9 Natural Cholesterol Reducers

Beskrivelse

Ta med høye nivåer av LDL-kolesterolet i blodet øker mulighetene for hjertestere og hjerneslag, så du bør gjøre så mye som mulig for å holde kolesterolnivåene sunne.

Hvis du har blitt diagnostisert med et høyt kolesterol, kan legen din foreskrive statiner, et legemiddel som brukes til å senke LDL-kolesterolet. Legen kan også foreslå endringer i kostholdet og treningsrutinen. Endringer i kostholdet kan omfatte tilsetning av spesielt god mat til å senke kolesterolet.

Det er to typer kolesterol:

  • Lav tetthet lipoproteiner (LDL), også kalt kolesterol & # 8220; dårlig & # 8221;
  • Høytetthet lipoproteiner (HDL), også kalt kolesterol & # 8220; Voucher & # 8221;

Du vil ha lave LDL-nivåer og høyere HDL-nivåer. De Anbefalt kolesterolnivå er:

  • Totalt kolesterol: mindre enn 200 milligram per decilitre (mg / dl)
  • LDL-kolesterol: mindre enn 100 mg / dl
  • HDL-kolesterol: 50 mg / dl eller høyere

Du kan være i fare for høy LDL-kolesterol hvis du er overvektig eller ikke gjør nok trening. Du kan også arve en tendens til høyt kolesterol.

Leveren din produserer kolesterol. Du kan også få det fra noen matvarer som inneholder det, men ikke så mye som mat som inneholder mettet fett og trans. Disse typer fett betyr at leveren din produserer ekstra kolesterol.

Men det er mat og # 8211; og kosttilskudd avledet fra mat og # 8211; som også kan senke kolesterolet.

Snakk med legen din om ethvert supplement du vurderer, spesielt hvis du er gravid.

1. Niacin

Niacin er en vitamin B. Legene foreslår noen ganger det for pasienter med høyt kolesterol eller hjerteproblemer. Fordeler deg ved å øke nivået av kolesterol godt og redusere triglyserider, et annet fett som kan hindre arteriene. Du kan konsumere niacin i mat, spesielt i leveren og kyllingen, eller som et supplement.

De Anbefalt daglig dose av Niacin er 14 milligram for kvinner og 16 milligram for menn.

Ikke ta kosttilskudd med mindre legen ikke rådes. Dette kan forårsake bivirkninger som kløe og rødhet i huden, kvalme og mer.

2. Løselig fiber

Det er to typer fiber: løselig, som oppløses i en væske og uoppløselig gel. Oppløselig fiber reduserer kolesterolabsorpsjonen i blodet.

Sekund Mayo Clinic, De anbefalte daglige fibermengder er:

  • Menn under 50: 38 gram
  • Menn over 50 år: 30 gram
  • Kvinner under 50 år: 25 gram
  • Kvinner over 50 år: 21 gram

Den gode nyheten, hvis du sliter med kolesterol, er at den løselige fiberen sannsynligvis er i maten du allerede liker:

  • Orange: 1.8 gram
  • Pære: Fra 1.1 til 1.5 gram
  • Fiske: Fra 1.0 til 1.3 gram
  • Asparges (1/2 kopp): 1.7 gram
  • Potet: 1.1 gram
  • Hele brød (1 skive): 0.5 gram
  • Mel d & # 8217; havre (1 kopp og 1/2): 2.8 gram
  • Bønner (175 ml, ca 3/4 kopp): fra 2.6 til 3 gram

Del på Pinterest

3. Psillio kosttilskudd

Psyllilliet er en fiber laget av frøene til ovataplanteragoplantefrøene. Du kan ta det i en pille eller blande den i drinker eller mat.

L & # 8217; vanlig antagelse om psillio var viste Å redusere kolesterolnivået betydelig. Også forstoppelsen og kan senke blodsukkeret for personer med diabetes.

4. Fytosteroler

Fytosteroler er voks avledet fra planter. Hindre tarmen å absorbere kolesterol. De er naturlig tilstede i hele korn, valnøtter, frukt og grønnsaker.

Matprodusenter har begynt å legge til fytosteroler til tilberedte matvarer, for eksempel margarin og yoghurt. Akkurat som dette: Du kan spise en mat som inneholder kolesterol og kontrasterer effekten, i det minste en bit & # 8216 samtidig!

5. Jeg er protein

Soyabønner og tilberedte matvarer med dem kan senke en PO & # 8216; LDL-kolesterol.

Tofu, soya melk og dampet soyabønner er en god kilde til magert protein, noe som betyr at å spise dem i stedet for fett mat som biff kan redusere totalt kolesterol i kostholdet.

6. Hvitløk

L & # 8217; hypokolesterolemiserende effekt av hvitløk er ikke klart. Kunne hjelpe å forhindre Hjertesykdommer, men en 2009 Meta-analyse Medisinske studier konkluderte med at det ikke spesifikt reduserer kolesterolet.

Du tror at 8217; hvitløk har annen helse fordeler, Imidlertid, inkludert L & # 8217; senkende blodtrykk. Nyt det i maten din eller ta det som et supplement.

7. Gjæret rød ris

Gjæret rød ris er hvit ris som har blitt gjæret med gjær. Det spises og brukes som medisin i Kina.

Noen gjærede røde ristilskudd har vist seg å senke kolesterolet, fordi de inneholder monacolina k. Dette har samme kjemiske sammensetning av Lovastatin, en medisin for å senke kolesterolet.

Du vil imidlertid ikke finne Monacolina K i den gjærede røde ris solgt i Amerika fordi FDA Han etablerte i 1998 at Munacolina K var et legemiddel og kunne ikke selges som et supplement.

Du kan fortsatt finne gjærede røde ristilskudd, men ikke inneholde monacolina k.

Gjæret rød ris Det kan også forårsake skade på nyrer, lever og muskler.

8. Ingefær

En 2014 studere viste at ingefær kan senke nivåene av totalt kolesterol og triglyserider, mens a studere gjennomført i 2008 viste at det kan redusere LDL-kolesterolnivået og øke HDL-kolesterolet.

Du kan ta ingefæren som et supplement eller pulver eller bare lagt til, rå, til mat.

9. Linfrø

Sengetøy er en blå blomst dyrket i tempererte klima. Både hennes frø og # 8217; olje de har vært åpenbare er gode kilder til omega-3 fettsyrer, som har en rekke helsemessige fordeler, inkludert HDL-kolesterolnivåer.

For å få maksimal økning i helsen fra linfrøene, bruk oljens olje eller spise jordlinfrø, ikke helt ut. Kroppene våre kan ikke bryte ned det skinnende ytre skallet av frøet.