5 tips for å beseire l & # 039; ankylosing spondylitt tretthet

Ankylosant og tretthet spondylitt

Den ankyloserende spondylitt (AS) er kjent for komplikasjoner knyttet til vertebral kolonnen. Selv om smerte og ubehag kan avbryte dine daglige aktiviteter, må du kanskje kjempe med en annen svekkende bivirkning: tretthet.

Sekund Nasjonalt område av ankyloserende spondylitt, L & # 8217; tretthet er en av de vanligste forstyrrelsene blant pasienter med som. L & # 8217; Overdreven tretthet kan tilskrives det samme, men det kan også være en bivirkning.

Fortsett å lese for å finne ut hva som forårsaker din innsats og hvordan du skal stoppe det på fødselen.

Betennelse og tretthet

Den største skyldige av & # 8217; Associato relatert til # 8217; som er betennelsen.

Inclamed Fabrics All & # 8217; Interiør i ryggraden Slip små kjemikalier basert på cytokinanrop, vurder å spille en viktig rolle i tretthet, smerte og psykiske lidelser. Cytokines, som produseres av cellene i immunforsvaret, reagerer i kroppen din på en lignende måte for de som produseres når du har en forkjølelse eller L & # 8217;. Det er derfor du kan føle at du hadde en viral sykdom når du ikke egentlig er der.

Behandling av & # 8217; betennelse med narkotika kan bidra til å redusere overdreven tretthet. Men husk at reseptbelagte legemidler som inneholder opioider eller kodein kan øke tretthet.

Prøv å sove godt

I noen tilfeller er L & # 8217; tretthet er ikke utelukkende relatert til betennelsen. Smerte og ubehag kan gjøre det vanskelig å sovne om natten, og legge til drivstoff Alle & # 8217; utmattelse. Din smerte kan også våkne opp om natten.

Her er noen måter å sørge for en mer avslappende natts søvn:

  • Gå til sengs på samme tid hver natt, inkludert helger.
  • Gjør pause i løpet av dagen i stedet for Sonnellini.
  • Gjør avslappende aktiviteter før du går i seng, som dype pusteøvelser.
  • Unngå å sove sent på helger eller feriedager.
  • Ta et varmt bad før du går i seng.
  • Legg til tykkeste gardiner i soverommet ditt slik at sollyset er mindre sannsynlig å våkne opp.
  • Juster temperaturen i soverommet ditt.

Sjekk anemi

L & # 8217; betennelse fra som øker risikoen for anemi, en tilstand preget av mangel på sunne røde blodlegemer. Disse cellene er ansvarlige for transport av organer.

Tretthet er et av de første tegnene på anemi. Andre symptomer på anemi inkluderer:

  • Hyppige hodepine
  • svimmelhet
  • pust
  • blek hud

L & # 8217; Anemi diagnostiseres med en blodprøve. Hvis du er diagnostisert med anemi, kan legen foreskrive et jerntilskudd for å gjenopprette røde blodlegemer.

Legen din vil også sørge for at du ikke har noen sår eller blødninger på grunn av bruk av ikke-steroide antiinflammatoriske stoffer eller rikelig menstruasjonsperioder.

Salter på skalaen

En mangel på energi kan føre til en reduksjon i aktiviteten og utløse en vektøkning. Å være overvektige presenterer mange langsiktige helseproblemer, og kan også bli verre symptomene på & # 8217;.

Ekstra fett legger mer stress på ryggraden og forverrer betennelsen. Å være overvektig kan også gjøre daglige aktiviteter vanskeligere å fullføre.

Hvis du fortsatt smaker selv om du spiser godt og trener deg, snakk med legen din. Du kan trenge ytterligere tester, for eksempel skjoldbruskkjertelfunksjonstester, for å komme til roten av årsaken.

Kostholdsavtaler

L & # 8217; Vektøkning krever ofte endringer i kostholdet. Men når det gjelder å bekjempe L & # 8217; AssociativeLale relatert til kostholdet, betyr endringene i kostholdet mye mer enn å redusere kalorier. Målet ditt bør være å spise mat som er rik på næringsstoffer som vil holde energien hele dagen høy.

Fyll ut hele korn og karbohydrater avledet fra matvarer i stedet for mat full av sukker eller raffinerte mel. Også utveksler drikkevarer som inneholder koffein med vann;. Den ekstra melken kan gi deg et løft nå, men koffein, krem ​​og sukker til slutt vil få deg til å føle seg utmattet.

Forslag til øvelsen

Når du er på din siste tråd, er treningen din trolig den fjerneste tingen fra ditt sinn. Imidlertid kan vanlige treningsøkter bidra til å forbedre energinivået og tidsfleksibiliteten.

L & # 8217; Øvelse er også viktig for å holde beinene sterke mot osteoporose, en sykdom som pasienter med som driver større risiko for å utvikle seg senere i livet.

Start med korte turer og vei gjort opp til lengre og høy intensitetsøvelser. Svømming er en god øvelse for folk med som. Også, du kan finne det lettere å sovne om natten hvis du trente den dagen. Pass på at du bare ikke trener for sent på kvelden fordi det faktisk kan forstyrre søvn.

Outlook

Siden det ikke er noen kur for L & # 8217; å bekjempe relaterte symptomer krever omhu. Hvis du ofte ikke har nok energi til å møte dagen, kan det være på tide å vurdere din nåværende behandlingsplan med legen din.

En annen tilnærming til behandlingen av & # 8217; som kan være tilstrekkelig til å holde tretthet i sjakk. Fremfor alt er det fortsatt positivt og rolig: Stress øker ikke følelsen av tretthet. Så kutt litt og # 8216; mens du prøver å hvile mer.