9 tips for å beseire tretthet fra SM

Vanlig tretthet

Nesten alle de som 1217; de har Multiple sklerose (SM) den har også utmattelse. Ifølge National Multiple Sclerosis Society (NMSS), rundt 80 prosent Av de som har blitt diagnostisert med tilstanden, vil oppleve tretthet på et tidspunkt i løpet av sykdommen. Imidlertid forblir den nøyaktige årsaken til MS-relatert tretthet ukjent.

Fortsett å lese for ni forslag som kan hjelpe deg med å øke din energi og redusere tretthet.

En annen form for tretthet

Før du lærer å bekjempe tretthet, er det nyttig å forstå hvilke typer tretthet du måtte møte når du har MS. Forskere De begynte å identifisere en rekke forskjellige funksjoner som er spesielt knyttet til MS som gjør det svært forskjellig fra den typiske hagen i hagen, for eksempel:

  • Onset: Det kan starte alle & # 8217;.
  • Frekvens: Ofte oppstår hver dag.
  • Dagstid: Det kan skje om morgenen, selv om du sov natten før.
  • Progresjon: Vanligvis forverres i løpet av dagen.
  • Varmefølsomhet: varme og # 8217; fuktighet kan forverre det.
  • Gravity: Har en tendens til å være mer alvorlig enn andre typer tretthet.
  • Effekt på aktiviteter: Det er mer sannsynlig at normal innsats forstyrrer evnen til å utføre daglige aktiviteter.

Tips 1: Trening ofte

Sekund Cleveland Clinic, A & # 8217; vanlig fysisk aktivitet kan bidra til å bekjempe tretthet knyttet til MS. Konkurrere Treningsprogram kan hjelpe med motstand, balanse, vekttap og generelt velvære, alle viktige elementer for folk som bor med MS.

Imidlertid er det en advarsel: mens øvelsen hjelper noen mennesker med SM, er det andre med betingelsen at de ikke vil ha samme fordel. I tvilstilfeller, snakk med legen din før du starter noen form for nytt treningsprogram og husk at linsen til & # 8217; trening er å gi deg mer energi, ikke få deg til å føle deg mer sliten.

Tips 2: Spar energi

Energibesparelse er ikke bare bare for miljøet, det er også et sentralt prinsipp for folk med SM.

Hva er din beste tid på dagen for å fullføre ting (dvs. det øyeblikket du føler deg mer energisk)? Hvis du skjønner at du hører mindre tretthet om morgenen, dra nytte av din ekstra energi for å ta vare på aktiviteter som utgifter og rengjøring. Så du kan lagre dine energier senere når du føler deg mer utmattet, og vet at du allerede har fullført dagens nøkkeloppgaver.

Tips 3: Hold deg rolig

Pasienter med SMS kan være spesielt følsomme for varme. Som et resultat kan de prøve mer innsats når de er i et varmere miljø eller overopphetet. Prøv disse teknikkene for å oppdatere deg:

  • Bruk klimaanlegget etter behov, spesielt i sommermånedene.
  • Ha på en Kjølejakke.
  • Ta en frisk dusj.
  • Hopp over i et basseng.
  • Drikk isete drinker.
  • Bruk lette kjoler.

Tips 4: Prøv behandling

Hvis endringene i din livsstil ikke gir deg energiladningen du trenger, kan du prøve arbeid eller fysioterapi.

Med Arbeidsterapi, En kvalifisert spesialist hjelper deg med å forenkle aktiviteter i arbeidsmiljøet ditt eller innenlands. Dette kan føre til bruk av adaptivt utstyr eller forandring av miljøet; miljø for å øke din fysiske og mentale energi.

Med Fysioterapi, En kvalifisert profesjonell hjelper deg med å spille daglige fysiske aktiviteter mer effektivt. For eksempel kan du bruke teknikker eller enheter som kan hjelpe deg med å spare energi mens du går.

Tips 5: Juster søvnen

Søvnproblemer Jeg er ofte bak innsatsen som folk med SM-test. At du har problemer med å sovne, for å sovne eller for å få mengden og slags søvn, må du våkne, resulteret er det samme: Du vil føle deg trøtt.

For å forhindre disse problemene, er det viktig å regulere søvn. Dette kan føre til identifikasjon og behandling av andre SM-symptomer som forårsaker søvnproblemer, for eksempel urin dysfunksjon. Hvis alle resten mislykkes, kan du snakke med legen din på [8217; bruk av søvnmedikamenter i en kort periode.

Tips 6: Unngå problematisk atferd

Noen atferd kan synes å hjelpe med tretthet, men til slutt kan de forårsake flere problemer hvordan de løser. Mens du drikker en varm drikke, kan det virke som en god måte å slappe av hvis du har problemer med å sove, sørg for at du sjekker om drikken din inneholder koffein. Kaffe og te inneholder vanligvis koffein, som kan hindre deg i å sovne, forårsaker tretthet neste dag.

På samme måte, mens alkoholen kan hjelpe deg med å føle seg søvnig etter å ha drukket det for første gang, kan det senere gjøre det vanskeligere å få en avslappende sovende natt. Gjennomgå din atferd som kan bidra til dårlig søvn og tretthetsvaner og vedta tiltak for å unngå dem.

Tips 7: Spis godt

Dårlig kraft kan få alle til å føle seg slitne eller slitne noen, og det samme kan enda mer sanne for folk med sm. utdanning Vis at kostholdet ditt kan påvirke symptomene dine og hvordan du føler og kan også påvirke utviklingen av sykdommen din.

Godt ernæringsmessige råd for de fleste inkluderer å spise mye frukt og grønnsaker, magert proteiner og hele korn. Dette rådet gjelder også for deg. Og noen forslag, hvordan du sørger for at du bruker nok Sunn fett og vitamin D, Det kan være spesielt viktig hvis du har MS.

Hvis du har spørsmål om hvordan du skal spise, snakk med legen din. Kan hjelpe deg med å gi deg råd eller lede deg til en ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å skape en sunn matplan bare for deg.

Tips 8: Hold stress under kontroll

Akkurat som et dårlig kosthold kan påvirke en person med SM mer enn de som er uten det, kan stress ha større innvirkning på deg enn på vennen din uten SM.

Blant annet lider noen av stress kan eksperimentere søvnløshet, Uanstrengt. Men for folk med SM, kan stress faktisk forverre tilstanden din. Forskning & # 8211; Undersøkelser Det har vist at stress kan forårsake en økning i MS-lesjoner i hjernen. Og en avansert sykdom kan øke symptomene, inkludert tretthet.

Spis godt, trene og til og med lytte til musikk kan hjelpe redusere stress. Meditasjon Det er også en bevist måte å hjelpe deg med å slappe av og lindre stress. For flere ideer, snakk med legen din. Men ikke bekymre deg: Stress er en del av hverdagen, så målet ditt bør bare holdes under kontroll, ikke bli kvitt det helt.

Tips 9: Administrer stoffene dine

Hvis du tar medisiner for andre symptomer, sjekk ut bivirkningene for å sikre at de ikke øker innsatsen din. Snakk med legen din om alt stoffet du tar og jobber sammen for å avgjøre om du kan avbryte L & # 8217; ansette de som kan forårsake tretthet.

Når det gjelder rusmidler for å lindre tretthet, kan legen hjelpe deg med å bestemme hva som passer for deg. Mens noen stoffer, inkludert aspirin, kan hjelpe med tretthet, Cleveland Clinic Anbefaler å unngå bruk av narkotika for å behandle tretthet. Dette er fordi som en pasient med MS, kan du allerede ta andre stoffer, og det er bedre å begrense antall narkotika du tar når det er mulig.

Imidlertid er symptomene på MS av alle forskjellige, og hvis du føler forslagene i denne artikkelen, og ingenting fungerer for å håndtere din innsats, er det Medisinalternativer For å redusere tretthet. Amantadin og modafinil er to off-label medisiner som kan hjelpe. Når det er sagt, er jeg fortsatt i studietiden som en behandling for MS tretthet og kan ikke dekkes av forsikringen din for dette formålet. For mer informasjon om disse stoffene, snakk med legen din.

Awakening til problemet

Utmattelsen til MS kan ødelegge livet ditt av mange grunner, både på jobb og hjemme. Kan seriøst begrense hvilke aktiviteter du kan gjøre og til og med tvinge deg til å forlate jobben din. Så det er verdt å lære å håndtere tretthet forårsaket av MS.

Hvis du har spørsmål eller bekymringer om tretthet eller energinivå, spør du legenådene dine. De vil jobbe med deg for å finne måter å håndtere innsatsen på og hjelpe deg med å få mer energi i ditt daglige liv.