17 Naturlige måter å kvitte seg med kvalme

Kvalme er noe som de fleste vet. De er ikke hyggelige og kan økes i forskjellige situasjoner, selv i svangerskapet og reiser.

Anti-kvalme stoffer brukes ofte til å lindre kvalme. Dessverre kan disse stoffene forårsake negative bivirkninger, inkludert døsighet.

Her er 17 hjemme rettsmidler som hjelper deg med å bli kvitt kvalme uten å bruke narkotika.

1. Spise ingefær

Ginger er et populært naturlig middel som vanligvis brukes til å behandle kvalme.

Hvordan fungerer det, er ikke klart ennå. Eksperter mener imidlertid at ingefærforbindelser kan fungere som ligner på anti-kvalme. Faktisk er flere studier enige om at ingefær er effektiv for å redusere kvalme i ulike situasjoner.

For eksempel kan ingefærforbruk være en effektiv måte å redusere kvalme under graviditeten.

Ginger kan også være effektiv for å redusere kvalme som folk ofte opplever etter en kjemoterapibehandling eller kirurgi.

Noen studier rapporterer selv at ingefær er like effektiv som visse reseptbelagte legemidler, med færre negative bivirkninger.

Ikke c & # 8217; det er konsensus som den mest effektive dosen er, men de fleste av de tidligere studiene som tilbys til deltakerne fra 0.5 til 1.5 gram tørket ingefærrot per dag.

Ginger er trygt for de fleste. Det kan imidlertid være nødvendig å begrense L & # 8217; inntaket hvis du er utsatt for lavt blodtrykk eller lavt blodsukkernivå eller hvis du tar antikoagulanter.

Noen eksperter spørsmålet også sikkerheten til dehydrert ingefærforbruk under graviditet.

Selv om det bare er et lite antall ingefærstudier, rapporterte de som er utført på gravide kvinner en lav risiko for bivirkninger. Derfor vurderer de fleste eksperter å hilse på et trygt og effektivt middel under graviditeten.

2. Mint aromaterapi

L & # 8217; Peppermynt aromaterapi er en & # 8217; annet alternativ som sannsynligvis vil bidra til å redusere kvalme.

En studie evaluerte sine effekter hos kvinner som nettopp hadde født en keisersnitt.

De som er utsatt for duften av peppermynte har vurdert deres nivå av kvalme betydelig lavere enn de som fikk anti-kvalme eller placebo-stoffer.

I en annen studie, L & # 8217; Peppermynt aromaterapi var effektiv for å redusere kvalme i 57% av tilfellene.

I en tredje studie, [8217; bruk av en inhalator som inneholder peppermynteolje Alle & # 8217; begynnelsen av kvalme reduserte symptomer to minutter etter behandlingsstart, i 44% av tilfellene.

Noen foreslår at drikker en kopp peppermynte mynte kan ha lignende anti-kvalme effekter. Selv om du har lite å tape ved å prøve mynte, er det for tiden ingen studier for å bekrefte deres effektivitet;.

L & # 8217; Peppermynteolje tatt som en pille viste motstridende resultater. Noen studier viser fordeler, mens andre ikke har funnet noen effekt.

Videre er det få opplysninger om sikkerheten til peppermynteoljen.

Av denne grunn er det behov for ytterligere studier på peppermyntepiller før de når endelige konklusjoner. Men l & # 8217; # 8217 lukt; peppermynteolje bør være helt trygt og synes å fungere for omtrent halvparten av mennesker.

3. Prøv akupunktur eller akupressur

L & # 8217; akupunktur eller akupressur er to teknikker som ofte brukes i tradisjonell kinesisk medisin for å behandle kvalme og oppkast.

Under akupunkturen er subtile nåler satt inn på bestemte punkter i kroppen. Akupressur fokuserer på stimulering av de samme kroppspunktene, men bruker trykket i stedet for nåler.

Begge teknikkene stimulerer nervefibre, som kan overføre signaler til hjernen og ryggraden. Det antas at disse signalene har muligheten til å redusere kvalme.

For eksempel rapporterer to nyere revisjoner at akupunktur og akupressur reduserer risikoen for å utvikle kvalme etter operasjonen mellom 28% og 75%.

Videre viser studier at begge skjemaene er like effektive som anti-kvalme medisiner for å redusere symptomene, praktisk talt uten negative bivirkninger.

På samme måte rapporterte to to revisjoner at akupressur reduserer alvorlighetsgraden av kvalme og risikoen for å utvikle den etter kjemoterapi.

Det er også bevis på at 8217; akupunktur kan redusere kvalme under graviditet, men videre forskning er nødvendig på dette.

De fleste studiene som har hatt fordeler, har stimulert det neiguanske terapeutiske punktet, også kjent som P6 eller den indre grensen.

Du kan stimulere denne nerven alene ved å plassere tommelen 2 eller 3 fingrene til håndleddet inne, mellom de to fremtredende tendindene.

Nedenfor er A & # 8217, illustrasjon som viser hvordan du finner dette punktet alene.

Del på Pinterest

En gang funnet, trykk tommelen i omtrent et minutt og gjenta samme fremgangsmåte med den andre hånden. Gjenta om nødvendig.

4. Sitronskive

Duftene av sitrusfrukter som et stykke ferskt kutte sitron kan bidra til å redusere kvalme hos gravide kvinner.

I et studio var en gruppe på 100 gravide kvinner ansvarlig for å inhalere essensielle oljer av sitron eller mandler så snart de følte seg kvalme.

På slutten av den fjerde dagen i studien vurderte folk i gruppen som inhalerte sitron sin kvalme opp til 9% mindre enn de som fikk en placebo alle «8217; mandelolje.

Klipp en sitronsklær eller bare rive din skrell kan fungere på samme måte som det bidrar til å frigjøre essensielle oljer i # 8217;. En flaske sitron essensiell olje kan være en alternativ praksis å bruke når du er borte fra hjemmet.

5. Sjekk pusten din

Pust sakte og dypt kan også bidra til å redusere kvalme.

I en studie prøvde forskerne å bestemme hvilken aromaterapi-aroma som var mer effektiv for å redusere kvalme etter operasjonen;.

Deltakerne ble instruert til å sakte inhalere gjennom nesen og puste ut gjennom munnen tre ganger, mens de ble utsatt for ulike lukt.

Alle deltakere, selv de av placebo-gruppen, rapporterte en reduksjon i kvalme. Dette har gjort forskerne mistenker at kontrollert pust kunne ha gitt ut dem.

I en annen studie bekreftet forskerne at aromaterapi og kontrollert puste lindrer uavhengig kvalme. I denne studien har kontrollert puste redusert dem i 62% av tilfellene.

Pustingsmodellen som brukes i denne siste studien, krevde deltakerne til å inspirere gjennom nesen for en telling på tre, behold pusten for en telling på tre og derfor puster ut for en telling på tre.

6. Bruk noen krydder

Ulike krydder er populære hjemmemedisiner, ofte anbefalt for å bekjempe kvalme.

De fleste av disse krydderene er utelukkende basert på anekdotiske tester. Men makt til å motvirke kvalme av disse tre krydder støttes av vitenskapelig bevis:

  • Fennikelpulver: Kan redusere menstruasjonssymptomer, inkludert kvalme, og hjelpe kvinner til å leve kortere perioder.
  • Kanel: Kan redusere alvorlighetsgraden av kvalme som kvinner prøver under menstruasjon.
  • Ekstrakt av spidskommen: Kan bidra til å forbedre symptomene som magesmerter, kvalme, forstoppelse og diaré hos personer som lider av irritabel tarm (IBS).

Selv om disse tre krydder kan bidra til å lindre kvalme hos noen mennesker, er det svært få studier, og andre er nødvendige før de når de endelige konklusjonene.

Det er også viktig å merke seg at tidligere studier brukte doser mellom 180 og 420 mg per dag. Disse Megadosi er vanskelig å komme gjennom den vanlige og daglige bruken av disse krydderene.

7. Prøv å slappe av musklene dine

Avslappende muskler kan bidra til å lindre kvalme.

En teknikk som folk har brukt til å få denne effekten, er kjent som progressiv muskelavslapping (PMR). Krever folk å kontrakt og slappe av muskler i en kontinuerlig rekkefølge som en måte å få fysisk og mental avslapning på.

En nylig revisjon funnet at RMP er en effektiv måte å redusere alvorlighetsgraden av kvalme forårsaket av kjemoterapi.

En annen måte å lindre muskelspenning på er gjennom massasjen.

I en studie fikk en gruppe kjemoterapi-pasienter en massasje til armen eller kalven i 30 minutter under behandlingen.

Deltakerne som fikk massasjen, hadde ca 24% mindre sannsynlig å føle kvalme senere, sammenlignet med de som ikke gjorde det.

8. Få et vitamin B6 supplement

Vitamin B6 anbefales sterkt som en alternativ behandling for gravide som foretrekker å unngå anti-kvalme.

Flere studier rapporterer at vitamin B6-kosttilskudd, også kjent som pyridoksin, vellykket redusere kvalme under graviditet.

Av denne grunn foreslår flere eksperter å ansette disse kosttilskuddene under graviditet som en førstegangsbehandling for mild kvalme.

Vitamin B6 doser opp til 200 mg per dag anses generelt trygge under graviditet og har ikke praktisk talt bivirkninger. Derfor kan det være verdt å prøve denne alternative terapien.

Det er imidlertid ikke mange studier om dette emnet, og noen viser ikke effekter.

9-17. Ekstra forslag til å redusere kvalme

I tillegg til forslag ovenfor, er det andre forslag som kan redusere muligheten for kvalme eller bidra til å lindre symptomene. Den vanligste inkluderer:

  • Unngå krydret eller fett mat: En diett som består av myke matvarer som bananer, ris, eple saus, pretzels eller bakt poteter kan lindre kvalme og redusere muligheten for magesykdommer.
  • 10. Legg til proteiner til maten din: Proteinrike matvarer kan motvirke kvalme bedre enn fett som er rik på fett eller karbohydrater.

    11. Unngå rikelig måltider: Valget av mindre og hyppigere deler når du føler deg syk, kan bidra til å redusere symptomene.

    12. Å holde seg opp etter å ha spist: Noen mennesker er mer sannsynlig å gjøre refluks eller kvalme hvis de lyver i 30-60 minutter etter et måltid.

    1. 3. Unngå å drikke under måltider: Drikke væske under måltider kan øke følelsen av fylde, noe som kan forverre kvalme i noen mennesker.

    14. Hold deg hydrert: Dehydrering kan forverre kvalme. Hvis kvalme er ledsaget av oppkast, erstatt tap av væsker med elektrolytiske rike væsker, for eksempel naturlig mineralvann, vegetabilsk suppe eller sportslig drink.

    15. Unngå sterke lukt: Kvalme kan forverres, spesielt under graviditet.

    16. Unngå jerntilskudd: Gravide kvinner med normale jernnivåer bør unngå å ta jerntilskudd i løpet av første kvartal, da de kan forverre følelsen av kvalme.

    17. Øvelse: L & # 8217; Aerobic trening og yoga kan være måter spesielt nyttig for å redusere kvalme hos noen mennesker.

    18. Det er viktig å huske at de fleste av de siste forslagene bare støttes av anekdotiske tester. Imidlertid involverer de få risikoer og kan være verdt å prøve.

    Kort oppsummert

    Kvalme kan forekomme i mange situasjoner og gjør deg ofte forferdelig.

    De naturlige rådene som er rapportert ovenfor, kan hjelpe deg med å redusere kvalme uten å bruke medisiner.

    Så hvis din kvalme vedvarer, bør du definitivt se etter ekstra hjelp fra legen din.

    Les l & # 8217; element på engelsk

    [Katter] Nutrition [/ katter]
    17 Naturlige måter å kvitte seg med kvalme

    Vi inkluderer produkter som vi tror på våre lesere. Hvis du kjøper lenker på denne siden, kan vi tjene en liten kommisjon. Her er vår prosess.

    Kvalme er noe som de fleste vet. Det er aldri hyggelig og kan presentere seg i en rekke situasjoner, inkludert graviditet og reise.

    Anti-kvalme stoffer brukes ofte til å avlaste det. Dessverre kan slike stoffer ha negative bivirkninger, inkludert døsighet.

    Her er 17 hjemme rettsmidler som hjelper deg med å bli kvitt kvalme uten å bruke narkotika.

    1. Spise ingefær

    Ginger er et populært naturlig middel som vanligvis brukes til å behandle kvalme.

    Måten det fungerer er ennå ikke helt forstått. Imidlertid mener eksperter at ingefærforbindelser kan fungere som ligner på anti-kvalme stoffer (1, 2). Faktisk er flere studier enige om at ingefær er effektiv for å redusere kvalme i ulike situasjoner.

    For eksempel kan ingefærforbruket være en effektiv måte å redusere kvalme under graviditet (3, 4, 5, 6).

    Ginger kan også være effektiv for å redusere kvalme som folk vanligvis prøver etter en kjemoterapi-behandling eller en operasjon (8217) (2, 7, 8, 9).

    Noen studier rapporterer selv at ingefær er like effektiv som visse reseptbelagte legemidler, med færre negative bivirkninger (10, 11).

    Ikke C & # 8217; konsensus om den mest effektive dosen, men de fleste av studiene ovenfor har gitt deltakerne fra 0.5 til 1.5 gram tørket ingefærrot per dag.

    L & # 8217; Gingerbruk er trygt for de fleste. Det kan imidlertid være nødvendig å begrense ingefærinntaket hvis du er utsatt for lavt blodtrykk eller lavt blodsukker, eller hvis du tar antikoagulanter1).

    Noen eksperter spørsmålet også sikkerheten til tørket ingefærforbruk under graviditet (1).

    Selv om det bare er et lite antall ingefærstudier, rapporterer de som utføres på sunne gravide, en lav risiko for bivirkninger. Derfor anser de fleste eksperter å hilse på et trygt og effektivt middel under graviditeten (3, 12, 1. 3, 14).

    Hvordan skrelle ingefær

    2. Peppermynt aromaterapi

    L & # 8217; Peppermynt aromaterapi er en «8217; annet alternativ som kan bidra til å redusere kvalme.

    En studie evaluerte sine effekter hos kvinner som nettopp hadde født en keisersnitt.

    De som er utsatt for en peppermynte lukt, evaluert deres nivå av kvalme betydelig lavere enn de som hadde blitt administrert anti-kvalme eller placebo-stoffer (15).

    I en annen studie var Mint-aromaterapiens & til å redusere kvalme i 57% av tilfellene16).

    I en tredje studie, L & # 8217; bruk av en inhalator som inneholder peppermynteolje Alle & # 8217; Start av kvalme Redusert symptomer & # 8211; Innen to minutter fra behandling & # 8211; I 44% av tilfellene (17).

    Noen foreslår at å nippe til en kopp peppermynte mynte kan ha lignende anti-kvalme effekter. Likevel, mens du har lite å tape ved å prøve mynte, er det for tiden ingen studier som bekrefter sin effektivitet.

    L & # 8217; Peppermynteolje tatt i form av en pille viste motstridende resultater. Noen studier viser fordeler, mens andre ikke finner effekter (18, 19).

    Videre er det få opplysninger om sikkerheten til peppermynteoljen.

    Av denne grunn er det behov for ytterligere studier på peppermyntepiller før du kan tegne endelige konklusjoner. Imidlertid, L & # 8217; parfymert peppermynteolje skal være helt trygg og synes å fungere i omtrent halvparten av mennesker.

    Kjøp Peppermint Oil Online.

    3. Prøv akupunktur eller akupressur

    L & # 8217; Akupunktur og akupressur er to teknikker som ofte brukes i tradisjonell kinesisk medisin for å behandle kvalme og oppkast.

    Under akupunkturen er subtile nåler satt inn på bestemte punkter i kroppen. Akupressur tar sikte på å stimulere de samme punktene som kroppen, men å gjøre det, bruk trykket i stedet for nåler.

    Begge teknikkene stimulerer nervefibre, som overfører tegn til hjernen og ryggmargen. Det antas at disse signalene har muligheten til å redusere kvalme (20, 21).

    For eksempel rapporterer to nyere revisjoner at akupunktur og akupressur reduserer risikoen for å utvikle kvalme etter A & # 8217; drift på 28-75% (22, 23).

    Videre viser studier at begge skjemaene er like effektive som anti-kvalme medisiner for å redusere symptomene, praktisk talt uten negative bivirkninger (23).

    På samme måte rapporterer to andre revisjoner at akupressur reduserer alvorlighetsgraden av kvalme og risikoen for å utvikle den etter kjemoterapi (24, 25).

    Det er også noen bevis på at 8217; akupunktur kan redusere kvalme under graviditet, men videre forskning er nødvendig på dette (26).

    De fleste av studiene som rapporterer en fordel stimulert det neiguanske akupunkturpunktet, også kjent som P6 eller det indre grensedørpunktet (27).

    Du kan stimulere denne nerven bare bare ved å plassere tommelen til 2-3 fingre fra innsiden av håndleddet, mellom de to fremtredende tendindene.

    Her er A & # 8217, illustrasjon som viser hvordan du kan finne dette punktet alene.

    Illustrasjon av Diego Sabogal

    Når du er identifisert, trykker du tommelen i omtrent et minutt før du gjentar den samme prosedyren på # 8217; annen arm. Gjenta om nødvendig.

    4. En skiver sitron

    Citrus lukt, som for en ny kutte sitron, kan bidra til å redusere kvalme hos gravide kvinner.

    I en studie var en gruppe på 100 gravide kvinner ansvarlig for å inhalere essensielle oljer av sitron eller mandler så snart de følte kvalme.

    På slutten av 4-dagers studien evaluerte de i Sitron-gruppen sin kvalme opp til 9% mindre enn de som er dekket med placebo ALLE & # 8217; mandelolje (28).

    Skjær en sitron eller bare klø på peelet kan fungere på samme måte fordi det bidrar til å frigjøre sine essensielle oljer i # 8217;. Et hetteglass med sitron essensiell olje kan være en alternativ praksis å bruke når du er borte fra hjemmet.

    5. Sjekk pusten din

    Gjør også sakte og dype åndedrag kan bidra til å redusere kvalme.

    I en studie prøvde forskere å avgjøre hvilken aromaterapi duft som var mer effektiv for å redusere kvalme etter operasjonen;.

    De instruerte deltakerne å sakte inhalere gjennom nesen og puste ut gjennom munnen tre ganger, mens de ble utsatt for ulike lukt (29).

    Alle deltakere, inkludert de av placebo-gruppen, rapporterte en reduksjon i kvalme. Dette mistet forskere at kontrollert pust kunne ha gitt lindring (29).

    I en annen studie bekreftet forskerne at aromaterapi og kontrollert puste vil både gjennomføre kvalme. I denne studien har kontrollert puste redusert den i 62% av tilfellene (16).

    Pustingsmodellen som brukes i denne siste studien, krevde deltakerne til å inspirere fra nesen ved å telle opptil tre, og holde pusten teller opp til tre, så pust ut ved å telle opptil tre (16).

    6. Bruk noen krydder

    Ulike krydder er populære hjemme rettsmidler ofte anbefalt for å bekjempe kvalme.

    De fleste av disse krydderene støttes utelukkende av anekdotiske tester. Imidlertid støttes kraften til å bekjempe kvalme av disse tre krydder av noen vitenskapelige bevis:

    • Fennikelpulver: Kan redusere menstruasjonssymptomer, inkludert kvalme, og hjelpe kvinner til å leve kortere perioder (30).
    • Kanel: Kan redusere alvorlighetsgraden av kvalme som kvinner føler seg under menstruasjon (31).
    • Cumin Extract: Kan bidra til å forbedre symptomene som magesmerter, kvalme, forstoppelse og diaré hos personer som lider av IBS (32).

    Selv om disse tre krydder kan bidra til å lindre kvalme hos enkelte individer, er det svært få studier og trengs mer før du kan tegne sterke konklusjoner.

    Det er også verdt å merke seg at studiene ovenfor har brukt doser mellom 180 og 420 mg per dag. Disse Mega-dosene er vanskelige å komme gjennom den normale daglige bruken av disse krydderene.

    7. Prøv å slappe av musklene dine

    Avslappende muskler kan bidra til å lindre kvalme.

    En teknikk som folk har brukt til å få denne effekten, er kjent som progressiv muskelavslapping (PMR). Krever at folk kontrakt og slapper av muskler i en kontinuerlig rekkefølge som en måte å få fysisk og mental avslapning på (33).

    En nylig revisjon funnet at PMR er en effektiv måte å redusere alvorlighetsgraden av kvalme som følge av kjemoterapi (34).

    En annen måte å lindre muskelspenning på er gjennom massasjen.

    I en studie fikk en gruppe kjemoterapeutiske pasienter en massasje av underarmen eller den nedre delen av benet på 20 minutter under behandlingen.

    Sammenlignet med de som ikke har mottatt massasje, hadde masserte deltakerne om lag 24% mindre sannsynlig å ha kvalme senere (35).

    8. Ansette et vitamin B6-supplement

    Vitamin B6 anbefales i økende grad som en alternativ behandling for gravide som foretrekker å unngå anti-kvalme.

    Flere studier rapporterer at vitamin B6-kosttilskudd, også kjent som pyridoksin, vellykket redusere kvalme under graviditet (36, 37, 38, 39).

    Av denne grunn foreslår flere eksperter å ansette vitamin B6-kosttilskudd under graviditet som en førstegangsbehandling mot mild kvalme (40, 41).

    Vitamin B6 doser opp til 200 mg per dag anses generelt trygge under graviditet og produserer ikke praktisk talt bivirkninger. Derfor kan denne alternative terapien være verdt å prøve (41, 42).

    Det har imidlertid vært mange studier om dette emnet, og noen viser ikke effekter (12, 43).

    Kjøp vitamin B6 online.

    9-17. Ekstra forslag til å redusere kvalme

    I tillegg til forslagene som er nevnt ovenfor, kan noen andre tips redusere sannsynligheten for kvalme eller bidra til å avlaste sine symptomer. Den vanligste inkluderer (44, 45):

  • Unngå krydret eller fet mat: Et lettere kosthold basert på matvarer som bananer, ris, eples saus, kjeks eller bakt poteter kan lindre kvalme og redusere sannsynligheten for magesykdommer.
  • Legg til proteiner til måltidene dine: Rikke proteinmåltider kan bekjempe kvalme bedre enn fett eller karbohydratrike rike måltider (46).
  • Unngå rikelig måltider: Velg mindre og hyppigere måltider når du føler deg syk, kan bidra til å redusere symptomene.
  • Hold deg oppreist etter å ha spist: Noen mennesker er mer sannsynlig å ha reflux eller kvalme hvis de ligger i løpet av 30-60 minutter etter et måltid.
  • Unngå å drikke under måltider: flytende drikking under måltider kan øke følelsen av fylde, noe som kan forverre kvalme i enkelte individer.
  • Hold deg hydrert: Dehydrering kan forverre kvalme. Hvis kvalme er ledsaget av oppkast, erstatt tapte væsker med væsker rik på elektrolytter som flatt mineralvann, vegetabilsk buljong eller en sportslig drink.
  • Unngå sterke lukt: Kvalme kan forverres, spesielt under graviditet.
  • Unngå jerntilskudd: Gravide kvinner med normale jernnivåer bør unngå å ta jerntilskudd i løpet av første kvartal fordi de kunne forverre følelsen av kvalme (47).
  • Øvelse: L & # 8217; Aerobic trening og yoga kan være måter spesielt nyttig for å redusere kvalme hos enkelte individer (48, 49).
  • Det er verdt å merke seg at de fleste de siste forslagene bare støttes av anekdotiske tester. Som sagt, utgjør noen risikoer, og de kan være verdt å prøve.

    Bunnlinjen

    Kvalme kan forekomme i mange situasjoner og gjør deg ofte forferdelig.

    De naturlige rådene som er rapportert ovenfor, kan bidra til å redusere kvalme uten å bruke medisiner.

    Når det er sagt, hvis kvalme vedvarer, bør du definitivt be om mer råd til legen din.

    Les denne artikkelen på spansk.