11 utløser faktorer av angst og hvordan å identifisere dem og administrere dem

Beskrivelse

L & # 8217; Angst er en betingelse for mental helse som kan forårsake følelser av bekymring, frykt eller spenning. For noen mennesker, L & # 8217; Angst kan også forårsake panikkanfall og ekstreme fysiske symptomer, for eksempel brystsmerter.

D & # 8217 lidelser; angst er utrolig vanlig. Påvirker et estimat 40 millioner mennesker i USA, ifølge L & # 8217; angst og depresjonsforening av Amerika.

Hva forårsaker angst og lidelser i D & # 8217; angst kan være komplisert. Det er sannsynlig at en kombinasjon av faktorer, inkludert genetiske og miljømessige grunner, har en rolle. Det er imidlertid klart at noen hendelser, følelser eller erfaringer kan føre til at symptomene på angst eller de kan forverre dem. Disse elementene kalles utløsere.

Angstutløsere kan være forskjellige for hver person, men mange utløsere er vanlige blant mennesker med disse forholdene. De fleste oppdager at du har flere utløsere. Men for noen mennesker kan angstangrep unlashed uten grunn.

Av denne grunn er det viktig å oppdage alle de utløsende faktorene i # 8217; angst du måtte ha. Identifisere utløsere er et viktig skritt i ledelsen. Les videre for å møte disse utløsende faktorene til # 8217; angst og hva du kan gjøre for å håndtere din angst.

Utløser l & # 8217; angst

1. Helseproblemer

En diagnose av sjokkerende eller vanskelig helse, som for eksempel kreft eller kronisk sykdom, kan utløse angst eller forverre det. Denne typen utløser er veldig kraftig på grunn av de umiddelbare og personlige følelsene det produserer.

Du kan bidra til å redusere angst forårsaket av helseproblemer som proaktiv og involvert i legen din. Også å snakke med en terapeut kan være nyttig, da det kan hjelpe deg med å lære å håndtere dine følelser rundt diagnosen din.

2. Medisinering

Noen reseptbelagte og counter medisiner (OTC) kan utløse angstsymptomer. Dette skyldes at de aktive ingrediensene i disse legemidlene kan få deg til å føle deg ubehagelig eller ubehagelig. Disse følelsene kan utløse en rekke hendelser i tankene dine og i kroppen din som kan føre til ytterligere symptomer på angst.

Legemidlene som kan utløse angst inkluderer:

  • P-piller
  • Tosse og Congestion-stoffer
  • Narkotika å gå ned i vekt

Snakk med legen din hvordan disse legemidlene får deg til å føle deg og se etter A & # 8217; alternativ som du ikke sperrer din angst eller verre dine symptomer.

3. Koffein

Mange stoler på deres morgenkaffekopp for å våkne opp, men kan faktisk utløse eller forverre # 8217;. Ifølge en Studio 2010, Folk med panikklidelse og D & # 8217-forstyrrelser; sosial angst er spesielt følsomme for de angitale effektene av koffein.

Fungerer for å redusere koffeininntaket ved å erstatte alternativene uten koffein når det er mulig.

Her er et utvalg av koffeinfri kaffe og te for å prøve.

4. Hopper over måltider

Når du ikke spiser, kan blodsukkernivået reduseres. Dette kan føre til nervøse hender og støyende mage. Det kan også utløse angst.

Å spise balansert måltider er viktig av mange grunner. Det gir deg energi og viktige næringsstoffer. Hvis du ikke finner tid for tre måltider om dagen, er sunne snacks en fin måte å hindre et lavt nivå av blodsukker, følelser av nervøsitet eller agitasjon og angst. Husk at maten kan påvirke humøret ditt.

5. Negativ tenking

Ditt sinn kontrollerer det meste av kroppen din, og dette er sikkert sant med angst. Når du er sint eller frustrert, kan ordene du sier til deg selv utløse større følelser av angst.

Hvis du har en tendens til å bruke mange negative ord når du tenker på deg selv, lær å brenne ditt språk og følelser når du starter denne banen er nyttig. Arbeidet med en terapeut kan være utrolig nyttig i denne prosessen.

6. Økonomiske bekymringer

Bekymret for å spare penger eller gjeld kan utløse angst. Selv uventede regninger eller penger frykter utløser faktorer.

Lære å administrere disse typer utløsere kan be om søket etter profesjonell hjelp, for eksempel av en finansiell konsulent. Føler at du har en kompis og en guide i prosessen kan lindre din bekymring.

7. Partene eller sosiale arrangementer

Hvis et rom fullt av fremmede ikke virker morsomt, er du ikke alene. Hendelser som krever at du snakker eller samhandler med folk du ikke vet, kan utløse følelser av angst, som kan diagnostiseres som forstyrrelse D & # 8217; sosial angst.

For å lindre dine bekymringer eller ubehag, kan du alltid ta med deg en følgesvenn med deg når det er mulig. Men det er også viktig å jobbe med en profesjonell for å finne håndteringsmekanismer som gjør disse hendelsene mer håndterbare på lang sikt.

8. Konflikt

Forholdsproblemer, diskusjoner, uenigheter: Alle disse konfliktene kan utløse eller forverre # 8217;. Hvis konflikten utløser deg på en bestemt måte, må du kanskje lære konfliktløsningsstrategier. Dessuten snakker det med en terapeut eller en annen psykisk helse ekspert for å lære å håndtere følelsene som disse konfliktene forårsaker.

9. Understreke

Faktorene i daglig stress som trafikkork eller tap av toget kan forårsake angst til noen. Men langsiktig eller kronisk stress kan føre til langsiktig angst og forverrede symptomer, samt andre helseproblemer.

Stress kan også føre til atferd som å hoppe over måltider, drikke alkohol eller ikke nok søvn. Disse faktorene kan også utløse eller forverre # 8217; angst.

Behandling og forebygging av stress krever ofte l & # 8217; lære coping mekanismer. En terapeut eller en konsulent kan hjelpe deg med å lære å gjenkjenne dine kilder til stress og administrere dem når de blir undertrykkende eller problematiske.

10. Hendelser eller offentlige show

Snakk i offentligheten, snakk foran sjefen din, utfører i en konkurranse eller til og med bare lett, er en vanlig utløsende faktor av # 8217; angst. Hvis ditt arbeid eller hobbyer krever deg, kan legen din eller terapeuten samarbeide med deg for å lære måter å føle seg mer trygge i disse sammenhenger.

Videre kan positive forsterkninger av venner og kollegaer hjelpe deg å føle deg mer komfortabel og trygg.

11. Personlige utløsere

Disse utløsende faktorene kan være vanskelig å identifisere, men en psykisk helsepesialist er opplært for å hjelpe deg med å identifisere dem. Disse kan starte med en lukt, et sted eller en sang. Personlige utløsere minner deg, bevisst eller ubevisst, et dårlig minne eller en traumatisk hendelse i livet ditt. Personer med post-traumatisk stressforstyrrelse (PTSD) opplever ofte utløsende faktorer av angst fra miljøfaktorer.

Identifisere personlige utløsende faktorer kan ta tid, men det er viktig at du kan lære å overvinne dem.

Tips for å identifisere utløsere

Hvis du kan identifisere og forstå utløsningsfaktorene, kan du jobbe for å unngå dem og adressere dem. Du kan lære spesifikke håndteringsstrategier for å håndtere utløsere når det oppstår.

Her er tre forslag til å identifisere utløsere:

  • Åpne en dagbok. Notater når din angst er tydelig og registrerer hva du tror kan ha forårsaket avtrekkeren. Noen apper kan også hjelpe deg med å holde oversikt over din angst.
  • Arbeid med en terapeut. Noen utløsende faktorer av # 8217; angst kan være vanskelig å identifisere, men en psykisk helsepesialist har en trening som kan hjelpe deg. De kan bruke Language Therapy, L & # 8217; innsetting i dagboken eller andre metoder for å finne utløsere.
  • Vær ærlig med deg selv. L & # 8217; Angst kan forårsake negative tanker og dårlig selvvurdering. Dette kan gjøre utløseridentifikasjonen vanskelig på grunn av engstelige reaksjoner. Vær tålmodig med deg selv og vær villig til å utforske tingene til fortiden din for å identifisere hvordan de kan påvirke i dag.

Angst symptomer

De vanligste symptomene på angst inkluderer:

  • ukontrollabel bekymring
  • frykt
  • muskel spenning
  • Et akselerert hjerterytme
  • Vanskelighetsgrad å sove eller søvnløshet
  • Konsentrasjonsproblemer
  • fysisk ubehag
  • prikking
  • rastløshet
  • føler på grensen
  • irritabilitet

Hvis du manifesterer disse symptomene regelmessig i seks måneder eller mer, kan du ha en D & # 8217 forstyrrelse; generalisert angst (GAD). Det finnes også andre typer lidelser D & # 8217; angst. Symptomene for de kan være forskjellige fra Gad. For eksempel, med panikklidelse, kan du oppleve:

  • Et akselerert hjerterytme eller hjertebank
  • svette
  • skjelvende
  • skjelvende
  • Føler seg som om halsen var å lukke

Leter du etter hjelp

Hvis du tror du bekymrer deg for mye eller mistenkelig for å ha en lidelse d & # 8217; angst, er det på tide å søke hjelp. Gjenkjenne angst er ofte vanskelig fordi symptomene blir vanlige over tid.

Diskusjonen begynner å snakke med legen din. De vil diskutere symptomene dine, vil lede en klinisk historie og vil gjøre en fysisk undersøkelse. De vil også utelukke eventuelle fysiske problemer som kan forårsake problemer.

Derfra kan legen din velge å bry seg med medisiner. De kan også lede deg til en psykisk helsepesialist, for eksempel en psykolog eller en psykiater. Disse legene kan bruke en kombinasjon av ordterapi og medisiner for å behandle angsten og forhindre utløsere.

Ta bort

Den sporadiske angst er vanlig, men kroniske følelser av bekymring, frykt eller terror er ikke vanlige. Jeg er et tegn du bør se etter profesjonell hjelp. Den gode nyheten er at L & # 8217; angst er en svært behandlingsbar psykisk helseforhold. derimot, mange Folk med angst ser ikke etter omsorg.

Hvis din angst hindrer ditt daglige liv, bør du søke hjelp. En psykisk helsepesialist kan hjelpe deg med å finne en behandlingsplan som lindrer symptomene og hjelper deg med å takle de utløsende faktorene i # 8217;.

Bevisst bevegelser: 15 minutters yoga flyt for angst