9 hensyn på kostholdet for styring av AHP

Nøkkelen til å behandle akutt hepatisk porfyri (AHP) og forhindre komplikasjoner er symptomstyring. Selv om det ikke er noen kur for L & # 8217; AHP, livsstilsendringer kan hjelpe deg med å håndtere symptomer. Dette inkluderer bevissthet om hovedkilden til kroppen din: mat.

Mer informasjon om kosttilskudd Du kan gjøre for å hjelpe til med å administrere L & # 8217; AHP. Snakk også med legen din dersom du har matallergi, følsomhet eller andre kosthold.

Balanse dine makronæringsstoffer

Makronæringsstoffene er hovedkilden til kroppen din. Disse inkluderer karbohydrater, proteiner og fettstoffer. Folk med AHP må være forsiktig så du ikke spiser for mye protein. For mange proteiner kan forstyrre produksjonen av EME og føre til angrep. Du må være spesielt oppmerksom på # 8217; proteininntaket hvis du har problemer med nyrer.

Følgende makronæringsfordelinger er Anbefalt For dag:

  • Karbohydrater: fra 55 til 60 prosent
  • Fett: 30 prosent
  • Protein: fra 10 til 15 prosent

Unngå rike fiber dietter

En diett rik på fiber kan øke Kravene til kalsium, jern og sporstoffer. For mange fibre kan også forverre magesmerter relatert til AHP. Opptil 40 gram fiber anbefales per dag og ikke mer enn 50 gram.

Hvis du tror du trenger flere fibre i kostholdet ditt, snakk med legen din.

Ikke drikk alkohol

L & # 8217; Alkohol er vanligvis forbudt forbudt for folk med AHP. Selv om du drikker moderat, kan effektene av # 8217; alkohol på gatene i & # 8217; EME til leveren kan forverre tilstanden din. L & # 8217; Alkohol kan også forårsake andre effekter som ikke er relatert til # 8217; AHP. Disse inkluderer:

  • vektøkning
  • Mental helse endres
  • tørr hud

Noen som drikker alkohol, opplever ikke en forverring av symptomer med AHP. Hvis du lurer på om du kan drikke alkohol trygt, snakk med legen din.

Unngå kjemikalier og bearbeidede matvarer

Kjemikalier, tilsetningsstoffer og fargestoffer er rikelig i bearbeidede matvarer. Disse forbindelsene kan føre til en forverring av symptomene på # 8217; AHP. I stedet for å spise fra en boks eller en fastfood, spis måltider kokt hjemme så ofte som mulig. Integrale matvarer gir kroppen din den energien du trenger uten å forverre symptomene på & # 8217; ahp. Hvis du er for trøtt for matlaging hver dag, prøv å forberede rikelig måltider i mye for rester.

Noen kjøttmatlagingsmetoder kan skape problemer for AHP. I følge Porfiria Foundation, Grillet kjøtt kan skape kjemikalier som ligner sigarettgasser. Du trenger ikke å unngå å lage kull, men du bør vurdere å lage mat på denne måten i moderasjon.

Unngå fastende og andre fasjonable dietter

Stilfulle dietter kan bli fristet til å prøve. Men fastende, yo-yo diett og restriktive matplaner kan forverre symptomene på # 8217; AHP. Også, drastisk redusere mengden mat du spiser, reduserer EME-nivåene og reduserer oksygen fra røde blodlegemer. Dette kan føre til et AHP-angrep. Lav karbohydrat dietter kan også være problematisk for personer med AHP.

Hvis du trenger å gå ned i vekt, snakk med planen din for en plan for å hjelpe deg med å miste vekt gradvis. En rimelig plan inkluderer gradvis reduksjon av kalorier og fysisk trening for å nå underskudd fra 1 til 2 pund per uke. Å miste mer enn dette setter deg i fare for et AHP-angrep. Du vil også ha mer sannsynlig å bli feit når du slutter å være en diett.

Advarsel om spesielle AHP-dietter

Et raskt søk på Internett vil avsløre en & # 8220; spesiell diett & # 8221; For nesten alle forhold og AHP ingen unntak. Dessverre er det ingen bestemt kosthold for AHP. Konsentrere seg i stedet for å spise et balansert kosthold med mange friske produkter, moderate mengder komplekse proteiner og karbohydrater.

Hold en matdagbok

Å holde en matdagbok brukes ofte til vekttap. Denne strategien kan også hjelpe deg med å avgjøre om noe mat forverrer symptomene på & # 8217; ahp. For eksempel, hvis du spiser et måltid fullt av protein og merk en økning i smerte og tretthet umiddelbart etterpå, bør du ta oppmerksom på å diskutere det med legen din. En matdagbok kan bidra til å avsløre skjemaene i kostholdet og symptomforeningene som du ellers ikke kan finne.

Hvis du ikke vil beholde en tradisjonell papirdagbok, bør du vurdere en & # 8217; app. Et eksempel er MyFitnessPal, som lar deg holde en detaljert matdagbok for hvert måltid på dagen. Uansett hvordan du holder styret, er konsistensen nøkkelen.

Vurder en «8217; sunn ernæring som en permanent vane

Å spise sunt gjør mye mer enn å hjelpe til med å håndtere symptomene på # 8217; AHP. Tenk på de positive aspektene av et sunt kosthold i tillegg til hvordan det kan bidra til å forhindre AHP-angrep. Hvis du holder et sunt kosthold, vil du ha mer energi, du vil sove bedre, og kanskje vil du også redusere risikoen for kroniske sykdommer som hjertesykdom.

Ta bort

Å holde et sunt kosthold er en viktig del av ledelsen av & # 8217; AHP. Snakk med legen din hvordan du kan implementere kosttilskudd, og hvis du har spesielle kostholdsavtaler. De kan hjelpe deg med å planlegge et balansert kosthold som fungerer med helsen din og din livsstil.