7 grunner til hvorfor "spiser" hjelper ikke "kurere" Min matforstyrrelse

Spiseforstyrrelser kan være vanskelig å forstå. Jeg sier det som noen som ikke aner om hva de egentlig var, til jeg ble diagnostisert med det.

Da jeg så historier om anoreksiske personer på fjernsyn, med måling av bånd rundt midjen og tårene som strømmet på ansiktene, så jeg ikke refleksjon.

Mediene hadde ført meg til å tro at spiseforstyrrelser bare skjedde til blonde kvinner & # 8220; lille & # 8221; som passerte hver morgen for å løpe åtte miles på tredemølle og hver ettermiddag for å telle antall mandler de spiste.

Og jeg var ikke i det hele tatt.

Jeg innrømmer: år siden, tenkte jeg på å spise lidelser som sunne dietter du går galt. Og jeg var den personen som forvirret for det jeg så på TV, en eller to ganger tenkt blant meg og meg: han trenger bare å spise mer & # 8221;.

Åh, min Gud, hvordan kortene har endret seg.

Nå er jeg i tårer, slumpet i en restaurant kiosk med en oversize sweatshirt, ser på en venn som kutter maten foran meg & # 8211; tenker at hvis de så så små, kanskje han vil gjerne spise.

Sannheten er at spiseforstyrrelser ikke er valg. Hvis de var, ville vi ikke ha valgt dem til å starte.

Men å forstå hvorfor jeg & # 8211; eller noen lider av en matforstyrrelse & # 8211; Jeg kan ikke «bare spise», det er noen ting du trenger å vite før.

1. Min matforstyrrelse er måten jeg lærte å overleve

En gang var matforstyrrelsen et viktig håndteringsverktøy.

Han ga meg en følelse av mestre når livet mitt var ute av kontroll. Jeg var følelsesmessig stanset det faktum at jeg varvarende misbruk. Det ga meg noe å obsess, som en mental nerve spinner, så du trenger ikke å møte en bekymringsfull virkelighet.

Han hjalp meg til å føle meg yngre da jeg skammet meg over rommet jeg hadde å gjøre i verden. Han ga meg en følelse av tilfredshet da selvtillit mitt selvfølgelig var et minimum.

For & # 8220; spiser bare & # 8221; Du ber meg om å gi opp et håndteringsverktøy som hjalp meg med å overleve for det meste av livet mitt.

Det er en stor ting å spørre noen. Spiseforstyrrelser er ikke bare dietter som du kan ta og avbryte når som helst, de er dypt forankrede håndteringsmekanismer som har vendt mot oss.

2. Mine sultesignaler fungerer ikke som din nå

Etter perioder med langvarig begrensning er hjernen til mennesker med spiseforstyrrelser neurologisk endret, ifølge mange nyere studier (2016, 2017 Og 2018).

Cerebrale kretsene som er ansvarlige for sult og fylde blir mindre og mindre aktivert, noe som eroderer vår evne til å tolke, forstå og til og med oppleve de normale tegn på sult.

& # 8220; spis og nok & # 8221; Det er et ganske enkelt direktiv for noen med normale tegn på sult: Hvis du er sulten, spis! Hvis du er full, gjør du det ikke.

Men som du bestemmer deg for å spise når du ikke føler deg sulten (eller du føler deg sulten på uregelmessige eller uforutsigbare intervaller), føler du deg ikke full (eller til og med minner mens du føler deg full), og dessuten er du redd for mat?

Uten de vanlige og sammenhengende signalene, og all frykt som kan forstyrre dem, er du helt alle’mørkt. & # 8220; spis og nok & # 8221; Det er ikke et nyttig råd når du har nevrologiske problemer.

3. Jeg kan ikke begynne å spise hvis jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre det

Spise kan virke naturlig for noen mennesker, men å ha hatt en matforstyrrelse for det meste av livet mitt, jeg er ikke naturlig for meg.

Som vi definerer «mye» av mat? Hvor mye er & # 8220; for lite & # 8221;? Når jeg begynner å spise og når jeg stopper hvis min sultesignaler ikke virker? Hvordan det føles å være & # 8221;?

Fortsatt i de tidlige stadiene av utvinning, finner jeg meg selv å sende tekstmeldinger til dietten min hver dag, og prøver å finne ut hva det betyr å spise og se på hvordan vanlige mennesker gjør «8221;. Når du er engasjert i en uorganisert kraft i lang tid, er barometeret ditt for det som er et akseptabelt måltid helt ødelagt.

& # 8220; spis og nok & # 8221; Det er enkelt hvis du vet hvordan du gjør det, men for mange av oss blir gjenopprettet, starter vi fra utgangspunktet.

4. Reintroducing mat kan forverre ting (alle «8217; start)

Mange mennesker med restriktiv spiseforstyrrelser begrenser matinntak som en måte for & # 8220;nummenhet. & # 8221; Det er ofte et bevisstløs forsøk på å redusere følelsen av depresjon, angst, frykt eller til og med ensomhet.

Så når & # 8220; Rebelimentation & # 8221; & # 8211; Prosessen med økt Dell’matinntak under utvinning fra matforstyrrelser og # 8211; Starter, det kan være stridt og overveldende for å prøve våre følelser til deres maksimale intensitet, spesielt hvis vi ikke gjør det fra en bit & # 8216;.

Og for de av oss med en traumatisk historie, kan det føre til overflaten mange ting som vi ikke nødvendigvis var forberedt på.

Mange mennesker med spiseforstyrrelser er ikke så gode til å prøve sine følelser, så når du sletter den håndteringsmekanismen som har flatt våre følelser, «bare å spise» 8221; Igjen kan det være en «8217; utrolig utløsende opplevelse (og bestemt ubehagelig).

Dette er det som gjør utvinningen en slik modig, men skremmende prosess. Vi lærer igjen (eller noen ganger lærer vi bare for første gang) Hvordan være sårbar igjen.

5. Jeg har skadet hjernen min og trenger tid til å reparere

Utover sultesignaler kan spiseforstyrrelser skade hjernen vår En rekke måter. Våre neurotransmittere, hjernestrukturer, belønningskretser, grå og hvitt materiale, følelsesmessige sentre og mye mer er alle påvirket av en uordnet strømforsyning.

Dypt i min begrensning, kunne jeg ikke snakke med komplette setninger, flytte kroppen min uten å føle besvimelse, eller ta enkle beslutninger fordi kroppen min ikke hadde brennstoffet som trengs for å gjøre det.

Og alle de følelsene som har kommet tilbake da jeg startet behandlingen? Hjernen min var ikke så rustet til å klare dem, fordi min evne til å håndtere den slags stress var ekstremt begrenset.

& # 8220; spis og nok & # 8221; Det virker enkelt når du sier det, men du antar våre hjernefunksjoner i samme hastighet. Vi skyter ikke hvor som helst i nærheten av evnen, og med begrenset operasjon, selv grunnleggende selvbehov er en, enorm fysisk, kognitiv og følelsesmessig utfordring.

6. Selskapet vil ikke engang at du skal gjenopprette

Vi lever i en kultur som applauderer dietten og den fysiske øvelsen, avskyr uten å be om unnskyldning av fettlegemene og synes å se maten bare på en veldig binær måte: godt eller dårlig, sunt eller søppel, lavt eller høyt, lett eller tett.

Da jeg så en lege for min første gang for min matforstyrrelse, # 8217; sykepleier veide meg (ikke vite hva jeg besøkte) han så på diagrammet mitt og imponert over vekten jeg hadde mistet, bemerket: & # 8220; wow!& # 8221; hun sa. «Du mistet xx pounds! Hvordan gjorde du & # 8220;

Jeg var så sjokkert av # 8217; observasjon av denne sykepleieren. Jeg visste ikke en bedre måte å si: Jeg gjorde meg selv dø av sult & # 8221;.

I vår kultur, spise disordered & # 8211; I det minste på overflaten & # 8211; er rost som et resultat. Det er en imponerende og misforstått handling som oppmerksom på helse. Dette er en del av det som gjør spiseforstyrrelser så attraktive.

Dette betyr at hvis matforstyrrelsen din leter etter unnskyldninger for å hoppe over et måltid, er du sikker på å finne en i et hvilket som helst magasin som lover, billboardannonsering eller på P’Instagram-konto om din favorittkjendis.

Hvis du er skremt av mat og bor i en kultur som gir deg tusen grunner hver dag som du bør være ærlig: Gjenoppretting vil ikke være så enkel som & # 8220; å spise & # 8221; noe.

7. Noen ganger virker matforstyrrelsen tryggere enn utvinning

Vi mennesker har en tendens til å holde fast på det som ser trygt ut. Det er et overlevelsesinstinkt som vanligvis tjener ganske bra, til det gjør det.

Vi kunne logisk vite at våre spiseforstyrrelser ikke virker for oss. Men for å utfordre en rotfestet håndteringsmekanisme, er det mange ubevisste klimaanlegg vi må kjempe for å kunne spise igjen.

Vår matforstyrrelse var en håndteringsmekanisme som fungerte på et tidspunkt. Det er derfor vår hjerne klamrer seg til dem, med misvisende (og ofte ubevisste) overbevisning om at vi trenger at de er fine.

Så når vi starter vår utvinning, sliter vi med en hjerne som har forberedt oss på å oppleve mat som, bokstavelig talt, farlig.

Det er derfor å unngå mat anses som tryggere. Det er fysiologisk. Og det er det som gjør utvinningen en slik utfordring: Du ber oss om å gå imot hva hjernen vår (unadatted) forteller oss å gjøre.

Du ber deg om å gjøre den psykologiske ekvivalenten til å sette hendene på en åpen flamme. Det vil ta tid å komme til et punkt der vi faktisk kan gjøre det.

& # 8220; spis og nok & # 8221; innebærer at spising er en enkel og uten komplikasjoner. Men for noen med matlidelse, er det ikke

C’er en grunn til at akseptet er det første trinnet og ikke den siste av en hvilken som helst gjenopprettingstur.

Bare aksepter at noe er et problem, ikke skåret med alt traumer som førte deg til det punktet, og heller ikke møter du skaden som har blitt gjort & # 8211; både psykologisk og fysiologisk & # 8211; Fra en matforstyrrelse.

Jeg håper en dag maten er så enkel som & # 8220; Spise & # 8221; men jeg vet også at det vil ta lang tid, støtte og jobbe for å komme dit. Det er en vanskelig og modig jobb som jeg er villig til å gjøre; Jeg håper bare på andre mennesker kan begynne å se det på denne måten.

Så neste gang du ser noen som sliter med mat? Husk at løsningen ikke er så åpenbar. I stedet for å gi råd, prøv å validere våre følelser (veldig ekte), og tilbyr et oppmuntrende ord eller bare spør: & # 8220; hvordan kan jeg støtte deg?& # 8221;

Fordi det er sannsynlig at det vi trenger mer i disse øyeblikkene, er ikke bare mat: Vi må vite at noen er bekymret, spesielt når vi sliter med å ta vare på oss selv.

Sam Dylan Finch er en av de ledende tilhengerne av LGBTQ + mental helse, etter å ha fått internasjonal anerkjennelse for bloggen sin, Vi gjør merkelige ting!, Jeg har blitt viral for første gang i 2014. Som mediejournalist og strateg, er Sam omfattende publisert på emner som psykisk helse, L’transgender identitet, funksjonshemning, politikk og lov og mye mer. Takket være sin kombinerte erfaring i folkehelse og digitale media, fungerer Sam for tiden som sosial redaktør på Healthline.