6 pusteøvelser for grav astma

Åndedrett er noe som de fleste tar for gitt, med unntak av de med alvorlige astma. L & # 8217; astma begrenser luftveiene i lungene til det punktet som kan være vanskelig å ta pusten.

Narkotika som kortikosteroidinhalatorer og beta-agonister åpner luftveiene for å hjelpe deg med å puste lettere. Men for noen mennesker med alvorlig astma, kan disse legemidlene ikke være tilstrekkelig til å kontrollere symptomene. Hvis du er ute etter noe for å integrere din farmakologiske behandling, kan du prøve å puste øvelser.

Inntil nylig anbefalte legene ikke å puste øvelser for astma, bare fordi det var tilstrekkelig bevis for å vise at de fungerer. Mer og mer Nylige studier antyder Disse øvelsene kan bidra til å forbedre pusten og livskvaliteten. Basert på nåværende tester kan pusteøvelser ha verdi som ytterligere terapi til narkotika og andre standardbehandlinger for astma.

Her er seks andre pusteøvelser for astma. Noen av disse teknikkene er mer effektive enn andre i # 8217; lindre symptomene på astmaen.

1. Membranisk pusting

Membranen er den kuppelformede muskelen under lungene som hjelper deg med å puste. I diafragmatisk pusting lærer du å puste fra regionen rundt membranen, i stedet for ved brystet. Denne teknikken bidrar til å styrke membranen, sakte puste og redusere kroppens oksygenbehov.

Å øve membranen pust, ligge på ryggen med knærne foldet og en pute under knærne, eller sitte rett på en stol. Plasser en hånd på den øvre delen av brystet og den andre magen. Inhalere sakte gjennom nesen. Hånden på magen skal bevege seg, mens den på brystet forblir stoppet. Pust ut sakte gjennom de ripplede leppene. Fortsett å øve denne teknikken til du er i stand til å inspirere og puste ut uten at brystet beveger seg.

2. Nasal pusting

Pusten med munnen var Koblet i studiene til mer alvorlige astmasymptomer. Fordelen med å puste gjennom nesen er at den gir varme og fuktighet i luften, noe som kan bidra til å redusere symptomene på astmaen.

3. Papworth-metoden

Papworth-metoden finnes fra årene & # 8216; 1960. Kombiner ulike typer puste med avslapningstreningsteknikker. Han lærer deg hvordan du puster sakte og hele tiden fra membranen og gjennom nesen. Du vil også lære å kontrollere stress slik at det ikke påvirker pusten. Søket finner at denne teknikken bidrar til å lindre respiratoriske symptomer og forbedre livskvaliteten i mennesker med astma.

4. Butyko puste

BUTEYKO Puste tar sitt navn fra sin Skaper, Konstantin Bundeko, en ukrainsk lege som utviklet teknikken gjennom årene og # 8216; 1950. L & # 8217; ideen på basen er at folk har en tendens til å hyperventilere, å puste raskere og dypere enn nødvendig. Rask pust kan øke symptomene som mangel på pust i mennesker med astma.

Butyko puste bruker en rekke øvelser for å lære deg å puste langsommere og dypere. Studier som vurderer deres effektivitet har vist motstridende resultater. BUTEYKO CAN Forbedre symptomene på astmaen Og Redusere behovet for narkotika, Selv om du ikke ser ut til å forbedre lungefunksjonen.

5. Puster med ruffled lepper

Labial puste er en teknikk som brukes til å avlaste mangel på pusten. Å øve den, først inhalerer sakte gjennom nesen med en lukket munn. Stram deretter leppene som om deg selv til å plystre. Endelig, exhalful gjennom de ripplede leppene som teller opp til fire.

6. Yoga puste

Yoga er et treningsprogram som kombinerer bevegelse med dyp pusting. Noen små studier De fant at bruken av samme type kontrollert kontrollert yogapuste kan bidra til å forbedre symptomene på astma og lungefunksjon.

Du bør prøve å puste øvelser?

Å lære disse pusteøvelsene og praktisere dem regelmessig kan hjelpe deg med å få mer kontroll over symptomene på astmaen. De kan også tillate deg å redusere narkotikabruk for astma. Likevel kan enda mer effektive pusteøvelser ikke erstatte behandling for astma.

Snakk med legen din før du prøver en av disse pusteøvelsene for å sikre at de er trygge for deg. Spør legen din om å gi deg en pustende terapeut som kan lære deg hvordan du utfører disse øvelsene trygt og effektivt.