9 måter å slå julen melankoli

Forstå ferien blues

Julferier kan utløse depresjon av en rekke grunner. Du kan ikke være i stand til å gå hjem for ferien, eller du kan finne deg selv i en vanskelig økonomisk situasjon. Hvis du går gjennom en vanskelig tid, kan det være vanskelig å se andre med en ekstra glede i deres liv.

Sesongmessig depresjon er mer vanlig enn du kanskje tror. Om 14 prosent av amerikanere erfaringer & # 8220; vinter blues & # 8221;.

Disse bluesene kan være spesielt overveldende i en periode med endring. Jul og nyttår har ofte krevende forespørsler, fra uendelige helligdager til familieforpliktelser. Disse hendelsene kan følge med høyere nivåer av stress.

Hvis du har å gjøre med følelser av stress eller depresjon, vet du at du ikke er alene. Det er måter å administrere symptomer på og få L & # 8217; hjelpe deg.

Ytterligere informasjon: Psykologien til Holiday Blues »

Hva er symptomene?

Det vanligste symptomet på julen blues er den forsterkede depresjonen. Dette gjelder for folk som kan eller ikke kan håndtere depresjon.

Du kan ha et sesongmessig depresjonsangrep hvis du mener at enkle aktiviteter er vanskeligere enn normalt. Dette inkluderer å komme seg ut av sengen, forberede middag og ta en tur.

Andre symptomer på blues inkluderer:

  • føler seg mer sliten enn vanlig
  • Å miste interessen for de tingene som ga deg glede
  • Har konsentrasjonsproblemer

9 måter å håndtere tristheten i ferien

Det er mange ting som kan bidra til ferien blues. Enten det er noe så enkelt som programmering for mye eller et dypere følelsesmessig behov, kan du behandle dine følelser og starte på nytt.

Her er ni måter å håndtere tristheten i ferien:

  • Begrens alkoholen & # 8217; Begrense alkoholinntaket og prøver å ikke holde det lett tilgjengelig hjemme. Hvis du deltar i en fest, og du vet at alkoholen vil være tilgjengelig, begrenset til en eller to drinker. Drikke i overskudd kan påvirke humøret ditt og forsterke de negative følelsene du kanskje prøver.
  • Jeg sover mye: prøv å gå til sengs på en & # 8217; nå spesifiserer hver natt. Å være godt uthvilt kan forbedre humøret ditt og hjelpe deg å føle deg klar til å møte dagen.
  • Lær å si & # 8220; ingen & # 8221; & # 8211; Planlegg for mye og ikke dedikert tid til deg selv kan føre til følelsesmessige utmattelser. Lær å si & # 8220; ingen & # 8221; og hold deg fortsatt på din beslutning.
  • Være åpen for nye tradisjoner & # 8211; Du kan ha en & # 8217; bilde av hva du tror det burde bestå av ferien, og dette kan ikke være det som virkelig skjer. I stedet for å klamre seg til det som burde vært ferien, la de nye tradisjonene utvikle seg.
  • Få støtte når du gråter kjære person & # 8211; Hvis du har hatt en elskede tap, kan helligdager være spesielt vanskelig. Selv om jeg isolere og sorg kan være fristende, kan det være nyttig å tilbringe tid med venner og familie. De kan støtte deg akkurat nå.
  • Tilbring tid med dine kjære & # 8211; I stedet for å tilbringe ferien alene hjemme, møter du vennene dine eller din familie til en middag hjemme. Jo mer vi er, bedre! Du kan pynte ting med livlige dekorasjoner og legge til koselige blomsterkomposisjoner til dine oppholdsrom.
  • Tren regelmessig: Kobler hodetelefonene og ta en tur rundt # 8217; isolert et par ganger om dagen. En rask 10-minutters spasertur vil øke hjertefrekvensen og vil frigjøre endorfiner som stimulerer stemningen.
  • Gjør noe morsomt å overvinne en nylig pause & # 8211; Det kan være vanskelig å være alene når du ammer et ømme hjerte. I stedet for å sitte hjemme, fyll aktivitetskalenderen. Nettsteder som oppmøte.com Tilbyr gruppeutganger, for eksempel middager og danser, nesten hver kveld i uken.
  • Unngå å spise for mye & # 8211; Før du går ut for sosiale arrangementer, fyll opp grønnsaker. Du kan også fylle en liten sandwichpose og matbit i bilen. Turer på ferie kan ofte føre til å spise for mye, noe som kan påvirke humøret og det generelle trivsel.
  • Helligdager kan være en spesielt vanskelig tid for eldre. Hvis du ikke er i stand til å bli hos venner eller familie i løpet av ferien, ser du etter frivillige muligheter som lar deg bli med andre. Noen ideelle organisasjoner vil til og med ta deg hvis du ikke klarer å kjøre.

    Facing Post Ferie Depresjon

    Hvis du fortsatt føler deg deprimert etter at ferien er over, må du kanskje gjøre med mer enn et enkelt tilfelle av festlig melankoli. Du bør snakke med legen din på symptomene dine. Kan hjelpe deg med å bestemme årsaken og utvikle en behandlingsplan.

    Hva kan du gjøre nå

    Holiday Blues er ekte og kan forstyrre livet ditt på en seriøs måte. Du kan være i stand til å lindre symptomene ved å bringe noen endringer i livsstilen, som å begrense alkoholinntaket og planetiden med venner og familie. Hvis livsstilsendringene ikke lindrer symptomene, bør du snakke med legen din.

    Du kan også dra nytte av foreskrevne antidepressive stoffer. Bivirkningene av disse legemidlene kan variere, og du må kanskje prøve noen forskjellige merker før du etablerer deg selv på en som fungerer bra for deg. Hvis du finner ut at narkotika ikke reduserer depresjonen din, kan legen din samarbeide med deg på andre behandlingsalternativer.

    Les på: 4 Leksjoner om hvordan du håndterer depresjon i ferier fra & # 8220; i Charlie Brown Christmas & # 8221; »