7 forslag til engstelige mennesker som møter "umulig oppgave"

Du har aldri følt seg overveldet av # 8217; ideen om å gjøre noe som tilsynelatende er veldig enkelt å gjøre? En oppgave har noen gang veid deg dag etter dag, bor i forkant i tankene dine, men du kan fortsatt ta fullført deg?

For hele mitt liv var svarene på disse spørsmålene ja, men jeg kunne ikke forstå hvorfor. Dette var fortsatt sant selv etter å ha mottatt en diagnose av panikklidelse.

Sikkert, ta medisin og læring av coping teknikker hjalp meg på hele linjen. Men dette problemet har fortsatt å stige uten en åpenbar grunn. Kom som noe sterkere enn latskap. Noen ganger virket disse tilsynelatende små oppgavene umulige selv.

Da, L & # 8217; i fjor, følelsen av at jeg aldri kunne forstå, ble gitt et navn som beskrev nøyaktig hvordan jeg følte hver gang han dukket opp: den umulige oppgaven.

Hva er den umulige oppgaven & # 8221;?

Bang. Molly-bakker på datoen Twitter I 2018 beskriver begrepet hvordan det føles når en aktivitet på 8217 virker umulig å gjøre, uansett hvor lett det burde være teoretisk. Så, over tid og oppgaven forblir uferdig, øker trykket mens det ofte forblir # 8217; manglende evne til å gjøre det.

De nødvendige oppgavene blir undertrykkende og følelsen av skyld og skam for den ufullstendige oppgaven kan bare virke som den største og vanskeligste oppgaven & # 8221; Amanda Seavey, autorisert psykolog og grunnlegger av Klarhet Psykologisk velvære, Han forteller Healthline.

Da, fordi noen mennesker opplever den umulige oppgaven mens andre kan bli forvirret av sin eksistens?

& # 8220; er relatert til mangelen på motivasjon, som er både et symptom og en bivirkning av noen antidepressiva og # 8221;, Aimee Daramus, Psyd, Han forteller Healthline.

Du kan også finne noe lignende, selv om det av forskjellige grunner, i mennesker med traumatiske hjerneskader, traumatiske stressforstyrrelser (inkludert PTSD) og dissociative forstyrrelser, som involverer et minne og # 8217 lidelse; identitet, sier Daramus. , Hovedsakelig, er imidlertid måten som deprimerte folk beskriver vanskeligheten de må gjøre veldig enkle oppgaver.& # 8221;

Grensen mellom normal latskap og # 8216; umulig oppgave & # 8217;

Hvis du er som meg for det meste av livet mitt, lever dette uten å forstå årsaken, det er for lett å være nede på deg selv eller føle deg lat for din mangel på motivasjon. Likevel når jeg opplever den umulige oppgaven, er det ikke at jeg ikke vil gjøre noe eller ikke kan forstyrres for å handle.

I stedet, i et nøtteskall, synes det å gjøre det som ville være den vanskeligste tingen i verden. Det er ikke latskap i det hele tatt.

Hvordan Daramus forklarer, «Vi har alle ting vi ikke vil gjøre. Vi liker ikke. Den umulige oppgaven er forskjellig. Du vil kanskje gjøre det. Du kan sette pris på det eller til og med nyte det når du ikke er deprimert. Men du kan bare ikke stå opp og gjøre det. & # 8221;

Eksempler på den umulige oppgaven kan være det desperate ønske om et rent rom, men ikke føler deg selv i stand til å gjenta sengen, eller vent på at posten kommer bare fordi banen til postkassen virker for lang når den gjør det.

Å vokse opp, mine foreldre ba meg om å gjøre ting som å gjøre en avtale fra legen din eller vaske retter. Jeg var ikke i stand til å verbalisere hvor mye disse forespørslene kunne virke umulige.

Mens de som ikke har opplevd den umulige oppgaven alene, kunne ha problemer med å forstå, kunne nevne det jeg prøver å andre var virkelig ekstraordinære.

I all ærlighet var imidlertid mye av å overvinne den umulige oppgaven frigjør meg selv fra følelsen av skyld jeg følte meg. Nå er jeg i stand til å se dette som et annet symptom på min psykiske lidelse & # 8211; i stedet for som en font defekt & # 8211; som gjør at jeg kan møte det i en ny og løsningsorientert måte.

Som med et hvilket som helst symptom på psykisk lidelse, finnes det en rekke teknikker som kan bidra til å håndtere det. Hva som fungerer for en person, kan ikke fungere så godt for en & # 8217;.

Måter å overvinne den umulige oppgaven

Her er syv forslag som kan hjelpe deg, ifølge Daramus:

  • Hvis du kan, del den i mindre aktiviteter. Hvis du har et ark å skrive, skriv bare ett eller to avsnitt for nå eller setter en timer for en kort periode. Du kan gjøre en overraskende mengde omorganisering på to minutter.
  • Kombinere det til noe mer behagelig. Spill musikk og frigjøre mens du vasker tennene dine eller svarer på en telefonsamtale mens du er kroket med et kjæledyr.
  • Tildelt senere. Lag Netflix belønningen i noen minutter av omorganisering.
  • Hvis du likte den umulige oppgaven, sitte en stund & # 8216; og prøv å huske hvordan det føles å nyte det. Hvordan høre kroppen din? Hva var dine tanker da? Hvordan det føles følelsesmessig? Se om du kan gjenopprette litt og # 8216; av den følelsen før du prøver å gjøre det.
  • Hva er det verste som kan skje hvis du lar ham gå for i dag? Noen ganger gjenta sengen er fantastisk fordi det ser rent og søtt ut. Noen ganger hjelper det imidlertid mer å innse at verdien din som en person ikke er bundet til å gjenta sengen.
  • Betal noen for å spille en oppgave eller bytte lekser med noen. Hvis du ikke kan handle, kan du få shopping? Du kan endre rotasjonen av husdannene for uken med en romkamerat?
  • Be om støtte. Å ha noen som holder deg til bedriften mens du gjør det, selv om det er på telefonen, kan du gjøre en forskjell. Dette hjalp meg virkelig når det gjelder å gjøre ting som retter eller vaskeri. Du kan også søke etter støtte fra en terapeut eller en intim venn.
  • Prøv å dele den aktuelle aktiviteten i små trinn. Bruk et oppmuntrende språk i stedet for å dømme med deg selv. Gi et navn til din [mental helse tilstand] og identifiser det når det har en innvirkning på livet ditt, sier Seavey.

    Du kan også prøve & # 8220;Det umulige spilletAt Steve Hayes, PhD, beskriver i psykologi i dag: Legg merke til din indre styrke, føl deg ulempen og deretter opptre så raskt som mulig. For enkelhets skyld kan det være nyttig å prøve det på mindre ting før du prøver det mot den umulige oppgaven.

    På slutten av dagen er det viktig å vite at du ikke skal være & # 8216;

    & # 8220; Vær snill og medfølende mot deg selv og din erfaring er grunnleggende & # 8221; sier Seavey. & # 8220, vær oppmerksom på selvkritikk og selvkritikk, som sannsynligvis vil gjøre oppgaven vanskeligere.& # 8221;

    Med andre ord, [husk at] Problemet er ikke deg, det er [mental helse tilstand] & # 8221; legger til.

    Noen dager kan være lettere å overvinne enn andre, men å ha et navn og vet at du ikke er alene & # 8211; Vel, dette gjør at det ser ut som en bit & # 8216;.

    Sarah Fielding er en New York City Writer. Hans skrifter har dukket opp på travle, insider, menns helse, Huffpost, Nylon og Ozy, hvor han tar vare på sosial rettferdighet, psykisk helse, helse, reise, relasjoner, underholdning, mote og mat.