3 måter å håndtere din angst gjennom en sunn tarm

Del på PinterestDesign av Brittany England

Siden ung mann kjempet jeg med # 8217; angst.

Jeg har krysset perioder med uforklarlige og helt skremmende panikkanfall; Jeg klamret til irrasjonell frykt; Og jeg fant meg selv å bo i noen områder i mitt liv på grunn av begrensende overbevisning.

Bare nylig oppdaget jeg at roten til det meste av min angst var relatert til min obsessive-kompulsive lidelse (DOC) ikke diagnostisert.

Etter å ha mottatt min diagnose av obsessiv tvangsforstyrrelse og gjennomgått kognitiv atferdsbehandling (CBT), så jeg betydelige forbedringer.

Men selv om min terapi pågår var en viktig del av min tur til mental helse, er det bare et stykke av puslespillet. Også behandlingen av min intestinal helse har spilt en grunnleggende rolle.

Å legge til visse matvarer til kostholdet mitt, for eksempel probiotika og matvarer rik på fiber, og fokusere på en god fordøyelse, var jeg i stand til å jobbe for å balansere min angst og ta vare på mitt generelle mentale velvære.

Nedenfor er mine tre hovedstrategier for å støtte tarmhelsen min og, i retur, min psykiske helse.

Forny kostholdet mitt

Vet hvilke matvarer som kan bidra til en sunn tarm, og som potensielt kan forårsake problemer er et flott utgangspunkt. Prøv å erstatte høyt transformerte matvarer, høyt i sukker og høyt fettinnhold med forskjellige hele matvarer som tilbyr et myriade av fordeler. Disse matvarene inkluderer:

  • Mat som stimulerer kollagen. Matvarer som beinbuljong og laks kan bidra til å beskytte tarmveggen og forbedre fordøyelsen.
  • Fiberrike matvarer. Brokkoli, brusselspirer, havre, erter, avokado, pærer, bananer og bær er rike på fiber, som hjelper en sunn fordøyelse.
  • Matvarer rik på omega-3 fettsyrer. Laks, makrell og linfrø er rike på omega-3, som kan bidra til å redusere betennelse og i sin tur for å forbedre fordøyelsen.

Spis probiotika og mat rik på prebiotika

På samme måte kan tillegget av probiotika og mat som er rik på prebiotika i kostholdet ditt også hjelpe deg med å ta vare på tarmen din. Disse matvarene kan bidra til å påvirke de gode bakteriene i mikrobiomet, ellers kjent som intestinal flora.

Probiotiske matvarer kan bidra til å legge til mangfold i tarmen, mens prebiotiske matvarer bidrar til å mate dine gode tarmbakterier.

Prøv å legge til noen av følgende matvarer til ditt daglige kosthold:

Probiotiske matvarer

  • Sauerkraut
  • kefir
  • Kimchi
  • Kombucha
  • Eple cider eddik
  • Kvass
  • Høy kvalitet yoghurt

Matvarer rik på prebiotika

  • Jicama
  • asparges
  • cikorie rot
  • løvetann
  • løk
  • hvitløk
  • purre

Konsentrere seg om en god fordøyelse

En god fordøyelse er et viktig stykke av puslespillet når det gjelder intestinal helse. For å fordøye, må vi være i en parasympatisk tilstand, eller # 8220; hvile og fordøye & # 8221;.

Uten å være i denne avslappede tilstanden, er vi ikke i stand til å produsere magesaft som tilstrekkelig absorberer maten vår. Dette betyr at vi ikke absorberer næringsstoffer, vitaminer og mineraler som er nødvendige for å støtte en kropp og en sunn hjerne.

For å nå denne resten, prøv å ta noen minutter å trene litt og pustet før du spiser. Og hvis du trenger en guide, er det en rekke apper som kan hjelpe deg.

Bunnlinjen

Intestinal helse er viktig av flere grunner, inkludert psykisk helse. For meg, mens du behandlet terapi har hjulpet enormt med min angst, obsessiv tvangsforstyrrelse og mental velvære generelt, ta vare på tarmhelsen min selv hjalp meg med å håndtere mine symptomer.

Så om du jobber for en sunn tarm eller forbedrer ditt mentale velvære, bør du vurdere å legge til ett eller alle disse forslagene til kostholdet ditt og din rutine.

Michelle Hoover bor i Dallas, Texas, og er en ernæringsmessig terapi utøver. Etter å ha blitt diagnostisert med en tenårings Hashimoto-sykdom, vendte Hoover til næringsbehandling, en Paleo / AIP-modell av ekte mat og livsstilsendringer for å hjelpe til med å administrere din autoimmune sykdom og naturlig helbrede kroppen din. Administrer bloggen Ubegrenset velvære og kan bli funnet opp Instagram.