9 beste øvelser for atmen for å lindre smerte

Forståelse av & # 8217; atm

Du kan ikke tenke mye på temporo-mandibulære ledd (ATM), men du bruker mye. Leddene forbinder kjeften til skallen. L & # 8217; atm sammenkaller handling når du snakker, tygge og svelge.

Forstyrrelser i & # 8217; minibanker oppstår når noe går galt med kjeve ledd og muskler. Ofte skjer dette på grunn av en kjeve lesjon, betennelse som med leddgikt eller overdreven bruk.

Forstyrrelser i & # 8217; minibanker kan forårsake symptomer fra mild til debilitanter, for eksempel:

  • smerte under tygging
  • Smerte alle & # 8217; øre, ansikt, kjeve og nakke
  • klikk, rist eller smekk lyder i kjeften når du åpner eller lukker munnen din
  • Låsing av # 8217; kjeve felles
  • hodepine

Øvelser for å lindre smerten i # 8217; atm

Det er ikke klart akkurat som øvelsene i & # 8217; atm kan lindre smerte. Det antas å hjelpe:

  • Styrke kjeve musklene
  • kjeve
  • kjeve
  • Øke kjevemobiliteten
  • Redusere klikk på kjeven
  • Fremme kjeveheling

Andre en av 2010 studere Publisert i Journal of Dental Research, L & # 8217; utførelse av øvelser for ATM øker munnen åpningsradius.

Disse ni øvelsene Dell & # 8217; American Academy of Family Leger (AAFP) og Royal Surrey County Hospital kan bidra til å lindre smerten i kjefsleddene og forbedre bevegelsen av kjeve ledd. For noen øvelser er det frekvens anbefalinger. For øvelser hvor frekvensanbefalinger er tilgjengelige, spør legen din eller tannlegen din.

1. Avslappet kjeveøvelse

Del på Pinterest

Støt forsiktig tungen på den øvre delen av munnen bak øvre tenner. Tillat tenner å bryte bort mens du slapper av kjeve musklene.

2. Øvelser med rød fisk (delvis åpning)

Del på Pinterest

Plasser tungen på ganen og en finger foran øret hvor L & # 8217; ATM. Sett mediet eller pekefingeren på haken. Slipp underkjeven i halv og lukk. Det bør være en liten motstand, men ikke smerte. En variant av denne øvelsen består i å plassere en finger på hver TMJ mens du slipper underkjeven i halvparten og lukkes. Gjør denne øvelsen seks ganger i en serie. Du bør ta en serie seks ganger om dagen.

3. Øvelser med rød fisk (komplett åpning)

Del på Pinterest

Holder tungen på ganen, legg en finger på # 8217; atm og en annen på haken. Slipp underkjeven helt og gå tilbake. For en variasjon av denne øvelsen, legg en finger på hver minibank mens du helt slår underkjeven og baksiden. Gjør denne øvelsen seks ganger for å fullføre et sett. Du bør fullføre en serie seks ganger om dagen.

4. Haken bøyer seg

Del på Pinterest

Med skuldrene dine tilbake og brystet, trekker du haken tilbake, og skaper en & # 8220; dobbel hake & # 8221;. Hold posisjonen i tre sekunder og gjenta 10 ganger.

5. Motstått alle & # 8217; åpningen av munnen

Del på Pinterest

Plasser tommelen under haken. Åpne munnen sakte, forsiktig skyve mot haken for å motstå. Hold posisjonen fra tre til seks sekunder, så sakte lukk munnen din.

6. Han motstod lukkingen av munnen

Del på Pinterest

Knuse haken med indeks og tommel med en hånd. Lukk munnen mens du trener et lite trykk på haken. Dette vil hjelpe deg med å styrke musklene dine som hjelper deg med å tygge.

7. Språk opp

Del på Pinterest

Med tungen som berører ganen, åpen og sakte lukk munnen.

8. Kjeve bevegelse fra side til side

Del på Pinterest

Sett en ¼ tommers gjenstand, som å senke stablet, blant de fremre tennene og langsomt flytte kjeften på den ene siden alle & # 8217;. Når øvelsen blir lettere, øker den tykkelsen av tennene ved å stable dem en over # 8217; andre.

9. Bevegelse av kjeven fremover

Del på Pinterest

Sett en ¼ tommers gjenstand blant de fremre tennene. Flytt nedre kjeve fremover slik at de nedre tennene er foran de øvre tennene. Etter hvert som øvelsen blir lettere, øker det tykkens tykkelse.

Andre måter å håndtere smerten på # 8217; ATM

Benk smertestillende midler som L & # 8217; ibuprofen og paracetamol kan bidra til å lindre smerten i # 8217; ATM. Muskelavslappende midler kan foreskrives for intens smerte. Legene kan også anbefale:

  • Paradikere for å hindre tennesliping og kjevestramming
  • Paradikere til å justere kjeften
  • Varm håndklær
  • Is, ikke mer enn 15 minutter, alt og ikke direkte på huden
  • Anti-stressteknikker for å forhindre atferd som forårsaker maksillær spenning
  • Akupunktur for å avlaste presset i det berørte området

En sterk smerte forårsaket av skadede ledd kan be om mer invasive behandlinger, for eksempel kortikosteroid injeksjoner i # 8217; ATM. Kirurgi kan betraktes som L & # 8217; siste utvei. Det er ingen vitenskapelig bevis på at kirurgi for ATM-lidelser er trygge og effektive.

Smerten i & # 8217; atm kan også administreres med enkle livsstilsendringer. Du vil kanskje ha:

  • Spis en myk diett for å tillate deg å slappe av på & # 8217
  • Unngå tyggegummi
  • Unngå å spise negler
  • Unngå å bite underleppen
  • Øv en god holdning
  • Begrense bevegelsene til den brede kjeven, som gjengende og sang

Tips for å lindre smerte under tannpleie

Hvis du har L & # 8217; atm, kan være smertefull å praktisere den grunnleggende oral hygiene. Dette inkluderer børsting av tennene, bruke interdental tråden og gjennomgå rutinemessig dental rengjøring.

L & # 8217; TMJ Association anbefaler disse tipsene for å redusere smerte og sørge for at tenner og tannkjøtt forblir sunne:

  • Bruk en myk børste tannbørste eller en sonisk tannbørste.
  • Bruk en stimulator med gummispiss eller en hydropuussor hvis du ikke kan åpne munnen din for å bruke tanntråden.
  • Legg til en antiseptisk munnvelvelse til ditt daglige tannpleie regime.
  • Informer ditt team av tannlege omsorg hvis du føler smerte i en tannprosedyre.
  • Påfør is eller varme etter en tannprosedyre.
  • Snakk med tannlegen din på måter å fjerne plaketten forskjellig fra tanntråden. For eksempel kan de foreslå at du rengjør tennene med en bomullsgass.

Bunnlinjen

I noen tilfeller, lidelsene i & # 8217; atm går bort av deg selv. Hvis symptomene vedvarer, kan øvelsene i & # 8217; atm kan hjelpe lindre smerte. Øvelser av & # 8217; atm bør ikke utføres når du har en sterk smerte. L & # 8217; AAFP anbefaler å vente på smerten som skal forbedres før du starter et treningsregime for minibanken.

Når du utfører øvelser for minibanken, begynner den sakte. Alle & # 8217; Start kan du prøve smerte, men bør være tolerable og gradvis forbedre. Hvis smerten ikke er tolerabel, kontakt legen din. Du bør gjøre øvelser for minibanken når du er avslappet. Hvis du gjør dem når musklene dine er avhandling, kan det forvandle formålet.

Hvis smerten din blir verre etter å ha gjort øvelser for minibanken, ta en avtale med legen din.

Ytterligere informasjon: Forstyrrelser i & # 8217; ATM (Temporo-Mandibular Joint) »