6 uker med graviditet: symptomer, forslag og mer

Hvis du kjøper noe via en lenke på denne siden, kan vi tjene en liten provisjon. Hvordan virker det.

Endringer i kroppen din

Innenfor din sjette uke med graviditet, begynner du å legge merke til endringene i kroppen din og hormonene i graviditeten er i overdrive.

Selv om folk fortsatt kan se at du er gravid, vokser livmoren din. Det kan trykke på blæren og få deg på badet oftere. Selv L & # 8217; økt blodstrøm til nyrer bidrar til en hyppigere vannlating.

Ditt barn

Del på Pinterest

En uke 6, barnet ditt er langt fra 1/8 til 1/4 tommer eller om størrelsen på et granateplefrø eller en ert. Fosteret ser ut som et trykk, med en liten hale som vil bli en ryggrad. Små spirer er i ferd med å bli armer, ben og ører. Selv hjernen, lungene og andre organer utvikler seg.

Selv om det er for tidlig å se om barnet har en tante nese, er de som vil bli ansiktet av ansiktet avslørende. Fosteret har tenner og et tynt lag av huden. Hjerteslaget til et foster kan ofte oppdages av # 8217; vaginal ultralyd på dette stadiet av graviditet.

Tvillingutvikling en uke 6

Du har større risiko for å utvikle noen komplikasjoner av graviditet hvis du tar med flere barn. Her er de vanligste komplikasjonene du kanskje vil diskutere med legen din:

Når en tvilling graviditet har blitt diagnostisert, kan behandlingsforløpet endres litt. Du kan trenge hyppigere sjekker, håndtere noen restriksjoner eller til og med planlegge en tidlig fødsel gjennom keisersnitt. Gravide kvinner med to tvillinger økte generelt i vekt. Denne vektøkningen er vanligvis omtrent 37-54 pounds totalt. Vanligvis trenger du også flere næringsstoffer enn deg selv ved å transportere et barn, inkludert:

Graviditets symptomer i 6 uker

Graviditet er en spennende tid, men symptomstyring kan være vanskelig. Andre symptomer som er 6 uker gravid inkluderer:

Fortsett å lese for å lære mer om å administrere dem.

Morgen sykdom (ettermiddag, kveld og natt)

Sekund Nasjonalt samarbeidssenter for kvinners helse og barn, L & # 8217; 80-85% av kvinnene lider av kvalme og 52% av kvinnene lider av oppkast i graviditetens første trimester. Du kan allerede lide fra morgen kvalme, som for mange kvinner ikke er begrenset bare om morgenen.

Årsaken til morgenen kvalme er ikke helt forstått, men mener at en økning av det menneskelige korizas gonadotropin har en rolle. De fleste kvinner føler seg bedre i andre kvartal.

Hva kan du gjøre

  • Lage små måltider flere ganger om dagen.
  • Hold maten som tolerere godt for hånden til Munch. Mange kvinner sverger å spise saltede kjeks før de går ut av sengen om morgenen.
  • Unngå krydret eller fet mat. En tørt diett har en tendens til å redusere lettere.
  • Ikke legg deg ned umiddelbart etter å ha spist.
  • Prøv å unngå lukt som forårsaker kvalme.
  • Drikk mange væsker, spesielt hvis du vomited.
  • Spør legen din om du kan ta pepperkake kapsler eller ingefærte, som kan bringe lettelse.
  • Selv om studier på «8217; vitamin B-6-effekten for å avlaste morgenen kvalme er ufullstendige, Amerikansk kongress av obstetrik og gynekologi Anbefaler til å ansette vitamin B-6 kosttilskudd, hvis godkjent av legen.
  • Noen kvinner rapporterer lindring fra # 8217; å ha på seg prisbandene fremmet for minibusser.
  • Det kan hende du finner at din kvalme er midlertidig lindret av hard eller hard mat og drikke.

Kjøp vitamin B-6 Supplements online på Amazon.

tretthet

Trettheten du lever er normal. Det er forårsaket av hormonene i graviditet og fra & # 8217; økning i blodvolum.

Hva kan du gjøre

  • Lur. Dette kan være vanskelig hvis du jobber eller tar vare på andre barn, men å finne tid til en lur i løpet av dagen kan bidra til å bekjempe tretthet. Dette vil være viktig selv etter barnets fødsel.
  • Gå til sengs før.
  • Drikk mer væsker ALLE & # 8217; Start av dagen, slik at du ikke trenger å stå opp ofte om kvelden.
  • La andre ta vare på noen av de oppgavene.
  • Unngå koffein og betrodd frukt eller juice for en utbrudd av energi.

Forstoppelse

Prenatal vitaminer er avgjørende for helsen til deg og barnet ditt, men alt det jern gjør ofte kvinner konstitoser.

Hva kan du gjøre

  • Drikke mange væsker. L & # 8217; Institutt for medisin Anbefaler til gravide kvinner som drikker 10 kopper væsker hver dag. Tips: Hvis urinen er mørk gul, kan du bli dehydrert.
  • Øk fiberforbruket ved å spise rikelig med frukt, grønnsaker, hel hvetebrød og frokostblandinger, bønner, valnøtter og kli.
  • bevege seg. L & # 8217; Øvelse er bra for kropp og sinn. Det bidrar også til å forhindre forstoppelse.
  • Ikke ta avføringsmidler før du snakker med legen din.

Ting å gjøre denne uken for en sunn graviditet

1. Fikse en prenatal avtale med legen din eller # 8217; obstetrisk

L & # 8217; Prenatal assistanse er viktig for deg og ditt barn. Hvis du ikke er på tide å planlegge ditt første prenatal besøk nå. Til noen leger som å se deg når du er gravid om seks uker. Andre foretrekker å vente til du kommer til åtte uker.

2. Ta multivitaminen din

Hvis du ikke allerede har begynt å ta et prenatal vitamin (ideelt sett, bør du begynne å ta den i # 8217; år før unnfangelse), bør du begynne å ta en denne uken. En av de første tingene som legen vil gjøre er å foreskrive et supplement som inneholder ekstra vitaminer og mineraler du og barnet ditt trenger under graviditeten.

Kjøp Prenatal Vitamins Online på Amazon.

3. Ikke røyking

Røyking øker risikoen for spontan abort og andre komplikasjoner av graviditet. Øker også risikoen for ditt barn av helseproblemer og lav vekt ved fødselen. Snakk med legen din for å lære mer om røyking avslutte programmer.

4. Gå uten alkohol

L & # 8217; Overdreven alkoholforbruk kan forårsake føtal alkoholholdig spektrumforstyrrelse (FASD). Selv om symptomene varierer, i sin mest ekstreme form, kan FASD forårsake unormale ansiktsegenskaper, læringsproblemer og andre helseproblemer.

5. Hopp badestamp og badstue

Begge kan øke risikoen for spontan abort og føtale anomalier. Som en generell regel, unngå aktiviteter som løfter kroppstemperaturen over 102 ° F.

6. Spis godt

Det er viktig å spise næringsrike måltider under graviditeten. Hvis du lider av morgenkvalme, spis mat som virker bra, og de gjør deg ikke syk.

7. Drikk mye vann

Nå som du er gravid, trenger du mer vann enn før graviditet. Gravide kvinner bør drikke minst 8-12 glass D & # 8217; vann om dagen. Dehydrering kan føre til alvorlige komplikasjoner av graviditet. Hvis du har problemer med å holde vannet, prøv å legge til en sitronplash. I en studere, Det har blitt observert at sitron aromaterapi bidrar til å redusere kvalme og oppkast hos gravide kvinner.

8. Gå lett

Selv om det er viktig å fortsette med L & # 8217; lavt påvirkning, må du også slappe av når du er sliten.

Din første prenatale avtale

Selv om hver lege og obstetriske tilnærminger omsorg litt annerledes, inkluderer de fleste følgende trinn i et første prenatal besøk:

Når skal du ringe legen

Ring legen umiddelbart hvis du manifesterer et av følgende symptomer: