7 matvarer for å forhindre prostataforstørrelse

Spill forsvarsdiett

Om lag 50% av mennene over 50 år har en Ingrossata prostata eller A & # 8217; godartet prostatahyperplasi (IPB), ifølge Nasjonalt institutt for diabetes og fordøyelsesdykdommer og renali. Alle 80 år, nesten 90% av mennene vil leve med bph.

Den gode nyheten er at en diett rik på visse vitaminer og mineraler kan opprettholde prostata og redusere risikoen for IPB. Å være overvektig er en annen risikofaktor for tilstandsutvikling. Deretter gjør næringsstoffmatvalgene også en fin måte å redusere vekt og risikere på.

sesamfrø

Sesamfrø er rike på sink. Mineral er viktig for prostata helse, ifølge en studie av Indian Urology Newspaper. Menn med IPB eller prostatakreft har lavere sinknivåer i kroppen, noen ganger opptil 75% mindre enn de med sunn prostata.

Zink kommer fra mat er lettere å absorbere sinktilskudd. Hjelp kroppen din til å gjøre snacks på sesamfrø. Langs mandler, adzuki bønner og gresskarfrø er rike på sink.

TIL studere på rotter viser at gresskarfrø også kan være nyttig for styring av & IPB.

Laks

L & # 8217; fedme kan øke risikoen for utvidelse av prostata, ifølge Mayo Clinic.

En anmeldelse foreslås Øk omega-3 sammen ALL & # 8217; Trening for å redusere fedme og # 8217; vektøkning. Laks er rik på omega-3 fettsyrer. Disse sunne fettene kan beskytte deg mot:

  • kardiovaskulære sykdommer
  • kreft
  • leddgikt
  • betennelse
  • vektøkning

Hvis du ikke er en fiskefan, kan du få omega-3 fra valnøtter, bakken linfrø, chia frø og canola olje. Mindre mengder finnes i bønner og soya.

Peppers

Sekund Mayo Clinic, Vitamin C Present i grønnsaker kan spille en rolle i kampen Alle & # 8217; IPB. Peppers inneholder mye vitamin C: En kopp rå paprika inneholder nesten 200 prosent Dell & # 8217; Daglig inntak kreves av vitamin C.Andre vitamin C grønnsaker som du kanskje vil legge til i kostholdet ditt, inkluderer:

  • brokkoli
  • blomkål
  • kål
  • rosenkål

Tomater

Tomater er rike på lycopen, strålende karotenoid, som gir anlegget sin røde farge. Lycopen kan redusere risikoen for å utvikle prostatakreft. Det kan også hjelpe menn med BPH, ifølge National Cancer Institute.

en studere sett lycopenene reduserer utviklingen av # 8217; IPB i deltakerne. Lycopen bidrar også til å redusere det spesifikke prostataantigenet (PSA) forbundet med betennelse i prostata, ALLE «8217; IPB og prostatakreft. Pass på at du bare inneholder din rike lycopen mat med et fett som avokado, valnøtter, olje eller smør for å forbedre absorpsjonen din.

Du kan få lycopen i:

  • tomater
  • vannmelon
  • aprikos
  • rosa grapefrukt
  • papaya

Avokado

Avokado er rike på beta-sitosterol, en vegetabilsk sterol designet for å redusere symptomene som er forbundet med IPB. Noen menn som tar beta-sitosterol kosttilskudd hevder å ha en bedre urinstrøm og et lavere rest urinvolum. Imidlertid, den Mayo Clinic advarer om at sikkerhet og # 8217; effekt av beta-sitosterol kosttilskudd ikke har blitt demonstrert.

I tillegg til avokado, inkluderer andre strømmer rik på beta-sitosterol:

  • gresskarfrø
  • Hvetekim
  • soyabønner
  • Pecan nøtter

Grønnsaker

Å spise flere grønnsaker kan bidra til å redusere risikoen for bph. Grønne bladgrønnsaker er spesielt viktige fordi de er rike på antioksidanter. Cruciferous grønnsaker som brokkoli reduserer også risikoen for prostataproblemer, inkludert bph og prostatakreft.

Folk som regelmessig spiser løk og hvitløk, kan også dra nytte av en lavere risiko for bph. Løk og hvitløk brukes ofte i naturlig medisin for å bekjempe infeksjoner og styrke immunforsvaret.

Tofu

Eldre en studere Siden soy isoflavoner reduserer veksten i IPB. Men en nyere en antyder at soya bare reduserer kreftcellevekst i prostata.

En annen studere har oppdaget at Soy Isoflavones hjelper med symptomer og tegn på symptomene på den nedre urinveien på grunn av IPB.

For andre kilder til soya Isoflavoner, test disse hele soyabønne matene:

  • soya melk
  • Tempe
  • Edamame eller kokt soya
  • Ristet soyabønner
  • Jeg er yoghurt