4 måter å forbedre fordøyelsen hvis du er stresset

Når det var L’forrige gang sjekket du deg selv, spesielt med hensyn til stressnivåene dine?

Uavhengig av stressfaktoren, er det viktig å vurdere effekten av stress på helse og velvære. Tross alt kan for mye stress ha en mental og fysisk innvirkning på kroppen din & # 8211; Dette inkluderer å ødelegge tarmen og fordøyelsen.

L’Effekt at stress har på tarmen din, avhenger av tidsperioden du opplever:

  • Kortsiktig stress kan få deg til å miste appetitten din og redusere fordøyelsen.
  • Langsiktig stress kan utløse gastrointestinale problemer (GI), som forstoppelse, diaré, fordøyelsesbesvær eller magesykdommer.
  • Kronisk stress i lange tidsperioder kan føre til alvorlige problemer, for eksempel Dell & # 8217 syndrom; irritabel tarm og andre gastrointestinale lidelser.

En av nøklene for bedre fordøyelse er vanlig stresshåndtering. Reduser stress kan redusere betennelsen i # 8217; tarmen, lindre gastrointestinal ubehag og hold deg mat, siden kroppen din kan fokusere på’absorpsjon av næringsstoffer du trenger.

Hvis du finner ut at stressnivåene dine påvirker fordøyelsen, finner du fire forslag for å hjelpe deg med å forbedre tarmen.

Praksis yoga

For å stimulere og støtte fordøyelsen, må du sørge for at du utfører tilstrekkelig fysisk aktivitet på konstant basis, for eksempel å gå og løpe.

Øvelser som Hatha eller Iyengar Yoga, som fokuserer på # 8217; justering og holdning, kan også lindre gastrointestinale symptomer og forbedre stressresultater.

3 yoga posisjoner for å fremme fordøyelsen

Prøv bevisst meditasjon

Vitenskapelig forskning Foreslår også at en bevisst meditasjonspraksis, som utvikler mer bevissthet om ditt daglige liv, kan være D & # 8217;.

Meditasjon sammen med dype pusteteknikker kan redusere betennelse, en stressindikator i kroppen. I sin tur kan dette lindre et overbelastet fordøyelsessystem.

Før neste måltid, prøv å sitte bort umiddelbart fra distraksjoner og gjøre fra 2 til 4 dype puste sykluser. Inhalere for 4 teller, behold for 4 og pust ut for 4-tall.

Gjør det hver gang du setter deg ned for å nyte et måltid for å hjelpe kroppen din til å slappe av og forberede deg på fordøyelsen (dvs. hvile og fordøyelsesmodus).

Spis prebiotika og probiotika

Når det gjelder kostholdet ditt, velg mat som fremmer gode tarmbakterier, for eksempel prebiotika og probiotika.

Frukt og grønnsaker med inulin, som asparges, banan, hvitløk og løk, inneholder prebiotika. Gjærede matvarer, som Kefir, Kimchi, Kombucha, Natto, Sauerkraut, Tempeh og Yoghurt inneholder alle probiotika.

Prebiotika og probiotika kan endre sammensetningen av bakterier i tarmmikrobiomet og skape det ideelle miljøet der det er flere gode bakterier som trives og støtter fordøyelsen.

Fjern røykvanen

Hvis du tar en sigarett når stressnivåene dine står på vei, er det på tide å revurdere denne håndteringsteknikken.

Hjerte- og respiratoriske sykdommer er mer vanlig forbundet med sigarettrøyk Men også søket showet den dårlige vanen kan også påvirke fordøyelsessystemet ditt.

Røyking kan øke risikoen for å utvikle magesår, gastrointestinale sykdommer og tilhørende svulster. Hvis du røyker, vurder evnen til å planlegge og konsultere legen din eller helsepersonell for å hjelpe deg med å redusere eller slutte å røyke.

McKel Hill, MS, Rd, er grunnleggeren avStrippet ernæring, Et nettsted for et sunt liv dedikert til kvinnens velværeoptimalisering over hele verden gjennom oppskrifter, ernæringsrådgivning, fitness og mer. Hans kokbok, & # 8220; Nutrition strippet & # 8221;, var en nasjonal bestselger og dukket opp på Fitness Magazine og Women’S Health Magazine.