7 henderøvelser for å lindre smerter i leddgikt

Dolorøse hender

L & # 8217; Arthritis bruker brusk av A & # 8217; artikulasjon, som er pute materialet mellom beinene.

Dette kan forårsake betennelse og irritasjon av det synoviale belegget, som produserer den synovialvæske som bidrar til å beskytte og smøre artikulasjonen.

Når leddgikt treffer leddene i hendene, kan det forårsake smerte og stivhet. At smerte kan bli verre hver gang du bruker hånden din til repeterende oppgaver.

Skriv for eksempel på tastaturet til en datamaskin eller HOLD-verktøy på kjøkkenet, forårsaker ubehag. Du kan også miste styrke i hendene dine.

Svakheten i hendene dine kan gjøre selv de enkleste daglige aktivitetene vanskelig, som å åpne krukkene.

Behandling av # 8217; hender artritt

Det er noen medisinske alternativer for håndgikt;.

Du kan ta medisiner for å lindre oral smerte. Du kan også lage steroid injeksjoner i leddene og holde hendene for å gi dem støtte.

Finn en cue online her.

Hvis disse alternativene ikke virker, kan kirurgi må reparere den skadede artikulasjonen.

Det er også mange hjemmebehandlinger som du kan bruke til å redusere smerte og funksjonshemming av leddgikt.

En enkel og ikke-invasiv måte å holde leddene fleksible, forbedre bevegelsesområdet og lindre artritt smerte gjør øvelser med hender.

Håndøvelser kan bidra til å styrke muskler som støtter leddene i hendene. Dette kan hjelpe deg med å utføre henders bevegelser med mindre ubehag.

Bevegelsen kan også bidra til å holde ledbånd og sener fleksible, noe som kan bidra til å forbedre bevegelsesområdet og håndens funksjon.

Endelig kan den fysiske øvelsen øke produksjonen av synovialvæske, som også kan forbedre fellesfunksjonen.

Øvelse N. 1: Lag en knyttneve

Del på Pinterest

Du kan gjøre denne enkle øvelsen hvor som helst, og hver gang hånden din føles stiv.

  • Begynn å holde venstre hånd med alle rette fingre.
  • Deretter bretter du langsomt hånden i en knyttneve, og plasserer tommelen til utsiden av hånden. Vær forsiktig, ikke stram hånden din.
  • Gjenåp på hånden til fingrene er tilbake rett.
  • Gjør & # 8217; øvelsen 10 ganger med venstre hånd. Gjenta deretter # 8217; hele sekvensen med høyre hånd.

    Øvelse N. 2: fingen fingre

    Del på Pinterest

  • Start i samme posisjon som den ultimate øvelsen, med den rette hånden rett.
  • Brett tommelen mot håndflaten. Hold det nede i et par sekunder.
  • Rett tommelen.
  • Deretter brett pekefingeren mot håndflaten. Hold det nede i et par sekunder. Deretter rette den.
  • Gjenta med hver finger i venstre hånd. Gjenta deretter # 8217; hele sekvensen på høyre side.

    Øvelse N. 3: Tommelbøyning

    Del på Pinterest

  • Først hold venstre hånd med alle fingrene dine rett.
  • Bøy tommelen mot interiøret mot håndflaten.
  • Strekk den nedre delen av den lillefingeren med tommelen. Hvis du ikke kan nå din lillefinger, ikke bekymre deg. Strekk tommelen så mye som mulig.
  • Hold posisjonen i ett eller to sekunder, og returner deretter tommelen i startposisjonen.
  • Gjenta 10 ganger. Deretter gjør du & # 8217; trening med høyre hånd.

    Øvelse N. 4: Lag en & # 8220; O & # 8221;

    Del på Pinterest

    Start med venstre hånd og rette fingre.

  • Brett alle fingrene mot innsiden til de berører hverandre. Fingrene dine skal danne formen på en & # 8220; O & # 8221;.
  • Hold denne stillingen i noen få sekunder. Så rette fingrene igjen.
  • Gjenta denne øvelsen et par ganger om dagen for hånd. Du kan gjøre denne forlengelsen hver gang hendene gjør vondt eller de er stive.

    Øvelse N. 5: Tabellbøyning

    Del på Pinterest

  • Plasser siden av venstre hånd, finger på et bord, med tommelen vendt mot L & # 8217;.
  • Holde tommelen i samme posisjon, brett de andre fire fingrene mot innsiden til hånden din ikke danner A & # 8220; L & # 8221;.
  • Hold det nede i et par sekunder, og rett fingrene for å få dem tilbake til startposisjonen.
  • Gjenta 10 ganger, og utfør deretter den samme sekvensen med høyre hånd.

    Øvelse N. 6: Løfting av fingrene

    Del på Pinterest

    Hviler venstre hånd på et bord, med håndflaten vendt ned.

  • Starter med tommelen, øker langsomt hver finger fra bordet en om gangen.
  • Hold hver finger i ett eller to sekunder, og senk det deretter.
  • Gjør den samme øvelsen med hver finger i venstre hånd.
  • Etter å ha fullført med venstre hånd, gjenta # 8217; hele sekvensen med høyre hånd.

    Øvelse N. 7: Strek på håndleddet

    Del på Pinterest

    Ikke glem håndleddene dine, som også kan bli vondt og stivt på grunn av leddgikt.

  • Å trene håndleddet, hold høyre arm ut med håndflaten vendt ned.
  • Med venstre hånd, trykk forsiktig på høyre hånd til du hører en forlengelse i håndleddet og i armen.
  • Hold stillingen i noen sekunder.
  • Gjenta 10 ganger. Så, gjør l & # 8217; hele sekvensen med venstre hånd.

    Utsikter for leddgikt i hendene

    Gjør disse øvelsene en del av din daglige rutine for å få de beste resultatene.

    Snakk med legen din dersom disse øvelsene blir vanskelige å utføre. Legen din kan gi deg mer spesifikke øvelser eller andre behandlinger for å lindre smerte.