14 nootropika, aka hjerneforsterkere, for minnet og mer

Vi hjelper hjernen din til å hjelpe deg

Vi passerte alle. Vi gjør ting distrahert hvordan du lar en bærbar datamaskin på sikkerhetskontroller. Eller vi kan ikke konsentrere oss om og unike arbeidsoppgave vi må gjøre. Og hvis disse hjernekampene kunne bli kjempet med kosttilskudd og forbindelser?

Det offisielle navnet på disse forbedrene er nootropics. Selv om begrepet ikke er så vanlig som ord som antiinflammatorisk og antioksidant, kan disse hjernestimulatorene bidra til å overbelaste gresskar. Faktisk, noen av disse & # 8220; intelligente narkotika & # 8221; har blitt studert siden år og # 8216; 1970 og det er litt & # 8216; av tester som kan gjøre din Brody hjerne føler.

Så du har den dårlige sporadisk dagen, kjemper tåken i hjernen forårsaket av kroniske sykdommer, eller du står overfor læringsproblemer eller psykiske helseproblemer? Det kan være verdt å dykke i Nootropic.

Hva er nootropene?

Nootropics De er et bredt spekter av kosttilskudd og forbindelser som arbeider for å øke din mentale funksjon eller humøret ditt. Ifølge angivelig kan en nootropisk klemme kreativitet, mens en annen kunne gi deg en mega motiverende fotball i booty. En annen kan fortsatt fortelle din angst som er på tide å gå til sløvhet.

& # 8220; Jeg ønsker folk, spesielt de med kroniske sykdommer, visste nootroper!& # 8221; sier Maija Haavo, 33 år gammel. Haavo, A’Forfatter som bor i Amsterdam, sier han utviklet kronisk tretthetssyndrom (CFS) ALLE’Alder 16. Noen år senere hadde han problemer med å skrive, lese og huske ting & # 8211; En cerebral tåke forbundet med noen kroniske sykdommer.

Gjennom hans forskning på 20 oppdaget Haavo nootropistene. Mange med myalgisk encefalomyelitt (et annet navn for CFS) eller autoimmune sykdommer lider av kognitive problemer uten noen ide som kan bli lettet, og deres leger er like ute.

Mens noen tror at nootropister bare er for programmerere, ingeniører eller arbeidere konsentrert om produktivitet, har mye mer potensial. Faktisk har du sikkert allerede hørt om noen nootropere, spesielt hvis du har en kronisk sykdom. San Giovanni, magnesium og omega-3 gress er bare noen av disse.

Du er sannsynlig å være en nootropisk bruker, og du vet ikke engang det.

Hvordan nootropierne hjelper hjernen?

Mekanismene på undersiden av hver nootropiske er forskjellige, og forskningen er fortsatt i gang for mange av dem. En av de mest populære skjemaene er i ditt krus med kaffe: koffein.

Vi liker koffein for måten du våkner og får oss til å føle oss mentalt årvåken og konsentrere, men vi tenker sjelden på vitenskap Bak. Koffein har dette stimulerende effekt Fordi det hemmer noen reseptorer som senker L’hjernens aktivitet. Som en ekstra bonus, en nylig studere Viser at vanlig koffeinforbruk også kan ha langsiktige effekter, for eksempel å redusere risikoen for demens eller Alzheimers sykdom.

Piracetam, den første forbindelsen som skal merkes som nootropiske, viste seg å bidra til å forbedre kognitiv funksjon hos barn med Dell ‘# 8217; lære som dysleksi Og ADHD. Et annet supplement kalt Pyritinolo, som er semi-syntetisk, består av to molekyler av vitamin B-6 angrepet den andre. Har vært assosiert med Forbedret minne og reaksjonstid.

Det første raidet av Haavo i nootropists var med Ginkgo Biloba, et felles supplement funnet i mange naturlige matbutikker. Han sier at # 8217, hjalp, men han likte ikke å ta ham tre ganger om dagen. & # 8220; Hvis jeg hadde hoppet over en dose, ville mine kognitive evner allerede ha falt.& # 8221; Så han spurte legen sin om å foreskrive to nootropere: første piracetam og da nimodipin, En blokkering av kalsiumkanaler. Hvis du trenger et resept for disse, avhenger av landet du bor og din nootropiske valg.

Begge stoffene har hjulpet personlig. & # 8220; Før du starter, ville selv den minste kognitive innsatsen steke hjernen & # 8221; sier Piracetam. Selv fordelene med nimodipin har vært umiddelbar. & # 8220; Allerede fra den første pillen hørte jeg tåken Rise og jeg kunne til og med skrive bedre.& # 8221; I sin erfaring la han merke til færre problemer med glemsomhet av ord og # 8217; hjernens tretthet.

Nootropians støttet av vitenskapen

  • koffein
  • Piracetam
  • Pyritinol
  • ginkgo biloba
  • nimodipin

Snakker alltid med legen din før du prøver et tillegg fordi de kunne samhandle med stoffene du tar. Disse kosttilskuddene og urter er ment som komplementære forsterkere og ikke har til hensikt å erstatte enhver behandling som du kan bli utsatt for. Kosttilskudd overvåkes ikke for renhet, styrke eller kvalitet fra FDA, og du må velge ditt merke med forsiktighet.

Her er et ark for notropiske neophytes

1. Etablere et mål

Din første agenda som en potensiell bruker av nootropes er å bestemme hva du vil få. Du prøver å forbedre motivasjonen din til å fullføre oppgaven din? Reduser en økning i Gjennomsnittet under avvenning fra et medisinsk resept? Avbryt kronisk hjernens tåke? Lindrer l’søvnløshet? Ikke alle nootropistene er de samme, så forstår det ønskede resultatet, vil hjelpe smal som nootroper kan fungere for deg.

2. Fra en’se på din livsstil

Se om du kan nå målet ditt med noen sunne endringer før. For eksempel, studier viser L’Øvelse kan forbedre humør, motivasjon og konsentrasjon. Hvis utviklingen av bedre søvnvaner kan være alt du trenger for å beskytte den sofistikerte zzz, trenger du kanskje ikke Nootropic. Imidlertid kan disse første forsvarslinjene ikke være mulige eller tilstrekkelig hvis du har en kronisk sykdom.

3. Gjør ditt søk

Som med ethvert stoff eller supplement, har nootropister bivirkninger, interaksjoner og kontraindikasjoner. Før du prøver en nootropisk, les! Snakker alltid med legen din før du tar et supplement og velger din nootrope basert på forskning. Studier på’mannen gir mer pålitelige konklusjoner enn dyreforsøk.

Et sted å lese nootropistene er Fellesskap på Reddit, Hvor erfarne brukere som Haavo har en vitenskapelig tilnærming til hvert forslag de føler. & # 8220; Reddit Forum har vært nyttig & # 8221; sier Haavo, & # 8220; og generelt er det fint å diskutere emnet, hvorfra vi ikke snakker mye andre steder & # 8221;. Sammen med erfaringene fra brukere og lister over nootropere og deres rapporterte fordeler, finner du mange lenker til publiserte forskningsstudier. Det er i hovedsak en vurderinger forum.

Åpenbart kan en subreddit ikke erstatte råd eller # 8217; profesjonell medisinsk hjelp. Se legen din før du starter et supplement, som urter og vitaminer kan samhandle med stoffene du antar.

4. Start sakte

Noen nootropiske erfarne brukere er forpliktet til å stable, ta nootrope eller forbindelser for å nå et mål. En av de vanligste stablene er kombinasjonen Koffein med L-Teanine For å øke konsentrasjonen. Dette er trolig en sikker stabel for de fleste, men generelt bør du prøve en nootropisk du har studert, og du snakket med før med en lege.

Her er en liste over de vanligste nootropistene med deres rapporterte bruksområder:

Nootropics: Bruk rapportert AshwagandhaReduserer stress og # 8217; angstBacopa MonnieriForbedre minnetkoffein Øk årvåkenhet og konsentrasjonkreatinforbedrer kognitiv ytelsecurcuminHindrer eller forsinker den kognitive nedgangen knyttet til alderen eller # 8217 alder eller lidelser;ginkgo bilobaForbedre minnet Og reduserer angstenkavareduserer angstenL-TeanineReduserer de negative effektene av koffein mens du forbedrer L & # 8217;magnesiumReduserer angst og # 8217; søvnløshetmodafinilforbedrer oppmerksomhetennimodipinForbedrer kognitiv funksjonenPiracetamforbedrer minnet og L’LæringSan Giovanni gressReduserer depresjonTyrosinDet øker kreativiteten

Se hvordan du reagerer på en lav dose av din nootropiske før du øker opp til maksimal anbefalt dose på # 8217; etikett eller tilsett en annen nootropisk til blandingen. Kort sagt: ja smart i # 8217; skjerpe hjernen din!

Jennifer Chesak er en Freelance Book Editor basert i Nashville og Writing Lærer. Det er også forfatter av Travel D’eventyr, fitness og helse for forskjellige nasjonale publikasjoner. Han ble uteksaminert i journalistikk på nordvestlige’s medill og jobber med sin første fiksjons roman, satt i sin julestate, North Dakota.