7 langsiktige mål som alle de som lider av type 2 diabetes skal nå

Noen kortsiktige type 2 diabetes mål er universelle, hvordan du følger et sunt kosthold og gjør mer trening. Men diabetes påvirker også mange områder av helsen din og din langsiktige livsstil. Det er viktig å vurdere langsiktige mål mens du fortsetter med Diabetes Management Plan.

Langsiktig mål for personer med diabetes

Hvis du har type 2 diabetes, bør ditt umiddelbare mål være å få og / eller holde blodsukkernivået under kontroll gjennom kostholdet, L & # 8217; fysisk trening og, om nødvendig, narkotika. Når dette målet er oppnådd, er det på tide å tenke på langsiktige mål for å hjelpe deg med å holde deg så sunnere som mulig og forhindre diabetes komplikasjoner.

1. Administrer ditt kolesterol

Kroppen din trenger kolesterol for å utføre mange funksjoner, og leveren din gjør alt du trenger. Personer med diabetes har en tendens til å ha kolesterolnivåer & # 8220; dårlig & # 8221; (LDL) og høyere triglyserider og et kolesterol & # 8220; god & # 8221; (HDL) lavere.

En diett rik på mettet og transfett kan øke produksjonen av dårlig kolesterol av kroppen. Høye blodsukkernivåer og større inntak av enkle sukkerarter kan øke triglyseridnivåene, samt det kronisk høye alkoholinntaket. Røyking kan redusere HDL-nivåer.

Hvis du aldri har kontrollert kolesterolnivået, spør legen din om å bestille en lipidprofil. Hvis du vet at nivåene dine er høye, snakk med legen din for å ta en statin for å senke kolesterolet. Etablere et langsiktig mål å senke nivåene dine ved å følge et sunt kosthold for hjertet og gjøre fysisk trening regelmessig. Når tallene dine er stabile, må du sjekke minst en gang på # 8217; år.

2. Slutt å røyke

Røyker gjør vondt for alle, men enda mer til personer med diabetes. I følge Sentre for sykdomskontroll og forebygging, Røyking kan øke risikoen for å utvikle type 2 diabetes. Det gjør det også vanskeligere å kontrollere tilstanden, og mer sannsynlig vil du ha komplikasjoner som liten blodstrøm, hjertesykdom og øyeproblemer.

Hvis du røyker, etablere et langsiktig mål å slutte. Snakk med programdoktoret ditt for å slutte å røyke eller ringe nummer 1-800-QUIT-NU for hjelp. Du vil kanskje ha oss litt og # 8216; tid til å bli kvitt deg fra # 8217; vane, men du vil få umiddelbare fordeler.

3. Hold øynene dine sunne

Diabetes kan forårsake eller øke risikoen for en rekke øyne som grå stær, Retinopati E glaukom. Hvis ikke behandlet, kan disse forholdene føre til tap av visning. Lengre du har diabetes, desto større er risikoen. Og ifølge National Eye Institute, Mange okulære forhold produserer ikke symptomer til utsikten er kompromittert. For å redusere risikoen, etablere L & # 8217; Målet med å gjennomgå et oftalistisk besøk med en oftalmolog en gang alle «8217; år.

4. Forhindre problemer på føttene

Et annet langsiktig mål bør være å holde føttene sunne. Problemene ved foten er vanlige hos personer med diabetes og kan forårsake alvorlige komplikasjoner, inkludert:

  • Sår eller sår som ikke helbreder
  • Nerveskade
  • Tap av følsomhet
  • Tørket og sprakk hud
  • ring oss
  • knappe blodstrømmen
  • amputasjon

Sjekk føttene hver dag for sår, magesår og hudproblemer. Gå regelmessig for å forbedre sirkulasjonen og etablere et langsiktig mål å behandle føttene med ømt kjærlig omsorg. Spør legen din om å undersøke føttene dine hvert besøk og utføre en full foteksamen minst en gang på # 8217; år.

5. Behandle kronisk stress

Vender mot en kronisk tilstand er stressende. Legg til den daglige rutinen i det normale livet, og det er lett å la deg overvinne. Kronisk stress kan gjøre styringen av blodsukkernivået vanskelig. Det kan også gjøre deg mindre tilbøyelig til å spise sunt eller trening.

Etablering av langsiktige mål for å håndtere stress kan hjelpe deg med å ta kontroll over situasjonen. Etablere et mål å fullføre en yoga leksjon eller lære å meditere. Hvis du tror at du ikke kan håndtere stress alene, kontakt legen din for å be om hjelp.

6. Hold en sunn vekt

Du kan nå dine vekttapsmål ved å endre kortsiktig diett, men hold den sunne vekten er vanskelig. Mange andre ting enn dietten og «8217; trening påvirker tallene på skalaen, for eksempel hormonelle nivåer, livsvaner som søvn og stress. Etablering av langsiktige mål for å fortsette å miste et visst antall pounds eller opprettholde en sunn vekt kan hjelpe deg med å bli motivert.

Hvis vekttapet ditt har stabilisert seg eller du øker, vurderer du evnen til å etablere et mål å øke din fysiske aktivitet. Kanskje du vil kjøre eller gå i 5 km ved neste år eller gå i 15 minutter. Etablere et mål å nå det målet.

7. Registrer blodsukkernivået

Hvis blodsukkernivåene dine er godt administrert, kan du ikke overvåke dem hver gang du burde. Selv om du styrer nivåene dine regelmessig, kan du ikke overvåke dem. Hold et elektronisk eller skriftlig blodsukkerregister sammen med det du spiste og gjorde på tidspunktet for testen. Dette hjelper deg med å identifisere måten Bloodcloth reagerer på visse matvarer, tunge eller lette måltider, stress og trening. Tenk på å etablere et langsiktig mål å overvåke og regelmessig identifisere modellene som kan hjelpe deg med å gjøre endringer etter behov.

L & # 8217;

Etablering av langsiktige helsemål kan hjelpe deg med å håndtere diabetes. Når du etablerer mål, må du sørge for at de er oppnåelige og realistiske, ellers kan du gi deg. En god måte å komme i gang på er å sette smarte mål, som er:

  • Spesifikke: Spør deg selv hva du vil få, hvor lenge det vil ta, og hvis målet pågår.
  • Målbar: Bestem hvordan du måler målet. Kanskje du vil ta en kolesterol blodprøve, en A1C-test, eller du vil beregne vekten din.
  • Nås: Pass på at målet er oppnåelig. Samle ideer for å overvåke fremdriften din.
  • Realistisk: urealistiske mål forbereder deg til feil. Hold målene dine rimelige og evaluer muligheten for å sette mindre mål underveis for å hjelpe deg med å nå målstreken.
  • Tid: Lag en realistisk temporal sekvens for å nå dine mål. Langsiktige mål krever tid, men hvis de krever for mye tid, kan du miste motivasjon.

Vurdere l & # 8217; ideen å engasjere en pålitelig alliert og dele dine mål med ham. Gi dem beskjed om hva de kan gjøre for å hjelpe deg med å holde seg motivert og ansvarlig, som en telefonsamtale eller en daglig eller en ukentlig e-post, eller være en operasjonell følgesvenn.