7 måter å få følelsesmessig katarsis uten å kollapse

Del på Pinterest

De mest effektive måtene å miste din dritt uten å miste din verdighet.

Familien min har et semi-stivt husregel på ikke å sove med skarpe gjenstander.

Selv om barnet mitt likte å leke med en skrutrekker alt om ettermiddagen, ga jeg hånden hennes før jeg gikk i seng.

Hva skjedde etter var akkurat det du ville forvente fra et 2 år gammelt barn: han skrek som om han hadde blitt renset i 5 minutter og sovnet da de neste 12 timene.

Jeg, D & # 8217; En annen del, jeg hadde svelget min skuffelse for en feil Starbucks Bestill 3 timer før, og jeg følte fortsatt trykket i halsen.

Jeg lurte på, hvis jeg mistet min dritt i 5 minutter, ville jeg ha følt meg mindre stresset samlet? Jeg ville glide i en fredelig søvn og våkne en ny person?

Som en engstelig person samler de kontinuerlig teknisk for å roe nervene mine, rolige, klamrer seg til kulde som om de var sedler fra en dollar i en vindbil. Alt dette arbeidet med å holde nivå og innhold? Tydeligvis øker trykket.

Og hvis i stedet kunne jeg la sinne og frustrasjon gå ut?

Jeg begynte å gjøre forskning på Catharsis & # 8211; L & # 8217; eliminering av følelser & # 8211; observere hvilke aktiviteter de kunne røre pottens ventil på følelsesmessig press.

Aristoteles brukte begrepet katarsis for følelsesmessig frigjøring vi føler ser på teatret; De psykoanalytikerne i det 20. århundre trodde at påminner og uttrykker følelser fra tidligere traumer ville ha hatt en rensende eller katartisk effekt på pasientene.

I dag, vi lukker, vi laster ned hjernen, vi beveger oss bort og vi roper for å presse negative følelser fra vårt sinn og vår kropp.

En katartisk handling bør være noe stort og innflytelse, ikke sjenert eller innhold. Men C & # 8217; Det er spørsmålet om ikke å skade seg selv eller andre og ikke bli arrestert.

I & # 8220;Problemløsende terapi i klinisk praksis& # 8220; skrev Mehmet Eskin, & # 8221; For at Catsi skal finne sted under behandlingen, bør terapeuten skape et trygt miljø for kunden. Det kritiske punktet er fri for psykologiske inhiberinger & # 8220;.

Derfor, hva er de beste måtene å kvitte seg med våre hemmelser og bevisst frigjøring, gjenværende relativt trygt?

1. Flytt kroppen din

Ta en tur, gå til å kjøre, lage hoppekontakt. Alt du kunne se for å gjøre et 6 år gammelt barn kan være en utbrudd for negative følelser.

Prøv kampsport for en liten katartisk trykk på falsk aggressivitet.

Bonuspoeng for aktiviteter som forårsaker A & # 8217; adrenalinbølge, som fjellklatring, surfing eller berg-og dalbane. Legg til hastighet for å frykte, og du har en oppskrift på en adrenalinutladning.

2. Progressiv muskelavslapping

Hvis mobilitet er et problem, prøv progressiv muskelavslapping. (Jeg vet at navnet inneholder & # 8220; avslapping og halvparten innebærer spenningen til hver kropps muskulær gruppe.)

L & # 8217; fysisk energi og # 8217; mental energi er så sammenflettet, bruk kroppen din til å brenne energi har bonus bonden til å frigjøre følelsesmessig spenning.

3. Lage støy

Skriking i puten er en «8217; alternativet for åpenbart og tilgjengelig. Gå til en tom parkeringsplass og skrik i bilen med musikken i full volum.

Jerico Mandybur-forfatteren har skapt Neo Tarot, en bukett og en bok fokusert på selvhjelp, og mange av hans foreslåtte aktiviteter for selvomsorg har et katartisk element.

Sang er viktig for meg, fordi det er en beholder hvor du kan gi deg tillatelse til å være sterkere og puste mer dypt enn du normalt kan tillate & # 8221; sa.

«Karaoke er spesielt katartisk på denne måten. Jeg bestilte et privat karaoke rom i midten av dagen, og jeg tilbrakte en & # 8217; nå synger eller skriker teksten av angst sanger & # 8220; sa. & # 8220; nok til å si at du føler deg annerledes når du går ut.& # 8221;

4. Eliminer dine ord

Fortell historien din, skriv det eller uttale det høyt, det er kjent for å få oss til å føle oss renset.

Anser den religiøse ritualen av bekjennelsen eller thrustet vi føler fra # 8217; ungdomsårene for å sette våre hemmelige tanker i dagbøker.

MandyBur bruker også dagboken og frie skriving til gratis følelser.

& # 8220; Jeg skrev denne typen dagbok, ikke filtrert med å skrive hele mitt liv, og ikke bare hjalp meg med å forstå mine virkelige følelser om ting (aldri det første du skriver), men det hjalp meg med å føle meg mye mer lys & # 8211; Som om noe hadde blitt reist og utgitt ved å uttrykke disse følelsene / # 8220 sagt.

Du kan brenne sider etter en PO & # 8216; av magi og drama i mer & # 8221; legger til. & # 8220; Send et flott tegn til hjernen din enn de følelsene eller tankene er nå gratis.& # 8221;

5. Akutt på livløse objekter

Som Mandybur sa, kan det være en ytterligere frigjøring i å brenne det skriftlige uttrykket av dine følelser. Eller kanskje du kjenner noen som gjør renoveringer hjemme som ville få deg til å delta i riving.

Selv om ødeleggelse kan gi en ventilasjon til følelser, kan du få litt og den samme frigjøring gjennom skapelsen.

Tenk deg å male eller spre maling på et lerret eller grave i # 8217; leire med alle dine krefter. Selv noen rasende blyantskisser kan gi et katartisk uttak.

6. Pust peis

Pust av ild Det er en yoga puste teknikk for å bygge raske og kraftige pusten for å rense og roe.

Jeg vet ikke om snorting som en pustløs drage kan ta vare på sinnet og kroppen som de sier noen utøvere, men det er vakkert. Det er like vakkert som øyeblikkene like før & # 8211; Og umiddelbart etter & # 8211; Metaforisk ta å sparke rumpa.

Eller du kan prøve olotropet pusten: Pust i et raskt tempo for å endre & # 8220; l & # 8217; balanse mellom karbondioksid og oksygen i kroppen & # 8221;. Når det blir forenklet av en profesjonell, involverer teknikken musikk, kontrollert pust og kreativt uttrykk.

Å gjenopprette pustende er en & # 8217; annen teknikk designet for å frigjøre undertrykte følelser.

7. Bli katartisk til den gamle måten

Lærde mener at Aristoteles ønsket at katarsis skulle forekomme i sammenheng med visjonen om dramaet som handlet på scenen.

Eskin skrev: «Hvis Cathartich-reaksjonene er fremkalt ved å observere scener og følelsesmessige prosesser i # 8217; miljøet kalles dette dramatisk lindring. L & # 8217; stier erfaring med scenene i # 8217; eksternt miljø og prøver en stor lettelse som et resultat er like gammelt som historien til # 8217; menneskeheten og er veldig vanlig & # 8220;.

Se en film eller binge av en serie med et intenst drama, en tragedie eller en fin oppførsel. Du kan oppleve at smerten din, sinne eller mørke fantasier slippes ut mens du sympatiserer med følelser av fantasy tegn.

For en & # 8217; lettere følelsesmessig rensing, dykk inn i dumme YouTube-videoer som får deg til å le av crepapelle. Med dette og alle katartiske aktivitetene, er nøkkelen å forlate din selvbevissthet til døren og la alt komme seg ut av det.

Gjør det til en kontinuerlig praksis

«Jeg ser katarsis som en viktig del av uttrykket, Dell & # 8217; behandling og frigjøring av følelsesmessig spenning lagret i kroppen & # 8221; sa Mandybur. Emosjonelle stater som skam eller skyld er ofte født eller forsterket av våre negative tankeordninger, og oppfordrer derfor folk til å vedta en katarisk tilnærming også i # 8217; behandling av deres tanker.& # 8221;

Eliminere kroppen av en & # 8217; følelser vi holdt tilbake fra # 8217; uttrykke er noe som til slutt skjer & # 8221; legger til, og det vil si at vi vil ha det eller ikke / nr. 8221;.

Anna Lee Beyer skriver om mental helse, foreldre og bøker for Huffington Post, Romper, Lifehacker, Glamour og andre. Gå for å finne den Facebook Og Twitter.