6 måter å elske kroppen din i de dårlige dagene med en kronisk sykdom

Del på PinterestBruno van der Kraan Unsplash

Helse og velvære berører hver av oss annerledes. Dette er en persons historie.

Angir butikken jeg gjorde den vanlige skanningen med øynene: Hvor mange ramper av trapper det er? Hvor mange stoler? DOV & # 8217; Det er døren hvis jeg må gå ut?

På den tiden det tok meg å beregne, hadde vennene mine forsvunnet i den fargede kjelleren, deres hender som trakk seg på hyllene til klær og merkelige jakker som de gikk.

Jeg tok et dypt pust, jeg svelget min Badger Rage og jeg satt i nærheten av døren. Det var ikke deres feil, jeg husket. Vår kultur er ikke satt til å forstå kropper som jobber annerledes. Som de kunne vite hvordan com & # 8217; det skjelvende mens jeg gikk?

Com & # 8217; det er urettferdig, jeg trodde, bli fanget under denne huden hovent. Kroppen min, en gang elektrisk, slank og sunn, nå bevarte alle tegn på mange års sykdom.

Fra min kroniske diagnose av Lyme sykdom flere år før, lærte jeg ikke bare å ta vare på meg selv fysisk, men jeg lærte også å håndtere en annen virkelighet. En der hver handling krevde en beregning: Hvis jeg går ned trappene med vennene mine, kan jeg gå tilbake til bilen uten å gjøre forskjellige pauser? De vil legge merke til om jeg trengte å ta en pause og vente, og i dette tilfellet vil jeg skamme seg?

I min verden av kroniske sykdommer er den største leksjonen jeg lærer, hvordan jeg skal håndtere min smerte og finne aksept av en kropp som trenger forskjellige ting.

Her er noen av praksisene jeg oppdaget som hjelper meg med å dyrke selvmedfølelsen, selv i de vanskeligste og smertefulle dagene.

1. Sjekk fakta

Når du hører symptomer, spesielt de som smerter, tretthet eller svakhet, er det lett å katastrofere hva du lever og antar at smerte aldri vil ende eller at du aldri vil føle deg bedre.

Dette er spesielt vanskelig med kronisk sykdom fordi sannheten er at for mange av oss vil vi ikke føle oss helt bedre, eller vi vil ikke ha samme nivå av energi eller mangel på smerte av våre normodede venner. Men C & # 8217; Det er en balanse mellom å anta det verste og akseptere virkeligheten.

I Dialektisk atferdsterapi C & # 8217; er en praksis kalt & # 8220;Kontrollerer fakta. & # 8221; Dette betyr i utgangspunktet å se om din visjon om en nåværende situasjon er i tråd med virkeligheten. For meg virker dette bedre når jeg føler meg en ypperlig tristhet for min nåværende tilstand. Jeg liker å spørre meg selv et enkelt spørsmål: Det er sant?& # 8221;

Denne teknikken hjelper når hjernen min begynner å snu rundt # 8217; selvmedlidenhet og frykt, tro at jeg alltid vil være alene, sitte på en stol mens vennene mine utforsker.

& # 8220; det er sant?& # 8221; jeg lurer. Vanligvis er svaret nei.

2. Øv deg takknemlighet for kroppen din, til og med puste

En av de mest nyttige tingene jeg lærte å gjøre er å holde en dagbok av takknemlighet for når ting er fine.

Innsiden merker jeg skjønnheten: den varme kroppen av katten min mot min mens jeg sover, finner en glutenfri kjeks på bakeriet, slik lyset strekker seg over teppet tidlig om morgenen.

Det er enkelt å skrive de små tingene som får meg til å føle meg bra.

Det er vanskeligere å legge merke til det gode i kroppen min, men også dette bidrar også til å gjenopprette balansen;.

Hver gang jeg er overrasket over å kritisere kroppen min, prøver jeg å reformulere den kritikken med takknemlighet for at kroppen min jobber hardt for å bekjempe sykdommen.

3. Hold selvsorgen enkel, men forsettlig

Ofte er selvhjelp annonsert som en ekstravagant affære, som en dag på spaet, en melding eller uberørt shopping. Disse tingene er morsomme og gledelig, selvfølgelig, men jeg fant ofte mer glede av omsorg for meg selv enkle og forsettlige.

For meg er dette bading eller dusjing og deretter bruke en favoritt lotion senere; Jeg mot et glass vann og jeg drikker oppmerksom på det gode jeg gir til kroppen min; Planlegger en lur på ettermiddagen og nyter det rolige rolige som kommer når jeg våkner, avslappet og smertefritt.

Jeg finner at planleggingsveier å ta vare på deg selv, selv vaske håret ditt eller vaske tennene, hjelper til med å gjenopprette balansen i forholdet ditt med en kropp som lider av en kronisk sykdom.

4. Forsvar deg selv

Ved retur hjem fra utgifter med vennene mine, satte jeg meg selv i sengen og begynte å gråte.

Vi var sammen på en weekendtur, i et felles hus, og jeg var redd for å innrømme hvor lenge det var sist for meg. Jeg følte meg utmattet, beseiret og jeg skammer meg over min svake kropp.

Jeg sovnet, utmattet og sår, og jeg kom ut av rommet mitt flere timer senere for å finne vennene mine våkne og venter på kjøkkenet. Middag hadde blitt forberedt, bordet sett og flere papirer venter på setet mitt.

& # 8220; Beklager, funksjonshemming gjør ting så vanskelig & # 8221;, sa et kort.

& # 8220; Vi elsker hvem du er, alltid, uavhengig av & # 8221;, sa en annen.

Inne i meg har noe myknet. Åh, jeg trodde, min sykdom er ikke noe å skamme seg. Hva en gave å ha venner så bra. Hvilken sikker plass, tenkte jeg, å øve for å forsvare det jeg trenger.

De lyttet og jeg har myknet videre. Støtte er en hard jobb, fordi det er alltid frykten for nektet og fremfor alt frykten for ikke å fortjene å snakke for det du trenger.

Snakk ut. Det er verdt folk vil lytte til. Og hvis de ikke, finner de menneskene som vil gjøre det.

5. Bytt til positive rollemodeller for kroppen

En av mine favoritt måter å oppmuntre meg i de dårlige dagene er å se på positive rollemodeller for kroppen. Dette er spesielt viktig for meg når jeg skammer meg for vektøkning eller for kroppens fysiske utseende.

L & # 8217; Instagram-konto @Bodypapanda Det er et godt eksempel, så vel som nettstedet Kroppen er ikke en unnskyldning. Se etter folk og rollemodeller som gjør at du føler deg stolt av hvilken form du er, og uansett hvordan kroppen din må være akkurat nå.

Husk, hvilken form eller form eller vekt eller tall fortjener fortsatt kjærlighet, oppmerksomhet og omsorg. Det er ingen versjon av deg eller din kropp som du tror du er nedsenkbar for disse tingene. Ingen.

6. Husk at dine følelser er gyldige

Til slutt, la deg bli hørt. Så vidt jeg klikker, kan det virke, det er grunnleggende.

Dagen jeg kom tilbake fra bekostning og jeg la meg gråte, jeg prøvde en ekte smerte. Dyp, full, overveldende smerte for å ha opplevd i en verden hvor folk kunne bli syk og ikke føler seg bedre. Den ene ikke går bort. Ingen takknemlighet, forsettlig selvomsorg eller noe annet vil gjøre ting annerledes.

En del av & # 8217; elsker kroppen din i dårlige dager, jeg tror det er bare å pakke deg selv i bevisstheten om at det alltid vil være dårlige dager. De dårlige dagene suger og de har ikke rett. Noen ganger kommer de med tristhet og smerte så bra at du bekymrer deg for at du vil svelge deg.

La det være sant. La deg være trist, sint eller sorg.

Da, når bølgen går, gå videre.

Selv de vakre dagene eksisterer og være kroppen din, vil du være der når de kommer.

Caroline Catlin er A & # 8217; mental helse kunstner, aktivist og operatør. Liker katter, syre candies og l & # 8217; empati. Du kan finne den på henne Dedikert portal.