7 tips for å redusere solnedgangen

Cos & # 8217; er solnedgangen?

Solnedgangen er et symptom på Alzheimers sykdom og andre former for demens. Det er også kjent som / # 8220; forvirring på slutten av dagen & # 8221;. Hvis noen du bryr deg, har demens, kan hennes forvirring og agitasjon bli verre på sen ettermiddag og kveld. Til sammenligning kan deres symptomer være mindre uttalt til dagen; Start av dagen.

Det er svært sannsynlig at den kjære vil lide solnedgangen hvis han har en demens i et mellomliggende eller avansert stadium. Oppdag trinnene du kan påta seg for å redusere solnedgangen, til deres fordel, så vel som din fordel.

Følg et program

Demens kan gjøre utviklingen og minnet om nye rutiner vanskelig. Den kjære kunne reagere på ukjente steder og ting med følelser av stress, forvirring og sinne. Disse følelsene kan spille en viktig rolle i solnedgangen.

Følg det samme programmet hver dag for å hjelpe den kjære, føle seg mer rolig og kontrollert. Prøver å unngå å gjøre endringer i rutiner som fungerer for begge. Hvis du trenger å gjøre endringer, prøv å tilpasse sin rutine gradvis og så lite som mulig.

Lyser deres liv

Den kjære kan oppleve solnedgangen som følge av endringer i deres sirkadiske rytmer & # 8211; Deres sovende sykluser. Juster lyset i hjemmet deres kan bidra til å redusere symptomene sine.

Ifølge et søk utgitt i Psykiatrisk undersøkelse, Noen studier tyder på at lysterapi kan redusere spenningen og forvirringen hos personer med demens. Anser ideen om å plassere et fullt spektrum fluorescerende lys på omtrent en meter unna den kjære for et par D & # 8217; timer hver morgen. Du kan også prøve å slå på lysene når den kjære føles forvirret eller agitert, foreslår Alzheimers forening.

Kjøp Light Therapy Lamps.

Hold dem aktive

Mange som lider av solnedgangssyndrom har problemer med å sove om natten. I sin tur er tretthet en vanlig utløsende faktor av solnedgangen. Dette kan skape en ond sirkel.

For mange dagtid og inaktivitet Sonnellini kan gjøre det vanskeligere for den kjære sovnet før sengetid. Å fremme en god natts søvn, hjelpe dem å holde seg aktiv i løpet av dagen. For eksempel, gå en tur i parken sammen eller befri plassen til å danse. Dette kan bidra til å forbedre søvnkvaliteten og redusere symptomene på solnedgangen. Det kan også hjelpe dem med å nyte bedre fysisk helse.

Rediger deres matordninger

Selv å justere de elskede spisevanene kan bidra til å redusere symptomene på solnedgangen. Rikelige måltider kan øke sin agitasjon og holde dem våken om natten, spesielt hvis de forbruker koffein eller alkohol. Oppfordrer den kjære til å unngå disse stoffene eller nyte dem til lunsj i stedet for middag. Limit L & # 8217; Kveldsmatinntak med en solid matbit eller et lett måltid kan hjelpe dem til å føle seg mer komfortable og hvile lettere om natten.

Minimere stress

Prøv å hjelpe den kjære til å holde seg rolig om kvelden. Oppfordre dem til å tilbringe seg til enkle aktiviteter som ikke er for krevende eller skremmende. Frustrasjon og stress kan øke forvirringen og irritabiliteten.

Hvis de har en demens i et mellomliggende eller avansert stadium, kan du se på fjernsyn eller lese en bok, være for vanskelig for dem. I stedet vurdere reproduksjon av myk musikk for å skape et rolig og fredelig miljø. Det kan være en fin tid å lukke deg med en elsket katt eller et annet kjæledyr.

Kjøp AIDS for demensbehandling.

Gi komfort og kjennskap

Øv ut alt & # 8217; Siste gang du var syk. Det er sannsynlig at du vil være omgitt av tanker, ting og trøstende mennesker. For noen med demens, kan verden bli et skummelt sted. Komfort og kjennskap kan hjelpe dem med å håndtere denne vanskelige tiden i livet.

Hjelp oss å fylle livet og hjemmet til den elskede ting som finner trøstende. Hvis de beveger seg til et sykehus eller i en boligbaserte struktur, gir du plassen rundt dem med dyrebare gjenstander. For eksempel, ta med deres favoritt teppe eller familiefotografier i den nye strukturen. Dette kan bidra til å lindre overgangen og dempe symptomene på solnedgangen.

Hold styr på deres oppførsel

Hver person har flere utløsere for solnedgangen. For å hjelpe til med å identifisere de kjære skattefaktorene, bruk en dagbok eller en Smartphone-app for å holde oversikt over deres aktiviteter, hverdagsmiljøer og oppførsel. Søk etter maler for å lære hvilke aktiviteter eller miljøer som synes å forverre sine symptomer.

Når du kjenner utløsningsfaktorene, vil det være lettere å unngå situasjoner som fremmer agitasjon og forvirring.

Ta vare på deg selv også

Solnedgangssyndrom kan være utmattende, ikke bare for den kjære, men også for deg. Som omsorgsperson er det viktig å ta vare på deg selv. Du vil være i en bedre posisjon for å gi den personen elsket tålmodigheten og støtten han trenger når du hviler og sunn.

Prøv å følge et balansert kosthold, gjør fysisk trening regelmessig og tilstrekkelig søvn om natten. Spør andre familiemedlemmer eller venner å tilbringe tid med den kjære, slik at du kan nyte vanlige pauser. Du kan også spørre legen din informasjon om lindringspleie og andre profesjonelle støttetjenester, som kan hjelpe deg med å ta deg tid fra dine hjelpesteder.