11 tegn og symptomer på lidelse d & # 039; angst

Mange prøver angst på et tidspunkt i deres liv.

Faktisk er # 8217; angst er et ganske normalt svar på stressende hendelser i livet hvordan man beveger seg, endrer arbeid eller har økonomiske problemer.

Men når symptomene på & # 8217; angst blir mer signifikant enn hendelsene som har utløst dem og begynte å forstyrre livet ditt, kan de være tegn på en lidelse d & # 8217; angst.

D & # 8217 lidelser; Angst kan være svekkende, men kan administreres med den rette hjelpen til en lege. Anerkjennende symptomer er det første trinnet.

Her er 11 vanlige symptomer på en lidelse d & # 8217; angst og hvordan å redusere angsten på en naturlig måte og når du skal lete etter profesjonell hjelp.

1. Overdreven bekymring

Del på Pinterest

En av de vanligste symptomene på en lidelse d & # 8217; angst er den overdrevne bekymringen.

Bekymringen assosiert med lidelser d & # 8217; angst er uforholdsmessig i forhold til hendelsene som utløser det og vanligvis manifesterer seg som svar på normale daglige situasjoner.

Å bli ansett som et tegn på D & # 8217-forstyrrelser; generalisert angst, må bekymringen være tilstede nesten hver dag i minst seks måneder og være vanskelig å kontrollere.

Bekymringen må også være alvorlig og påtrengende, påvirkning av konsentrasjonskapasitet og utføre daglige aktiviteter.

Folk under 65 år er til størst risiko for å utvikle en D & # 8217-forstyrrelse; generalisert angst, spesielt singler, med lavere sosioøkonomisk tilstand og mange stressfaktorer i deres liv.

2. Følelser av omrøring

Når noen er engstelig, er en del av hans sympatiske nervesystem oppgradert.

Dette utløser en rekke effekter i hele kroppen, som et akselerert hjerterytme, svette palmer, skjelvende hender og tørket munn.

Disse symptomene oppstår fordi hjernen mener at de har oppfattet en fare og begynner å forberede kroppen til å reagere på trusselen.

Kroppen avviker blod fra fordøyelsessystemet til musklene i tilfelle det er nødvendig å løpe eller kjempe. Øker også hjertefrekvensen og acouiserer sansene.

Selv om disse effektene ville være nyttige i tilfelle en ekte trussel, kan de være ødeleggende hvis frykt er i hodet ditt.

Noen undersøkelser tyder på at selv mennesker med D & # 8217-forstyrrelser; angst kan ikke redusere deres agitasjon så raskt som andre mennesker, noe som betyr at de kan føle effekten av # 8217; angst lenger.

3. Rastløshet

L & # 8217; rastløshet er et annet vanlig angsts symptom, spesielt hos barn og ungdom.

Når noen føler seg rastløs, beskriver han ofte ham hvordan man føler deg og # 8220; nervøs & # 8221; eller ha en & # 8220; ubehagelig trenger å flytte & # 8221;.

Et studio på 128 barn med diagnose av lidelser D & # 8217; Angst oppdaget at 74% rapporterte rastløshet blant de viktigste symptomene på angst.

Selv om ikke alle mennesker med angst opplever rastløshet, er det en av de røde flaggene som leger ofte ser når de gjør en diagnose.

Hvis du føler deg rastløs nesten hver dag i mer enn seks måneder, kan det være et tegn på en lidelse d & # 8217; angst.

4. Tretthet

Lett utmattet er et annet potensielt symptom på D & # 8217 forstyrrelser; generalisert angst.

Dette symptomet kan være overraskende for noen, siden L & # 8217; angst er ofte forbundet med hyperaktivitet eller agitasjon.

I noen tilfeller kan tretthet følge et angstangrep og annen tretthet kan være kronisk.

Det er ikke klart om tretthet skyldes andre vanlige symptomer på angst, som for eksempel muskuløs søvnløshet eller spenning, eller hvis den kan være relatert til hormonelle effekter av # 8217; kronisk angst.

Det er imidlertid viktig å merke seg at tretthet også kan være et tegn på depresjon eller andre medisinske forhold, og det er derfor å slite alene er ikke nok til å diagnostisere en D & # 8217-forstyrrelser;.

5. Vanskelighetsgrad å konsentrere seg om

Mange mennesker med engstelig rapport for å få problemer med å konsentrere seg.

Et studio på 157 barn og tenåringer med D & # 8217-forstyrrelser; generalisert angst funnet at mer enn to tredjedeler hadde problemer med å konsentrere seg.

Et annet studio på 175 voksne med samme lidelse fant at nesten 90% rapportert å ha konsentrasjonsproblemer. Verre er hans angst, desto større er deres vanskeligheter.

Noen studier viser at IL & # 8217; angst kan avbryte arbeidsminnet, en type minne som er ansvarlig for å lagre kortsiktig informasjon. Dette kan bidra til å forklare den dramatiske nedgangen i ytelse som folk ofte opplever i perioder med sterk angst.

Imidlertid kan konsentrasjonenes vanskelighet også være et symptom på andre medisinske forhold, for eksempel oppmerksomhetsunderskuddsforstyrrelse eller depresjon, så de er ikke tilstrekkelige bevis for å diagnostisere en lidelse d & # 8217; angst.

6. Irritabilitet

De fleste med lidelser d & # 8217; angst også opplever en & # 8217; overdreven irritabilitet.

Ifølge et nylig studio som inkluderte mer enn 6000 voksne, er mer enn 90% av mennesker med D & # 8217-forstyrrelser; generalisert angst rapportert å føle seg veldig irritabel i de verste øyeblikkene til din D & # 8217-forstyrrelser;.

Sammenlignet med folk som sier å bekymre seg mye, rapporterte unge voksne og middelaldrende voksne med en generert angst mer enn dobler av & # 8217; irritabilitet i sitt daglige liv.

Fordi angst er forbundet med høy agitasjon og overdreven bekymring, er det ikke overraskende at irritabiliteten er et vanlig symptom.

7. Avhandling muskler

Å ha avhandlingsmuskler nesten hver dag i uken er et annet vanlig symptom på angst.

Selv om musklene som kan være vanlig, er det ikke helt forstått hvorfor det er knyttet til # 8217;.

Det er mulig at muskelspenning som sådan øker følelsene av angst, men det er også mulig at 8217; angst fører til en økning i muskelspenning eller at årsaken til begge er en tredje faktor.

Et interessant faktum er at muskelspenningsbehandling med muskulær avslapningsterapi har vist seg å redusere bekymring hos mennesker med D & # 8217-forstyrrelser; generalisert angst. Noen studier demonstrerer selv at det er like effektivt som kognitiv atferdsterapi.

8. Vanskelighetsgrad å sovne eller å holde søvn

Søvnforstyrrelser er sterkt knyttet til lidelser D & # 8217; angst.

Å våkne i midten av natten og ha problemer med å sovne, er de to vanligste problemene.

Noen undersøkelser foreslår selv at søvnløshet i barndommen kan kobles til utviklingen av # 8217; angst senere.

En studie som fulgte nesten 1000 barn i mer enn 20 år, fant at søvnløshet i barndommen var knyttet til en økning på 60% av risikoen for å utvikle en lidelse D & # 8217; angst innen 26 år.

Selv om søvnløshet og # 8217; angst er strengt forbundet, er det ikke klart om søvnløsningen bidrar til # 8217; angst, hvis angsten bidrar til søvnløshet eller begge deler.

Det du vet er at når D & # 8217-forstyrrelsen blir behandlet; engstelig angst, ofte også L & # 8217; søvnløshet forbedres.

9. Panikk anfall

En type D & # 8217 forstyrrelse; angst, kalt panikklidelse, er forbundet med tilbakevendende panikkanfall.

Panikkanfall produserer en intens og overveldende følelse av frykt som kan være ødeleggende.

Denne ekstreme frykten er ofte ledsaget av et akselerert hjerterytme, svette, tremor, kortpustethet, brysttrykk, kvalme og frykt for å dø eller tape kontroll.

Panikkanfall kan forekomme av seg selv, men hvis de forekommer ofte og uventet, kan de være et panikkforstyrrelser.

Det anslås at 22% av amerikanske voksne vil ha et panikkanfall på et tidspunkt i deres liv, men bare ca 3% vil oppleve det ganske ofte for å tilfredsstille kriteriene for panikkforstyrrelser.

10. Unngå sosiale situasjoner

Du kan vise tegn på en forstyrrelse d & # 8217; sosial angst hvis du finner det:

  • Du føler deg engstelig eller redd på # 8217; ideen om å håndtere sosiale situasjoner
  • du bekymrer deg for at andre dømmer deg eller undersøker deg
  • Du er redd for å være flau eller ydmyket foran andre
  • Unngå visse sosiale arrangementer på grunn av disse fryktene

D & # 8217-forstyrrelsen; sosial angst er svært vanlig og påvirker ca 12% av amerikanske voksne på et tidspunkt i deres liv.

L & # 8217; Sosial angst har en tendens til å utvikle seg tidlig i livet. Faktisk er ca 50% av de som lider, diagnostiseres før 11 år, mens 8217 diagnostiseres før 20 år.

Folk med sosial angst kan virke ekstremt timid og stille når de er i en gruppe eller når de møter nye mennesker. Selv om de kanskje ikke virker distressed på utsiden, er alle ekstreme frykt og angst.

Denne holdningen til fjerning kan noen ganger få folk til å være vennlig eller fiendtlig sosial angst, men uorden er forbundet med lav selvtillit, høy selvkritikk og depresjon.

11. Irrasjonell frykt

Overdrevet frykt for bestemte ting, som edderkopper, lukkede rom eller høyder, kan være et tegn på en fobi.

En fobi er definert som ekstrem angst eller frykt for et bestemt objekt eller en situasjon. Følelsen er sterk nok til å forstyrre din evne til å fungere normalt.

Noen vanlige fobier inkluderer:

  • Animal fobier: frykt for dyr eller spesifikke insekter.
  • FOBIE ALL & # 8217; Naturmiljø: Frykt for naturlige hendelser som orkaner eller flom.
  • Blodfobs, injeksjoner, sår: Frykt for blod, injeksjoner, nåler eller skader.
  • Fobier av situasjonen: frykt for visse situasjoner, som et fly eller en tur til heisen.

L & # 8217; Agorophobia er en annen fobi som involverer frykten for minst to av følgende:

  • Bruk av offentlig transport
  • være i åpne områder
  • Å være i lukkede rom
  • Ta halen (linje) eller være midt i mengden
  • La huset være alene

Fobiene påvirker den 12.5% av amerikanerne på et tidspunkt i deres liv. Har en tendens til å utvikle seg i barndommen eller L & # 8217; ungdomsårene og er vanligere hos kvinner enn menn.

Naturlige måter å redusere angsten på

Det er mange naturlige måter å redusere # 8217; angst som vil hjelpe deg å føle deg bedre, inkludert:

  • Følg et sunt kosthold: Rike vegetabilske dietter, frukt, høy kvalitet kjøtt, fisk, nøtter og hele korn kan redusere risikoen for å utvikle lidelser D & # 8217; angst, men kostholdet alene er nok ikke nok til å kurere dem.
  • Forbruker probiotika og gjæret mat: L & # 8217; Inntak av probiotika og forbruket av gjærede matvarer har vært assosiert med bedre mental helse.
  • Begrens koffeinforbruk: Overdreven koffeinforbruk kan forverre angstfølelser hos noen mennesker, spesielt de med D & # 8217-lidelser;.
  • Avstå fra # 8217; Alkohol: D & # 8217 Forstyrrelser; Angst og # 8217; Alkoholmisbruk er sterkt forbundet, så det kan være nyttig å holde seg borte fra alkoholholdige drikker.
  • Stopp røyking: Røyking er forbundet med økt risiko for å utvikle en angstlidelse;. Slutte å røyke er forbundet med bedre mental helse.
  • Trening ofte: L & # 8217; Regelmessig trening er knyttet til en lavere risiko for å utvikle en lidelse D & # 8217; angst, men søket bestemte seg ikke om treningen hjelper de som allerede har blitt diagnostisert.
  • Prøv å meditere: En type meditasjonsbasert terapi, kjent som en reduksjon i bevissthetsbasert stress, har vist seg å redusere symptomene betydelig i mennesker med lidelser d & # 8217; angst.
  • Yoga praksis: har blitt vist at vanlig yoga praksis reduserer symptomene hos mennesker som er diagnostisert med lidelser d & # 8217; angst, men mer pålitelige studier er nødvendig.

Når skal du se etter profesjonell hjelp

L & # 8217; Angst kan være svekkende, så det er viktig å se etter profesjonell hjelp hvis symptomene er alvorlige.

Hvis du føler deg nesten hver dag og prøver en eller flere av de nevnte symptomene i minst seks måneder, kan det være et tegn på en lidelse d & # 8217; angst.

Uansett varigheten av symptomene, hvis du tror at dine følelser forstyrrer livet ditt, bør du se etter profesjonell hjelp.

Psykologene og psykiatrene som er sertifisert av styret, er dannet for å behandle lidelser D & # 8217; angst gjennom en rekke biler.

Dette inkluderer ofte atferdsmessig kognitiv terapi, anti-angst medisiner eller noen av de naturlige terapiene som er nevnt ovenfor.

Arbeide med en profesjonell kan hjelpe deg med å kontrollere din angst og redusere symptomene på den raskeste og trygge måten mulig.

Kort oppsummert

Lidelser d & # 8217; angst er preget av forskjellige symptomer.

En av de vanligste er overdreven og påtrengende bekymring som forstyrrer de daglige aktivitetene. Andre tegn inkluderer agitasjon, rastløshet, tretthet, konsentrasjonsproblemer, irritabilitet, avhandlingsmuskler og søvnforstyrrelser.

Tilbakevendende panikkanfall kan indikere panikkforstyrrelser; Frykter og unngår sosiale situasjoner kan indikere en lidelse d & # 8217; sosial angst og ekstreme fobier kan være et tegn på spesifikke fobiske lidelser.

Uansett hvilken type angst du måtte ha, er det mange naturlige løsninger som du kan bruke til å lindre det mens du konsulterer en sertifisert helsepersonell.

Les l & # 8217; element på engelsk