5 fordeler med sunne vaner

L & # 8217; Virkning av god helse

Du vet at sunne vaner, hvordan å spise godt, gjør fysisk trening og unngå skadelige stoffer, gi mening, men du stoppet aldri for å tenke på hvorfor du trener? A & # 8217; sunn vane er enhver oppførsel som fordeler din fysiske, mentale og følelsesmessige helse. Disse vanene forbedrer ditt generelle trivsel og får deg til å føle deg bra.

Sunn vaner er vanskelig å utvikle og krever ofte en endring av mentalitet. Men hvis du er villig til å gjøre ofre for å forbedre helsen din, kan effekten være av et bredt spekter, uavhengig av alder, kjønn eller fysiske ferdigheter. Her er fem fordeler med en sunn livsstil.

Kontroller vekten

Spis godt og trene regelmessig kan hjelpe deg med å unngå overflødig vektøkning og opprettholde en sunn vekt. I følge Mayo Clinic, Å være fysisk aktiv er viktig for å oppnå dine vekttapsmål. Selv om du ikke prøver å gå ned i vekt, kan jeg forbedre kardiovaskulær helse, styrke immunforsvaret ditt og øke energinivået ditt.

Planlegg minst 150 minutter med moderat fysisk aktivitet hver uke. Hvis du ikke kan bruke denne gangen til tiden, fysisk aktivitet, ser etter enkle måter å øke aktiviteten i løpet av dagen. For eksempel, prøv å gå i stedet for å kjøre, ta trappene i stedet for å heis eller gå mens du snakker med telefonen.

Følg også en balansert og kalori diett kan bidra til å kontrollere vekten. Når du starter dagen med en sunn frokost, unngå å bli for sulten senere, noe som kan få deg til å løpe for å spise fastfood før lunsj.

Også, hopper over frokost kan øke blodsukkeret, økende fettlagring. Integrerer minst fem porsjoner frukt og grønnsaker i kostholdet ditt om dagen. Disse matvarene, lave kalorier og rik på næringsstoffer, bidrar til å kontrollere vekten. Begrenser forbruket av sukkerholdige drikker, for eksempel brus og fruktjuicer, og velg skinny kjøtt som fisk og kalkun.

Forbedrer humøret

Gjør det bra med kroppen din også tilbakebetales for ditt sinn. De Mayo Clinic bemerker at den fysiske aktiviteten stimulerer produksjonen av endorfiner. Endorfiner er kjemikalier i hjernen som gjør at du føler deg lykkeligere og mer avslappet. Å spise et sunt kosthold og trening kan føre til en bedre kroppsbygning. Du vil føle deg bedre med ditt utseende, som kan øke din sikkerhet og selvtillit. De kortsiktige fordelene med mosjonen inkluderer en stressreduksjon og en bedre kognitiv funksjon.

Jeg er ikke bare kosthold og # 8217; Øvelse for å forbedre L & # 8217;. En annen sunn vane som fører til bedre psykisk helse er å skape sosiale forbindelser. Uansett om det er frivillig, registrerer en klubb eller deltakelse i en film, hjelper vanlige aktiviteter til å forbedre stemningen og mental funksjon, samtidig som det opprettholder det aktive sinnet og nivåene av balansert serotonin. Ikke isoler deg selv. Tilbring tid med familie eller venner regelmessig, om ikke hver dag. Hvis C & # 8217, det er en fysisk avstand mellom deg og dine kjære, bruk teknologi for å holde kontakten. Ta telefonen eller start en videochatt.

Bekjempe sykdommer

Sunn vaner bidrar til å forhindre visse helsemessige forhold, for eksempel hjertesykdommer, hjerneslag og hypertensjon. Hvis du tar vare på deg selv, kan du holde kolesterol og blodtrykk i et sikkerhetsintervall. Dette holder blodet som strømmer jevnt, og reduserer risikoen for kardiovaskulær sykdom.

En vanlig fysisk aktivitet og et riktig kosthold kan også forhindre eller hjelpe deg med å administrere en & # 8217; bredt spekter av helseproblemer, inkludert:

  • Metabolsk syndrom
  • diabetes
  • Depresjon
  • Noen typer kreft
  • leddgikt

Pass på at du planlegger en fysisk eksamen hvert år. Legen vil sjekke vekten din, hjerteslag og blodtrykk, samt trekke en prøve av urin og blod. Denne avtalen kan avsløre mye om helsen din. Det er viktig å konsultere legen din og lytte til råd for å forbedre helsen din.

Øke energien

Vi har alle opplevd en følelse av sløvhet etter å ha spist for mange usunn mat. Når du følger et balansert kosthold, mottar kroppen din drivstoffet du trenger for å administrere energinivået ditt. Et sunt kosthold inkluderer:

  • Helkorn
  • Magert kjøtt
  • Lavfett Meieriprodukter
  • frukt
  • grønnsaker

L & # 8217; Regelmessig trening forbedrer også muskelstyrken og øker motstanden, noe som gir deg mer energi, sier Mayo Clinic. L & # 8217; Øvelse bidrar til å gi oksygen- og vevs næringsstoffer og drive kardiovaskulærsystemet mer effektivt for å ha mer energi til å utføre daglige aktiviteter. Det bidrar også til å øke energi ved å fremme en bedre søvn. Dette hjelper deg å sovne raskere og få en dypere søvn.

En utilstrekkelig søvn kan utløse en rekke problemer. I tillegg til å føle deg sliten og lat, kan du også føle deg irritabel og humør hvis du ikke sover nok. Videre kan en dårlig søvnkvalitet være ansvarlig for hypertensjon, diabetes og hjertesykdom, og kan også redusere forventet levetid. For å forbedre søvnkvaliteten, følg et program hvor du våkner opp og går i seng på samme tid hver kveld. Redusere tar koffein, begrenser Sonnellini og skaper et komfortabelt miljø for søvn. Slå av lysene og fjernsynet og opprettholde en kjølig romtemperatur.

Forbedrer levetiden

Når du trener sunne vaner, øker sjansene for et lengre liv. American Council på & # 8217; trening rapportert på en åtte års studie på 13.000 mennesker. Studien viste at de som gikk bare 30 minutter hver dag betydelig redusert sjansene for å dø for tidlig, sammenlignet med de som ble praktisert sjelden. Jeg ser ikke & # 8217; nå å tilbringe mer tid med dine kjære er en grunn nok til å fortsette å gå. Start med korte fem minutters spaserturer og gradvis øker tiden opptil 30 minutter.

L & # 8217;

Dårlige vaner er vanskelig å forlate, men en gang en sunnere livsstil vedtatt, vil du ikke angre på denne avgjørelsen. Sunn vaner redusere risikoen for noen sykdommer, forbedre ditt fysiske utseende og mental helse og gi energinivået en lang kjøretur. Jeg ville ikke endre din mentalitet og din oppførsel fra # 8217; i dag i morgen, så vær tålmodig og ta den en dag av gangen.