9 Nyttårsoppløsninger for personer med kroniske sykdommer

Kronisk sykdom er en viktig del av historien min.

Jeg bodde med obsessiv kompulsiv lidelse og L & # 8217; ADHD for livet, i tillegg til å være alvorlig anemisk, som har blitt misgolded feilaktig i mange år. Gjenoppretting er ikke så mye som mitt daglige liv.

Selv min partner sameksisterer med Ehlers-Danlos syndrom (EDS), L & # 8217; leddgikt og samtidig psykiske helseproblemer. Mellom oss to, vår garderobe er praktisk talt et apotek, og jeg er ganske sikker på at vi skal ha en grad i medisin på Honorem nå basert på timene vi brukte på jakt etter våre forhold.

Med 2019 nærmer seg, fyller min nyhetsfeed allerede med gode intensjoner for det nye året;. Jeg ser venner som planlegger å løpe maraton, bli tidlig, lære å planlegge måltider og alle slags ambisjoner enn & # 8211; Ærlig & # 8211; de virker utmattende.

Jeg forestiller meg at for de av oss som bare prøver å tilpasse seg liv med forhold og organer som ikke alltid samarbeider med oss, trengte vi våre oppløsninger.

Så her er ni av mine intensjoner, skapt i håp om å hjelpe folk med kroniske sykdommer med deres.

1. Jeg vil måle helsen min ved hjelp av mine velvære standarder

Sammenlign med andre er en enkel ting å gjøre, spesielt i # 8217; det var sosiale medier. Men når du bor med en kronisk tilstand, er disse sammenligningene nesten alltid urettferdige.

For eksempel kan det være lett å si: & # 8220; gjør yoga et sunt livsvalg & # 8221;. Men for noen med en tilstand som påvirker leddene? Kan yoga ikke være i det hele tatt sunt, faktisk kan det være farlig.

Mange av mine kolleger bemerket at de er modige & # 8221; For å spise taco bell på kontoret, som om å spise noe & # 8220; usunn / # 8221; Det var et modig valg. Men som en person som gjenoppretter fra en matforstyrrelse, er å spise mat jeg er entusiastisk ofte den eneste omstendighetene som jeg kan overbevise meg om å spise et måltid.

Så Taco Bell, for meg, er faktisk et ekstraordinært sunt valg, fordi det å velge å mate kroppen min i stedet for å dø av sult, er alltid den riktige avgjørelsen. Og det er også modig, men bare fordi utvinningen fra spiseforstyrrelser krever mot.

I stedet for å nærme seg helse som en enkelt størrelse, er det kanskje på tide å begynne å lure på hva helsen din er for oss.

Og hvis dette betyr å ta en lur i stedet for å delta på en yoga leksjon eller spise den krydret taco av taco bell poteter? Makt til oss for å gjøre det beste valget for oss.

2. Jeg vil bare jobbe når det vil være i min beste interesse, gjør det

C & # 8217; er en & # 8217; rådende ide innen helse og fitness som & # 8220; skyve sine egne grenser & # 8221; Det er sunt.

Hvorfor kjøre en kilometer når du kan kjøre to? Hvis du er engstelig, hvorfor ikke dykke headlong og deretter gå til festen? Du vil like deg når du vil være der, rett?

Avslutt ditt komfortområde er sett på som en edel innsats, og selv om det kan være, kan alle med en kronisk tilstand fortelle deg at det ikke alltid er en god ide.

Kanskje kroppen din er slitsom fordi du er, vel, sliten. Kanskje din angst er der fordi du risikerer å brenne deg. Kanskje dine følelser fungerer som budbringere, slik at du vet når det er på tide å bremse.

Det er ingen gode grunner til å risikere skade, spesielt når det gjelder kroniske sykdommer. I det nye året vil jeg ære kroppen min, og jeg vil lytte nøye når jeg nærmer meg meg selv til mine grenser.

C & # 8217; Det er en tid og et sted å teste grensene dine, og du & # 8211; Og bare deg & # 8211; Du kan bestemme når det er slik.

3. Jeg anser min erfaring som en kompetanse

Hvor mange ganger har du lært, intuitivt, at noe var galt eller ikke gikk, bare for å få andre til å insistere på det faktum at du var veldig bra?

Jeg har kontinuerlig hørt fra folk med kroniske sykdommer som andre avviste sine bekymringer, noe som tyder på at de ikke hadde den «8220; medisinsk kompetanse & # 8221; Å finne ut at noe var galt.

Men her er poenget: du er ekspert på kroppen din. Hvis du vet i ditt instinkt at noe er galt, har du all rett til å forsvare deg selv for å sikre at dine bekymringer er adressert.

Enten det er om å lete etter en annen mening, avvise misvisende råd eller be om ytterligere tester, bør ingen frata deg selv fra å stole på deg selv og forsvare helsen din.

4. Jeg vil hvile når jeg trenger det, uten dom

& # 8220; hvile & # 8221; Den har et dårlig rykte, spesielt i USA, hvor vi lever i henhold til Dogma of 8220; Chaos & # 8221;.

Overdreven arbeid (vanligvis kamuflert av produktivitet) anses å være fascinerende, men noe enkelt som en lur er avbildet som en luksus eller & # 8211; Verre & # 8211; Noe som er bestemt for Bradipes og ikke mennesker.

Hvor dette avsluttes de av oss som trenger å hvile litt og mer ofte på å fungere godt? Mange av oss ender med å føle seg skyldige, lurer på om vi sover for mye eller kritiserer oss for ikke-8220; jobbe hardere & # 8221; o & # 8220; gå videre og # 8221;.

I det nye året vil jeg være snillere med meg selv, og sier min rett til å hvile.

Hvis kroppen din spør 10 timers søvn hver kveld, kanskje det er fordi du trenger det. Hvis du finner deg selv krasjet rundt 3 om ettermiddagen, føl deg ikke skyldig for å ha restaurert systemet med en lur. Hvis du trenger 15 minutter for å meditere på kontoret når din angst øker? Ta tid.

Feire det faktum at du lytter til kroppen din og hedrer hva du trenger.

5. Jeg skal jobbe rundt og spørre hva jeg trenger

Å være en elsker av mennesker, har jeg problemer med å spørre om hjelp når jeg trenger det.

Jeg oppdaget at mange mennesker med kroniske sykdommer generelt er skyldig i å be om støtte, fordi de føler seg vekten for folk som elsker.

Men her er poenget: det er greit å be om hjelp.

Ok, det er virkelig, egentlig. jeg lover deg.

Hvert eneste menneske trenger hjelp før eller senere. Og hvis du sliter med en kronisk tilstand, er dette en ekstra grunn til å spørre.

Det tar mot til å gi stemme når du trenger støtte, og når vi finner det motet, åpner vi en plass når folk rundt oss har tillatelse til å være ærlig selv etter deres behov.

Du gjør verden til et bedre sted ved å bare opprettholde virkelige ting.

6. Jeg beklager ikke å være ærlig om mine vanskeligheter

Når man snakker om virkeligheten, er kronisk sykdom ikke en tur i parken (faktisk kan noen av oss ikke gå i det hele tatt, eller de kan ikke gjøre det uten mobilitetsenheter og da jeg også mener i bokstavelig forstand).

Men mange av oss føler seg under press for å ansette et modig ansikt og for å få våre liv til å se ganske vakkert ut for Instagram.

Og ærlig, det er slitsomt å få våre skinnende og stimulerende forhold som.

Her er det jeg tror: Verden trenger mer ærlighet. Ikke bare det, men ingen av oss bør ikke engang beklager denne ærligheten.

Hvis du har en glød eller en hard dag? Du kan fortelle om du velger å gjøre det. Hvis du observerer en skummel medisinsk prosedyre? Du trenger ikke å late som å være redd.

Du har lov til å okkupere hele rommet i verden som hjertet ditt ønsker.

De riktige menneskene vil være der for deg gjennom dette. Være synlig som noen med en kronisk sykdom kan være en form for empowerment og det virkelige problemet ligger i de som anser deres viktigste velvære av din evne til å trives.

7. Jeg vil feire mine suksesser, store eller små

Noen ganger når min disordered feed oppfører seg dårlig, få krem ​​montert på min melk fra Starbucks & # 8211; eller skriv inn en Starbucks & # 8211; Det er en stor suksess.

Men for de fleste andre, få lined opp og bestilling å drikke er bare en banal del av deres rutine.

For folk med kroniske sykdommer, kan mindre ting være enorme seire. Men vi gjenkjenner ikke alltid dem som sådan. For 2019 vil jeg senke nok til å feire min suksess, om det er et vendepunkt i terapi eller bare komme opp fra sengen om morgenen.

Når det var l & # 8217; forrige gang feiret du fremdriften din, din tilstand?

8. Jeg vil prøve å være assertiv med mine leger

Selv om jeg var heldig nok til å ha noen av de beste klinikene noensinne, hadde jeg også dårlige. Ser tilbake, jeg vil at noen fortalte meg at jeg fikk lov til å være selvsikker, stille spørsmål, få en annen eller tredje mening og bli regissert på mine forventninger.

Det er noen populasjoner & # 8211; Som folk av kutt eller personer med funksjonshemninger & # 8211; som oppdager at deres leger kan være spesielt forakt, ofte uten å ha det.

For eksempel, en lege som forteller en fett person som trenger å gå ned i vekt når han kom for å diskutere en ikke-relatert tilstand (som en «8217 urinveisinfeksjon), eller en som anbefaler å prøve en form for behandling som det ikke er nyttig for dem (som en terapeut som en gang fortalte meg at meditasjon ville ha løst min obsessive tvangssykdom).

Praktisere l & # 8217; å være assertiv kan gjøre en stor forskjell. Noen uttalelser jeg har prøvd:

  • «Dette er ikke det jeg er her for å diskutere. Jeg vil gjerne konsentrere meg om & # 8230; & # 8220;
  • «I min erfaring var dette ikke D & # 8217; hjelp. COS & # 8217; Mer du var i tankene? & # 8220;
  • Du kan forklare hvorfor du tror at denne anbefalingen vil forbedre symptomene mine?& # 8221;
  • «Jeg er forvirret, fordi jeg leser kliniske søk som tyder på at motsatt er sant. Hvor nylig informasjon er der du får på? & # 8220;

Mange av oss skjønner ikke at disse er uttalelser som vi faktisk kan gjøre, eller vi er redde for tilsynelatende motstridende. Men husk, leger er her for å hjelpe oss: det er deres jobb! & # 8211; Og vi har all rett til bedre hjelp som mulig.

9. Jeg vil gå bort fra samtalene som skadet meg, om nødvendig

& # 8220; Fibromyalgi er ikke bare en oppfunnet sykdom?& # 8221;

, Oh, jeg har tvungen obsessiv lidelse, jeg hater når leiligheten min blir uorden.& # 8221;

& # 8220; hvis du kan gå, fordi du bruker en rullestol?& # 8221;

Selv de mest hensiktsmessige menneskene kan si skadelige ting over kroniske forhold og funksjonshemninger. Og selv om vi kunne føle oss ansvarlige for å akseptere årsaken og rette det, er virkeligheten at vi ikke alltid har energi til å gjøre det.

Faktisk kan disse samtalene bli dehumanizing og smerten ved å prøve å utdanne noen er ikke alltid verdt det.

I 2019, gi tillatelse til å gi opp, om nødvendig

Hvis du ikke er sikker på hvordan, her er noen eksempler:

  • «Dette er egentlig ikke sant for fibromyalgi. Jeg oppfordrer deg til å lese litt og # 8216; fordi du kan skade noen uten å realisere det, som du nettopp gjorde & # 8220;.
  • «Egentlig er jeg veldig ubehagelig med stereotypen en. Jeg må flytte bort fra denne samtalen, men jeg håper du vil lære mer om den obsessive tvangssykdommen, og du vil revurdere deg for å kommentere som denne & # 8220;.
  • «Jeg føler meg ikke bra å ha en samtale som dette, bare fordi kommentarer som disse er smertefulle å lytte til. Men det er mange elektroniske ressurser som du kanskje finner nyttig. Jeg ville starte derfra. & # 8220;

Husk: Du er ikke forpliktet til å være ingen lærer, spesielt med hensyn til dine erfaringer, uavhengig av hva de forteller deg!

I 2019 er du på kommandoen, så det er på tide å få de beste valgene for deg og stole på deg å kjenne deg selv og kroppen din ganske bra for å ta disse avgjørelsene.

Hilsen å forbli voldsom foran kronisk sykdom quest & # 8217; år. Jeg håper at mens du feirer det nye året, tar du tid for å feire alt som serveres for å komme hit!

Sam Dylan Finch er en av de ledende tilhengerne av LGBTQ + mental helse, etter å ha fått internasjonal anerkjennelse for bloggen sin, Vi gjør merkelige ting!, Jeg har blitt viral for første gang i 2014. Som mediejournalist og strateg, er Sam omfattende publisert på emner som psykisk helse, L & # 8217; transgender identitet, funksjonshemning, politikk og lov og mye mer. Takket være sin kombinerte erfaring i folkehelse og digitale media, fungerer Sam for tiden som sosial redaktør på Healthline.