8 måter å ta kontroll over IBS

Dell & # 8217 syndrom; irritabel tarm: Det er et ganske ubehagelig term for en like ukjent tilstand.

Jeg ble diagnostisert med en ganske mørk kveld, klokken 14, etter lidelse i måneder med det jeg bare kunne beskrive som en permanent matforgiftning på 8217. Navigere i ungdomslivet er allerede vanskelig nok uten en tilstand som du lar deg binde på badet, og du føler deg ganske vanskelig enn dine ukontrollerbare tarmene.

Etter flere tester og revisjoner, proklamerte legen med nonchalance: & # 8220; det er bare IBS & # 8221;.

Jeg ble gitt en flyger, en oppskrift på antispastastics, og naivt jeg trodde at min problemer snart ville bli ferdig. I virkeligheten var de bare alle «8217;. I de ti årene som ble brukt fra min diagnose, prøvde jeg og testet alt som hevder å hjelpe # 8217; IBS. Fra antidepressiva, avføringsmidler, ALLE & # 8217; peppermynteolje, naturlige kosttilskudd og til og med alle & # 8217; hypnoterapi.

Til slutt skjønte jeg at det viktigste aspektet av min IBS-ledelse ikke var et stoff eller et middel, men meg selv og måten jeg nærmer meg. Her er noen av leksjonene som er takknemlige for å si at jeg lærte underveis:

1. Jeg lærte ikke å bekymre meg for hva folk tror

Del på Pinterest

L & # 8217; forlegenhet og stress kan ha en svært negativ innvirkning på livskvaliteten og forverre IBS. Jeg tilbrakte år på skolen og spurte meg hva folk ville tro om jeg måtte rush ut og gå på toalettet. Jeg var overbevist om at hele klassen kunne føle magen min gurgling da vi gjorde en eksamen.

Men år senere oppdaget jeg snart at ingen hadde vært klokere. Hver er så forbrukes av deres liv og personlige bekymringer som sjelden tenker på deg. Bare en gang fikk jeg en negativ kommentar og så tilbake, det faktum at de bekymret nok til å kommentere, har snakket om dem og deres lykke (eller mindre) av meg og min IBS.

Da jeg endelig innså at jeg ikke kunne kontrollere hva andre tenkte, og det var så det var sløsing med energier som bekymrer seg, det virket for meg at en byrde hadde blitt fjernet.

En liten praktisk øvelse jeg gjorde for å kjempe dette var å sitte på en benk i en park og se på folk. Mens folk passerer ved siden av deg, ta deg tid til å spørre deg hva stress og bekymringer kan ha den dagen. Akkurat som deg, har de alle noe i tankene. Deres indre opprør er ikke din, og selv din er deres.

2. Jeg lærte å være åpen om det

Vokser, jeg trodde at lidelse i stillhet var mitt eneste sanne alternativ. Jeg syntes egentlig ikke hensiktsmessig å begynne å diskutere intestinale vaner i skolen kantine, og jeg var ikke sikker på at vennene mine virkelig ville forstå hva jeg passerte.

Men jeg ser tilbake, jeg skulle ønske jeg hadde funnet en måte å håndtere emnet med en kjære venn, fordi å ha en følgesvenn som visste hva som foregikk ville være ekte hjelp. På 18, til slutt, jeg gikk ut & # 8221; Gjennom et blogginnlegg og støtten har vært overveldende. Selv mange klassekamerater og klassekamerater hadde lidd. Jeg hadde ingen anelse om. Folk har begynt å kontakte meg under hendelser for å snakke om deres symptomer og hva de var som mine.

Alle & # 8217; plutselig, jeg kunne trekke et sukk av lettelse som ikke lenger var min & # 8220; skitten liten hemmelighet & # 8221;. Det er grusomt å holde det for deg, så sørg for at du har noen som du stoler på, som du stoler på!

3. Jeg lærte å gi opp kontroll

Del på Pinterest

En av de største realitetene på IBS er det faktum at du noen ganger ikke kan sjekke det. Og følelsen av kontrollen av kroppen din er ekstremt skummelt. Du er ikke sikker på om du forstyrrer en avtale, det vil ødelegge en sosial middag eller avbryte en reise til kinoen.

Men å lære å leve med den mangelen på kontroll er nøkkelen til å skyte sin kontroll. (Hvis dette ikke er et paradoks, er jeg ikke sikker på hva det er.) Hvorfor leve med IBS er ofte et problem. Du er bekymret for at symptomene dine divampino, som alltid forårsaker de symptomene divampino.

Mitt råd? Prøv å planlegge på forhånd for å holde deg forsikret og prøve å ikke tenke for dypt på og om og hvis & iF 8221;. Som mennesker har vi et medfødt ønske om å kontrollere situasjoner og forberede seg på det som venter på oss. Men noen ganger er dette motproduktivt, fordi vi begynner å sette oss i & # 8220; kjempe eller flykte uten å måtte være i den staten.

Hvis du føler deg ut av din dybde, gjør noen dype puster, nipper litt og 6216, vann, teller opptil 10 og la øyeblikket være plakett. Du vil ha det bra, jeg lover deg!

4. Jeg lærte å se på de positive aspektene

Ok, så la oss innrømme det, dette er vanskelig å gjøre når du sitter på toalettet, med smertefulle magekramper og hevelse. Jeg er sikker på at Amy Schumer ikke visste ikke hvordan jeg skulle gjøre lys på denne typen situasjon. Men samlet er det viktig å holde seg optimistisk og ikke la IBS omslutte deg som en person.

Når min IBS er divandet for første gang på 14, har denne overveldende følelsen av trykk og lidenskap også komme inn i spill. Jeg ønsket å være journalist, jeg likte å skrive og fortelle historier. Og jeg ville ikke la disse symptomene sjekke det.

Min IBS betydde ofte at jeg måtte ta lange perioder med fravær fra skolen eller miste leksjoner. I de perioder hvor jevnaldrene kjeder seg, feiret eller klaget over sine arbeidsbelastninger, var jeg takknemlig nok til at min IBS presset meg til å jobbe enda mer. Jeg ville ikke la meg slå og så tilbake, jeg er så takknemlig for denne følelsen av trykk som ga meg.

5. Jeg lærte at narkotika ikke alltid er svaret

Enten de er benk eller bare reseptbelagte legemidler, prøvde jeg praktisk talt alle narkotika for markedet på markedet. Jeg var i utgangspunktet tenkte på å finne en mirakuløs omsorg, men etter noen år ble jeg skeptisk. Ofte forverret stoffene mine symptomer eller bare maskerte dem helt. Som den tiden ble jeg foreskrevet tabletter for ekstrem styrke diaré for mine 12 og flere daglige utgivelser på badet, bare for å få meg til å gå til & # 8217;. (To uker uten intestinal øyeblikk er ikke morsomt.)

Det vil ikke være så for alle. For eksempel, jeg vet at mange mennesker finner peppermynte veldig nyttig myntolje. For meg er det imidlertid ganske enkelt ikke effektivt. I stedet har nøkkelen til å forhindre et symptomfall identifisere min utløsermat, administrere mine stressnivåer og sørge for at helsen til tarmfloraen min er under kontroll.

Nå tar jeg daglige probiotika (Alflorex i Storbritannia og kjent som tilpasset i USA) som bidrar til å holde balansen i tarmen min. I motsetning til andre probiotika, trenger de ikke å bli lagret i kjøleskapet, så de er gode hvis du stadig beveger seg. Også, de er effektive, uansett om dagen du tar dem (med eller uten mat).

Mer informasjon om probiotika »

Jeg anbefaler å oppleve ved å gi noen potensiell løsning i måneden for å gjøre sin magi. Det er lett å gi opp etter noen uker med ikke-operasjon, men dessverre er det ingen umiddelbar løsning for IBS, så konsistens er nøkkelen.

6. Jeg lærte å tune meg selv med kroppen min

En ting jeg er takknemlig for min IBS er at han presset meg til å virkelig koble til med kroppen min. Når du har en heller nødvendig tilstand som dette, blir du raskt klar over hva matvarer reagerer dårlig, hvordan du føler deg i visse situasjoner og hvordan stress kan ta raskt.

Å holde en matdagbok kan være svært nyttig for å utvikle denne forbindelsen med kroppen din (spesielt hvis du er cumored som meg), og kan virkelig gi deg en & # 8217; ide om hva som forårsaker rehausts av symptomene dine. Vær oppmerksom på alt du har konsumert over en periode på 24 timer og hvordan du føler, fra symptomets synspunkt, etter hvert måltid og deretter på slutten av dagen. Etter omtrent en uke, vil du snart begynne å se diagrammer som kan hjelpe deg med å eliminere utløsere.

7. Jeg lærte å klare mine stressnivåer

Stress er trolig den vanskeligste tingen å lære å kontrollere fordi det for det meste ser ut til å dukke opp når du minst vil ha det eller forvente det. Innse at stress er en naturlig del av livet er grunnleggende. Er mer om hvordan å reagere på det som påvirker IBS.

Behavioral kognitiv terapi (CBT) har vært en stor hjelp til å gjenkjenne at stress og bekymring er et naturlig biprodukt av livet, og at jeg måtte endre måten de utdyper # 8217;. Når en stressende tanke står, lurer jeg på: Bekymringen om denne situasjonen vil gjøre ting bedre?& # 8221; Hvis svaret er & # 8220; nei & # 8221; la bekymringen oppløst.

Det er ikke et spørsmål om å være lat eller ikke å bekymre deg: det handler om å identifisere hva som er og er ikke produktivt. I en stressende situasjon er det nyttig å minne deg på at du bare kan sjekke dine handlinger og svar, ingen andre. Ta ting rolig og prøv å ikke la dine bekymringer unnslippe med deg.

8. Til slutt lærte jeg at det han kommer inn, må komme ut

Bare de siste årene har jeg fullt ut forstått L & # 8217; matpåvirkning på symptomene dine. Det tok imidlertid meg å komme til et punkt der jeg ikke kunne sove om natten fordi magekramper var så smertefulle, før de faktisk handler.

Etter en tre måneders elimineringsdiett, lærte jeg at meieriprodukter og egg forverret symptomene mine og forsvant derfor fra kostholdet mitt uten problemer. Jeg trodde det ville være vanskelig å gi opp ost og sjokolade (tidligere mine to favoritt ting over hele verden), men det var mye lettere enn jeg trodde, fordi mitt incitament skulle bli bedre.

Folk sier ting som: & # 8220; livet lever ikke uten is og sjokolade!& # 8221; Men som jeg er sikker på at noen IBS-tålmodig vil vite, vil du prøve noe for å gjenoppta kontrollen over kroppen din. Hvis noe så enkelt som å unngå meieriprodukter, er det du må gjøre, vil du gjøre det. FodMap dietten kan være et godt utgangspunkt for å eliminere visse ting og se om de har en positiv eller negativ effekt når du sender dem på nytt.

Etter de nevnte forslagene klarte jeg å være helt uten symptomer i fire måneder og for det meste uten problemer i nesten to år. Det tar litt & # 8216; å bli vant til, men jeg kom til å akseptere at IBS er en & # 8220; Helsefeil & # 8221; som jeg kan lære å leve sammen. Men min IBS definerer ikke meg, og heller ikke kaller du deg & # 8211; Og det er det du trenger å huske!

(Åh, og for din informasjon er livet verdt å leve uten is og sjokolade!)

Scarlett Dixon er en journalist, livsstil og youtuber blogger basert i Storbritannia som kjører nettverkshendelser i London for bloggere og sosiale medier eksperter. Han har en levende interesse å snakke om alt som kan betraktes som tabu og en lang liste over ting å gjøre. Det er også en lidenskapelig reisende og er lidenskapelig å dele meldingen om at IBS ikke må holde deg i livet! Besøk nettstedet ditt og Tweet @Scarlett_london!