11 forslag, verktøy og strategier for å hjelpe deg med å gjenopprette fra Burnout

Del på Pinterest

Hjernen din og kroppen din kan bare bære å føle seg overarbeidet og overveldet så lenge.

Hvis du stadig prøver høye stressnivåer uten å ta tiltak for å håndtere det eller redusere det, er L & # 8217 utmattelse til slutt overgår, og gir deg følelsesmessig og fysisk brent.

Du kan begynne å føle mindre motivert fordi det virker som ingenting om hva du gjør er viktig.

Fordi Burnout oppstår gradvis, kan du ikke umiddelbart legge merke til symptomene. Men når han tar foten, kan han påvirke din evne til å fungere i alle aspekter av livet.

Gjenkjenne signalene

Nøkkeskiltene til utbrenningen inkluderer:

  • Glemsomhet og vanskeligheter med konsentrasjon
  • Redusert stolthet for arbeidet ditt
  • miste synet av deg selv og dine mål
  • Vanskelighetsgrad å holde relasjoner og være til stede med kjære
  • Frustrasjon og irritabilitet med kolleger
  • muskelspenning, smerte, tretthet og uforklarlig søvnløshet

Estimater foreslår hvor som helst 4 og 7 prosent av det offentlige arbeidet kan oppleve utbrenthet, selv om arbeidstakere i visse sektorer, som helsevesenet, har en tendens til å eksperimentere med utbrenthet i Mye høyere priser.

Burnout kan ha en vidtgående innvirkning, ofte:

  • negativt påvirke arbeidstjenester
  • Forhindre deg i å nyte hobbyene og tiden med familien eller slappe av utenfor arbeidet
  • Risikoøkning For helseproblemer, inkludert kardiovaskulære sykdommer, type 2 diabetes, depresjon og selvmord

Fungerende å håndtere utbrenthet er viktig, siden generelt forverres. De neste 10 trinnene kan hjelpe deg med å starte banen til gjenoppretting.

Finn kilden

Det er vanskelig å gjøre endringer når du ikke vet nøyaktig hva du trenger å endre, men undersøk faktorene som bidrar eller stresskilder i livet ditt, kan hjelpe deg.

Burnout er ofte relatert til arbeid og profesjonelle utløserfaktorer, for eksempel stress av en stadig mer utfordrende jobb. Men du kan også oppleve utbrenthet når:

  • Ha et streng akademisk program
  • Adressering av forholdsproblemer, spesielt de som synes å sirkulere sømløst
  • Ta vare på en elsket med en alvorlig eller kronisk helsetilstand

Å prøve å gjøre for mye alene skaper også et ideelt miljø for utbrenthet.

«Til slutt bøyer du så mye som du bryter, og da er den utbrenningen for å forekomme» forklarer » Barrie Suesind, Lmft, terapeut i Los Angeles.

Anta at du er en enslig forelder med heltidsjobb, som du prøver å følge online kurs og holde tritt med venner og kjære på samme tid.

Stresset som følger med hver enkelt faktor kan være håndterbar alene, men kombinasjonen kan lett bli overvunnet hvis du ikke tar tiltak for å få støtte.

Identifiser de umiddelbare endringene du kan gjøre

Du kan umiddelbart gjenkjenne noen måter å lette lasten på.

Tre forskjellige prosjekter som tar lang tid å få deg til å jobbe mange timer, uke etter uke?

& # 8220; De med mange ambisjoner om å lykkes i sin karriere er fristet til å gjøre alt og # 8221; sier Suesind. Men dette kan retort mot når du slutter uten energi for noe.

I stedet, prøv å akseptere at dette ikke er realistisk og spør din veileder å omfordele et prosjekt eller legge til noen andre til teamet ditt.

Overveldet av arbeid og personlige forpliktelser, men du kan fortsatt nekte forespørsler om dine kjære?

& # 8220; de med trender for å tilfredsstille folk tar ofte for mye for å unngå skuffende noen og # 8221; sier Suesind.

Hvis du allerede løper ut timene på dagen for de tingene du absolutt må gjøre, legg til andre aktiviteter vil legge til mer frustrasjon og stress.

Vurder dine eksisterende forpliktelser og evaluerer muligheten for å kansellere eller omprogrammere noen. Umiddelbar lindring at dette betyr at det kan bli overrasket.

Snakk med de menneskene du stoler på

Hvis du ikke er sikker på hvordan du begynner å sortere årsakene til utbrenningen og se etter måter å lindre stress, er det normalt.

Burnout kan bli så overveldende enn å bestemme hvordan du skal håndtere det, synes å være utmattende. Det er også vanskelig å identifisere potensielle løsninger når du føler deg helt utmattet.

Involver en elsket en person kan hjelpe deg å føle deg støttet og mindre. Venner, familie og partnere kan hjelpe deg med å finne mulige løsninger.

De er nær nok til livet ditt for å ha en viss forståelse av hva som fungerer for deg, men har fortsatt tilstrekkelig avstand til å vurdere situasjonen med en viss klarhet.

Men å kjempe mot utbrenthet alene kan gjøre det vanskeligere å overvinne det.

Og du vet aldri, dine kjære kan ha opplevd Burnout og kan ha noen verdifulle intuisjoner å dele.

Undersøk alternativene dine

Dessverre er takling av utbrenningen ikke alltid enkel. Men dette betyr ikke at du vil holde deg for alltid.

Du kan ikke se en enkel vei for gjenoppretting, men en bit & # 8216; av leting kan føre til lette en slags sti.

Kanskje sjefen din fortsetter å samle arbeid, til tross for dine hjelpeforespørsler fra kollegaer eller tid for å fullføre de nåværende prosjektene først.

Det kan være på tide å begynne å lete etter en ny jobb som respekterer dine ferdigheter.

Hvis du føler deg utmattet på grunn av relasjonsvansker, kan en konsulent tilby støtte mens du undersøker forholdet ditt nærmere, og hvis du betjener dine beste interesser.

Noen ganger, bare å vite at andre ruter kan forny håp og hjelpe deg med å huske at du har makt til å gjøre endringer, selv om disse endringene ikke finner sted umiddelbart.

Gjenoppta kontrollen

Burnout kan få deg til å føle deg maktløs. Du kan føle deg som om livet ditt selv flyter raskt, og du kan ikke holde tritt.

Hvis eksterne faktorer har bidratt til Burnout, kan du klandre disse omstendighetene og ha problemer med å se hva du kan gjøre for å endre situasjonen.

Du har kanskje ikke hatt kontroll over hva som skjedde for å ta deg til dette punktet, men du har makt til å gjenoppta kontrollen og begynne å lade deg på.

For å starte, prøv disse forslagene:

  • Prioritet. Noen ting må bare gjøres, men andre kan vente til du har mer tid og energi. Bestemme hvilke oppgaver som er mindre viktige og legg dem til side.
  • Å delegere. Du kan ikke gjøre alt alene, så hvis du er mer aktivitet enn de du kan klare, krever en & # 8217; øyeblikkelig oppmerksomhet, passal til noen du stoler på.
  • La arbeidet på jobb. Burnout Recovery-delen er i # 8217; Lære å prioritere alle & # 8217; balanse mellom arbeid og privatliv. Etter å ha forlatt jobben, fokus på avslapning og topp for neste dag.
  • Være resolutt om dine behov. Snakk med andre involvert og la ham få vite hva som skjer. Forklar at du trenger støtte for å ta vare på helsen din og administrere arbeidsbelastningen på en produktiv måte.

Sett grensene

Etablering av grenser På den tiden du dedikerer til andre, kan hjelpe deg med å håndtere stress mens du gjenoppretter fra Burnout.

& # 8220; å akseptere for mange forpliktelser kan forårsake overveldende & «8221; forklarer Suesind.

Før du godtar å hjelpe noen eller godta en invitasjon, kan du anbefale følgende:

  • Trykk på PAUSE-knappen.
  • Ta et øyeblikk for å undersøke alt du vil bli spurt om du er D & # 8217;.
  • Spør deg selv om du virkelig har tid og # 8217; energi.
  • Vurder om du skal gjøre det gir verdi for deg.

En del av definisjonen av grensene innebærer også å lære å si nei.

Du er ikke lat, egoistisk eller liten i å nekte en forespørsel om din dyrebare tid og stresser Sueskind. & # 8220; å være selektiv i # 8217; akseptere forpliktelser er nøkkelen til å ta vare på din mentale helse, ære de virkelig viktige forpliktelsene og proaktivt forhindre utbrenthet.& # 8221;

Øv selv medfølelsen

Å nå et utmattelsespunkt kan bringe ut følelser av fiasko og tap av formål eller livsretning. Du kan føle at du kan gjøre noe riktig, eller du vil aldri nå dine mål.

Når du kommer til et utmattelsespunkt, ledet du sannsynligvis deg utover det punktet som de fleste er realistisk i stand til tid for en stund & # 8216;.

Gi deg selv den samme kjærligheten og støtten. Husk deg selv at du ikke trenger å være perfekt, og det er bra trenger en pause.

Så kanskje du ikke kan fullføre tre forslag samtidig. Hvem kan virkelig? Og så hva skjer hvis du ikke har passert L & # 8217;? Du har fortsatt en anstendig score.

Til slutt, alt du kan gjøre er ditt beste med styrken du har. Men du vil finne enklere å bruke de styrken når du ikke løper tomt.

Vær oppmerksom på dine behov

Å ta vare på din fysiske og følelsesmessige helse er nøkkelen til utvinning av utbrenthet.

I en ideell verden vil man nå utmattelsespunktet umiddelbart ta en pause, slette dine forpliktelser og dedikere dagene dine til å hvile og slappe av.

Men de fleste kan ikke bare gjøre det.

Hvis du har regninger å betale og barn å ta vare på, kan det virke umulig før du har andre perspektiver.

Hvis du tar vare på en syk familie mann som ikke har andre slektninger, kan du ikke ha noen andre til å kontakte for å motta støtte.

Øvelse av god selvomsorg kan forenkle toppen mens du føler andre strategier for å gjenopprette.

Prøv disse forslagene:

  • Finn nok tid til å sove godt.
  • Tilbring tid med dine kjære, men ikke overdrive det: Selv tid alene er viktig.
  • Prøv å gjøre en PO & # 8216; fysisk aktivitet hver dag.
  • Spis næringsrike måltider og forblir hydrert.
  • Prøv meditasjon, yoga eller annen bevissthetspraksis for å forbedre avslapning.

Husk hva som gjør deg glad

En alvorlig utbrenthet kan tømme deg og gjøre det vanskelig å huske hva du liker.

Du har kanskje mistet min lidenskap for en karriere som en gang elsket og føler seg sint og fornærmet når du kommer til jobb hver dag.

Kanskje du ikke bryr deg mer om dine favoritthobbyer, eller du sluttet å svare på venners meldinger fordi du savner energien til å snakke om.

Du kan til og med føle deg permanent irritert og angripe din partner eller din familie uten å ha det.

For å motvirke disse følelsene, skape en liste over ting som gir deg glede. Det kan inkludere ting som:

  • Lange turer med din beste venn
  • Ta med sønnen din til parken
  • Leser en bok i badekaret

Finn tid for disse aktivitetene hver uke og hold denne vanen selv etter at du har følt deg mer selv.

Snakk med en terapeut

Takling av utbrenningen er ikke lett, spesielt når du allerede har satt dine personlige forhold og livskvaliteten allerede testet.

En terapeut kan tilby profesjonell veiledning som hjelper deg med å identifisere årsakene, utforske de mulige metodene for å håndtere og håndtere utfordringene i livet som bidrar til utbrenthet.

Burnout kan forårsake følelser av impotens og kan også spille en rolle i depresjonens følelser, så det er spesielt viktig å snakke med en terapeut hvis:

  • håpløs
  • Ha et vedvarende lavt humør
  • Prøv tanker å skade deg selv eller andre

Gjenopprett deg selv etter at burnout kan være en lang prosess, men å velge å møte det, har du allerede tatt det første trinnet.

Crystal Raypole har allerede jobbet som forfatter og utgiver for Goodtherapy. Hans interesseområder inkluderer asiatiske språk og litteratur, japansk oversettelse, mat, naturvitenskap, sexitiv positivitet og mental helse. Spesielt er han forpliktet til å bidra til å redusere stigmaet om psykiske problemer.