6 essensielle næringsstoffer: hva de er og hvorfor du trenger det

Essensielle næringsstoffer

Essensielle næringsstoffer er sammensatt at kroppen ikke kan produsere eller ikke kan produsere tilstrekkelige mengder. I følge Verdens Helseorganisasjon, Disse næringsstoffene må komme fra mat og er avgjørende for å forebygge sykdommer, vekst og god helse.

Selv om det er mange essensielle næringsstoffer, kan de deles inn i to kategorier: makronæringsstoffer og mikronæringsstoffer.

Makronæringsstoffer forbrukes i store mengder og inkluderer de viktigste bestanddelene i kostholdet ditt og # 8211; Proteiner, karbohydrater og fett og fett; De gir energi til kroppen din.

Vitaminer og mineraler er mikronæringsstoffer og små doser gjør mye. Det er seks hovedgrupper av mikronæringsstoffer og essensielle makronæringsstoffer.

1. Protein

Del på Pinterest

Proteiner har sin tid, og ikke bare i samfunnet av treningsøkt. Men all clamor er en god grunn. Proteiner er avgjørende for god helse.

Proteiner gir de bestanddelene i kroppen og ikke bare for musklene. Hver celle, fra beinene til huden til håret, inneholder protein.

En overraskende 16 prosent kroppsvekt av en gjennomsnittlig person kommer fra proteiner. Proteiner brukes hovedsakelig til vekst, helse og vedlikehold av kroppen.

Alle dine hormoner, antistoffer og andre viktige stoffer består av protein. Proteiner brukes ikke til å drive kroppen om ikke nødvendig.

Proteiner består av forskjellige aminosyrer. Mens kroppen kan skape noen aminosyrer av seg selv, er det mange essensielle aminosyrer som bare kan komme fra mat. Du trenger en rekke aminosyrer fordi kroppen din fungerer som den skal.

Den gode nyheten er at det ikke er nødvendig å spise alle aminosyrene samtidig. Kroppen din kan skape komplette proteiner fra maten du spiser i løpet av dagen.

Sunne kilder

Mens kjøtt, fisk og egg er gode kilder til essensielle aminosyrer, kan du også få protein fra vegetabilske kilder som bønner, soya, valnøtter og noen kornblandinger. Den nøyaktige mengden protein du trenger hver dag, avhenger av en rekke faktorer, inkludert hvor aktiv du er og din alder.

Til tross for den voksende populariteten til høyt protein dietter, har det ikke vært noen tilstrekkelige studier for å demonstrere at de er sunnere eller kan påvirke vekttap, ifølge Mayo Clinic.

2. Karbohydrater

Del på Pinterest

Ikke la deg bli lurt av lavt karbohydrat mani. Karbohydrater er nødvendig for en sunn kropp. Karbohydrater mate kroppen din, spesielt ditt sentralnervesystem og hjerne, og beskytt mot sykdommer, ifølge Mayo Clinic.

Karbohydrater bør sette opp 45 til 65 prosent av de totale kaloriene daglig, ifølge Kostholdsretningslinjer for amerikanere.

Sunne kilder

Før du tar hvitt brød eller pasta, husk at typen karbohydrater du spiser er viktig. Noen karbohydrater er sunnere enn andre. Velge integrerte frokostblandinger, bønner og frukt og grønnsaker rik på fibre i stedet for raffinerte frokostblandinger og produkter med tilsatt sukkerarter.

3. fett

Del på Pinterest

Fett har ofte dårlig rykte, men nyere forskning har vist at sunne fett er en viktig del av et sunt kosthold.

Sekund Harvard Medical School, Fett støtter mange av kroppens funksjoner som L & # 8217; absorpsjon av vitaminer og mineraler, blodkoagulasjon, cellekonstruksjon og muskelbevegelse.

Ja, fett er rik på kalorier, men de kaloriene er en viktig kilde til energi for kroppen din.

De Kostholdsretningslinjer for amerikanere anbefaler at fra 20 til 35 prosent av de daglige kaloriene kommer fra fett, men Verdens Helseorganisasjon antyder å holde det under 30 prosent av kalorier.

Inkludert sunne fett i kostholdet, kan hjelpe deg med å balansere blodsukkernivå, redusere risikoen for hjertesykdommer og type 2 diabetes og forbedre hjernens funksjon. De er også kraftige antiinflammatoriske og kan redusere risikoen for leddgikt, kreft og Alzheimers sykdom.

Sunne kilder

De mest berømte umettede fettene er omega-3 fettsyrer og omega-6. Umettede fett er viktige for kroppen din som de gir essensielle fettsyrer som kroppen din ikke kan produsere. Du kan finne disse sunne fettene i valnøtter, frø, fisk og vegetabilske oljer (som oliven, avokado og linfrø). L & # 8217; kokosnøttolje gir vegetabilske fettstoffer i form av media triglyserider som gir helsemessige fordeler som en raskere bruk av organene som drivstoff og kontroll av & # 8217; appetitt.

Unngå transfett og grenser L & # 8217; Saturi fettinntak av animalsk opprinnelse som smør, ost, rødt kjøtt og iskrem.

4. Vitaminer

Del på Pinterest

Vitaminer er grunnleggende for å avverge sykdommer og bli sunn. Kroppen trenger disse mikronæringsstoffene for å støtte sine funksjoner. Det er 13 essensielle vitaminer som kroppen trenger for å fungere skikkelig, inkludert vitaminer A, C, B6 og D.

Hvert vitamin spiller en viktig rolle i kroppen og påvirker ikke nok, kan forårsake helse- og sykdomsproblemer. Mange amerikanere tar ikke nok av mange essensielle vitaminer. Vitaminer er avgjørende for synet, hud og bein.

Vitaminer kan redusere risikoen for lungekreft og prostata og er kraftige antioksidanter. Vitaminer som vitamin C styrker immunforsvaret og hjelper kroppen å helbrede.

Sunne kilder

Hvis du følger et variert og balansert kosthold rik på frukt og grønnsaker, og du har en annen fordøyelseskrekning på en vanlig og sunn måte, vil du sannsynligvis ikke trenge å ansette vitamintilskudd.

5. Mineraler

Del på Pinterest

Akkurat som vitaminer, hjelper mineraler til å støtte kroppen. De er essensielle for mange funksjoner i kroppen, inkludert konstruksjonen av bein og sterke tenner, metabolisme regulering og holde ordentlig hydrert. Noen av de vanligste mineralene er fotball, jern og sink.

I tillegg til å styrke bein, hjelper fotballen med nervesignaloverføring, og opprettholder sunt blodtrykk og muskelkontraksjon og avslapning. Iron støtter røde blodlegemer og opprettelsen av hormoner, mens sink forsterker immunforsvaret og helbredelsen av sår.

6. Foss

Del på Pinterest

Du kan bli i uker uten mat, men du kan ikke motstå mer enn noen få dager uten vann. L & # 8217; Vann er helt grunnleggende for hvert system i kroppen din. Det er også det viktigste du er ferdig. Av 62 prosent av kroppsvekten din er vann; vann.

L & # 8217; vann forbedrer hjernens funksjon og # 8217; humør. Fungerer som en støtdemper og et smøremiddel i kroppen. Det bidrar også til å eliminere giftstoffer, transport næringsstoffer til celler, fuktighetskrem og forhindre forstoppelse.

Selv en liten dehydrering kan få deg til å føle deg trøtt og svekke din Konsentrasjon og fysisk ytelse.

Sunne kilder

Du trenger ikke å drikke vann for å bli hydrert. Selv frukt og grønnsaker kan være en utmerket kilde. Spis av spinat eller # 8217; vannmelon å holde seg hydrert.

Den beste måten å finne ut om du er riktig hydrert, er fargen og volumet av urinen din. Hvis urinen ikke er hyppig og blek eller nesten klar gul, trenger du mer vann.

Ta bort

Å spise en variert diett rik på frukt, grønnsaker, proteiner og sunne fettstoffer og hele korn er den beste måten å få en tilstrekkelig mengde av disse seks essensielle næringsstoffene mer l & # 8217; viktig kategori av phytonutrients: kjemiske stoffer gunstig i fargede planter som hindrer sykdommer. Disse mikronæringsstoffer og makronæringsstoffer er avgjørende for normal funksjon og helse i kroppen.