40 lysin mat og kosttilskudd, flere fordeler og risiko

Beskrivelse

Lye er en av de essensielle aminosyrene som kroppen din trenger for å bygge proteiner. Fordi kroppen vår ikke kan produsere essensielle aminosyrer, er lysinen som er inkludert i dietten den eneste måten å sikre at du får det.

Lisina spiller en viktig rolle i å støtte immunforsvaret ditt. Det kan også forbedre atletisk ytelse. Selv folk med visse helsemessige forhold, for eksempel viruset på & # 8217; herpes simplex (HSV) og diabetes, kan dra nytte av det ekstra lysinforbruket.

Anbefalingene på lysindoseringen varierer avhengig av hva du bruker den. Den typiske diettretningslinjen for lysin er 1 gram (g) eller 1000 milligram (mg) om dagen.

Les videre for å finne ut de beste måtene å ta lysinen i kostholdet ditt og hva du bør vite om # 8217; integrator for lysin.

Lye-rike grønnsaker mat

Selv om animalske produkter er de mest kjente kildene til lysin, kan du også bli rikelig fra veganer eller vegetariske kilder. Mange høye lysinmatvarer er også den grunnleggende maten til et sunt kosthold som er rik på protein, vitaminer og mineraler.

Hvis du er interessert i å øke Lisina forbruker mindre arginin som mulig, prøv å spise tørkede aprikoser. I gjennomsnitt har dehydrert og rå aprikoser to ganger lysinen i forhold til delen arginin.

L & # 8217; arginin er en semi-essensiell aminosyre, som betyr at kroppen din produserer den i tillegg til å skaffe den fra matkilder. Du bør ta nok arginin fra et godt balansert kosthold. L & # 8217; Arginin er bra, men konkurrerer med lysin for absorpsjonen. For visse forhold og for å få mest mulig nytte av lysin, anbefaler vi deg å konsumere mindre arginin.

Her er noen andre gode vegetabilske kilder til lysin:

Grønnsaker og frukt

  • avokado
  • Tørket aprikoser og mango
  • rødbet
  • purre
  • tomater
  • pærer
  • Grønne og røde paprika
  • poteter

Belgfrukter

  • Soyabønneprodukter som:
    • Tempe
    • tofu
    • soyabønner
    • soya melk
  • Bønner, inkludert:
    • bønner
    • Blå bønner
    • svarte bønner
  • Ceci og hummus
  • Linser
  • Edamame

Shell frukt, frø og frokostblandinger

  • gresskarfrø
  • Pistasjenøtter
  • cashewnøtter
  • Macadamia nøtter

Korn er vanligvis ikke rike på lysin, men noen unntak som er verdig, som bare er fantastiske for deg, er:

  • quinoa
  • Amaranth
  • bokhvete
  • Seitan

Lye-rik kjøtt og meieriprodukter

Animalske produkter som fisk og egg er rike på lysin. Andre lysinskilder til animalsk opprinnelse inkluderer:

Melkeprodukter

  • yoghurt
  • ost
  • smør
  • melk

Sjømat

  • Østers
  • reke
  • snegler

kjøtt

  • storfekjøtt
  • grise kjøtt
  • kylling

Hvis du ønsker å konsumere ytterligere lysin for behandling av viruset til & # 8217; herpes simplex, holde forbruket av arginin lavt. Dietter rik på lysin og dårlig av arginin kan bli brukt For å forhindre og kurere herpes.

Et eksempel på et meieriprodukt som kan tilfredsstille dette behovet er revet parmesan til lavt fett. Denne osten er høy i lysin og lavere i arginin med:

  • 2.2 gram lysin for 100 gram ost
  • 1.5 gram arginin

Roastbiff og steker er også rik på lysininnhold uten å være rik på arginin. En øvre runde biff (85 gram eller 3 gram) med bein og kutt fett gir deg:

  • 3 gram lysin
  • Bare litt over 2 gram arginin

Andre lysinskilder

Spirulina

Spirulina er en type forberedt og sikkert Alga for konsum. Spirulina kosttilskudd, Spirulinpulver og hele spirulina inneholder høye mengder lysin.

Kjøp Spirulina og Superfood Powders her.

Kosttilskudd

Lødig kosttilskudd er enkle å finne i naturlige matbutikker, mot apotek og online. Hvis du vil konsumere mer lysin for å behandle en helsetilstand, snakk med legen din før du prøver det. Hvis du ønsker å ta vare på en helsetilstand med lysintilskudd uten å konsumere overflødig arginin, se etter kapslene som markedsføres uten arginin: det er mange.

Husk at lysintilskudd ikke er underlagt FDA-overvåking. Kjøp bare lysintilskudd fra leverandører du stoler på og de som er NSF-sertifikat eller evaluere godt med Consumer Lab.

Kjøp L-Lysy Supplements her.

Fordeler med Lysine

Proteinhormoner stabiliserer kroppens grunnleggende funksjoner, for eksempel søvn og metabolisme. Disse proteinhormonene, som insulin, melatonin og veksthormoner, består av hundrevis av tusen aminosyrekjeder.

Kroppens celler blir stadig skuffet og restaurert, så kroppen din trenger aminosyrer som lysin for å produsere nye hormoner. Antistoffer, som hjelper kroppen din til å bekjempe virus og infeksjoner, består av proteiner. Og også enzymer, som hjelper i alle prosessene i kroppen din, inkludert fordøyelsen, er laget av disse proteinene.

Lye er til og med brukt av kroppen din for å lage kollagen, det viktigste strukturelle proteinet i huden din.

Lye har blitt studert for sin innvirkning på ulike helsemessige forhold. Kan hjelpe med følgende:

Lye kan senke blodtrykket

I en studie På menn og kvinner med hypertensjon (høyt blodtrykk) som manglet i lysin, Lisina integrator integrator har senket blodtrykk.

Lye kan bidra til å bekjempe herpes utbrudd

Forskning har foreslått at forbruket av lav lysinmat og lav arginininnhold kan hjelpe deg med å undertrykke episoder av viruset på WERPES Simplex. Anekdotisk, mange mennesker som har herpes simplex oppdaget at tilsetningen av rik lysin og arginin mat til kostholdet deres hjelper med sine symptomer.

Mayo Clinic anerkjenner at lysinen i form av krem ​​og kapsler kan være effektive for behandling av de labielle herpesene.

Lye kan hjelpe med symptomene på # 8217; angst

Lysintilskudd brukt i En studie fra 2004 fra Syria har oppstått en forbedring i mennesker med langsiktig angst og en akutt stressrespons. En annen 2003 studie som brukte laboratoriemus konkludert at lysin kan være nyttig for å behandle intestinal ubehag knyttet til # 8217; angst.

Ytterligere studier er nødvendig for å forstå hvordan det fungerer, og hvis tillegget av mer lysin til kostholdet ditt kan ha lignende resultater.

Lysin kan bidra til å motstå motstand, insulin

TIL Liten studie av 2009 som fulgte 13 personer i løpet av 9 år antydet at Lisina-inntaket kan forbedre glukosespons for personer som har diabetes, selv om dagens forskning er noe kontrasterende. Lysinens rolle i # 8217, hjelp kroppen din forseggjort og produsere hormonelle proteiner, som insulin, kan ha noe å gjøre med dette.

Vi trenger fortsatt videre forskning for å forstå Lisina-effekten på blodsukkeret.

Ting å vurdere

Vi trenger fortsatt videre forskning for å forstå effekten av Lisina langsiktige integratorer. Konsumere for mye lysin kan føre til abdominal kramper og diaré. Du kan unngå bivirkninger igjen i den anbefalte daglige dosen av et hvilket som helst produkt du bruker.

Siden lysin kan øke kroppens evne til å absorbere fotball, bør du spørre en lege om å ta Lisina hvis du allerede bruker fotballtilskudd. Gravide eller ammende kvinner bør snakke med en lege før du ansetter lysin eller andre kosttilskudd.

Lysin i livet ditt

Lysin er en essensiell aminosyre som kroppen din ikke naturlig produserer. Konsumere mer lysin, gjennom kosthold eller av kosttilskudd, kan forbedre noen helsemessige forhold. Det kan også forbedre helsen din generelt ved å hjelpe kroppen din til å produsere kollagen, fordøyelsesenzymer, antistoffer og proteinhormoner. Når det er mulig, prøv å få din lysin naturlig, fra mat.