjøre L & # 8217; blokkert energi og korrigere ubalansen. Disse akupunkturpunktene tilsvarer og stimulerer de indre kroppsorganene.

En mulig forklaring på grunnen til at akupunkturen fungerer er at stingene til nålene for å stimulere nervesystemet, frigjøre kjemikalier og hormoner av velvære. Dette kan redusere opplevelsen av smerte, stress og andre symptomer.

L & # 8217; Åpning av kanalene kan fungere på kvante nivå, og forbedrer strømmen av energi mellom celler.

L & # 8217; Akupunktur kan lindre symptomene på IBS?

Symptomer på & # 8217; IBS varierer og kan inkludere:

  • diaré
  • forstoppelse
  • Magesmerter eller kramper
  • gass
  • Exhilarry mage og hevelse
  • Muco i feci

Kapasiteten til # 8217; akupunktur for å lindre disse symptomene har vært i sentrum av mange studier, med motstridende resultater.

For eksempel, en studere av 230 voksne fant lite eller ingen forskjell i symptomene på # 8217; IBS blant deltakerne som hadde akupunktur og de som hadde akupunktur sham (placebo).

Begge disse gruppene hadde imidlertid mer lettelse fra symptomer enn en kontrollgruppe som ikke hadde noen form for punktering. Dette resultatet kan tyde på at de positive resultatene av akupunkturen er forårsaket av placebo-effekten. I det minste en annen studie bekreftet denne oppdagelsen.

TIL Meta-analyse av seks randomiserte og kontrollerte kliniske studier med placebo har funnet motstridende resultater. Imidlertid konkluderte forskere som skrev analysen at akupunkturen kunne forbedre livskvaliteten for personer med IBS. Fordeler har blitt observert for symptomer som magesmerter.

TIL Liten studio som sammenlignet abdominal akupunktur med tradisjonelle vestlige stoffer funnet den mest effektive akupunktur i # 8217; lindre symptomer som diaré, smerte, hevelse, utslipp av avføring og abnormiteter av avføringen.

Selv anekdotiske tester blant noen IBS-brukere er blandet. Mange mennesker sverger på # 8217; akupunktur og andre finner ikke bevis som er D & # 8217; hjelp.

Det er andre hjem rettsmidler eller livsstilstiltak som kan bidra til å lindre symptomene på # 8217; IBS?

Den 8217; akupunktur hjelper deg eller ikke, det er andre trinn du kan adoptere for å lindre symptomer. For eksempel kan du prøve å eliminere utløsermat.

Hold en matdagbok for å identifisere utløsende matvarer

Å holde en matdagbok kan hjelpe deg med å identifisere og isolere typer mat som forårsaker IBS-symptomer. Disse varierer fra person til person, men kan inkludere:

  • feit mat
  • gluten
  • desserter
  • alkohol
  • dagbok
  • koffein
  • sjokolade
  • Sukker erstatninger
  • Cruciferous grønnsaker
  • hvitløk og løk

Prøv å legge til flere fibre i kostholdet ditt

I tillegg til å unngå visse utløsermatvarer, kan du også prøve å legge til flere fiberrike matvarer til kostholdet ditt.

Spis fiberrike matvarer kan hjelpe fordøyelsen, slik at tarmen kan operere optimalt. Dette i sin tur kan lindre symptomene som gass, hevelse og smerte. En diett rik på fiber kan også myke avføringen, forenkle passasjen.

Fiberrike matvarer inkluderer:

  • ferske grønnsaker
  • fersk frukt
  • Helkorn
  • bønner
  • linfrø

Øk L & # 8217; vanninntak

I tillegg til å spise flere fibre, prøv å øke vanninntaket. Drikke fra seks til åtte glass D & # 8217; vann om dagen vil hjelpe deg med å maksimere fordelene du får ved å spise fibre.

Prøv fodmap dietten

Denne matplanen reduserer eller begrenser matvarer som inneholder gjærbare karbohydrater. Gi A & # 8217; se til denne artikkelen for mer informasjon om denne dietten og hvordan du kan dra nytte av symptomene på # 8217; IBS.

Redusere stress i livet ditt

IBS og stress kan være en situasjon der høne eller egget først ankom;. Stress kan forverre IBS og # 8217; IBS kan forårsake stress. Finn måter å generere ro i livet ditt kan hjelpe deg.

Ting å prøve å inkludere:

  • dyp pusting
  • trening
  • Yoga, som disse fem posene for IBS
  • meditasjon
  • Visualisering og positive bilder

Rådfør deg med en lege

L & # 8217; IBS kan betydelig påvirke kvaliteten på en persons liv. Hvis du ikke kan få lindring fra alternative behandlinger eller hjemmeforanstaltninger, se lege.

Det er mange medisinske behandlinger og narkotika for denne tilstanden som kan hjelpe deg med å finne en betydelig og langsiktig lettelse.

Ta bort

L & # 8217; IBS er en vanlig gastrointestinal lidelse, preget av symptomer som smerte, gass og hevelse. Kan redusere kvaliteten på en persons liv betydelig.

Forskere studerte kapasiteten til «8217; akupunktur av omfattende lindring av symptomene på # 8217; IBS, men resultatene som er oppnådd til dags dato er kontrasterende. Noen mennesker finner at akupunkturen er gunstig og andre nei.

Sannsynligvis C & # 8217; Det er liten risiko i å prøve akupunkturen og kan gi litt lettelse. Arbeid med en autorisert akupunktør i din stat. Det er ofte mange besøk før det oppstår åpenbare endringer.

Andre medisinske behandlinger er tilgjengelige, samt livsstilsendringer, som kan hjelpe folk med IBS for å finne en betydelig lettelse fra symptomer. Kontakt lege hvis alternative terapier som akupunktur ikke gir deg lettelse.