9 husholdningsarbeid som kan forverre symptomene på AS

Den ankyloserende spondylitt (AS) er en type inflammatorisk leddgikt som forårsaker smerte, stivhet og til og med fusjon av ryggraden. Den beste behandlingen for tilstanden er å være så aktiv som mulig.

Noen aktiviteter kan imidlertid forverre symptomene dine i stedet for å lindre dem. Dette gjelder spesielt for husarbeid. Mens mange husholdningsarbeidene er gode hvis du har som, er det andre som du bør unngå eller i det minste endre måten de er ferdige på.

Fordi det på grunn av ryggmargen, muskler og sider betennelse, kan enhver aktivitet som krever å bøye eller vri kroppen eller løfte tunge gjenstander forårsake smerte. Hvis L & # 8217; som forårsaket fusjon eller # 8217; avstivning av ledd, kan selv din bevegelsesfrihet bli kompromittert. Dette kan gjøre utfordringene enda mer utfordrende. Her er flere gjerninger som kan forverre symptomene på # 8217; som:

1. Stryke

De fleste kurver når jeg strekker seg. Dette fører til en dårlig holdning. Fordi som kan forårsake fusjon av ryggraden i en skrå stilling, er en god holdning grunnleggende. Hvis du må stryke, foul sitter på en stol med en høy ryggstøtte og en hard overflate. Hvis du fortsetter å nøyaktig deg, legg et rullet håndkle eller en lumbal supportpute bak nedre rygg for å holde ryggen rett.

2. raking

Skyv en fuktet kost D & # 8217; vann frem og tilbake på et gulv er en ufaltbar måte å irritere ryggmuskulaturen og de allerede betente leddene. Dra bak en bøtte full av vann og blinkende kostet er ikke et barns spill hvis du har ryggsmerter.

I stedet for å bruke en tradisjonell filosion og bøtte, investerer du i et rist med disponible rengjøringsputer. Når du vasker deg selv, ta deg tid. Ta en kost med et langt håndtak slik at du ikke kan bøye seg.

3. Tungt baderomsrengjøring

Liten kjøkkenvask eller benkeplate Baderom rengjøring berører kan være ok. Men den ekstreme bøyningen og gnidningen som er nødvendig for å få et bad eller et badekar, er det ikke. Den beste løsningen er å bruke wc vaskemidler og vaskemidler til dusjer og sprøytebassenger. La produktene få mest mulig ut av arbeidet for deg.

4. Ta oppvasken

Vaske retter er overraskende slitsomt for ryggen din. Ikke bare krever det at du holder deg på plass i lang tid, men det gjør at du bøyer deg på vasken. Bruk en oppvaskmaskin er ikke mye bedre. Det kan hindre deg i å stå for lenge, men mange push-ups, strekker og vendinger brukes til å laste opp og laste ned rettene og sette dem bort.

Hvis du ikke kan komme ut av denne jobben, hvil en fot eller et kne på en avføring eller en stol mens du vasker oppvasken i en vask. Sitt på en stol når du laster og laster ned oppvaskmaskinen.

5. klesvask

Bær kurver fulle av sengetøy, bøyer over en vaskemaskin og fold klær kan utløse som smerte. Prøv disse forslagene for å gjøre klesvasken enklere:

  • Kjøp en kurv med klesvask med hjul og håndtak eller bruk en vogn.
  • Ikke fyll kurven opp til # 8217; hem. Flytt en liten last om gangen.
  • Fold klær mens du sitter ved et bord.
  • Bruk et verktøy på fingertuppene for å hjelpe deg med å fjerne klærne fra vaskemaskinen.

6. Suging

Mange støvsugere er tunge, guff og vanskelig å bære rundt. Og «8217; handling av å passere støvsugeren krever å bøye, twink og presse i lengre tid. L & # 8217; Støvsugeren er en oppgave som er bedre å forlate noen andre. Hvis det er umulig, investerer du i en robot støvsuger eller i det lettere vakuumet du kan finne at det også har en lang forlengelse. Hold det vanskeligste når du passerer støvsugeren.

7. Yard Works

Arbeidet i hagen er kjent for å være vanskelig på skuldrene til folk generelt, for ikke å nevne de som. Kutte trær og hekker, hagearbeid, klipp plenen og rake bladene er alle massakrer.

Hvis mulig, bruk en plen for å klippe plenen og beskjære trær og hekker. De fleste hagearbeidstjenester tilbyr også vår og høstrengjøring for å fjerne blader og andre rusk fra hagen din. Hvis du trenger å klippe deg selv, legg til et håndtak på en trykkklipper for å sikre at det er riktig høyde.

8. Re opp sengen

Dyner, store ark og tepper er tunge. Løft dem og legg dem på sengen din, bruker mange muskler og krever nedgangen. Velg lette tepper. Dekk madrassen med en madrassdeksel og rull opp arkene med hjørner rundt madrassen i stedet for madrassen. Og hvis det ikke bry deg, må du ikke gjenta sengen hver dag.

9. Shoppe

Hvis du har ryggsmerter, kan shopping være vanskelig i beste fall. Ikke bare er det vanskelig å nå gjenstander på de høye eller lave hyllene, men å transportere kostnadene til og fra bilen din kan være brutal. For å forenkle denne oppgaven, dra nytte av online bestillinger og tilbaketrekking i butikken eller begynte å levere bekostning til ditt hjem. De fleste dagligvarebutikker tilbyr assistanse for Shopping og laster inn i kjøretøyet og laster inn i kjøretøyet. Når det er på tide å sette bort dagligvarer, ta vare på de første kalde matene og gjøre resten i etapper. Bruk en pinne til å forstå og nå for å hjelpe deg med å sette topp og bunnobjekter.

Bunnlinjen

Det anstrengende husarbeidet er best igjen for noen andre. Det er imidlertid ikke alltid lett å be noen om å ta over. Selv om L & # 8217, best å unngå aktiviteter som kan forverre «8217, som det ikke alltid er mulig. Hvis du må møte hver oppgave, må du møte kampen annerledes og følg disse tipsene:

  • Ikke prøv å rengjøre & # 8217; hele huset på en dag.
  • Fokus på høytrafikkområder eller de områdene som gjestene vil se.
  • Invester i verktøy for å forenkle husarbeid, for eksempel en lett støvsuger med en pedal strømbryter eller en batteridrevet vaskestol.
  • Kjøp rengjøringsverktøy for å bli bevart på hvert nivå av ditt hjem.
  • Hyppige pauser.

Kilder til # 8217; elementet