5 signaler som indikerer at din angst går ut av kontroll

Del på Pinterest

L & # 8217; Angst er måten kroppen min reagerer på stress. Det er det nøyaktige motsatt av det rolige. L & # 8217; Angst er en vanlig del av livet mitt, men når jeg ikke forseggjorter stress på en sunn måte, fortsetter hjernen min å koke dag og natt. Og når symptomene tar over, føler jeg meg som en hamster som kjører på et hjul.

Her er mine fem avslørende tegn på at # 8217; angst er i ferd med å ta overhånden.

1. Besettelse, eller en syklus med orm tenkning som forlater deg utmattet

Når jeg finner meg selv å skrive «, vil jeg ikke sjekke familien min. Jeg er ikke ansvarlig for noen andre «gjentatte ganger, det er sannsynligvis et tegn på angst og ikke en bekreftende praksis for å la seg gå.

Noen ganger skjer dette i mitt sinn i stedet for på papir. Når de er nær mine slektninger, begynner jeg å tenke på hva hver person er eller ikke gjør.

Lastet oppvaskmaskinen? Han ser på telefonen sin (igjen!)? Han reiste bare musikken? Det er hans t-skjorter på sofaen?

Tanke syklusen gjentas.

Til slutt, jeg er utmattet for prosessen jeg går gjennom. Det er vanskelig å huske de enkle detaljene mens jeg ser på dem.

2. Unngå eller ignorere hva du trenger

Selv om jeg vil føle meg mindre alene, mindre sint og vet at de ikke er den eneste som står overfor alt dette & # 8230; Når # 8217; angst tar over, unngår jeg å snakke om det.

Følg # 8217; Obsession og Prelude All & # 8217; rastløshet, begynner jeg å savne perspektiv på alt som skjer med meg. Mens det er mange pålitelige mennesker som kunne tilby et inkluderende øre og bidra til å bringe disse presserende og forstyrrende tankene ut av hjernen min, forteller jeg meg selv at jeg er for opptatt med å gjøre og planlegge at noen lytter til meg.

Unngå ordterapi, et anbefalt verktøy for å håndtere angst, kan være farlig for folk som trenger hjelp med angst og psykiske helseproblemer. Når jeg ikke snakker om mine problemer med en annen person, har problemer med å se hemmeligheter og større enn de egentlig er.

3. Overdreven planlegging eller forsøk på å kontrollere den ukontrollable

Noen ganger mine moduser & # 8220; nyttige & # 8221; de blir preputent og vurderer ikke å planlegge logistikk, spesielt når det gjelder et familiemøte. Jeg overdriver planer om å prøve å sjekke folk i mitt liv. Dette ignorerer virkeligheten: mine slektninger er menneskelige, de har fri vilje, og de vil gjøre det de vil ha.

Når jeg legger så mange energier på en middag eller på en dag så fremover i kalenderen, kan det være urealistisk.

4. Rastløshet eller manglende evne til å sove

Jo mer jeg blir sliten, mer reflektert på en million detaljer per minutt. Denne manglende evne til å hvile og slutte å bekymre seg, kan være et gigantisk tegn på at ting er ute av kontroll. Kanskje jeg prøver å eliminere mine tanker og mine følelser som tenker på andre. Dette hjelper meg å unngå ting som kanskje de er for smertefulle å håndtere, gjenkjenne eller forseggjorte.

Når jeg ser ut i mørket om morgenen, og jeg skjønner at øynene mine er slitne (og sannsynligvis injiseres med blod), finner jeg meg selv som ønsker å sove. Det burde være åpenbart da, men hamsterhjulet går tilbake.

5. Spor av forverring av fysisk helse

Alle har vaner som kommer ut i perioder med stress eller angst. For meg er jo mer neglene mine korte og lacy, jo mer sannsynlig er det rastløs. Tease Neglene mine blir en rask og rutinemessig måte å håndtere min nåværende angst.

Jeg begynte å ha korte og ukombente negler da jeg var i et romantisk forhold som var ganske giftig. Det startet som en mekanisme for å møte min ungdomsangst og returnerer når jeg trenger å gjøre det. Det er et fysisk tegn på at jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal la ting skje eller at det skjer.

Bunnlinjen

Det er vanskelig å gjenkjenne signalene og reagere umiddelbart. Jeg liker å gjøre for mye og være en helt. Men jeg var engstelig for livet. Bare nå i mine 40 år lærer jeg tegnene mine og hvordan å gi slipp på grunn av slipp på min angst.

De andre typer engstelige bør vite at for å la selvhjelpsregistrere øker … utmattelse og kan følge smerten. Når jeg oppdager at jeg føler meg som en hamster, og jeg tilbringer mesteparten min som en våken tenkning av andre, lever jeg ikke livet til min tilstand.

C & # 8217; Det er alltid hjelp tilgjengelig gjennom forebygging og behandling. Og på slutten av dagen er det fint å la hvile litt og # 8216; den hamsteren.

Mary Ladds skrifter dukket opp på Playboy, ekstra Cristy Di Time Magazine, KQED og San Francisco ukentlig. Han er medlem av SF Writers & # 8216; & # 8220 medforfatter;Parykkrapporten, & # 8220; en grafisk roman på katastrofale sykdommer.