9 uvanlige ingredienser som vil bringe matspillet til neste nivå

Og hvis jeg fortalte deg at C & # 8217; Det er en håndfull næringsstoffer som kan forny matlivet ditt og gi deg kraftige helsemessige fordeler uten en massiv inngrep på kjøkkenet? Og at de ingrediensene virkelig har en god smak og mest sannsynlig finnes i din naturlige matbutikk?

Som en person som tilbringer de fleste dager på kjøkkenet for å teste oppskrifter, forberede kreative retter og inspirere andre til å leve et sunnere (og deilig liv) gjennom sosiale medier, opplevde jeg en diskret mengde ingredienser og supercibi.

Bare den beste & # 8211; Når det gjelder ernæring, smak og allsidighet & # 8211; det gjør det Frokost kriminelle kjøkken.

Klar til å dykke i de ni ingrediensene som er rike på næringsstoffer, bør du legge til ditt neste måltid? Her er det:

1. Mesquite

Nei, ikke grilltypen. Barken og pods av mesquite-anlegget ble brukt i sør og Nord-Amerika i tusenvis av år som et naturlig søtningsmiddel. Hans Lav indeks for IG (glykemisk indeks) Det betyr at det kan bidra til å balansere blodsukkeret.

Mesquite er full av fiber og protein og har en smak som ligner vanilje. Det er flott å bruke i smoothies og i bakverk, og det er spesielt deilig hvis kombinert med kakao: prøv det i deg melk med kaffe eller varm sjokolade.

2. goji-bær

Disse små kraftige bærene til # 8217; Himalaya & # 8211; Notater også som Wolf Berries & # 8211; Jeg er en «8217; utrolig kilde til vitamin C, vitamin A, antioksidanter, kobber, selen og protein. På grunn av deres imponerende ernæringsmessige profil (Goji bær gir 8 essensielle aminosyrer!), Har blitt brukt i kinesisk medisin i mer enn 2000 år.

De anses å være nyttige for å øke vitalitet og metabolisme og er A & # 8217; crunchy tilsatt og rik på kornfibre eller Boller for smoothie som vil holde deg full. Du kan også sette i infusjonen de tørkede goji bærene i varmt vann for å forberede en deilig te på Goji bær uten koffein.

Del på PinterestBilder via Ksenia Avdulova

3. Spirulina og E3Live

Spirulina, en fargerik blågrønn Alga, er en av de mest næringsrike matene på planeten, rik på vitaminer B-1, B-2 og B-3, jern, kobber og protein. Mens spirulina er i omløp fra en bit & # 8216; av sin & # 8220; kusine & # 8221; E3Live har vokst opp i nyere popularitet og er ansvarlig for trenden med blå mat (tenk på enhjørningsmelk, blå smaken og yoghurtskåler).

Begge alger skiller seg ikke bare ut for deres sirenutseende, men også for deres vitamin og mineralprofil som inkluderer essensielle fettsyrer, noe som gjør dem utrolige energimiljøer.

Spirulina og E3Live blir bedre lagt til en smoothie eller en salat dressing. Pass på at du starter liten, slik at alger ikke overvinne maten din!

4. Cordyceps

Hvis du ikke har lagt til sopp ennå til kostholdet ditt, er det på tide å endre det.

Medisinske sopp ble konsumert av mennesker i tusenvis av år, og vitenskapen har i økende grad åpenbart at kongeriket soppene har å tilby til vitaliteten og helsen til mennesker, så vel som på planeten. Cordyceps har blitt brukt i kinesisk medisin i mange år for å behandle tretthet, lavt seksuell lyst og andre forhold.

Når du kjøper Cordyceps, se etter fullt spektrumpulver og legg det til din melk eller smoothie Hvis du prøver å optimalisere treningsprestasjonen, oppmuntre hjertesykdom, redusere betennelsen og potensielt Hjelper med å administrere type 2 diabetes.

Det er også utdanning som viser at Cordyceps kan redusere veksten av svulster. Hvis du er nysgjerrig på å lære mer om det mystiske og kraftige rike av sopp, ta en titt Dette podcastintervjuet jeg laget med micologen Jason Scott.

5. Ashwagandha

Quest & # 8217; medisinsk urt fikk mye clamor i det siste, og med en god grunn: Det antas å hjelpe til med å håndtere stress, l & # 8217; angst og depresjon; Lavere blodsukkernivåer og øke cerebralfunksjonen. Også det er å være studert For mulige anti-kreftegenskaper.

Mens Ashwagandha er sanskrit for & # 8221; Smaken er ikke undertrykkende hvis du legger til 1/2 teskje til smoothie eller Matcha melk. Jeg pleier å gå for Maca (se nedenfor) i mine morgen eliksere i dagene når jeg trenger mer energi og for L & # 8217; Ashwagandha når jeg vil ha støtte i stresshåndtering.

6. Maca

Dette peruanske superimentet, også kjent som Peruvian Ginseng, er en cruciferous rotgrønnsak som er oftere i form av støv, som er oppnådd fra roten. Maca har en herlig jordisk smak og er en av mine grunnleggende pantry-retter.

Prøv å legge det til smoothies, clapboard, Flour d & # 8217; havre og søtsaker for et bemerkelsesverdig energiinntak uten koffein som også kan hjelpe Hormoner av & # 8217; balansen. Det er også antatt at fruktbarheten bedre og øker seksuell lyst.

7. Kudzu (eller Kuzu)

Originalrot of Japan, Kudzu har blitt brukt i århundrer i kinesisk medisin for sine antiinflammatoriske og antioksidantegenskaper. Med sin tette konsistens, er dette beroligende gresset en utmerket fortykningsmiddel for sauser eller en kremaktig base for smoothies.

Det antas å bidra til å styrke fordøyelses- og sirkulasjonssystemet, hjelpe deg med å roe kroppen din og potensielt behandle oppstanden til en bakrus og hodepine.

Kudzu presenterer seg vanligvis i en tørket form, som brukes til å forberede en tett og kremaktig pudding. Vær så god Hvordan lage Kudzu hjemme. Når magen min føles dårlig, elsker jeg å spise en enkel kudzu pudding laget med kokosmelk eller pulverisert kokosnøtt melk.

Del på Pinterest

8. Kull

Aktivert karbon er overalt. Det er i medisinsk skap, på din skjønnhetshylle og maten din. Selv om denne trenden er ganske ny på verdens velvære og # 8217; vestlig ernæring, har lenge vært brukt som en naturlig behandling for en rekke helseproblemer i # 8217; Ayurveda og kinesisk medisin for å redusere kolesterolet, fremme nyrefunksjon og Som en nødsituasjonsbehandling mot giftstoffer.

Aktivert karbon er svært absorberende, noe som betyr at det binder andre kjemikalier til sin porøse overflate, noe som betyr at det deretter kan fungere som en magnet for toksiner.

Vær oppmerksom på advarsel, men: aktivert karbon absorberer eller lenker mange forskjellige kjemikalier og skiller ikke mellom gode og dårlige, så i tillegg til toksiner, kan også absorbere legemidler, kosttilskudd og næringsstoffer i mat.

Du kan prøve kull alene med vann eller i en avgiftning Morgendrink med sitron. For mer kulinarisk inspirasjon blir det kreativt Kulloppskrifter her.

9. Svartfrøolje

Et nytt tillegg til min pantry, Svartfrøolje kommer fra Nigella sativa, en liten busk og har blitt brukt internt og lokalt på huden i tusenvis av år.

L & # 8217; svart frøolje blir for tiden studert for potensielle helsemessige fordeler i forskjellige områder, inkludert Diabetes ledelse Og fruktbarhet Hos menn, forbedrer antall spermatozoa og mobilitet. Siden det inneholder timokinon, kan en antiinflammatorisk forbindelse, også ha anticancer egenskaper.

Først vendte jeg meg til svarte frøoljekapsler for å øke immuniteten min når jeg er på grunn av å ta en forkjølelse. Nå l & # 8217; Jeg er alltid i hånd i flytende form for å bruke på kjøkkenet, melk og salat dressings.

Bunnlinjen

Det er ikke nødvendig å ta alle superfoodene på samme tid. Start i liten og prøv ingrediensen som snakker mer hver dag i en uke i dine favorittoppskrifter og se hva som skjer!

Ksenia Avdulova er en offentlig høyttaler, livsstil forretningskvinne, leder av Podcast våknet og kabletog grunnlegger av @FreakfastCriminals, En belønnet digital plattformnotat for online innhold og offlineopplevelser som kombinerer mat og bevissthet. Ksenia mener at måten dagen starter både når du lever livet ditt og deler sin melding gjennom digitalt innhold og erfaringer i person i samarbeid med merkevarer som Instagram, Vitamix, Miu Miu, Adidas, Thinx og Glinsier. Koble til Ksenia Up Instagram,YouTubeOgFacebook.