6 Matmat for levers helse

Leveren er viktig for å hjelpe kroppen din til å fjerne giftstoffer. Du kan tenke på leveren som et system av filtre som bidrar til å bli kvitt dårlige biprodukter, og hjelper kroppen din tilbake til å holde næringsstoffer fra maten du spiser.

Når det gjelder levers helse, er imidlertid ikke alle matvarer de samme. Dette gjelder spesielt hvis du lider av en tilstand som cirrhose eller L & # 8217; hepatitt C, som kan gjøre det vanskelig for leveren filter mat og næringsstoffer som det skal.

Spis mat som passer for leveren som de nedenfor kan bidra til å redusere skade forårsaket av leversykdommer.

Del på Pinterest

1. Avokado

Avokado er en base mat i sentrum-sør-amerikanske kjøkken. De er teknisk sett en del av Berry-familien og tilbyr mange helsemessige fordeler, inkludert en bedre helse i leveren.

en å gjennomgå Han undersøkte rollen som visse matvarer hos mennesker med ikke-alkoholholdig hepatisk steatose. Forskere har oppdaget at moderat avokado forbruk i # 8217; omfanget av et balansert kosthold er forbundet med vekttap og leverfunksjonstester samlet forbedret.

Selv folk som spiser avokado, er mer sannsynlig å spise den Lavere kroppsmasseindekser (BMI) og omkrets av livet. Folk hadde også høyere nivåer av høy tetthet lipoproteiner (HDL) eller kolesterol & # 8220; god & # 8221;. Det antas at noen av disse effektene er knyttet til det høye fiberinnholdet, alle sunne olje og vanninnholdet i avokado.

2. kaffe

Din daglige kopp kaffe kan spille en enda mer kritisk rolle for helsen din enn jeg trodde.

Når det gjelder leverens helse, Noen studier antyder at kaffen reduserer risikoen for cirrhose, kreft og fibrose i leveren. Vanlige og moderate mengder kan til og med bidra til å bremse løpet av nåværende leversykdommer.

Nøkkelen til disse fordelene drikker kaffe hver dag og uten tilsatt fettsukker og sukker. I stedet, prøv å erstatte mandelmelk, kanel eller pulverisert kakao.

3. Blå fisk, som laks

Fisken er A & # 8217; alternativ til ikke-sunt kjøtt som fett og biff fettkutt. Fisk kan også gi noen fordeler underliggende leverhelse, spesielt typer fettfisk.

Fettfisk som laks kan bidra til å redusere betennelse og # 8217; fettakkumulering i leveren, og fremmer også en lavere samlet BMI, ifølge en 2015 Gjennomgang. Den blå fisken er også rik på omega-3 fettsyrer, som er gode for helsen til hjertet og hjernen.

Forfatterne for denne anmeldelsen har oppdaget at blå fisk var nyttig for å redusere lipider i blodet hvis det brukes to eller flere ganger i uken. Hvis du ikke kan spise fisk, kan fiskeolje kosttilskudd være en «8217; alternativ for å diskutere med legen din.

4. Olje d & # 8217; oliven

Som avokado ble det oppdaget at olivenolje bidrar til å redusere leversykdom og kardiovaskulær sykdom hvis det forbrukes i lang tid.

utdanning foreslo at olivenolje kan bidra til å redusere hepatiske enzymer som fører til leversykdommer. Langsiktig forbruk av olje D & # 8217; Oliven kan også redusere lipoproteinnivåer med lav tetthet (LDL) eller kolesterol & # 8220; dårlig & # 8221; så vel som triglyserider i blodet.

L & # 8217; Olive D & # 8217; Oliven er rik på kalorier, så deler kontrollen er viktig. Du kan stryke med olje d & # 8217; oliven på salater i stedet for fettsider, brune grønnsaker med det eller stekte rotgrønnsaker i ovnen med en wire d & # 8217;. L & # 8217; Olive D & # 8217; Olive kan gjøre måltidene dine mer tilfredsstillende, slik at du selv kan spise mindre kalorier.

5. Valnøtter

Nøtter, hvis forbrukes i små mengder, er snacks rik på næringsstoffer og rik på sunne fettstoffer. I tillegg til å forbedre kardiovaskulær helse, kan valnøtter også bidra til å redusere legata sykdommer.

Av alle typer valnøtter, valnøtter er mer fordelaktig Å redusere fettleversykdom og total kroppsvekt. Dette takket være deres høyeste antioksidant og fettsyreinnhold. Valnøtter inneholder de fleste omega-6 fettsyrer og omega-3, samt antioksidantpolyfenoler.

6. Komplekse karbohydrater

Selv om du ikke vil at alt kostholdet ditt er sammensatt av karbohydrater, må du sørge for at du spiser en balanse mellom karbohydrater, proteiner og sunne fettstoffer.

Komplekse karbohydrater er bedre enn enkle karbohydrater fordi de metaboliseres langsommere og forhindrer utbredt svingninger i & # 8217; insulin. Insulinet er et hormon som er involvert i # 8217; bruk av sukker og proteinproduksjon.

Ikke-raffinerte karbohydrater har også essensielle næringsstoffer som sink og vitaminer i gruppe B, som er alle viktige for en lever og sunn metabolisme. Nøkkelen for å sikre at du velger de riktige typer karbohydrater, er å sørge for at de er integrert. Eksempler inkludert:

  • vill ris
  • Hele hvetebrød og pasta
  • Integrert ris
  • hele havre
  • rug
  • korn
  • korn

L & # 8217;

Legen din er din beste ressurs for å lære om de beste matene du kan spise. For eksempel kan noen mennesker med avansert leversykdom ikke være i stand til å absorbere matfett og må kanskje begrense kjøkkenoljer og fisk fra kostholdet. Som en generell regel er hele maten det beste for leveren din, så vel som for resten av kroppen din.

Du bør også kontakte legen din hvis du mister mye vekt på kort tid til tross for å spise mat som er kompatibel med leveren. Dette kan bety at leveren din ikke utfører næringsstoffer og kalorier effektivt. Legen din vil gi deg råd om eventuelle ytterligere endringer du måtte gjøre til kostholdet ditt.