17 måter å eliminere stress i 5, 10 og 30 minutter

17 måter å senke kortisolnivået

Stress er en subtil ting. Det kan krølle opp i deg og vokse som et kjæledyrchia til alle skuddene har gått ut av kontroll. Noen ganger kan stress manifestere seg i fysiske symptomer, som midlertidig Hurricaria, en dagbane på en dag eller langsiktig vektøkning.

En enkel måte å håndtere er å la kroppen din og ditt sinn gjenopprette. Lag en lur: Ja, selv 10 minutters lur kan hjelpe. Hvis du er trøtt først, kan mangelen på søvn gjøre stresshåndtering vanskeligere.

Tips for å eliminere super rask stress

  • Styrke en latter eller et smil, selv forutse en latter kan forbedre humøret ditt.
  • Pass på at du ikke bøyer, fordi stillingen kan påvirke stemningen.
  • Deaktiver alle telefonvarsler.
  • Gi en klem til noen.
  • Spill en munter sang eller en sang som gjør deg glad.
  • Men når stress boilover oppstår under arbeidet, en fest eller offentlig, slippe alt for å ta en lur, er definitivt ikke en god ide. Og i disse situasjonene kan stress også bli med i lagene med angst, slik at du forstår hvordan du kan dempe begge følelsene.

    Heldigvis er det triks og forslag som kan hjelpe deg med å redusere kortisolnivået. Hvis du trenger varme forslag til å gjøre hjertet ditt til et mer håndterbart tempo, les våre måter å roe stress om fem minutter eller mindre.

    Hvis du oppdager en større ordning, kan du ta en lengre pause med våre 30 minutters forslag eller snakke med en profesjonell for å komme til roten til problemet.

    Måter å roe stress på 5 minutter eller mindre

    1. Gjenkjenne stresset ditt

    Å anerkjenne stress kan virkelig hjelpe deg med å skaffe vekt fra skuldrene dine og kan være det første skrittet for å be om hjelp.

    Facing stress er en & # 8217; mulighet til å tilbakestille tankene dine og gripe det som en & # 8217; mulighet til å vokse. Forskere sier Hjernen refunderer og prøver å lære av opplevelsen, slik at du kan klare det annerledes neste gang.

    Så tenk om stress er en akkumulering eller relatert til et lengre sikt problem. Hvis det ikke er korrelert til noe, er det kanskje et tegn på at ditt sinn og kroppen din trenger en pause.

    Hvis det er knyttet til et langsiktig problem som du ikke kan løse umiddelbart, kan du prøve andre forslag til å slappe av raskt nedenfor.

    2. Gummi tygge

    Tygging er en & # 8217; utmerket form for stressreduksjon. Hvis du har en gummi på fingertuppene, særlig duftende, tygge i minst tre minutter. En studere av 101 voksne fant at folk som tygget dekk under arbeidet hadde et svar på lavere stress.

    Men ikke tygge i halvparten! Det kan være nyttig å eliminere din undertrykte energi på gummien. En annen studere Han oppdaget at en kraftig tygge var nødvendig for å få lettelse fra stress.

    3. Drikk anti-stresste

    Det er flere kosttilskudd som kan bidra til å redusere stress og # 8217; angst, men mange av disse kosttilskuddene kan ta noen uker eller måneder med rekruttering før de har en effekt.

    Men L & # 8217; handling av å flytte bort i noen minutter for å forberede te kan være terapeutisk. Så hvorfor ikke forberede en anti-stress drink? Studier viser det 1 gram epler eddik kan ønske mer enn 95 minutter å kjøre sin magi, mens matcha kunne bruke opp til En & # 8217; nå å jobbe.

    Selv om te sysselsetter minst en & # 8217; nå å tre i kraft, er det enkelt å komme seg bort, rapportere til kroppen din til å slappe av. Også, en gang tilbake til skrivebordet, kan tiden fly raskere enn du tror.

    4. Inhalere essensielle oljer eller investere i en diffusor

    L & # 8217; innånding av essensielle oljer kan Hjelper deg med å roe tankene dine I tider med stress, angst og søvnløshet. Denne populære teknikken, også kjent som aromaterapi, konsentrater på P & # 8217; bruk av parfymer for å balansere din fysiske, følelsesmessige og psykologiske helse på en helhetlig måte.

    Populære essensielle oljer for å bekjempe stress inkluderer:

    • lavendel
    • rosa
    • vetiver
    • bergamot
    • Romersk kamille
    • røkelse
    • sandal
    • Ylang Ylang
    • Flower D & # 8217; Orange

    Velg parfymer basert på dine personlige preferanser. For eksempel, hvis l & # 8217; lukt av peppermynte minner deg om helligdager hjemme, bruk peppermynte.

    Å bruke essensielle oljer for stress, søk Tre dråper På en bomullsdiskett og pust dypt 10 ganger. Du kan også kjøpe en høyttaler for rommet ditt eller skrivebordet slik at du stadig slipper en avslappende duft.

    5. Ta strekk på skrivebordet ditt

    Det er utrolig viktig å gjøre pauser under arbeidet, selv når du føler at C & # 8217, det har det travelt med å fullføre oppgaven din. For øyeblikkene når du ikke kan forlate skrivebordet, kan du fortsatt strekke deg mens du sitter i fem minutter uten intervensjon.

    Stretching kan også ubehag Og Smerte eller ulykker relatert til arbeid. L & # 8217; enkleste forlengelse du kan gjøre er å strekke overkroppen og armen. Å gjøre det:

  • Bli med hendene og trykk mot # 8217; høy med palmer vendt mot himmelen.
  • Strekker seg og holder posisjonen i 10 sekunder.
  • Prøv å rotere bysten til venstre og høyre i 30 sekunder, og gjenta deretter.
  • For en kroppsstrekking, sjekk vår desktop strekkrutine.

    Bonusforslag for stress

    • Hold en antistressball på pulten. Noen ganger er alt du trenger å gjøre fysisk trene alle # 8217; undertrykt energi.
    • Ha et taktilt objekt for komfort. Det kan være en krystall eller et fløyel.
    • Kjøp en massasje mat for stolen din. Dette kjøpet på $ 45 er det mest praktiske og praktiske kjøpet for et øyeblikk av avslapning. Noen ganger kan stress være et resultat av spenning eller ryggsmerter. Eller avhandlingsmusklene dine kan øke stresset. En bakmasse med oppvarmet funksjon vil hjelpe deg med å slappe av enda mer.

    Måter å roe stress på 10 minutter

    6. Gå en tur

    Trening eller turgåing er en fin måte å håndtere stress på. Først av alt, det gjør at du kan unnslippe situasjonen. For det andre hjelper treningen kroppen din til å frigjøre endorfiner, nevrotransmittere som gjør at du føler deg varm og forvirret.

    Tenk på å gå som en bevegelig meditasjon. Noen runder rundt blokken kan hjelpe deg med å glemme den forrige spenningen og slappe av for å komme tilbake til den roligere og mer høstede situasjonen.

    7. Oppbevar denne yoga-rutinen

    Yoga er ikke bare en populær trening for alle aldre, men det får også trekkraft for å redusere stress, l & # 8217; angst og depresjon. Sekund Undersøkelser, Yoga avbryter stress som produserer en motsatt effekt til din flukt eller kamprespons.

    En enkel rutine kan bidra til å redusere kortisolnivåer, blodtrykk og hjertefrekvens. En av våre 10-minutters foretrukne rutiner er Tara Stiles. Denne rutinen begynner med mange avslappende svingninger.

    8. Intervene med stressreduksjonsteknikker basert på bevissthet

    Noen ganger kan stress utfelle tankene dine i en spiral av negative tanker. En måte å unnslippe den spiralen er et anker til deg og fokusere på de umiddelbare resultatene du kan få.

    Metoder for å prøve

    • Lukk øynene dine og skann kroppen din. Vær oppmerksom på fysiske opplevelser.
    • Sett deg ned og meditere å være oppmerksom på pusten, lyder, følelser og følelser. La dem passere gjennom.
    • Endre bevegelsen din ved å gå eller komme opp.
    • Det betaler ytterste oppmerksomhet til små daglige aktiviteter, for eksempel drikkevann, spis eller vask tennene dine.

    9. Skriv det ned

    Skriv dette som du er stresset på, kan hjelpe deg med å konsentrere dine tanker om positive aspekter eller måter å håndtere negative aspekter.

    Skriv stresset

    • Prøv & # 8220; og da?& # 8221; utøves ved å stille det spørsmålet til det avslører noe om deg.
    • Sjekk om det er unntak fra dine bekymringer.
    • Hold en dagbok for å spore dine endringer og læring.

    Vurder denne metoden for å skrive den som en måte å ta notater uten å avgjøre hele arbeidsdagen. Hold disse notatene til fingertuppene for å sjekke tilstedeværelsen av ordninger for å se om C & # 8217; Det er en dypere grunn bak stresset ditt.

    10. Prøv å puste 4-7-8

    Pustemetoden 4-7-8 er et kraftig triks som gir kroppen din en ekstra oksygenskraft. Dyp pusting er en effektiv måte å redusere angst, stress og depresjon.

    For å gjøre dette: Legg spissen av tungen mot ganen og hold den der hele tiden.

    En syklus på 4-7-8 respirasjoner

  • Åpne leppene litt og pust ut med en hissende lyd gjennom munnen.
  • Lukk leppene dine og pust gjennom nesen. Den har opptil 4 i hodet ditt.
  • Behandle pusten din i noen få sekunder 7.
  • Exhalse (med hiss) i 8 sekunder.
  • Trene uten å tenke for å få hjernen til å slappe av.
  • Fullfør denne syklusen for fire fulle åndedrag.
  • 11. Prøv teknikken for følelsesmessig frihet (EFT)

    Psykologisk tapping eller ACUPRESS er en bestemt metode som innebærer berøring av spesifikke meridianpoeng (kroppsområder som strømmer L & # 8217; energi gjennom, ifølge tradisjonell kinesisk medisin) og opptreden av innstillingsfraser som vil hjelpe deg med å gjenkjenne problemene og godta deg selv.

    EFT i 5 trinn

  • Identifiser hva som forårsaker stress.
  • På en skala fra 0 til 10, skriv hvor intens problemet er (10 er den høyeste verdien).
  • Opprett en konfigurasjonsfras som løser ditt problem. For eksempel: Selv om jeg er stresset for denne fristen, aksepterer jeg meg selv dypt og helt.& # 8221;
  • Trykk på de ni meridiske poengene syv ganger (øyenbryn, øye side, under øynene, under nesen, haken, begynnelsen av kragebenet og under armen). Gjenta uttrykket med hvert berøringspunkt. Gjenta denne sekvensen to eller tre ganger.
  • Evaluer din endelige intensitet for å se om stressnivået ditt har falt til 0. Ellers gjenta.
  • 12. Snakk med den tredje personen

    Enten for deg eller en venn, kan snakk hjelpe deg med å redusere stressnivået ditt. Ja, snakk med deg selv eller deg selv i den tredje personen, er en form for selvkontroll over negative følelser.

    Sekund forskere, Referansen til deg selv i den tredje personen bringer folk til å tenke på seg mer likt hvordan de tenker på andre.& # 8221;

    På denne måten kan du avstå fra # 8217; erfaring eller fra situasjonen. Den beste delen, skjønt? Krever mindre innsats.

    Måter å roe stress på 30 minutter

    1. 3. Trene, men gjør det hver dag

    Vi nevnte først å gå, men det var bare en kort pause. L & # 8217; Rutinemessig trening kan bidra til å forbedre måten kroppen din bruker oksygen på, og hjelper deg med å takle stress situasjoner. Fordelene med trening samlingen akkumuleres over tid. Du kan kanskje høre forskjellen mens du setter deg opp til din rutine.

    Det er tilrådelig å trene i minst 30 minutter fem dager i uken.

    14. Ta et varmt bad

    Svaret for å vaske bort en dag med stress kan være på badet ditt. Det er kjent at varmtvannet bidrar til å frigjøre endorfiner og øke blodstrømmen til huden. Varme bad kan også:

    • Forbedre pusten
    • Redusere risikoen for hjerteinfarkt
    • Lavere blodtrykk
    • Brenn kalorier

    For folk som bor med kronisk smerte, kan varme bad også bidra til å holde musklene løs og redusere rehabilitering.

    15. Rengjør rommet, skrivebordet eller retter

    I tillegg til å fjerne lidelse og gi deg lettelse fra en overfylt plass, er rengjøring en effektiv bevissthetspraksis. En studere Han oppdaget at studentene som vasket oppvasken hadde større tilstander av bevissthet og stater D & # 8217; positivt humør.

    Hvis du ikke har tid til å rense, ta muligheten til å organisere objekter eller ansikt en renseaktivitet på en gang. For eksempel, hvis du har en last av sengetøy, bruk hver vask og tørking belastning for å programmere pausene.

    16. Snakk eller kontakt venner

    Sosial støtte er en ekstremt effektiv måte å lindre stress på. Spør en venn eller kollega å gjøre som en resonans penger mens du snakker om dine problemer.

    Noen ganger er tilfelle av stressende situasjoner at du prøver å finne et problem eller en forbindelse når den ikke er en en. Perspektivet til en fremmed kan hjelpe deg med å se det tydeligere.

    Hvis du vender deg til en venn, sørg for at du uttrykker din takk og gjenspeiler favøren når han spør ham!

    17. Skum unroll på spenningen

    Noen ganger blir stress fysisk: det kan la musklene banke. Disse noder kan vokse på svært spesifikke steder som akkumuleres over tid, som du ikke lett kan oppløse seg med trening eller automatring;. Det er her at skumrullingen kommer inn i spill.

    Rolling skummet legger til trykk på de utløserpunktene, som signalerer til kroppen din for å øke blodstrømmen i det «8217; område og slappe av muskler. En rutine for hele kroppen kan bidra til å fremme avslapping som en massasje. Prøv åtte trekk her.

    Gi en & # 8217; se nærmere på stresset ditt

    Usynlig stress er ekte og kan bli til kronisk stress. Noen ganger skjønner vi ikke hvorfor det alltid har vært der, som en fregne eller en ny. Men endring av fregner eller mol er noe du vil ta deg tid til å sjekke, ikke? Stress er det samme.

    Hvis du oppdager en endring i tålmodigheten din, eller du finner deg selv lettere utløst av små lyder eller enkle feil, bør du vurdere om du trenger å ta en pause og roe ditt sinn, eller hvis det er noe større i spillet. Kronisk stress kan øke risikoen for andre psykiske helseproblemer, som depresjon og angst.

    Hvis disse strategiene ikke gir deg verktøyene for å gjøre det, prøv å spørre en profesjonell hjelp.

    Bevisst bevegelser: Yoga for angst

    Christal Yuen er en Healthline Publisher som skriver og endrer innhold som dreier seg om sex, skjønnhet, helse og velvære. Det er stadig på jakt etter måter å hjelpe leserne for å smake på din egen reise til helse. Du kan finne den på Twitter.