8 sunne fakta på Goji Berry

Cos & # 8217; er en goji berry?

Del på Pinterest

Du har kanskje hørt om Goji bær og deres helsemessige fordeler. Deres historie som medisinsk plante har røtter i # 8217; gamle Kina. Mange bruker Goji bær til å behandle øyeproblemer, lever og nyrer.

Også kjent som Wolfberries, har disse festlige røde bærene en søt og litt sur smak. De kommer ofte i tørr form, som L & # 8217; rosiner.

Men de respekterer deres helseindikasjoner?

Hvis du ønsker å legge til mer ernæring til kostholdet ditt, les videre for å bestemme om Goji bær er riktig for deg.

Næringsinformasjon

Goji Berries er en god kilde til vitaminer og mineraler, inkludert:

  • C-vitamin
  • fiber
  • jern
  • Vitamin A
  • sink
  • Antioksidanter

Disse bærene å inneholde Alle de åtte essensielle aminosyrene. En 1 oz porsjon gir nesten 10 prosent av din daglige verdi for proteiner. For frukt er dette en overraskende mengde protein.

På grunn av & # 8217; høyt innhold av komplekse fiber eller karbohydrater i goji bær, vil blodsukkernivået øke langsommere, redusere risikoen for sukker kollaps senere.

Før du legger til Goji bær til kostholdet ditt

Snakker alltid med legen din før du begynner å spise Goji Berries. Noen selskaper kan bekrefte å ha færre bivirkninger enn narkotika. Men Goji Berries kan samhandle med alle stoffene du for tiden antas.

Unngå å legge til Goji Berries til kostholdet ditt hvis:

  • Han bruker visse stoffer, for eksempel blodfluidisering, diabetes medisiner og blodtrykksmedisiner
  • Du er allergisk mot frukt

Det er ikke tilstrekkelig bevis for å demonstrere om gravide kan enkelt forbruke goji bær. C & # 8217; er noen bekymringer som kan forårsake livmor sammentrekning;.

Hvis du er gravid, bruk ytterste forsiktighet og unngå goji bær. Det er bedre å snakke med legen din eller helsepersonell av goji bær i tilfelle av graviditet.

En kvart kopp goji bær tilfredsstiller også 340 prosent av din antagelse om vitamin A. Du vil kanskje begrense hvor mye du spiser for å redusere risikoen for toksisitet fra vitamin A.

Fordeler for helsen til Goji Berries

Forbedret immunsystem og beskyttelse mot påvirkning

Et forbedret immunsystem og beskyttelse mot påvirkning kan gå hånd i hånd. Vitaminer i Goji bær kan være i stand til å øke og støtte begge.

Første laboratorietester Goji Berries fant hjelp til å forbedre effektiviteten av influensavaksinasjoner hos eldre mus. Dette er viktig, fordi influensavaccinen alltid ikke gir tilstrekkelig beskyttelse mot viruset.

Denne studien antyder at Goji bær kan forhindre påfølgende infeksjoner for eldre som fikk en influensavaksine. Men husk, goji bær er ikke en erstatningsbeskyttelse mot innflytelsen. Pass på at du og din familie får influensavaccinen hvert år.

Potensiell hjelp til vekttap

Goji bær vedlegger en sunn energi i små porsjoner. Deres rike og søte smak, sammen med sitt høye fiberinnhold, kan hjelpe deg med å holde deg på sporet med en «sunt eating». Kontakt dem for en lett matbit for å unngå A & # 8217; overdreven overbærenhet under måltider. Legg dem til yoghurt eller alle «8217, salat på samme måte som du vil bruke rosiner.

Deres næringsverdi som et lavt kalori- og lavt sukkeralternativ gjør det til en perfekt erstatning for andre tørkede frukter med høyere sukkerinnhold. En 1 oz del av goji bær rundt 100 kalorier.

Del på Pinterest

Antioksidanter for øyne og lær

utdanning nevnte det høye nivået av antioksidanter i Goji bær, spesielt Zeaxanthin. Det er zeaxanthin som gir goji bær, med saffron og peppers deres strålende farge.

Antioksidanter beskytter celler mot ruptur når de er utsatt for elementer som røyk og stråling. Videre er mat med sunne antioksidantnivåer ofte rike på fibre og dårlig fett av usunn fett.

Det samme studere Han fant også at eldre voksne som spiste A & # 8217; daglig matintegrasjon med goji bær i 90 dager hadde mindre hypopigmentering og mindre drusen, eller gule innskudd, i deres øyne.

Hold blodsukkeret

Goji Dessert Berries kan være din nye favorittmat hvis du har en svakhet for søtsaker. Goji Berries kan hjelpe:

  • potensielt lavere blodsukker
  • Forbedre sukkertoleranse
  • Lindre motstanden Alle & # 8217; insulin
  • Forbedre og gjenopprette celler som bidrar til å produsere insulin

Snakk med legen din før du begynner å legge til goji bær til kostholdet ditt, spesielt hvis du bruker medisiner for å håndtere blodsukkeret. Hvis du begynner å spise dem regelmessig, vil du kanskje kontrollere blodsukkeret oftere.

Testosteron økning

Goji Berries har en lang historie knyttet til seksuell fruktbarhet. En studere I rotter viste han at Goji bær betydelig:

  • Økt mengde og spermbevegelse
  • Forkortet ereksjon, fangst og respons alle & # 8217; ejakulasjon
  • Bedre seksuell kapasitet
  • Forbedring av gjenoppretting av testosteronnivåer

Forskning tyder på at Goji bær kan være et alternativ til erektil dysfunksjons resepter, for eksempel Viagra.

Goji bær er en super mat?

Noen merker kan markedsføre Goji Berries som overløp. En studere Han sammenlignet resultatene av deltakerne som konsumerte Goji Berry Juice hver dag i 14 dager med de som ikke gjorde det. Folk som har drukket goji bærjuice rapporterte en økning i:

  • makt
  • Atletisk ytelse
  • Sovekvalitet
  • konsentrasjonskapasiteten
  • stille
  • Generelt velvære

Den samme gruppen rapporterte også betydelig bedre resultater for tretthet, stress og fordøyelsesproblemer. Men resultatene var også selvrapportert. De tok ikke hensyn til andre forhold.

Noen helseindikasjoner hevder også at Goji bær kan:

  • Øke levetiden
  • Mindre hjertefare
  • Lavere blodtrykk
  • Redusere leddgiktsmerter

Eldre en studere Det sier også at Goji bær kan behandle kreft tumorer. Goji bær inneholder en kjemisk komponent kalt beta-sitosterol. Dette kan bidra til å redusere størrelsen på cellene også vokst og kan forårsake apoptose eller «8220; celle selvmord og # 8221; i tumorceller.

Men disse studiene er dårlig utformet og har ufattelige og ubetydelige resultater. Ytterligere studier er nødvendig for å bekrefte helsemessige fordeler av Goji Berries.

Del på Pinterest

Slik bruker du Goji Berries

De fleste supermarkeder selger ferdigpakket og låntørket goji bær. Du kan også finne dem friske. Godbiter som rosiner eller friske bær. Bland dem i frokostblandinger eller i yoghurt til frokost, legg dem til blandingen av spor eller drikk dem som juice eller te.

Du kan også lage goji bær med magert svinekjøtt eller kalkun for å legge til en saltet søthet til betydelige retter. Også, deres vitamin C-innhold vil hjelpe kroppen din til å absorbere kjøttjern.

Å spise to eller flere fruktdeler om dagen anbefales generelt for å få de beste helsemessige fordelene.

Pass på at du kjøper Goji bær fra en pålitelig kilde, selv om de pleier å være dyrt. Det er kjent at de billigste eller mest importerte merkene inneholder sulfitter. Sulfitter kan forårsake en allergisk reaksjon hos noen mennesker.

Goji bær er generelt ansett som trygge for de fleste. Noen mennesker rapporterer små fordøyelsesproblemer når de begynner å spise dem. Dette kan være en vanlig sikkerhetseffekt. Hvis du har kroniske fordøyelses- eller gastrointestinale problemer, spør legen din før du bruker Gojis bær som et middel.

Spis alternativ

Goji bær kan være dyrere enn andre bær. Hvis du er ute etter andre matvarer som tilbyr en lignende ernæringsmessig verdi, bevis:

  • Bær som jordbær og blåbær
  • Peppers, Tropical Fruits og Dark Green Leafy Grønnsaker
  • Wheatgrass for en økning i metabolisme
  • granateple juice
  • Fat fisk
  • grønn te

Goji bær er gode

Hvis du er ute etter en ny næringsrik mat å legge til kostholdet ditt, kan goji bær være en god kilde. Rik på vitaminer og mineraler og en tett proteinverdi, kan de bidra til å øke din generelle trivsel. Videre kan de gi en velkommen endring fra de andre fruktene eller bærene som du spiser regelmessig.

Forskning tyder på at Goji bær kan hjelpe deg med å føle deg bedre og øke helsen din. Deres helsemessige fordeler ser ut til å være spesielt nyttige for eldre. Men uttalelser om deres evne til å redusere leddgiktsmerter og deres anticancer-effekter krever flere kliniske studier.

Goji bær er dyrere enn andre frukter. Billigere alternativer med de samme helsemessige fordelene inkluderer korngress og grønn te.

Snakker alltid med legen din før du prøver et supplement, spesielt hvis du allerede bruker narkotika til å håndtere en tilstand. For eksempel, hvis du tar diabetesmedikamenter, kan goji bær ytterligere lavere blodsukker.